2017-07-26, 18:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spekulation, misstanke eller så kallar man det ett scenario som inte kan uteslutas även om det det mest osannolika scenariot.

Hur kan du utesluta en förklaring som är fullt möjlig?

När fick anhöriga kännedom om att ryggsäcken hade hittats?

Varför begav man sig inte genast till området för att leta istället för att förlita sig på att okända lokalinvånare skulle göra det, jag bara undrar?

Nästan två månader gick innan en anhörig tog sig till Hallsberg. Jag bara konstaterar och finner det märkligt. Men det är bara jag.

Ja, det kan ju tyckas konstigt.
Även jag har tänkt på det.

Jag vet inte exakt när man säkert visste att Patrik gått av i Hallsberg.

Kvinnan på tåget såg ju honom gå av där, men också var hon inte säker, men tyckte att det var någon i Mjölby som kunde vara Patrik. Jag förmodar att föräldrarna ringde kvinnan när Patrik inte svarade. Men det vet jag inget om.

När väskorna hade hittats och identifierats kan man ju tycka att man som förälder skulle åka direkt till Hallsberg. Men då var polisen inkopplad och kanske man avrådde föräldrarna att åka dit. De visste väl inte heller i början om brott hade begåtts.

Initialt var det Polis och Missing People som sökte. Vad jag läst får anhöriga inte vara med på söken.

Som förälder kan det var tungt och kanske kan man känna rädsla av att komma till en plats där Patrik kanske hittas död.
Kanske polisen tycker att man är bäst till hjälp genom att inte vara på plats och "störa" arbetet, utan stanna hemma om Patrik skulle komma hem.

Allt detta kan man bara spekulera om. Jag tror att det finns alla sorters reaktioner på hur man skulle göra i en sådan här situation. Att de inte åker till Hallsberg, gör dom inte till mördare.

jag tror absolut inte att det är ett indicium på att de skulle kunna vara skyldiga.

Jag kan tänka mig tvärtom:

Är du skyldig. Gör du inte allt för att verka oskyldig?

-Då väntar du inte in sista tåget i hopp om Patrik.
-Då ringer du polisen direkt mycket tidigare
-Då kanske du åker till Mjölby för att visa att du minsann gör allt vad du kan. Det var ju där kvinna möjligen såg Patrik
-Då åker du direkt till Hallsberg så fort du får veta att det är där han gått av
-Då går du ut på sök och trotsar råden
-Då sätter du upp lappar överallt
-Då åker du land och rike runt för att leta
Citera
2017-07-26, 18:09
Medlem
Kvinnan på tåget nämnde att han hade SVART jacka och SVART mössa.

På bilden i studentkorrodoren där han står med ljusbruna skinnskor,där har han GRÅ mössa.....

Har för mig att karlar brukar ha sin favvomössa,punkt slut,de byter inte titt som tätt, men det klart är man intresserad utav kläder som Patrik verkar vara så är det ju en annan femma.(maybe fashionista).

Att jackan kan se svart ut, håller jag med om., men att den GRÅ mössan blev SVART , är lite svårare att förstå., hmm ....
Senast redigerad av evaveva 2017-07-26 kl. 18:16.
Citera
2017-07-26, 18:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Kommentar till 57Emma:

Mm....håller du inte med om att vi alla fått reda på att han hade slitna blå- jeans , så hade kanske händelseförloppet blivit något annorlunda, då hade inte folk sett förbi en del ungdomar pga letandet efter skitiga ljusa byxor ,typ.....

En annan sak är väldigt tråkig.,det verkar som om folk är rädda för en ensam ungdom på en åker,kan de tro att han drar fram en kniv,eller what?
Hade vi haft civilkurage går man ju fram till den ledsne killen med böjt huvud och frågar:-Hur e det fatt.?
Eller hur ??

Klart hade vi fått klara besked och riktiga uppgifter så tror jag absolut händelseförloppet kunde blivit annorlunda. Men är det så att P har bytt på tåget så ingår väl det i hans plan att förvilla alla.
Men föräldrar och polis kanske borde lyssnat mer på de första vittnena. Hade varit intressant att se en övervakningsfilm när P går på tåget i Falun, vad han hade på sig där.

Tror familjen sitter på uppgifter som absolut inte får komma ut.

Nu får man ju inte spekulera i HP gruppen men tidigare gjordes det men vissa kommentarer och personer togs bort, kom de för nära sanningen??
Man får en känsla av att spekulera är fult men när det är så många människor som verkligen engagerar sig och det kan faktiskt komma lösningar ur vissa teorier.

