Citat:
Ursprungligen postat av mitt mail till staSI
Med stöd i offentlighetsprincipen skulle jag vilja ha ut följande från Er:
I) Listan över användare som blockerats av Ert Twitterkonto (@Sweden) fram till, och inklusive, den 15/5 2017. Därför begärs också de konton som avblockerats ut.
II) Avtalet - och upphandlingen som lett fram till detsamma - som gett en privat aktör i uppgift att "hjälpa till" att ta fram algoritmen/urvalsfunktionen/blockeringslistan som hindrat privatpersoner från att följa myndighetens Twitter-konto.
III) En lista över de personer som sedan starten fått förtroende att "curera" @Sweden vid något alls tillfälle.
IIII) De dokument eller filer, eller annat, som visar vilka kriterier de blockade kontoinnehavarna levt upp till, samt vilka försyndelser de begått.
Utöver detta skulle jag vilja ha en lista med de hos Er anställda, som också har eller har haft tillgång till @Sweden och de bakomliggande systemen för blockering och sortering av följare/användare etc.
Jag vill också ha ut de dokument som specificerar hur Ni som myndighet väljer ut vilka medborgare som får styra @Sweden.
Svar? Jovisst...
De skrev ett intetsägande mail, och bifogade bevis(!) på att de nu förstört bevisen...
https://minfil.org/w3LfG5b9bb/Svenska_Institutet_beslut_tjanteckningar.pdf
Av någon anledning klarar inte min PDF-läsare att markera texten i handlingen, men läs gärna själva.
De har alltså raderat innehållet i registret med hänvisning till "ringa eller ingen betydelse", vilket är märkligt, eftersom det ju var livsviktigt att hålla registret vid liv även efter att det uppdagats...