2017-05-18, 13:03
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har detta rapporterats i SVT? Jag har inte sett det men kan ha missat det då jag inte kollar så mycket på SVT längre (av uppenbara skäl).
Statstelevisionen lät en blondin flamsa borde hela saken i morse i Gomorron Sverige.
https://www.svtplay.se/video/1366904...e-18-maj-06-25
(Klockan 7.40, 1:15 in i programmet med 2:19 kvar.)

Hon avhandlade saken småskrattande som om det var en pinsam bagatell – som en troschock ungefär – Och försökte få det till att det bara var folk som var "oerhört upprörda" och att saken nu var utagerad eftersom de tagit bort alla blockeringar.

Någon fördjupning ens till nivån att vi har inkompetenta myndighetschefer som flamsar runt lite touchy feely och struntar i grundlagen lyckades hon inte prestera. Och programledarens försök att hänvisa till åsiktsregistrering viftades bort.
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Någon som kan bedöma korrektheten i att SI eventuellt skulle kunna tänkas vara skyldig till följande regel- och lagbrott?
Ställer mig skeptisk till Morpheus försök att få det till olaga efterforskning, eftersom fältet där man ska skriva sitt riktiga namn inte är obligatoriskt.
Men visst är det ett fult phishing-försök att ens ha ett fält för detta.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2017-05-18 kl. 13:06.
Citera
2017-05-18, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Statstelevisionen lät en blondin flamsa borde hela saken i morse i Gomorron Sverige.
https://www.svtplay.se/video/1366904...e-18-maj-06-25
(Klockan 7.40, 1:15 in i programmet med 2:19 kvar.)

Hon avhandlade saken småskrattande som om det var en pinsam bagatell – som en troschock ungefär – Och försökte få det till att det bara var folk som var "oerhört upprörda" och att saken nu var utagerad eftersom de tagit bort alla blockeringar.

Någon fördjupning ens till nivån att vi har inkompetenta myndighetschefer som flamsar runt lite touchy feely och struntar i grundlagen lyckades hon inte prestera. Och programledarens försök att hänvisa till åsiktsregistrering viftades bort. Ställer mig skeptisk till Morpheus försök att få det till olaga efterforskning, eftersom fältet där man ska skriva sitt riktiga namn inte är obligatoriskt.
Men visst är det ett fult phishing-försök att ens ha ett fält för detta.

Geeez

Min ögon blöder , mina öron är döva och min hjärnhinna utvecklade akut acne. Det är små stunder som denna som påminner mig om varför jag i princip aldrig tittar på Tv och särskilt inte på Svt.
Citera
2017-05-18, 13:19
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
FÖR DET ÄR DÄR BREAKING NEWS HÄNDER, DITT ÅBÄKE!
FÖR DET ÄR DÄR MAN TAR TEMPEN PÅ FOLKSJÄLEN NUMERA!
FÖR DET ÄR DÄR MAN LÄSER SANNINGEN, FOLK SOM RAPPORTERAR I REALTID OAVSETT OM DET HANDLAR OM KUPP I TURKIET ELLER KRIG!

Nu ska jag gå och ta farväl av mina femhundra följare och berätta att jag sett ljuset, ty jag har läst ett inlägg av Diamondfart på Flashback. Nu lägger vi oss igen, drar ner rullgardinen. Sussar sött vidare.
lol bara 500. Hur som helst kommer @sweden inte att ha något med "folksjälen" att göra på väldigt länge. Du kan inte läsa några breaking news där heller.
Citera
2017-05-18, 13:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Någon som kan bedöma korrektheten i att SI eventuellt skulle kunna tänkas vara skyldig till följande regel- och lagbrott?
Åsiktsregistering - i bokstavlig mening ja, men eftersom personer verkar blockerats för att de var jobbiga jävlar bara så kan man troligen inte få SI fällda för detta.

Brott mot Personuppgiftslagen - Knappast troligt, Twitterkonton är ju (nominellt sett) anonyma.

Destruktion av allmän handling - en blocklista på Twitter är nog mer att betrakta som arbetsanteckningar. Arbetsanteckningar är inte allmän handling och diarieförs inte.

