2011-12-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambinoo
Vad Ironi är för dig är en sak, men för mig tyckte jag bara det var roligt och ironiskt när han tog fram pressklipp på sig själv...Skulle snarare ha lättat upp en stämning vilket jag såg att det gjorde runt bordet.. Även att folk hade tagit med sig foton på familjemedlemmar som de hade i en liten ram vid sängen, och Johan då tar fram en stor tavla och hänger upp..Spelar såklart fin när han säger fotot är taget i Santa Monica. Johan verkar vara väldigt egen som person. Antingen gillar man han eller hatar han
Tja, så kan det tolkas förvisso. Min ironi etc. hör väl kanske inte hit primärt; jag relaterar här mera utifrån ett gängse konsensusperspektiv vad »ironi« är för något, och det apropå den inläggande repliken om ironi vs Stjärnorna på slottet av dig i i ditt inlägg.

Det andra du tar upp kan jag hålla med om delvis, och visst är det kul att de tagit med sig foton o.s.v. Och han är helt klart en egen person som du säger.
Så pass "egen" att han t.o.m. inte helt sällan kliver över ett antal personer på sitt egna sätt också i det verkliga livet (utanför rampljuset). Detta har tyvärr kanske "missfärgat" den (för)bild jag har av honom när jag åser programmet.

Jag ska göra vad jag förmår vid nästa Stjärnorna på slottet-på-tv-tillfälle för att titta på hans deltagande så förutsättningslöst det bara går (och lämna mina personliga möten i andra sammanhang med herr Rheborg åt sidan ...).

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag sätter i och för sig inget större värde på JOA, men här visade han på sin fullständiga inkompetens.

Kul att Rheborg i samma tidnings poll leder populäriteten hos läsarna.
Det tror jag säger en del just om AB:s läsare (eller de som röstar); måhända är de andra deltagarna alltför okända alternativt för gamla för att AB-läsarna ska ha någon relation till dessa och därigenom ge uttryck för dessasamma. Säga vad man vill om Rheborg - och jag tillstår att han har vissa lyckade rollprestationer i bagaget -, han har sannolikt rätt många beundrare i Sverige.
Citera
2011-12-26, 21:14
Medlem
Brakkans avatar
Christer Lindarw är förmodligen den äckligaste karln (nåja...) i Svea rike.
Citera
2011-12-27, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brakkan
Stärktes den åsikten av programmet i fråga, menar du?
Citera
2011-12-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brakkan

Han gav ju ett väldigt lugnt intryck, jaha det är för att han är gay du flippar..
Citera
2011-12-30, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambinoo
Vad Ironi är för dig är en sak, men för mig tyckte jag bara det var roligt och ironiskt när han tog fram pressklipp på sig själv...Skulle snarare ha lättat upp en stämning vilket jag såg att det gjorde runt bordet.. Även att folk hade tagit med sig foton på familjemedlemmar som de hade i en liten ram vid sängen, och Johan då tar fram en stor tavla och hänger upp..Spelar såklart fin när han säger fotot är taget i Santa Monica. Johan verkar vara väldigt egen som person. Antingen gillar man han eller hatar han

Känns som att vissa personer som saknar humoristisk fingertoppskänsla faktiskt tror att Johan Rheborgs karaktär Percy Nilegård är en sann skildring av hur Rheborg är även privat, och på den grunden avskyr honom. Själv anser jag Rheborg vara inget mindre än ett geni. Kan inte ens föreställa mig hur hans dag kommer utspela sig, totalt oförutsägbar karl!
Citera
2011-12-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Känns som att vissa personer som saknar humoristisk fingertoppskänsla faktiskt tror att Johan Rheborgs karaktär Percy Nilegård är en sann skildring av hur Rheborg är även privat, och på den grunden avskyr honom. Själv anser jag Rheborg vara inget mindre än ett geni. Kan inte ens föreställa mig hur hans dag kommer utspela sig, totalt oförutsägbar karl!
Kan du utveckla det där med vari Johan Rheborgs genialitet ligger?

