2017-07-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Skulle jag gärna gjort men bor ca 6 mil ifrån. Jobbat ikväll så har inte kunnat, jobbar även imorgon men dag så då kan jag åka dit på eftermiddagen.
En fråga bara om någon har drunknat.. när flyter en kropp upp ungefär?
Tar med mig min schäfer och kollar om han får nån skum vittring eller om han kan spåra något. Har aldrig testat honom utan att han fått en doft att gå på.. men men vi får se.. värt att prova iallafall så jag ger det en chans!
Återkommer med vad jag får för obs och tar lite bilder om det finns något intressant.
Allt från 4 dagar till flera månader. Beroende på hur kallt det är. I det här fallet skulle jag gissa på 2-3 veckor. Sen flyter man ett relativt kort tag några timmar / 1 dygn max innan man sjunker igen
Citera
2017-07-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaggandeankan
Allt från 4 dagar till flera månader. Beroende på hur kallt det är. I det här fallet skulle jag gissa på 2-3 veckor. Sen flyter man ett relativt kort tag några timmar / 1 dygn max innan man sjunker igen

Så då om han skulle ha drunknat så kommer jag inte kunna se om han är i vattnet.. chansen då är om det finns något spår runt sjön eller om hunden reagerar starkt avvikande på något? Jag kan knacka på hos dom som bor där och höra om de sett något också.
Citera
2017-07-26, 22:42
Medlem
NinaBes avatar
Här är litet mer information gällande söndagens organiserade sök:
FIKK.

SKALLGÅNG HALLSBERG

Dag: Söndag 30 juli 2017.

Kl. 12:00 - 18:00 Det går bra att ansluta löpande under dagen.

Plats: Återvinningscentralen Lertagsgatan 10, 694 34 Hallsberg
Kartlänk till samlingsplats: https://goo.gl/maps/1zAVAC2D1LC2

Vi ber er nu, privatpersoner, frivilliga, föreningar, att delta i söket efter Patrik.

Vi behöver vara många för att kunna söka av område efter område tills Patrik är funnen.

Tänk på rätt kläder då mycket av söket är i skog och mark.

Åldersgräns 18 år.

Läs mer om försvinnande här: https://goo.gl/eTg5Pj

Kontaktperson under insatsen: Annika, tele: 0733 63 11 63
Citera
2017-07-26, 22:55
Medlem
Citat:
Skulle jag gärna gjort men bor ca 6 mil ifrån. Jobbat ikväll så har inte kunnat, jobbar även imorgon men dag så då kan jag åka dit på eftermiddagen.
En fråga bara om någon har drunknat.. när flyter en kropp upp ungefär?
Tar med mig min schäfer och kollar om han får nån skum vittring eller om han kan spåra något. Har aldrig testat honom utan att han fått en doft att gå på.. men men vi får se.. värt att prova iallafall så jag ger det en chans!
Återkommer med vad jag får för obs och tar lite bilder om det finns något intressant.

Tack du är en hjãlte och din hund också såklart
Väntar med spänning på vad du uppfattat på platsen....
Senast redigerad av evaveva 2017-07-26 kl. 23:01.
Citera
2017-07-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Jag förstår att föräldrar inte vill vara med och hitta en avliden i skogen, men man vill väl ändå vara på plats IFALL man hittar personen vid liv.

Framför allt, om det skulle stämma att han drabbats av en psykos och irrat runt i terrängen med förföljelsemani vore det väl bättre att mamma och pappa ropade efter honom än ett gäng okända, men välvilliga, amatörer?

Jag tror inte att föräldrarna är inblandade, men jag tror de vet mer än de vill att vi andra ska veta. Deras beteende än märkligt. Informationen, t ex om väskornas placering, om hur och var och när han observerats, mobilkontakten med mamma, klädsel vid försvinnande, på vilka grunder man misstänker psykos och alla jävla observationer runt om i landet.