Grovt förtal - Det spelar ingen roll om en person som man anklagar för något verkligen gjort detta eller ej. Det kan vara förtal ändå. Jag vill nog säga att det är det i detta fallet. Frågan är om man kan följa det hela vägen och visa att SI förtalade just en viss individ.

Brott mot yttrandefrihetsförordningen - det finns inte ens något som heter så. Yttrandefrihetsgrundlagen heter det, och man bryter inte mot den genom att blockera på Twitter. Inte heller tryckfrihetsförordningen har brutits.
Citera
2017-05-18, 13:51
...om romerna i högsta instans fick 30.000:- + 5.000:- vardera i skadestånd för att finnas inlagda i en myndighets register, så borde ju även alla i detta register kunna äska samma skadestånd? Det finns ju sedan en tid prejudikat på detta. Grupptalan anyone...?

(Finns ej med på listan själv så jag kan inte agera, men roas oerhört av detta etablissemangets självmål.)
Citera
2017-05-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
lol bara 500. Hur som helst kommer @sweden inte att ha något med "folksjälen" att göra på väldigt länge. Du kan inte läsa några breaking news där heller.
Jag tror iofs lulubroksie menar Twitter, inte twitterkontot @sweden.
Citera
2017-05-18, 13:59
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Geeez

Min ögon blöder , mina öron är döva och min hjärnhinna utvecklade akut acne. Det är små stunder som denna som påminner mig om varför jag i princip aldrig tittar på Tv och särskilt inte på Svt.

Det är ju stor humor när det syns så tydligt att dom tagit in en psyksjuk som inte förstår nånting. Lite som ett barn. Hon var väldigt intensiv och förmedlade väldigt bra till Svenska folket att dårar sitter i studion och har diverse åsikter.

Stor humor när man riktigt knivskarpt kan se ett förfall såhär bra.
Citera
2017-05-18, 14:10
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...om romerna i högsta instans fick 30.000:- + 5.000:- vardera i skadestånd för att finnas inlagda i en myndighets register, så borde ju även alla i detta register kunna äska samma skadestånd? Det finns ju sedan en tid prejudikat på detta. Grupptalan anyone...?

(Finns ej med på listan själv så jag kan inte agera, men roas oerhört av detta etablissemangets självmål.)
Romer ligger på typ 3238 StackarsDem-poäng, ungefär mitt emellan sjuksköterskor med för låg lön och bögar som inte får adoptera. Gissa hur många poäng hatbrottsnazister ligger på? Nä just det.

Eller vänta du kanske trodde att domstolarna skulle följa lagen i sådana här fall. Haha.

Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Jag tror iofs lulubroksie menar Twitter, inte twitterkontot @sweden.
Ja. Men nu är det inte Twitter i helhet som man är upprörd över utan just Twitterkontot för en myndighet som de allra flesta i den här tråden inte ens visste existerade fram tills i måndags.
Citera
2017-05-18, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Det är ju stor humor när det syns så tydligt att dom tagit in en psyksjuk som inte förstår nånting. Lite som ett barn. Hon var väldigt intensiv och förmedlade väldigt bra till Svenska folket att dårar sitter i studion och har diverse åsikter.

Stor humor när man riktigt knivskarpt kan se ett förfall såhär bra.

Problemet är nog att man först måste ha haft ett sabbatsår från slask-tv för att förstå missföhållandet. De som ser skiten per daglig basis rycker inte ens på flimmerhåren.
Citera
2017-05-18, 14:44
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Romer ligger på typ 3238 StackarsDem-poäng, ungefär mitt emellan sjuksköterskor med för låg lön och bögar som inte får adoptera. Gissa hur många poäng hatbrottsnazister ligger på? Nä just det.

Eller vänta du kanske trodde att domstolarna skulle följa lagen i sådana här fall. Haha.

Ja. Men nu är det inte Twitter i helhet som man är upprörd över utan just Twitterkontot för en myndighet som de allra flesta i den här tråden inte ens visste existerade fram tills i måndags.

klart jag förstår att inte kommer att hända och att denna lilla fadäs försvinner ur mediaflödet lika snabbt som svt:s amerikakorrespondent lärt sig säga donald trump istället för president trump... men ändå, likväl underhållande so självmål betraktat.
Citera
2017-05-18, 15:52
Medlem
Den moderate riksdagsledamoten Jan Ericson (Ericson i Ubbhult) har idag inlämnat en interpellation där han ställer utrikesminister Margot Wallström till svars för åsiktsregistreringen. Han ska fortsätta att rapportera om ärendet på sin blogg.

