2017-07-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Varför har man inte skrivit om Patrik om i tex Aftonbladet? Varför efterlyses andra försvunna personer där men aldrig ett ord om Patrik?

Senast idag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4PJ9G/danska-victoria-16-ar-forsvunnen-sedan-i-maj

Kan det då va som så att Polisen vet att han frivilligt "försvunnit" och inte vill bli efterlyst/hittad? Är detta varför media/tidning/nyheter inte är så pigga på att efterlysa Patrik?

Ja. jag tror polisen misstänker att han har försvunnit frivilligt. Min kusin skulle åka tåg till Norrland, klev på stationen någonstans i Sverige, tågbyte i Stockholm till Norrlandståget men kom aldrig fram, gav inga livstecken ifrån sig och polisen vägrade leta, de kan ju inte ta någon som inte vill hem. Ingen mobil och ingen aktivitet på Facebook. De anhöriga försökte få tag på honom men det gick inte. 3 månader senare skickar han ett sms om att han kommer hem nu, han hade varit i Stockholm hela tiden. Frugan svarade då på sms att "åk du hem men inte hit till mig, för detta är inte ditt hem längre.

Därför tror jag att polisen misstänker det och så mycket som de har sökt i Hallsberg så borde de ha hittat Patrik vid detta laget.

Dels hade polisen också varit mycket, mycket snabba på att ut och leta. De har alltid fullt pådrag om en person är deprimerad, så detta är en sak som inte stämmer överens med polisens arbete. Hade Patrik varit enormt deprimerad = Snabbt ut och leta, fullt pådrag
Citera
2017-07-26, 20:03
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/ny-sokinsats-efter-forsvunne-patrik-22/
Patriks papppa säge rpå ett ställe i artikeln att anhöriga inte får vara med och söka

Patriks pappa eller journalisten har kanske missuppfattat fråga/svar.

Det är vanligt att anhöriga deltar i MPS sök. Jag vet inte vad FIKK har för bestämmelser, men jag tror mig ha sett att anhöriga har deltagit i sök även med dem.
Citera
2017-07-26, 21:00
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava

Det är vanligt att anhöriga deltar i MPS sök. Jag vet inte vad FIKK har för bestämmelser, men jag tror mig ha sett att anhöriga har deltagit i sök även med dem.

Stämmer bra. Har läst att det är en rekommendation från tex mp att nära anhörig ej bör deltaga vid sök. Men aldrig hört att anhörig blivit nekad!
Själv hade jag skitit blankt i den rekommendationen, oavsett vad man riskerar att få se.. hur svårt det än skulle vara så är det 2 mer ögon att söka, och att inte leta alls hade gjort åtminstone mig dum i huvudet
Citera
2017-07-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piassava

Jag är ansluten till MPS, nej anhöriga ska inte vara med att söka en försvunnen person. Kan bara svara för MPS men tror att Fikk har väl samma regler, en anhörig går INTE med MPS och söker. De gör inte det för dom vet inte vilket skick de hittar den försvunna i.
Citera
2017-07-26, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Stämmer bra. Har läst att det är en rekommendation från tex mp att nära anhörig ej bör deltaga vid sök. Men aldrig hört att anhörig blivit nekad!
Själv hade jag skitit blankt i den rekommendationen, oavsett vad man riskerar att få se.. hur svårt det än skulle vara så är det 2 mer ögon att söka, och att inte leta alls hade gjort åtminstone mig dum i huvudet

Jag förstår att föräldrar inte vill vara med och hitta en avliden i skogen, men man vill väl ändå vara på plats IFALL man hittar personen vid liv.

Framför allt, om det skulle stämma att han drabbats av en psykos och irrat runt i terrängen med förföljelsemani vore det väl bättre att mamma och pappa ropade efter honom än ett gäng okända, men välvilliga, amatörer?

Jag tror inte att föräldrarna är inblandade, men jag tror de vet mer än de vill att vi andra ska veta. Deras beteende än märkligt. Informationen, t ex om väskornas placering, om hur och var och när han observerats, mobilkontakten med mamma, klädsel vid försvinnande, på vilka grunder man misstänker psykos och alla jävla observationer runt om i landet.

Om såväl föräldrar som de där makt-kåta administratörerna hade varit ärliga och tydliga från början tror jag de hade fått fler människor på söken. Nu har de skickat folk högt och lågt, jagandes efter såpbubblor.
Citera
2017-07-26, 21:25
Medlem
Nytt sök på söndag FIKK
Citera
2017-07-26, 21:48
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runarviking
Jag är ansluten till MPS, nej anhöriga ska inte vara med att söka en försvunnen person. Kan bara svara för MPS men tror att Fikk har väl samma regler, en anhörig går INTE med MPS och söker. De gör inte det för dom vet inte vilket skick de hittar den försvunna i.

