2017-08-18, 17:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Att en eller flera av P's kompisar skriver här utan att ge sig tillkänna betraktar jag som troligt.
Och OM han själv lever och mår bra - så även han.
Har dock svårt att tro på den teorin ändå. Skulle han verkligen göra så mot sin familj? Han kan ju ha hört av sig till familjen, men i s f blåljuger dom om att han fortfarande är "borta"...Hur troligt är det? Han kan ju ha hört av sig till bara brorsan t.ex. men klarar han att hålla käft inför föräldrarna?
Nej. Jag lutar åt att han är död. För egen hand eller annans.
Om han inte tappat det helt, och börjat ett nytt liv med ny identitet nånstans, som någon "man utan minne"...men det kan ju inte hålla hur länge som helst.

Det var någon som sa sig vara bekant med P tidigare.

Det kan vara så att P på något sätt hört av sig till familjen och sagt att han just nu inte vill komma hem.
Pappan är fortfarande fast i sin teori att P är sjuk å behöver vård så han vill ha hem honom oavsett vad P vill.
Citera
2017-08-18, 17:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Han är väl 22 år, inte 12? Varför skulle en vuxen person inte kunna lösa det problemet själv, om det nu skulle uppstå, utan att ringa sin mamma? Han var väl inte efterbliven, eller?

Ja, om man är psykiskt frisk. Det finns information om att Patrik inte mått bra en tid innan resan och att han mått ännu sämre under veckan innan då han var på Gotlandsresa. Han uppges ha haft en depression och kan eventuellt fått en psykos enligt polisen. Den lilla information vi har är från pressen, och det har varit i stort sett samma från det Patrik försvann.
I sådant fall kanske man inte fungerar som man brukar. Något har ju uppenbarligen gått fel, eftersom Patrik nu är försvunnen.

Vi har lite olika uppfattning om vad vi tror om psykosen i den här tråden. Personligen blir jag alltmer övertygad om att han har fått ett förvirringstillstånd, dvs inte kapabel att ta hand om sig.
Citera
2017-08-18, 17:58
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror du har rätt där. Oftast minns man inte vilka människor man sett om man inte reagerat på något speciellt t ex utseende, beteende osv.
Nu när jag tänker vilka mötte jag i morse? Svar ingen aning.

Jag såg att du hade svarat, men hade inte läst din kommentar, men jag tänkte faktiskt ställa en fråga till dig om du kunde beskriva den medelålders mannen du antagligen mötte på väg till jobbet eller som du såg i matbutiken.

Men du har ju redan svarat! Ingen aning!!! Troligtvis har du inte ens lagt märke till honom överhuvudtaget.

Citat:
Dessutom tror jag att de bilder som först skickades ut gav en totalt missvisande bild av P. Min första tanke var en person med ett funktionshandikapp (menar inget nedlåtande med det alls) Tyvärr sitter bilden av en gapande P fortfarande på näthinnan.

Jag skäms nästan för att säga det, men jag fick nästan känsla av den bilden.
Citera
2017-08-18, 18:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Samma frågor, samma svar, ett evigt tuggande om och om igen. Utan nya inputs så är tråden död och så är förmodligen Patrik också.

Ha,ha.
Ja, det sa jag redan vid sid 300 tror jag. Då var det samma frågor som togs upp i början! Nu är vi på sid 500. Enda skillnaden är att det är andra personer i tråden än det var från början.

Tyvärr kommer ingen ny fakta in om inte Patrik hittas, eller något av hans tillhörigheter. Det kan ta tid.
Skulle tro att det börjat sjunka in hos föräldrarna att Patrik inte längre är vid liv, och att de inte kommer att synas i pressen fler gånger.

Kanske hittar man något i höst, annars kan våren vara avslöjande när grönskan har förmultnat från sommaren och marken ligger naken.
Citera
2017-08-18, 18:28
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, vittnesuppgifter som du säger kan vara av helt olika dignitet.

Såg ett på Veckans brott med Leif GW om just hur vittnesuppgifter kan vara väldigt opålitliga.
Man gjorde ett försök med frivilla försökspersoner. Nu minns jag inte exakt hur försöket gjordes, hur personerna informerades innan. Men de var ändå på något sätt informerade om att något skulle hända.

Personerna filmades under en låtsaskupp (minns inte heller hur den gick till), men den involverade bilar och "brottslingar" på något sätt. Trots att försökspersonerna var informerade om att något skulle inträffa, de måste ju även förstått att experimentet inte skulle innebära fara för dom, och de förmodligen hade alla sinnen på vakt, visade det sig att deras vittnesuppgifter var väldigt dåliga. De uppgav fel signalement på kläder (tror någon vände på färgerna på byxor, jacka?), fel info vad som hände, hur många de var osv. Några saker var direkt fel, medan några var rätt, men hur ska man veta vilket?

