2017-08-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Även pappan förmodar att P visste att han va i Hallsberg

källa https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/889764-patrik-forsvunnen-hallsberg-pappa-jorgen-kritik-polisen

kranföraren kände alltså inte till att P skulle bli efterlyst

källa LisaFlash inlägg #2873

Om P. släppte sitt bagage bara sådär ute på fälten ,så har man ju svårt att tro att han var helt okej i sina tankar .
Då har man ju även svårt att tro att han kunde förmå sig till att leta efter "Stora Vägen" ifrån där kranföraren såg honom , för att ta sig hem genom att lifta ner till Malmö ?
Senast redigerad av evaveva 2017-08-18 kl. 12:43.
Citera
2017-08-18, 12:43
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Om P. släppte sitt bagage bara sådär ute på fälten ,så har man ju svårt att tro att han var helt okej i sina tankar .
Då har man ju svårt att tro att han kunde förmå sig till att leta efter "Stora Vägen" ifrån där kranföraren såg honom , för att ta sig hem genom att lifta ner till Malmö ?

Om det nu va han som släppte väskorna där ja

Om P skulle lifta någonstans så inte är det Malmö,inte ifrån Rv 52 iaf .
Citera
2017-08-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Eftersom han sa: Vi ses i Mjölby, så får man anta att han visste att han inte var där. Varför skulle han annars uttrycka sig så?

Om jag förstår MSN nyheter rätt så finns inget som tyder på att det sas i Hallsberg. Jag har hela tiden uppfattat det som att det sas tidigare under tågresan.

Från MSN Nyheter:
Citat:
Patrik och kvinnan satt vid varsitt fönster på varsin sida av gången. Vid 14-tiden fick de kontakt när Patrik bad om att låna hennes mobiltelefon för att ringa sin mamma. [...] Efter samtalet återgick Patrik till sin plats. Enligt kvinnan höll han på med sin dator, och pratade i telefon ytterligare en gång – då i sin egen mobil. [...] Under samtalet med kvinnan hade Patrik och hon sagt att de "skulle ses i Mjölby", där de alltså skulle byta tåg.

Kl 14.00 har tåget inte ens kommit till Örebro. 14.00 är minst 40 minuter innan Patrik faktiskt kliver av tåget. Nu har VI ju ingen exakt tid för samtalet men jag tror inte det gjordes medan tåget stod i Hallsberg.
Citera
2017-08-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Om jag förstår MSN nyheter rätt så finns inget som tyder på att det sas i Hallsberg. Jag har hela tiden uppfattat det som att det sas tidigare under tågresan.

Från MSN Nyheter:

Kl 14.00 har tåget inte ens kommit till Örebro. 14.00 är minst 40 minuter innan Patrik faktiskt kliver av tåget. Nu har VI ju ingen exakt tid för samtalet men jag tror inte det gjordes medan tåget stod i Hallsberg.

Allt hade säkert kunnat klarats upp om, ifall att ,han hade haft mobilen funktionsduglig i den stund han insåg att kvinnan inte alls bara var saktfärdig ur tåget eftersom han trodde att de var (just i den stunden trodde han det ,enligt min spekulation) i Mjölby och tåget skulle komma om en timme ,han trodde typ att hon tog det lugnt innan hon packade sig ut ur tåget.För att det tåg han gick ur = det tåg hon satt kvar på -,ändå hade kommit till slutstationen .

Därav ingen större undran över någonting just i den stunden (den P. vi ser på kamerabilden)
Men sen när det tåget åkte iväg vidare och han såg på tågskyltarna att han inte var där han trodde ,kom antagligen paniken .

Och då säger jag igen ,att om ! ,hans mobil inte hade varit utan laddning ,hade han kunnat ringa sin mor och ta ett beslut om vidare färd ,hur och på vilket sätt .

Kan tänkas att i det läget när han insåg sitt misstag ,bl a så var ju inte kvinnan med telefonen kvar ,så att han kunnat få hjälp med att ringa hem , ännu en gång ,bestämde han sig för att promenera till de storköp han såg och försöka köpa sig en laddare .

Sen vet vi ju ,att se en sak "fågelvägen" ,utan att tänka på om det är dålig asfalt på vägen dit ,eller en åker ,eller grusväg ,gör ju att ta en resväska den biten kan bli hutlöst jobbigt "landvägen" .Därav hans beslut att tvingas lämna åtminstone resväskan en stund , tills han inskaffat sin nya laddare , så att han kunde meddela sina föräldrar om den rådande situationen.
Allt detta tycker jag kan vara möjligt som scenario .