Det är självklart inte önskvärt att nära anhöriga deltar i sök för deras egen skull eftersom man inte vet i vilket skick den försvunna personen återfinns.

Men MPS har ingen som helst möjlighet eller några regler för att hindra anhöriga från att delta i sök. Man kan avråda, men man varken kan eller bör försöka hindra dem.

Anhöriga deltar av förklarliga skäl i många MPS-sök.

Och som sagt tror jag att det är så även hos FIKK.

Om någon verkligen vill veta och inte bara tro på vad jag och andra påstår här på Flashback, går det enkelt att fråga MPS och FIKK via e-post.
Citera
2017-07-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mot-alla-odds
Nytt sök på söndag FIKK

Och första kommentaren är en som berättar varför hon inte kan vara med. 21 059 medlemmar. Om alla ska tala om varför de inte ska vara med blir det en jävla tråd för admin att styra upp.

Nu kan vi sitta och vänta på nästa super-jätte-intressant observation i nån annan stad, så att fokus snabbt flyttas från Hallsberg igen.
Citera
2017-07-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Skulle du kunna kolla tjärnen och möjligen lilla sjön,bara så att man kan utesluta de två "farligheterna" , kan du , tror du , för Patriks skull......?

Skulle jag gärna gjort men bor ca 6 mil ifrån. Jobbat ikväll så har inte kunnat, jobbar även imorgon men dag så då kan jag åka dit på eftermiddagen.
En fråga bara om någon har drunknat.. när flyter en kropp upp ungefär?
Tar med mig min schäfer och kollar om han får nån skum vittring eller om han kan spåra något. Har aldrig testat honom utan att han fått en doft att gå på.. men men vi får se.. värt att prova iallafall så jag ger det en chans!
Återkommer med vad jag får för obs och tar lite bilder om det finns något intressant.
Citera
2017-07-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Och första kommentaren är en som berättar varför hon inte kan vara med. 21 059 medlemmar. Om alla ska tala om varför de inte ska vara med blir det en jävla tråd för admin att styra upp.

Nu kan vi sitta och vänta på nästa super-jätte-intressant observation i nån annan stad, så att fokus snabbt flyttas från Hallsberg igen.
Lördag sen em / kväll kommer det nog en observation nånstans i landet
Citera
2017-07-26, 22:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Jag förstår att föräldrar inte vill vara med och hitta en avliden i skogen, men man vill väl ändå vara på plats IFALL man hittar personen vid liv.

Framför allt, om det skulle stämma att han drabbats av en psykos och irrat runt i terrängen med förföljelsemani vore det väl bättre att mamma och pappa ropade efter honom än ett gäng okända, men välvilliga, amatörer?

Jag tror inte att föräldrarna är inblandade, men jag tror de vet mer än de vill att vi andra ska veta. Deras beteende än märkligt. Informationen, t ex om väskornas placering, om hur och var och när han observerats, mobilkontakten med mamma, klädsel vid försvinnande, på vilka grunder man misstänker psykos och alla jävla observationer runt om i landet.

Om såväl föräldrar som de där makt-kåta administratörerna hade varit ärliga och tydliga från början tror jag de hade fått fler människor på söken. Nu har de skickat folk högt och lågt, jagandes efter såpbubblor.

Är helt enig med dina tankar. Psykos och irrar runt i Sverige för att hitta hem....... blir nästan lite löjligt, den personen hade hittats på ett par dagar. Samt alla andra motstridiga uppgifter.
Caccaruna vad tror du om teorin kidnappning? Vet att det är långsökt men iaf
Citera
2017-07-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Skulle jag gärna gjort men bor ca 6 mil ifrån. Jobbat ikväll så har inte kunnat, jobbar även imorgon men dag så då kan jag åka dit på eftermiddagen.
En fråga bara om någon har drunknat.. när flyter en kropp upp ungefär?
Tar med mig min schäfer och kollar om han får nån skum vittring eller om han kan spåra något. Har aldrig testat honom utan att han fått en doft att gå på.. men men vi får se.. värt att prova iallafall så jag ger det en chans!
Återkommer med vad jag får för obs och tar lite bilder om det finns något intressant.

Angående din fråga om när en drunknad kropp flyter upp:
Det beror lite på. Vad som kan avgöra tiden är bl.a hur varmt/kallt det är i vattnet men ofta tar det mellan 4-6 dagar. Efter att en kropp flyter upp till ytan, så sjunker den åter igen, efter bara några timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in