Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Det var intressant att de kom in på ämnet "Kjell Bergkvist som skådespelare spelar Kjell Bergkvist"
Jag har nämligen tänkt att Bergkvist bara kan spela sig själv. Å andra sidan är det ju mest i Ulf Malmros-filmer jag sett honom och där uppmanar ju Malmros Bergkvist att spela sig själv
Å andra sidan liknar Bergkvists roller t ex i gamla Beckfilmerna också Bergkvist, så det finns ju en stor chans att han helt enkelt är en dålig skådis..
Jag skulle inte påstå att Bergqvist är någon dålig skådis. Däremot blir han ofta typecastad men så är det med många skådisar, De Niro, Pacino, Gene Hackman etc. Hur många av våra riktigt stora manliga skådisar kastas mellan att spela machoroller, superfjollor, töntar, serietidningskaraktärer etc? Många blir typecastade men det betyder ju inte att de "spelar sig själva". En duktig skådis ska ju kunna använda sig av sin egen personlighet och sina erfarenheter för att göra en intressant tolkning av en karaktär i en film eller tv-serie. Det är ju inte Kjell Bergqvist ensam om direkt.
Sen tycker jag det är löjligt det där uttrycket "
att spela sig själv". Kjell Bergqvist har såvitt jag vet
aldrig spelat sig själv i film, tv eller på teaterscenen. Det har däremot Paolo Roberto gjort flera gånger och vem skulle ens i sin vildaste fantasi vilja påstå att Paolo är en duktig skådis? Om man enbart spelar sig själv borde man ju rimligtvis vara väldigt övertygande. Eller?
Kjelle får och har ofta fått roller som har känslor och en personlighet som han har lätt för att uttrycka men jag tror ju inte att han är precis som i alla sina roller. Det vore ju helt orimligt. Ta bara karaktären i
Kocken t.e.x som han nämnde i programmet. Om han hade varit lika svinig, rentav rubbad i verkligheten som karaktären Peter Stein är, hade han knappast blivit så framgångsrik i Jantelandet Sverige.
Det är ju lika korkat att tro att Bergqvist är precis som sina karaktärer som att tro att Clintan är en ultrakonservativ och ytterst våldsam man med fascistoida åsikter som hellre låter revolvrarna jobba än löser problemen verbalt bara för att de flesta roller han spelat har varit av den sorten. Det är ju lika löjligt som det är dumt imho.