Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jo, det är kanske ett lite svenskt (eller "svenskamerikanskt"?) dilemma att vi inte har så många kändisar som är företrädare för något slags intellektuell humanism och som skulle kunna skapa ett intressant program om mänskliga/personliga ideal, erfarenheter och värderingar utan att det slentrianmässigt måste leda till sensationella uppgörelser och konflikter. Nu är det rätt ensidigt "artistens" livssyn som serveras som ensamt alternativ till det som PetterRetard underhållande beskrev som samtal om "räntesatser på bostadslånen, hur mycket pengar man sparar sedan man installerat luftvärmepump i villan, och självklart /.../ lite fotboll / hockey också".

Och då kommer samtalen sällan längre än till detta ständiga turnerande av temat "den olyckliga clownen", alltså att antingen showa eller slita av sig masken och gråta som ett barn.
Bra analys. De återkommande sentimentaliteterna belyser väl också en något trångsynt och enkelspårig programproduktion. På planeringsstadiet har det troligtvis hoppats på känslosamhet, kåtsnack, lite tokiga upptåg och en och annan kontrovers.
Övergången till diskussionen om manlig/kvinnlig humor var nästan övertydligt regisserad. Rabéus såg nästan ut att spela en roll som debattör i saken. Fast hans poäng var klockren...
Rheborg visade sig vara en människa med sorg och glädje i ryggsäcken, som så många av oss. Jag gillar honom starkt och det hade varit kul med lite fotografering också.