Var det inte det inslaget där några "gangsters" körde in på ett industriområde med en VW-buss och började skjuta omkring sig? En eller två kvinnor satt i en eller varsin bil och såg incidenten. Och de inblandade skulle iaktta vad som faktiskt hände. Sedan fick alla berätta sin version om händelseförloppet.

Trots att man visste att det var iscensatt och att man skulle återberätta händelsen så blev det många fel.

Jag var för många år sedan på en utbildning inom mitt yrke. Där fick vi veta att "något" skulle utspela sig på en tågperrong (ja, faktiskt) och vi fick också instruktioner om vilka vi skulle ha koll på och hur de var klädda och hur de såg ut samt vem som gjorde var.

Enkel match tyckte undertecknad, eftersom jag var övertygad om min egen iakttagelseförmåga och min förmåga att notera detaljer. Men... Det var inte många rätt...

Häromåret var ämnet med i Vetenskapens Värld på SVT. Även här skulle deltagarna notera allt de såg. Har för mig att någon ryckte till sig en väska från någon som sedan lämnades över till någon annan o.s.v.

När det var klart pekade majoriteten ut en och samma person som den skyldige. Men denna person var bara en av alla de som enbart bevittnade väskrånet och som inte deltog i själva skådespelet.

Man får nog lika bra resultat om man spår i kaffesump...
Citera
2017-08-18, 18:37
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att P steg av i Hallsberg det vet vi eftersom vi har övervakningsfilmen från stationen. Men att han visste att han visste var han var, det vet vi inte.

Hur vet vi med säkerhet att kranförarens observation är riktig? Har inget minne heller att jag läst om varken kranförarens eller kvinnans observation av P vid vägen i pressen?

Hur är det med vägkameror? De fartkameror som finns filmar bara när man överskrider den gällande hastigheten vad jag vet. Andra kameror?

http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Trafiksakerhetskameror/

Bilden från fartkameran jämförs med fotot från körkortsregistret. Man ser förhoppningsvis även reg-nr på bilen. Om det nu syns att det är en man som har kört för fort förbi fartkameran, men bilden tydligt visar en kvinna vid ratten, så läggs ärendet ner. Som privatperson är man inte skyldig att berätta vem som körde den aktuella bilen vid det aktuella tillfället.

Finns det andra defekter i bilden, eller om det råder tveksamheter så läggs ärendet också ner. Tiden och kostnaderna för att utreda det vidare är för höga...
Citera
2017-08-18, 18:44
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Eftersom han sa: Vi ses i Mjölby, så får man anta att han visste att han inte var där. Varför skulle han annars uttrycka sig så?

Det med kranföraren har varit uppe på tapeten länge men eftersom han inte tagit kort så räknades det inte som en säker obs.

Det finns vägkameror som inte bara är hastighetskameror utan filmar under hela dygnet. En del är riktigt kassa medans en del tar ganska bra bilder..

http://www.webbkameror.se/trafikkameror/trafikkameror_sk_malmo_yttr.php

Bara ett exempel. Finns betydligt bättre och även sämre. Jag vet inte om dessa går att styra så man tex kan ta en bildsekvens och sen zooma..

Webbkameror är alldeles för dåliga för att identifiera någon person i en bil.

Dessutom är det strikta regler för hur man får använda olika kameror. Har kamerorna alltför bra zoom, (64x zoom) så är det inte ovanligt att dessa kameror är fasta, de kan alltså inte "vridas runt" hur som helst.
Senast redigerad av Pajosv 2017-08-18 kl. 18:47.
Citera
2017-08-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Han är väl 22 år, inte 12? Varför skulle en vuxen person inte kunna lösa det problemet själv, om det nu skulle uppstå, utan att ringa sin mamma? Han var väl inte efterbliven, eller?

nej ,men hade en deppig tid just nu och behövde prata med sin mamma nästan hela vägen på tåget ,så då kanske han ville ha lite stöd i hur han skulle göra i den situation han satte sig i ...?
Hans familj var redigt oroliga över hans mående , så det var därför jag trodde han behövde lite hjälp och stöd.
Har du inte varit med om att ungdomar som känner sig vissna inuti ,blir likgiltiga ,och behöver puschas på för att inte ge upp ?

Jag känner många som behövt det stödet i sina yngsta vuxen-år ,så jag känner inget konstigt i att han inte ville göra allt på egen hand just i den stunden ,därav vill jag inte dryfta att han är osjälvständig som person i vanliga fall.Om du tycker att folk som ringer sin mamma ibland i svåra lägen ,är efterblivna så vet jag inte riktigt vem i världens som egentligen är efterbliven...hmm...