Om såväl föräldrar som de där makt-kåta administratörerna hade varit ärliga och tydliga från början tror jag de hade fått fler människor på söken. Nu har de skickat folk högt och lågt, jagandes efter såpbubblor.

Bra beskrivet, håller med dig helt.
Citera
2017-07-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runarviking
Bra beskrivet, håller med dig helt.

Jag tar en en av såpbubblorna imorgon.. men tycker att är han där så har han gått väldigt långt och hur hittade han dit?
Surfa han på det innan han gick av? Och om han gått så långt som till Hällabrottet då kan han lika gärna fortsatt till kalkbrotten och de är många. Jag ska kolla sjön som jag nämnt tidigare imorgon men men...
Mitt innersta önskar och tror att han håller sig undan med flit.. men detta fall är så konstigt på alla sätt.
Citera
2017-07-27, 00:03
Medlem
Citat:
Jag tar en en av såpbubblorna imorgon.. men tycker att är han där så har han gått väldigt långt och hur hittade han dit?
Surfa han på det innan han gick av? Och om han gått så långt som till Hällabrottet då kan han lika gärna fortsatt till kalkbrotten och de är många. Jag ska kolla sjön som jag nämnt tidigare imorgon men men...
Mitt innersta önskar och tror att han håller sig undan med flit.. men detta fall är så konstigt på alla sätt.

Du Ohprost!

Ett annat ställe som de inte verkar ha sökt på är när man utgår ifrån där hans lilla ryggsäck låg slängd, så säger de som vet mer om promenadstråk på platsen , att han skulle kunna ha tagit en liten väg där på den sidan om diket där ryggan låg, och vandrat vidare på den, kommit förbi en storbonde (är det han som kallas Rala-bonden.? ) ,sen vidare förbi en bilskrot och till slut en dans-loge som folk i Hallsberg brukade cykla till förr.Allt detta ligger utmed den lilla vãgen han kunnat gått vidare på efter att slãngt ryggan .
Men det är för mycket begãrt att du kollar även där,och bilskrot är farligt för hundar,de kan skada sig på plåt osv. Kãnns bara som om den där logen skulle kunna vara ett bra sov och gömställe.

Sen blev man ju lite skrãmd när ; tror det var du som skrev ; att han kanske lyckats drunkna i en silo ..........brrrrr......
Senast redigerad av evaveva 2017-07-27 kl. 00:29.
Citera
2017-07-27, 00:51
Medlem
Citat:
Tror inte man ska snöa in sig för mycket på platser som han inte varit bekant med..
Finns det någon intressant plats efter spåret som han kan sett? Hur väl röjt är det efter spåret?
EDIT: Jag menar, han har ju åkt där förut... Och ibland ser man saker som på något vis fastnar.
Citera
2017-07-27, 01:33
Medlem
Dåligt påläst i tråden men hyfsat påläst om fallet i sig, dvs följt efter att han varit borta i ca 2 v.
Ber därför om ursäkt i förväg för att ni ev. får svara på dumma frågor. (om någon orkar göra det)
Hur mycket har man kollat igenom Patriks tillhörigheter? Alltså dator osv? kan man på något sätt koppla honom till Hallsberg?
Hur mycket har man kollat i omkringliggande städer? Söket pågår mycket i Hallsberg, vilket är förståeligt men frågan hos mig består då man haft sök under en väldigt lång tid där.

Förövrigt vill jag tillägga att jag håller med övriga skrivare om föräldrarna, att vissa saker delger frågetecken. Däremot har han varit försvunnen under en väldigt lång tid, vilket enligt mig borde innebära att föräldrarna vid detta laget (om de höll inne på något) borde börjat snacka på riktigt. Detta har berört väldigt många människor, om de nu satt på något fuffens så borde de ha stenmage för att kunna låta det fortgå. Jag tror absolut inte att de har med försvinnandet att göra, men likt många andra en lite skum magkänsla.

