2010-01-16, 21:18
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Vem är skjutjärnsjournalisten som föröskte göra hemma hoss Hotel-Kjell på Franska rivieran?

Nicklas Grislund?

http://www.journalisten.se/artikel/1779/skadisen-kjell-bergqvist-till-attack-mot-skvallerpressen
Citera
2010-01-16, 21:18
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Vem är skjutjärnsjournalisten som föröskte göra hemma hoss Hotel-Kjell på Franska rivieran?

Nicklas Grislund?

Tänk bakåtslickad kungareporter. Tänk Johan T Lindwall.
Citera
2010-01-16, 21:19
Medlem
Von0bens avatar
Det var intressant att de kom in på ämnet "Kjell Bergkvist som skådespelare spelar Kjell Bergkvist"

Jag har nämligen tänkt att Bergkvist bara kan spela sig själv. Å andra sidan är det ju mest i Ulf Malmros-filmer jag sett honom och där uppmanar ju Malmros Bergkvist att spela sig själv

Å andra sidan liknar Bergkvists roller t ex i gamla Beckfilmerna också Bergkvist, så det finns ju en stor chans att han helt enkelt är en dålig skådis..
Citera
2010-01-16, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Det var intressant att de kom in på ämnet "Kjell Bergkvist som skådespelare spelar Kjell Bergkvist"

Jag har nämligen tänkt att Bergkvist bara kan spela sig själv. Å andra sidan är det ju mest i Ulf Malmros-filmer jag sett honom och där uppmanar ju Malmros Bergkvist att spela sig själv

Å andra sidan liknar Bergkvists roller t ex i gamla Beckfilmerna också Bergkvist, så det finns ju en stor chans att han helt enkelt är en dålig skådis..

Precis som Persbrandt
Citera
2010-01-16, 21:22
Medlem
001001s avatar
jag såg något j.. klipp med kjell och han är så j... rasistiska uttalanden....
i dagens avsnitt så ja så var det nära att hennes vinglas hamnade på henne, det var såg farligt ut ish.
Citera
2010-01-16, 21:22
Medlem
Von0bens avatar
Jag tycker ändå Persbrandt har något bredare register än Kjell.
Citera
2010-01-16, 21:24
Medlem
001001s avatar
ja ggillar inte kjells hårda stil och hårda irriterande repliker med sin uppretade meningar pratton. persbrand, det är en kille med mer stil eftersom han inte är lika brutal och elak som kjell är. kjell sa tex håll käften till hon på stjärnorna på slottet...
Citera
2010-01-16, 21:32
Medlem
Cineastens avatar
Citat:

Jag skulle inte påstå att Bergqvist är någon dålig skådis. Däremot blir han ofta typecastad men så är det med många skådisar, De Niro, Pacino, Gene Hackman etc. Hur många av våra riktigt stora manliga skådisar kastas mellan att spela machoroller, superfjollor, töntar, serietidningskaraktärer etc? Många blir typecastade men det betyder ju inte att de "spelar sig själva". En duktig skådis ska ju kunna använda sig av sin egen personlighet och sina erfarenheter för att göra en intressant tolkning av en karaktär i en film eller tv-serie. Det är ju inte Kjell Bergqvist ensam om direkt.

Sen tycker jag det är löjligt det där uttrycket "att spela sig själv". Kjell Bergqvist har såvitt jag vet aldrig spelat sig själv i film, tv eller på teaterscenen. Det har däremot Paolo Roberto gjort flera gånger och vem skulle ens i sin vildaste fantasi vilja påstå att Paolo är en duktig skådis? Om man enbart spelar sig själv borde man ju rimligtvis vara väldigt övertygande. Eller?

Kjelle får och har ofta fått roller som har känslor och en personlighet som han har lätt för att uttrycka men jag tror ju inte att han är precis som i alla sina roller. Det vore ju helt orimligt. Ta bara karaktären i Kocken t.e.x som han nämnde i programmet. Om han hade varit lika svinig, rentav rubbad i verkligheten som karaktären Peter Stein är, hade han knappast blivit så framgångsrik i Jantelandet Sverige.