Citat:
Pressmeddelande 2017-05-18

Riksdagsledamot Jan Ericson (M)
Telefon 070-6956828

Jag ställer utrikesminister Margot Wallström till svars för åsiktsregistreringen som sanktionerats av Svenska Institutet

I dag har jag lämnat in en interpellation till utrikesminister Margit Wallström med anledning av den uppmärksammade åsiktsregistreringen som sanktionerats och "kvalitetssäkrats" av Svenska Institutet. Myndigheten ligger under Utrikesdepartementet, och Wallström är departementschef. Därför är det hon som ska svara på mina frågor i den kommande debatten i riksdagen.

Nedan följer Interpellationen i sin helhet. Fortsatt rapportering kring ärendet sker på min blogg, www.ericsoniubbhult.se

Citat:
Interpellation till utrikesminister Margot Wallström:

Svenska Institutets twitterkonto

De senaste dagarna har det uppmärksammats att ett twitterkonto ägt av Svenska Institutet (SI) massblockerat över 14 000 twitterkonton. Enligt SI baseras blockeringarna på en lista, framtagen av en utomstående person som varit gästskribent på det aktuella kontot. Listan beskrevs av SI enligt följande:

"Blockeringslistan som nu lagts in på @sweden består av:
• Cirka 12 000 internationella och svenska konton som ägnar sig åt drev, hot, hat och hets mot migranter, kvinnor och HBTQ-personer, men även mot organisationer som är engagerade i mänskliga rättigheter. Dessa konton har ofta högerextrem och/eller nynazistisk inriktning och hetsar även till våld.
• Cirka 2 000 övriga spamkonton, till exempel porrbotar och konton som spammar reklam eller DM-virus."

Hur denna lista använts och vem som bär ansvaret för detta återstår att utreda. Men Svenska Institutet försvarade listan och agerandet och hävdade dessutom att samtliga blockeringar var "kvalitetssäkrade". Trots detta har ett stort antal uppenbart oskyldiga personer drabbats - riksdagsledamöter från exempelvis Moderaterna och Centerpartiet, ledande journalister och ledarskribenter, anställda inom polisen och försvarsmakten, och till och med Israels ambassadör i Sverige och Israels utrikesdepartement. Många av de drabbade personerna verkar aldrig ens ha följt eller kommenterat det aktuella kontot, men har alltså ändå blockerats i "förebyggande syfte" på grund av påstått felaktiga åsikter eller befarat hotfullt beteende.

Det enda sättet att få blockeringen hävd var att fylla i ett web-formulär där man bland annat skulle beskriva varför man trodde att man hade blivit "blockad" från det aktuella twitterkontot.

Att en statlig myndighet under Utrikesdepartementet, gör sig skyldig till, eller i vart fall sanktionerar och stödjer, upprättande av personregister över människor som påstås ha vissa åsikter är ytterst anmärkningsvärt. Om det även varit lagstridigt får prövas på annat sätt.

Ansvaret för agerandet från myndigheter under Utrikesdepartementet ligger ytterst på departementschefen. Mina frågor till utrikesministern idag är därför:

• På vilket sätt avser ministern att ge de drabbade upprättelse?
• Vilka åtgärder rörande Svenska Institutet avser ministern vidta med anledning av deras agerande?
• På vilket sätt tänker ministern verka för att ingen myndighet under hennes departement gör sig skyldiga till något liknande igen?

2017-05-18

Jan Ericson (M)
http://www.ericsoniubbhult.se
Citera
2017-05-18, 16:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Den moderate riksdagsledamoten Jan Ericson (Ericson i Ubbhult) har idag inlämnat en interpellation där han ställer utrikesminister Margot Wallström till svars för åsiktsregistreringen. Han ska fortsätta att rapportera om ärendet på sin blogg.

http://www.ericsoniubbhult.se
Mycket bra, men en liten fråga: vad har vår Utrikesminister AvgåMargot med en inrikes händelse att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in