Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Du som är lite insatt kanske kan svara på hur polisen gör i ett sådant här fall av försvinnande när förundersökning inte är inledd.
Hur polisen gör inledningsvis för att utesluta brott genom att kontrollera att bankkontot inte rörts. Patriks fall skrevs det att förundersökning inte inletts. Eller inledde de först FU och avskrev den sen?
Hur man gör fortsättningsvis för att veta om kontot rörts vid senare tillfälle. Har polis någon möjlighet att följa upp om bankkoton är rörda?
Från Minilex om banksekretess:
Begränsningar i banksekretessens omfattning
4. Banken får lämna uppgifter till polis och åklagare om en förundersökning om brott har inletts.
http://www.minilex.se/a/banksekretess
Nja... Så insatt är jag väl inte. Men bra frågor.
Det är lite det här som är tjusningen med människorov. Lite det jag menat med att man får helt andra resurser då. Det krävs ju dock något för att kunna göra det, alla försvinnanden blir inte människorov inledningsvis för att sedan omrubriceras till något våldsbrott eller avskrivas helt. Man kan få den uppfattningen för det ofta står i Aftonbladet "25 årig kvinna försvunnen från köping, polisen har inlett förundersökning om misstänkt människorov." Media rapporterar ju inte om ALLA försvinnanden, utan bara dom som kan vara intressanta och generera klick.
Jag tror ju att familjen kollat Patriks konton. Jag bor inte med Mamma, men jag kan min Mammas koder och hon kan mina. Och så har det varit i sen lååång tid tillbaka. Kan mina syskons koder också, min sambo, barnens. Osv...
Jag vet inte hur det sett ut alls här... Om det funnits misstankar. Om rubriceringen varit annan...
Som du länkat så kan ju Polisen inte göra så mycket utan FU om brott. Det finns ju däremot räddningstjänstlagen som man använder sig av när det gäller fara för liv eller annat. Och p g a psykos misstankarna så kunde man ju inledningsvis köra på ganska hårt i Hallsberg med helikopter och skit, Knacka dörr (även knacka sönder en dörr om det skulle vara så) men det gav inget och det går ju liksom inte att gissa eller söka i hela landet med dom resurserna. Räddningstjänstlagen bör kunna användas för detta ändamål. Om man nu hyser starka misstankar om psykisk ohälsa eller att människan av annan orsak kan befinna sig i direkt fara och man behöver säkra spår så tror jag nog att det skall vara försvarbart.
Det fetade och understrukna:
Citat:
Om fara för liv, hälsa eller egendom eller för skada i miljön inte lämpligen kan hindras på något annat sätt, får räddningsledaren vid en räddningsinsats bereda sig och medverkande personal tillträde till annans fastighet, avspärra eller utrymma områden, använda, föra bort eller förstöra egendom samt företa andra ingrepp i annans rätt, i den mån ingreppet är försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som vållas genom ingreppet och omständigheterna i övrigt. Sådana ingrepp får också företas av den kommunala nämnden eller, i fråga om statlig räddningstjänst, av den myndighet som svarar för räddningstjänsten. Om en statlig myndighet enligt vad som sägs i 33 § första stycket har tagit över ansvaret för den kommunala räddningstjänsten, får ingrepp företas av den myndigheten i stället för av den kommunala nämnden.
Jag är ingen jurist, men jag tolkar det som att en räddningsledare (en räddningsledare kan vara polis ja.) kan begära tillträde för att spåra mobiler eller konton om det rör sig om en människa som man med starka skäl misstänker ej kan ta hand om sig själv och kan utgöra en fara för sig själv eller annan.
Jag kan dock inte garantera att det är så. Men Räddningstjänstlagen är i många fall mer användbar än Polislagen.