Jag tycker detta enorma tystande och blockande av människor styrker min teori att familjen vet mer än vad som får komma ut.
Citera
2017-07-26, 18:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Kvinnan på tåget nämnde att han hade SVART jacka och SVART mössa.

På bilden i studentkorrodoren där han står med ljusbruna skinnskor,där har han GRÅ mössa.....

Har för mig att karlar brukar ha sin favvomössa,punkt slut,de byter inte titt som tätt, men det klart är man intresserad utav kläder som Patrik verkar vara så är det ju en annan femma.(maybe fashionista).

Att jackan kan se svart ut, håller jag med om., men att den GRÅ mössan blev SVART , är lite svårare att förstå., hmm ....

Nu vet jag inte om man vet när det kortet togs.
Men ser inte jacka på "korridorkortet"längre ut än det på stationen?
Kanske vinter och vår-outfit? Annan mössa då, på våren alltså?
Citera
2017-07-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Ja antagligen, men då körde han svart mössa på sommaren......usch så varmt....

Kvinnan på tåget sa att han INTE hade blommiga skor utan ljusbruna., det var nog därför jag reagerade på igenkänning på skorna på den bild där han har just dessa.

Håller med dej helt och fullt på att det inte är "kavajjackan" på fotot., snarare en rock.....

Jaadu inte lätt detta....

Hãdanefter får alla förãldrar till ynglingar be att de tar ett kort på sig själva innan de går på sina tåg., och på en gång sänder kortet per mms.....eller hur.?
Senast redigerad av evaveva 2017-07-26 kl. 18:47.
Citera
2017-07-26, 18:52
Medlem
57Emma skrev :]Klart hade vi fått klara besked och riktiga uppgifter så tror jag absolut händelseförloppet kunde blivit annorlunda. Men är det så att P har bytt på tåget så ingår väl det i hans plan att förvilla alla.
Men föräldrar och polis kanske borde lyssnat mer på de första vittnena. Hade varit intressant att se en övervakningsfilm när P går på tåget i Falun, vad han hade på sig där.

Tror familjen sitter på uppgifter som absolut inte får komma ut.

Nu får man ju inte spekulera i HP gruppen men tidigare gjordes det men vissa kommentarer och personer togs bort, kom de för nära sanningen??
Man får en känsla av att spekulera är fult men när det är så många människor som verkligen engagerar sig och det kan faktiskt komma lösningar ur vissa teorier.

Jag tycker detta enorma tystande och blockande av människor styrker min teori att familjen vet mer än vad som får komma ut //

evavevas kommentar:
Nu blev jag nyfiken, vad kan det vara som döljs ....hmm hmm ?
Senast redigerad av evaveva 2017-07-26 kl. 18:55.
Citera
2017-07-26, 18:56
Medlem
piassavas avatar
[quote=notknapparen|
Initialt var det Polis och Missing People som sökte. Vad jag läst får anhöriga inte vara med på söken.
[/QUOTE]

Anhöriga får inte vara med på polisens sök, men anhöriga får vara med på MPS sök och är det också mycket ofta.

Men alla som plötsligt saknar en kär anhörig reagerar olika, och det är inget konstigt eller ovanligt alls med att nära anhöriga väljer att inte gå med i skallgångar.
Citera
2017-07-26, 19:01
Medlem
Citat:
Det gör inget att det är långt när det är punktat. Då blir det lättläst.
Men om man ska svara på det?
Då får man ha goood tid på sig.

...

Hehe nä det kan bli långt om man ska svara. Men det var mer ett inlägg för att försöka visa varför jag tror att det är ett försvinnande som inte behöver omges med konspirationsteorier.

Jag kan nog hålla med om allt du skriver i ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spekulation, misstanke eller så kallar man det ett scenario som inte kan uteslutas även om det det mest osannolika scenariot.

Hur kan du utesluta en förklaring som är fullt möjlig?

När fick anhöriga kännedom om att ryggsäcken hade hittats?

Varför begav man sig inte genast till området för att leta istället för att förlita sig på att okända lokalinvånare skulle göra det, jag bara undrar?

Nästan två månader gick innan en anhörig tog sig till Hallsberg. Jag bara konstaterar och finner det märkligt. Men det är bara jag.

För min del handlar det inte så mycket om att utesluta ett scenario. Det handlar mer om vad som är mest troligt. Om man har tio scenarier så är det lättare för mig att tro på de två tre mest logiska. Att dra i väg med nummer åtta i raden bara för att det är möjligt känns inte som nåt jag lägger mer än några sekunders tankeverksamhet på.