Vad tycker Ni ?

Vad som sen hände är ju för oss en gåta .
Senast redigerad av evaveva 2017-08-18 kl. 13:31.
Citera
2017-08-18, 13:35
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
En annan sak jag funderar på. (Mycket tankar idag)

Umeå univ tex har ett UmU-Kort. Ett kort som är kopplat till universitetet och där man har lånekort och även digital plånbok i.

Plånboken fylls på med Paypal.
Kan Patrik ha haft ett sånt kort?
För då kan det vara påladdat med pengar sen tidigare och då borde det inte synas på hans bank som ett uttag nu? Nån som vet hur det fungerar??

Låt säga att P sätter i 2000kr i januari och sen 3000 när han fyllde år. Kortet är då laddat med 5000kr.

Om han använder det när han handlar, syns det som ett uttag då iom att det är påladdat sen tidigare?

Finns det andra kort som man kan ladda på pengar på och använda sig av?

Frågan har lyfts här huruvida Pa har ICA / COOPkort eller liknande.
Citera
2017-08-18, 13:37
Medlem
Citat:
Sen vet vi ju ,att se en sak "fågelvägen" ,utan att tänka på om det är dålig asfalt på vägen dit ,eller en åker ,eller grusväg ,gör ju att ta en resväska den biten kan bli hutlöst jobbigt "landvägen" .Därav hans beslut att tvingas lämna åtminstone resväskan en stund , tills han inskaffat sin nya laddare , så att han kunde meddela sina föräldrar om den rådande situationen.
Allt detta tycker jag kan vara möjligt som scenario.

Jag tänker att om han var så "klar" i huvudet, att han tänker gå till en butik, som han ser en bra bit bort, men inte vet hur vägen är dit, för att köpa laddare, skulle han inte lämna väskan, ens för en stund, för att den var jobbig att bära, utan istället fråga någon om bästa väg dit el dyl.
Citera
2017-08-18, 14:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Allt hade säkert kunnat klarats upp om, ifall att ,han hade haft mobilen funktionsduglig i den stund han insåg att kvinnan inte alls bara var saktfärdig ur tåget eftersom han trodde att de var (just i den stunden trodde han det ,enligt min spekulation) i Mjölby och tåget skulle komma om en timme ,han trodde typ att hon tog det lugnt innan hon packade sig ut ur tåget.För att det tåg han gick ur = det tåg hon satt kvar på -,ändå hade kommit till slutstationen .

Därav ingen större undran över någonting just i den stunden (den P. vi ser på kamerabilden)
Men sen när det tåget åkte iväg vidare och han såg på tågskyltarna att han inte var där han trodde ,kom antagligen paniken .

Och då säger jag igen ,att om ! ,hans mobil inte hade varit utan laddning ,hade han kunnat ringa sin mor och ta ett beslut om vidare färd ,hur och på vilket sätt .

Kan tänkas att i det läget när han insåg sitt misstag ,bl a så var ju inte kvinnan med telefonen kvar ,så att han kunnat få hjälp med att ringa hem , ännu en gång ,bestämde han sig för att promenera till de storköp han såg och försöka köpa sig en laddare .

Vad tycker Ni ?

Han kan ha gått av av misstag men han borde reagerat på att det inte var Mjölby direkt på perrongen. Denna sträcka var ju inte direkt obekant för honom.

Tycker det låter långsökt att han skulle knalla iväg för att köpa en laddare när han insåg sitt misstag. Menar det gick ju bra att be tågkvinnan om att få låna telefonen så varför inte fråga någon på stationen. Varför lämna stationen överhuvudtaget om han gjort ett misstag.

Visst väskor kan vara synnerligen jobbiga att släpa på men att bara dumpa dom låter konstigt och vad gjorde ryggan ute vid åkern där finner man ju sällan ett storköp.