Programmet med honom blir dock mycket riktigt rejält oföutsägbart ...
Citera
2011-12-30, 16:40
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
.... Säga vad man vill om Rheborg - och jag tillstår att han har vissa lyckade rollprestationer i bagaget .....

Du anser hans rollprestationer endast "lyckade", vissa av oss andra tycker dom är genialiska.

Rheborg lyckades ganska bra med att slå hål på det pompösa som diverse självcentrerade skådespelare sysslar med.
Jag lägger ingen mer större vikt vid det, då bra skådespelare säkert måste ha den personligheten för att bli just "bra skådespelare".

Till Rheborgs nackdel är nog hans ängslighet inför att inte alltid säga "RÄTT" saker, bli lite pompös och hänge sig, som t.ex Kim A.
Då kommer nog Henrik Schyffert och Andres Lokko mobba honom...
Så var det nog tidigare iaf, men den mentaliteten i det grabbgänget är nog ändå svår att tvätta bort.

Hans rollprestationer och det han åstadkommit inom svensk humor gör honom intressant, och jag vill gärna höra lite "bakom kulisserna" snack om Killinggänget.

//Crimson
Senast redigerad av CrimsonIdol 2011-12-30 kl. 16:52.
Citera
2011-12-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
Du anser hans rollprestationer endast "lyckade", vissa av oss andra tycker dom är genialiska.

Rheborg lyckades ganska bra med att slå hål på det pompösa som diverse självcentrerade skådespelare sysslar med.
Jag lägger ingen mer större vikt vid det, då bra skådespelare säkert måste ha den personligheten för att bli just "bra skådespelare".

Till Rheborgs nackdel är nog hans ängslighet inför att inte alltid säga "RÄTT" saker, bli lite pompös och hänge sig, som t.ex Kim A.
Då kommer nog Henrik Schyffert och Andres Lokko mobba honom...
Så var det nog tidigare iaf, men den mentaliteten i det grabbgänget är nog ändå svår att tvätta bort.

Hans rollprestationer och det han åstadkommit inom svensk humor gör honom intressant, och jag vill gärna höra lite "bakom kulisserna" snack om Killinggänget.

//Crimson
En definitionsfråga således.
Du nämner "pompös" två gånger, vilket är ett intressant och relevant ord i sammanhanget.
Det är nämligen just 'pompös' jag själv finner Rheborg: både i åtskilliga rollprestationer, och kanske framför allt i det s.k. privatlivet där han t.ex. genom sitt Twitterkonto genomgående i historien agerat som en sorts ironisk Jarl Kulle-aktör. Hans eventuella (och grad av) skådespelande i privatlivet är likväl oklart ...

Du har rätt i detta med (den ännu mer och odrägligt pompöse) Schyffert och den mer verserade Lokko och deras påverkan på Rheborg. Han har nog trots allt dessa två en del, bland annat, att tacka för att gestaltningarna i Killinggänget-rollerna blivit så lyckade till stora delar. Martin Luuk och Robert Gustafssons inflytande finns förvisso i någon mening med också. Den självneurotiske pajasen Jonas Inde räknar jag helt bort i kontexten.

När det kommer till det aktuella programmet Stjärnorna på slottet är ju mer jag tänker på det: Johan Rheborgs dag synnerligen intressant (på papperet). Frågan är hur han förmår förvalta densamma. Hur lägger han upp det hela? Jag misstänker att han kommer att ta plats så in i helvete, och likt sin satirpolitiske figur i Parlamentet hålla på och domdera och väsnas och ha sig. Roligt lär det nog bli ...
Citera
2011-12-30, 18:53
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
En definitionsfråga således.
Du nämner "pompös" två gånger, vilket är ett intressant och relevant ord i sammanhanget.
Det är nämligen just 'pompös' jag själv finner Rheborg: både i åtskilliga rollprestationer, och kanske framför allt i det s.k. privatlivet där han t.ex. genom sitt Twitterkonto genomgående i historien agerat som en sorts ironisk Jarl Kulle-aktör. Hans eventuella (och grad av) skådespelande i privatlivet är likväl oklart ...