Och det finns mängder av orsaker att inte åka till Hallsberg. Även om jag nog håller med om att jag skulle vilja se det sista stället som min son sågs på om jag vore förälder. Men varför göra det om jag är övertygad om att han är på väg hem och polisen kanske säger åt mig att vara hemma om han kommer hem? Anledningen till att han skulle vara kvar i Hallsberg är att han kanske är död, och det tror jag inte de har velat ta in. Sen finns det väl inget som utesluter att de inte varit där och letat själva? Jag har inte sett nåt som skulle motsäga det i alla fall.
Citera
2017-07-26, 19:15
Medlem
57Emmas avatar
evavevas kommentar:
Nu blev jag nyfiken, vad kan det vara som döljs ....hmm hmm ?[/quote]

Ja du evaveva, vi är ju många som hängt med ett tag nu. Vi vet ju inte varken bu eller bä men tror du håller med om att det är mycket som är väldigt oklart.

Vad menade pappan med "världens historia" kan inte tänka sig att man uttrycker sig på det viset om ens egna barn har försvunnit.
Jag har tidigare helt avfärdat kidnappning men ju mer jag tänker på allt så tänk om det verkligen är så! Det vore världens story och självklart öppnar det för massa nya teorier om anledningen,

Lite OT bara info
Hade en äldre bekant i småland som varje dag gick en långpromenad på morgonen. En dag kom han inte hem. Det var väldigt mycket sök, dykningar i sjöar, sökområdet utvidgades hela tiden då polisen inte kunde utesluta brott men allt utan resultat. Flera år senare hittar en svampplockare ett skelett 5 km från sökområdet. Identifieringen kunde göras av nyckelknippa och en klocka.
Citera
2017-07-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ja, det kan ju tyckas konstigt.
Även jag har tänkt på det.

Jag vet inte exakt när man säkert visste att Patrik gått av i Hallsberg.

Kvinnan på tåget såg ju honom gå av där, men också var hon inte säker, men tyckte att det var någon i Mjölby som kunde vara Patrik. Jag förmodar att föräldrarna ringde kvinnan när Patrik inte svarade. Men det vet jag inget om.

När väskorna hade hittats och identifierats kan man ju tycka att man som förälder skulle åka direkt till Hallsberg. Men då var polisen inkopplad och kanske man avrådde föräldrarna att åka dit. De visste väl inte heller i början om brott hade begåtts.

Som förälder kan det var tungt och kanske kan man känna rädsla av att komma till en plats där Patrik kanske hittas död.
Kanske polisen tycker att man är bäst till hjälp genom att inte vara på plats och "störa" arbetet, utan stanna hemma om Patrik skulle komma hem.

Allt detta kan man bara spekulera om. Jag tror att det finns alla sorters reaktioner på hur man skulle göra i en sådan här situation. Att de inte åker till Hallsberg, gör dom inte till mördare.

jag tror absolut inte att det är ett indicium på att de skulle kunna vara skyldiga.

Jag kan tänka mig tvärtom:

Är du skyldig. Gör du inte allt för att verka oskyldig?

-Då väntar du inte in sista tåget i hopp om Patrik.
-Då ringer du polisen direkt mycket tidigare
-Då kanske du åker till Mjölby för att visa att du minsann gör allt vad du kan. Det var ju där kvinna möjligen såg Patrik
-Då åker du direkt till Hallsberg så fort du får veta att det är där han gått av
-Då går du ut på sök och trotsar råden
-Då sätter du upp lappar överallt
-Då åker du land och rike runt för att leta

"Anhöriga får inte själva delta i sökandet, men han säger att han vill finnas där för att prata med folk som dyker upp". Detta säger Patriks pappa Jörgen i en intervju i Brottscentralen i Expressen idag Onsdag 2017-07-26

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/ny-sokinsats-efter-forsvunne-patrik-22/
Citera
2017-07-26, 19:28
Medlem
Citat:

Jag vet inte när och vart det inlägget lades in (troligtvis HP?) men var det inte någon som photoshoppade ihop bilden på P med rock och mössa?
Jag vet jag svarade att rocken nog var kortare.
Citera
2017-07-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Anhöriga får inte vara med på polisens sök, men anhöriga får vara med på MPS sök och är det också mycket ofta.

Men alla som plötsligt saknar en kär anhörig reagerar olika, och det är inget konstigt eller ovanligt alls med att nära anhöriga väljer att inte gå med i skallgångar.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/ny-sokinsats-efter-forsvunne-patrik-22/
Patriks papppa säge rpå ett ställe i artikeln att anhöriga inte får vara med och söka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in