Det är ju lika korkat att tro att Bergqvist är precis som sina karaktärer som att tro att Clintan är en ultrakonservativ och ytterst våldsam man med fascistoida åsikter som hellre låter revolvrarna jobba än löser problemen verbalt bara för att de flesta roller han spelat har varit av den sorten. Det är ju lika löjligt som det är dumt imho.
Citera
2010-01-16, 21:36
Medlem
Von0bens avatar
När jag säger "spelar sig själv" menar jag att han framstår privat, om man nu ska räkna hans medverkan t ex i "Stjärnorna på slottet" eller när han intervjuas av Filip och Fredrik som privat, på exakt likadant sätt som han framstår i filmerna. Framförallt tänker jag då på Ulf Malmros filmer.

Han sa ju också i "Stjärnorna,.." att Ulf Malmros uppmanar honom att vara "mer Kjell" när han försöker sig på att göra sig till som skådespelare.

Så när man ser Bergkvist i en film är det ofta samma karaktär som framträder privat.

Det är ju en viss skillnad mot t ex. Stellan Skarsgård eller Dustin Hoffman som är mer osynliga som privatpersoner och förvandlas mycket från roll till roll.
Citera
2010-01-16, 21:42
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 001001
ja ggillar inte kjells hårda stil och hårda irriterande repliker med sin uppretade meningar pratton. persbrand, det är en kille med mer stil eftersom han inte är lika brutal och elak som kjell är. kjell sa tex håll käften till hon på stjärnorna på slottet...

Vad har "håll käften" med brutalitet och elakhet att göra? Inom vissa grupper har man en rätt tuff jargong utan att det för den sakens skull betyder att de hatar varandra eller ens är osams. Skådisar är ju inte helt sällan väldigt känslomässiga. Hela deras yrkesverksamhet går ju ut på det så det är inte så konstigt att de ofta kommer med överdramatiska och känslomässiga utspel som för oss andra kan ses som rejält överdrivna och möjligen lite klumpiga.

Ett "håll käften" behöver inte ha med elakhet att göra. Det är helt enkelt ett kort och koncist "kan du vara tyst nu och låta andra få snacka?" Men det handlar förstås om tonfallet. Om Kjelle hade sagt håll käften så fort någon hade öppnat munnen hade han förstås med rätta setts som en idiot och ett jävla praktarsel.

För att fortsätta om det där med att spela sig själv. En dålig skådis klarar inte att spela arg, ledsen, glad eller vad det nu är på ett övertygande sätt. En duktig skådis kan däremot spela hela känsloregistret utan att det låter tillgjort eller krystat.

Ta Keanu Reeves t.e.x. Där har du en skådis som låter bajsnödig i stort sett jämnt och det oavsett vad han hasplar ur sig för replik. Medan en skicklig skådis som exempelvis Anthony Hopkins kan leverera allt vare sig det gäller fruktansvärt raseri, tårar eller euforiskt glädjerus.

Försök själv att låta övertygande framför en kamera. Det är inte så enkelt som man kan tro.
Citera
2010-01-16, 21:47
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
När jag säger "spelar sig själv" menar jag att han framstår privat, om man nu ska räkna hans medverkan t ex i "Stjärnorna på slottet" eller när han intervjuas av Filip och Fredrik som privat, på exakt likadant sätt som han framstår i filmerna. Framförallt tänker jag då på Ulf Malmros filmer.

Han sa ju också i "Stjärnorna,.." att Ulf Malmros uppmanar honom att vara "mer Kjell" när han försöker sig på att göra sig till som skådespelare.

Så när man ser Bergkvist i en film är det ofta samma karaktär som framträder privat.

Det är ju en viss skillnad mot t ex. Stellan Skarsgård eller Dustin Hoffman som är mer osynliga som privatpersoner och förvandlas mycket från roll till roll.
Med det tror jag mer att Ulf Malmros menar "Var avslappnad. Försök inte så mycket så kommer karaktären fram naturligt och okrystat" än "Kjelle, nu vill jag att du ska spela dig själv. Igen."

Jag kan f.ö. hålla med om att både Dustin Hoffman och Stellan Skarsgård är ett par riktigt stora skådisar med brett register och enormt kunnande inom skådespeleriets konst.
Citera
2010-01-16, 23:00
Medlem
Är det någon som vet i vilket program som Kjell Bergkvist pratade om sin barndom och den där killen som fick bo hos familjen?
Jag har för mig att han berättat om det någon annanstans, för jag tyckte det lät bekant.

Någon mer?

Han verkar i alla fall vara trevlig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in