Har du aldrig känt att det varit skönt att ringa din mamma i ett svårt läge?Jag gör det titt som tätt ,och det är underbart att få det stödet ....men alla är vi olika ,och tur är väl det ...men man ska inte kalla någon efterbliven bara för att den vill nå någon den litar på i en svår situation.Du har ju ingen aning om hur han mådde ?

Hans bästa vän kanske hade fallit överbord ute på havet nyligen ,vem vet ?

Han kanske fått slut utav en tjej som blivit gravid och tänkte ta abort inom snar framtid ?

Hans hund kanske skulle vara tvungen att avlivas så fort han kom hem ?

Hans mammas parkinson kanske gjort så att hon blivit ännu sämre och han kände starkt för henne.

Varför skall du då kalla honom efterbliven bara för att han ringer hem ?

Han bor ju hemma fortfarande ,det kan göra att han har kvar lite utav bindningen än så länge.
Det är inget bra att tala om för folk , vad folk bör ,eller inte bör göra ,låt de få göra det som känns bäst för dem ...
Senast redigerad av evaveva 2017-08-18 kl. 19:44.
Citera
2017-08-18, 19:09
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Tror du har rätt där. Oftast minns man inte vilka människor man sett om man inte reagerat på något speciellt t ex utseende, beteende osv.
Nu när jag tänker vilka mötte jag i morse? Svar ingen aning

Dessutom tror jag att de bilder som först skickades ut gav en totalt missvisande bild av P. Min första tanke var en person med ett funktionshandikapp (menar inget nedlåtande med det alls)
Tyvärr sitter bilden av en gapande P fortfarande på näthinnan.

Håller helt med er i er diskussion. Själv är jag bra på att sålla bort oväsentligt och för att jag ska komma ihåg något måste det verkligen vara något som skiljer sig utöver det vanliga. Jag skulle vara ett uruselt vittne.

Kommer att tänka på den autistiske pojken som åkte helikopter i London och sen hem för att rita av byggnader in i minsta detalj och då menar jag verkligen in i minsta detalj.

Tack och lov fungerar de flestas minne så att de mesta vi upplever sorteras bort omedelbart.
Citera
2017-08-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Håller helt med er i er diskussion. Själv är jag bra på att sålla bort oväsentligt och för att jag ska komma ihåg något måste det verkligen vara något som skiljer sig utöver det vanliga. Jag skulle vara ett uruselt vittne.

Kommer att tänka på den autistiske pojken som åkte helikopter i London och sen hem för att rita av byggnader in i minsta detalj och då menar jag verkligen in i minsta detalj.

Tack och lov fungerar de flestas minne så att de mesta vi upplever sorteras bort omedelbart.

Har för mig att jag också såg en "test" på tv om ett såkallat rån , som inte var ett rån på något sätt ...
En person sa sig ha sett en mörkhyad man stå med kniv på perrongen ,en annan sa att det var en vit man med pistol i handen och den tredje kom inte ihåg ett dugg hur personen såg ut ....

Svaret var att en mörkhyad man stod med ett ihopvikbart paraply som han lyfte för att låta det utvecklas ,men folk började springa innan de såg hur läget var ....tokigt ,eller hur , så kan rädsla , få oss att se saker , vi egentligen inte såg .
Senast redigerad av evaveva 2017-08-18 kl. 19:34.
Citera
2017-08-18, 19:46
Medlem
Hörrni ,hur var det med den där täta skogen som låg närmare Woodys än Sannahedskogen ? Det var visst småklippor inne i den skogen ,Vet Ni om Missing Peoples har sökt igenom hela den biten ? Någon som skrev härinne beskrev att det minst behövs ett led på ca 100 pers. för att få till ett bra sök därinne ?

Det fanns visst till och med hus inne i den täta skogen som är bebodda ,men de syns inte ett dugg utifrån ,så pass tät är skogen ,berättade de.

Kan P. ha satt sig ner mot en trädstam därinne och somnat ?
Senast redigerad av evaveva 2017-08-18 kl. 19:56.
Citera
2017-08-18, 19:57
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Hörrni ,hur var det med den där täta skogen som låg närmare Woodys än Sannahedskogen ? Det var visst småklippor inne i den skogen ,Vet Ni om Missing Peoples har sökt igenom hela den biten ? Någon som skrev härinne beskrev att det minst behövs ett led på ca 100 pers. för att få till ett bra sök därinne ?

Det fanns visst till och med hus inne i den täta skogen som är bebodda ,men de syns inte ett dugg utifrån ,så pass tät är skogen .

Kan P. ha satt sig ner mot en trädstam därinne och somnat ?

Eva! OM det krävs MINST 100 personer på rad eller i led för den skogen KAN den inte ha genomsökts av "MPS," eftersom det tydligen var 30 personer, som mest på söken!
Gör ett nytt försök!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in