Du har rätt i detta med (den ännu mer och odrägligt pompöse) Schyffert och den mer verserade Lokko och deras påverkan på Rheborg. Han har nog trots allt dessa två en del, bland annat, att tacka för att gestaltningarna i Killinggänget-rollerna blivit så lyckade till stora delar. Martin Luuk och Robert Gustafssons inflytande finns förvisso i någon mening med också. Den självneurotiske pajasen Jonas Inde räknar jag helt bort i kontexten.

När det kommer till det aktuella programmet Stjärnorna på slottet är ju mer jag tänker på det: Johan Rheborgs dag synnerligen intressant (på papperet). Frågan är hur han förmår förvalta densamma. Hur lägger han upp det hela? Jag misstänker att han kommer att ta plats så in i helvete, och likt sin satirpolitiske figur i Parlamentet hålla på och domdera och väsnas och ha sig. Roligt lär det nog bli ...

Han kan väl vara hur han vill i sitt offentliga liv, i sitt skådespeleri, och på sin twitter(vilket är i högsta grad offentligt).
Därefter bedömer jag honom, och gillar honom.
"Hans eventuella (och grad av) skådespelande i privatlivet är likväl oklart ...
"

Jisses!....Säkert mellan honom och hans eventuella psykolog, om inte du har en UNIK inblick i hans privatliv

Schyffert är väl inte särskilt pompös?...som Börje Ahlstedt, Rabaeus, Örjan Ramberg och diverse andra dramatenveteraner
Vet du ens vad ordet betyder i KONTEXTEN?

//Crimson
Citera
2011-12-30, 19:01
Medlem
Citat:
Han kan väl vara hur han vill i sitt offentliga liv, i sitt skådespeleri, och på sin twitter(vilket är i högsta grad offentligt).
Därefter bedömer jag honom, och gillar honom.
"Hans eventuella (och grad av) skådespelande i privatlivet är likväl oklart ...
"

Jisses!....Säkert mellan honom och hans eventuella psykolog, om inte du har en UNIK inblick i hans privatliv

Schyffert är väl inte särskilt pompös?...som Börje Ahlstedt, Rabaeus, Örjan Ramberg och diverse andra dramatenveteraner
Vet du ens vad ordet betyder i KONTEXTEN?

//Crimson
Vad menar du med "Vet du ens vad ordet betyder i KONTEXTEN" – mer exakt? Jag förstår inte vad som avses.

Visst har du rätt i detta med "privatliv" kontra "scenliv" etcetera, och jag tycker likväl det är intressant att ha med det i åtanken just kontextuellt av herr Rheborg och hans framträdanden överlag.
Citera
2011-12-30, 19:45
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Vad menar du med "Vet du ens vad ordet betyder i KONTEXTEN" – mer exakt? Jag förstår inte vad som avses.

Visst har du rätt i detta med "privatliv" kontra "scenliv" etcetera, och jag tycker likväl det är intressant att ha med det i åtanken just kontextuellt av herr Rheborg och hans framträdanden överlag.

Pompös i sammanhanget, dvs kontexten, används när det gäller självgoda Dramatenskådisar, typ Ahlstedt, Ramberg, Rabaeus o "grabbarna"...
ORDET passar faktiskt just nu inte in på Schyffert o Rheborg, varken för att beskriva deras humorgärning eller hur dom för sig i det offentliga rummet....
Då finns det mkt bättre negativa ord att använda.....
"Ängslighet" är ett av dom jag nämnde....

//Crimson
Citera
2011-12-30, 19:49
Medlem
Citat:
Pompös i sammanhanget, dvs kontexten, används när det gäller självgoda Dramatenskådisar, typ Ahlstedt, Ramberg, Rabaeus o "grabbarna"...
ORDET passar faktiskt just nu inte in på Schyffert o Rheborg, varken för att beskriva deras humorgärning eller hur dom för sig i det offentliga rummet....
Då finns det mkt bättre negativa ord att använda.....
"Ängslighet" är ett av dom jag nämnde....

//Crimson
Det är sant. "Ängslig" är nog mer beskrivande både vad gäller Rheborg och Schyffert för närvarande.
Det blir hur som haver intressant att se hur Rheborg fortsätter agera i Stjärnorna på slottet.
Ängsligt eller småpompöst eller ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in