Citat:
Spekulation, misstanke eller så kallar man det ett scenario som inte kan uteslutas även om det det mest osannolika scenariot.
Hur kan du utesluta en förklaring som är fullt möjlig?
När fick anhöriga kännedom om att ryggsäcken hade hittats?
Varför begav man sig inte genast till området för att leta istället för att förlita sig på att okända lokalinvånare skulle göra det, jag bara undrar?
Nästan två månader gick innan en anhörig tog sig till Hallsberg. Jag bara konstaterar och finner det märkligt. Men det är bara jag.
Hur kan du utesluta en förklaring som är fullt möjlig?
När fick anhöriga kännedom om att ryggsäcken hade hittats?
Varför begav man sig inte genast till området för att leta istället för att förlita sig på att okända lokalinvånare skulle göra det, jag bara undrar?
Nästan två månader gick innan en anhörig tog sig till Hallsberg. Jag bara konstaterar och finner det märkligt. Men det är bara jag.
Ja, det kan ju tyckas konstigt.
Även jag har tänkt på det.
Jag vet inte exakt när man säkert visste att Patrik gått av i Hallsberg.
Kvinnan på tåget såg ju honom gå av där, men också var hon inte säker, men tyckte att det var någon i Mjölby som kunde vara Patrik. Jag förmodar att föräldrarna ringde kvinnan när Patrik inte svarade. Men det vet jag inget om.
När väskorna hade hittats och identifierats kan man ju tycka att man som förälder skulle åka direkt till Hallsberg. Men då var polisen inkopplad och kanske man avrådde föräldrarna att åka dit. De visste väl inte heller i början om brott hade begåtts.
Initialt var det Polis och Missing People som sökte. Vad jag läst får anhöriga inte vara med på söken.
Som förälder kan det var tungt och kanske kan man känna rädsla av att komma till en plats där Patrik kanske hittas död.
Kanske polisen tycker att man är bäst till hjälp genom att inte vara på plats och "störa" arbetet, utan stanna hemma om Patrik skulle komma hem.
Allt detta kan man bara spekulera om. Jag tror att det finns alla sorters reaktioner på hur man skulle göra i en sådan här situation. Att de inte åker till Hallsberg, gör dom inte till mördare.
jag tror absolut inte att det är ett indicium på att de skulle kunna vara skyldiga.
Jag kan tänka mig tvärtom:
Är du skyldig. Gör du inte allt för att verka oskyldig?
-Då väntar du inte in sista tåget i hopp om Patrik.
-Då ringer du polisen direkt mycket tidigare
-Då kanske du åker till Mjölby för att visa att du minsann gör allt vad du kan. Det var ju där kvinna möjligen såg Patrik
-Då åker du direkt till Hallsberg så fort du får veta att det är där han gått av
-Då går du ut på sök och trotsar råden
-Då sätter du upp lappar överallt
-Då åker du land och rike runt för att leta