I och för sig så låter det mesta konstigt kring detta försvinnande. De filmsnuttar vi sett och hört P på så verkar han vara en väldigt mjuk, sympatisk och känslig kille. Detta betyder dock inte att han inte kan säga ifrån eller låter sig häcklas och utnyttjas av andra.
Citera
2017-08-18, 15:55
Medlem
Att en eller flera av P's kompisar skriver här utan att ge sig tillkänna betraktar jag som troligt.
Och OM han själv lever och mår bra - så även han.
Har dock svårt att tro på den teorin ändå. Skulle han verkligen göra så mot sin familj? Han kan ju ha hört av sig till familjen, men i s f blåljuger dom om att han fortfarande är "borta"...Hur troligt är det? Han kan ju ha hört av sig till bara brorsan t.ex. men klarar han att hålla käft inför föräldrarna?
Nej. Jag lutar åt att han är död. För egen hand eller annans.
Om han inte tappat det helt, och börjat ett nytt liv med ny identitet nånstans, som någon "man utan minne"...men det kan ju inte hålla hur länge som helst.
Citera
2017-08-18, 16:43
Medlem
zippzons avatar
Citat:

Vad tycker Ni ?

att just mobilen va strömlös ,har jag svårt att tro på .

precis innan han klev av tåget använda han mobilen & dator ,enligt vittnet (tågkvinnan)
och om nu mobilen va helt slut,borde iaf datorn ha lite ström kvar så man kan ladda på en mobil
lite ström .så varför inte ladda mobilen från datorn ?

jag har svårt att tro på att en 22-åring totalt glömmer bort att ta med laddare/usbkabel .när han flyttar från en ort
enligt min egen erfarenhet ,så har dom bra koll på laddning och kablar i den åldern

nä just den biten har jag svårt att tro på ,polisen har ju även pejlat att mobilen var igång under eftermiddagen ,för att sen stängas av .vad dom menar med eftermiddag vet jag inte men kan ju vara en stund efter P kliver av tåget.
Citera
2017-08-18, 16:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
att just mobilen va strömlös ,har jag svårt att tro på .

precis innan han klev av tåget använda han mobilen & dator ,enligt vittnet (tågkvinnan)
och om nu mobilen va helt slut,borde iaf datorn ha lite ström kvar så man kan ladda på en mobil
lite ström .så varför inte ladda mobilen från datorn ?

jag har svårt att tro på att en 22-åring totalt glömmer bort att ta med laddare/usbkabel .när han flyttar från en ort
enligt min egen erfarenhet ,så har dom bra koll på laddning och kablar i den åldern

nä just den biten har jag svårt att tro på ,polisen har ju även pejlat att mobilen var igång under eftermiddagen ,för att sen stängas av .vad dom menar med eftermiddag vet jag inte men kan ju vara en stund efter P kliver av tåget.

Polisen säger att mobilen stängdes av ungefär i samband med att han lämnar tåget. Man vet när tåget avgick, man vet ungefär vid vilken tid han lämnade tåget, man känner till när mobilen stängdes av, går således att pricka in ganska exakt när den stängdes.

P grejar inte med sin mobil på filmen vad jag kan se. Stängdes den av innan eller efter filmsekvensen, det borde vara fastlagt vid det här laget.
Citera
2017-08-18, 17:06
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisen säger att mobilen stängdes av ungefär i samband med att han lämnar tåget. Man vet när tåget avgick, man vet ungefär vid vilken tid han lämnade tåget, man känner till när mobilen stängdes av, går således att pricka in ganska exakt när den stängdes.

P grejar inte med sin mobil på filmen vad jag kan se. Stängdes den av innan eller efter filmsekvensen, det borde vara fastlagt vid det här laget.

finns olika versioner

Citat:
I tidigt skede gjorde polisen en mobilpositionering, som visade att Patriks mobiltelefon senast var påslagen under eftermiddagen samma dag han försvann. En ny positionering visar ingen ny aktivitet.

källa

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/888254-patrik-forsvunnen-hallsberg

edit
förövrig i samma artikel pappans utalande om LPT

Citat:
– Vi är rädda att han sticker då eftersom han förmodligen känner sig förföljd och undviker kontakt med folk, har Jörgen Linfeldt tidigare berättat för Nyheter24.

Istället är det viktigt att ringa 112, eftersom Patrik behöver tas om hand genom LPT – lagen om psykisk tvångsvård.
Senast redigerad av zippzon 2017-08-18 kl. 17:10.
Citera
2017-08-18, 17:40
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:

Vad tycker Ni ?

Han är väl 22 år, inte 12? Varför skulle en vuxen person inte kunna lösa det problemet själv, om det nu skulle uppstå, utan att ringa sin mamma? Han var väl inte efterbliven, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in