Tillsist.. Jag är inne på att åka ut och leta, i andra städer dock. Vad är tipset från er som är mer insatta? vart borde jag dra och kolla? vad ska jag koncentrera mig på?
Citera
2017-07-27, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agrisia
Dåligt påläst i tråden men hyfsat påläst om fallet i sig, dvs följt efter att han varit borta i ca 2 v.
Ber därför om ursäkt i förväg för att ni ev. får svara på dumma frågor. (om någon orkar göra det)
Hur mycket har man kollat igenom Patriks tillhörigheter? Alltså dator osv? kan man på något sätt koppla honom till Hallsberg?
Hur mycket har man kollat i omkringliggande städer? Söket pågår mycket i Hallsberg, vilket är förståeligt men frågan hos mig består då man haft sök under en väldigt lång tid där.

Förövrigt vill jag tillägga att jag håller med övriga skrivare om föräldrarna, att vissa saker delger frågetecken. Däremot har han varit försvunnen under en väldigt lång tid, vilket enligt mig borde innebära att föräldrarna vid detta laget (om de höll inne på något) borde börjat snacka på riktigt. Detta har berört väldigt många människor, om de nu satt på något fuffens så borde de ha stenmage för att kunna låta det fortgå. Jag tror absolut inte att de har med försvinnandet att göra, men likt många andra en lite skum magkänsla.

Tillsist.. Jag är inne på att åka ut och leta, i andra städer dock. Vad är tipset från er som är mer insatta? vart borde jag dra och kolla? vad ska jag koncentrera mig på?
Har mycket svårt att tro att han kommer hittas i en stad. Du slösar på din tid om du åker runt och tror att du kan hitta honom. Om inte annat blir du idiot förklarad om du ska fråga varenda jävel om det är Patrik och ta kort på dom. Störst chans har du nog i Hallsberg. Vet inte vart dom sökt... men efter järnvägen kanske?
Citera
2017-07-27, 09:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agrisia

Om jag hade varit du hade jag nog ändå anslutit till ett av de organsierade söken.
Se NinaBes inlägg igår om FIKK , som alltså har sök nu på söndag. De har vid några tillfällen varit och sökt i några städer, men nu på söndag är det åter i Hallsberg.

Då har du också möjlighet att få information om vad som hänt. FIKK är en avknoppning av Missing People, men jobbar bredare (katastrof och brand) men även med personsök långt efter det att polis och Missing People avslutat sina sök.

Jag skulle tro (gissning) att den information de har om Patriks försvinnande är mer omfattande och mer välgrundad än den lilla information som kommit ut i media. Inte säkert att de lämnar jättemycket information, men då har du iaf lite mer kött på benen sedan om du skulle vilja söka vidare själv sedan. Kanske har du möjlighet att fråga dom?

Vet att det varit tunt med folk på söken ibland, vilket gör att det blir ineffektivt. De behöver verkligen folk.

Tips är också att ändå läsa på sig lite i tråden.
Angående väskorna ska de varit kollade av polis, som sagt att de varit orörda. I en av väskorna hittades Patriks dator, därav slutsatsen att brott inte ansågs som sannolikt.
Citera
2017-07-27, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Är helt enig med dina tankar. Psykos och irrar runt i Sverige för att hitta hem....... blir nästan lite löjligt, den personen hade hittats på ett par dagar. Samt alla andra motstridiga uppgifter.
Caccaruna vad tror du om teorin kidnappning? Vet att det är långsökt men iaf

Kidnappning låter osannolikt. Jag tror det är enklare än så.

Jag tror att något hände, troligen på Gotland, som gjorde att P inte fixade att stanna på skolan. Kanske en fyllegrej, ett övergrepp på eller av honom, eller nåt annat i samma stil.

Väl på tåget känner han att skammen är så stor att han inte orkar möta mamma och pappa heller, han orkar inte leva med det. När tåget står stilla så pass länge så hinner han bestämma sig, om än i sista sekund, tar sin packning och går av. Till en början kanske för att komma bort, men jag tror han sedan valde att ta sitt liv.

Med tanke på hur jäkla täta och snåriga våra små skogar är kan han mycket väl ha missats vid nåt sök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in