Citat:
Ursprungligen postat av Red Machine
Blir förvånad att en ganska rolig komiker som Johan Rheborg kan vara så trist och grå i detta sällskap. Johan Rabeus framstår ju som otroligt varm och härlig i jämförelse och det hade jag inte kunnat tro innan jag sett de första programmen.
En ganska vanlig missuppfattning är ju att "roliga" komiker är "roliga" också privat. Det är däremot vanligare att de uppfattas som beiga och tråkiga, för att de inte levererar oneliners på löpande band.
"Du som är så jävla rolig - Säg nåt skoj!!!"
Att förväntas vara rolig blir till en press och egentligen är man ganska blyg... Det är inte bara komiker som uppvisar det här beteendet. Många andra artister och skådespelare fungerar på samma sätt. Blygheten kompenseras av att man trotsar sina rädslor och knallar upp på scenen. Finns massor av exempel på folk som nästan svimmar av scenskräck och blygsel men som växer tio våningar av kicken de får under och efter ett scenframträdande. Höjden av mod egentligen.
Rheborg är en man som är rolig i ett specifikt sammanhang: Som Percy Nilegård, Kenny Starfighter eller Freddan i Solsidan. Jag har aldrig sett honom spatsera runt på en scen och köra stå upp-skämt eller gagsa i en tv-soffa. Jag tycker han ger ett balanserat intryck och verkar inte vara nån som bara måste få folk att garva ideligen.