2010-12-27, 14:24
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag är ingen vidare teatermänniska. Jag har sett flera klassiska pjäser men inte mer än så. Framför allt så har jag gått i skolan. Peer Gynt läste man om i litteraturhistoriadelen på svensklektionerna i gymnasiet. Henrik Ibsen är en av de mest kända nordiska dramatikerna genom tiderna.
För oss som jobbade med elström på gymnasiet då? vi hade ingen historia under samhalls-kunskapen det försäkrar jag

Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Nä, jag är ingen språkpolis utan jag förstår helt enkelt inte vad du skriver men du får gärna bli mer tydlig så ska jag gärna svara.
Sätt igång och definiera då, vad du ville veta som var oklart? här är iaff mitt förslag på en renskrivning utav
från tillfället ifrån herrns ifrågasättande
(med rätta kan jag väll bekänna efter närmre granskning)

Citat:
Hur många är illitterade i Sverige idag skulle ni säga?
och hur många % skulle du uppskatta det till utav dom 1 miljon svenskar
som valde att titta på Dan's avsnitt utav Hjärnorna på slottet?

Jag tycker dock som initierad till min egen och många andras 80-tals barndom
att eftertexterna till programmet däremot var prov på oerhört
berömd musik ifrån Bio-pjäsen Aladdin från 1992
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aladdin_%28film%29
med Dan's sånginsats i "Du har aldrig haft en efterfest som jag" som Anden i flaskan!
Citera
2010-12-27, 15:48
Medlem
spleendids avatar
Åh fy fan vilken malplacerad nolla Niklas Strömstedt är. I övrigt inga större kommentarer om årets deltagare. En tärna, en stjärna och en ärthjärna. Som vanligt med andra ord.
Citera
2010-12-27, 20:01
Medlem
Soterns avatar
Dan Ekborg sa att hans farsa, Lars Ekborg, inte efterlämnade några pengar. Konstigt med tanke på hans storhet på sin tid. Var fan gjorde han av alla pengar som ändå måste ha flutit in?
Citera
2010-12-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Dan Ekborg sa att hans farsa, Lars Ekborg, inte efterlämnade några pengar. Konstigt med tanke på hans storhet på sin tid. Var fan gjorde han av alla pengar som ändå måste ha flutit in?

Kvinnor och alkohol!
Citera
2010-12-27, 20:37
Medlem
PerFnurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Men om jag inte är en teatermänniska var nånstans ska jag ha lärt mig att det heter Ibsens och
vem "Perka" var? det enda jag ska känna till är väll snarare att det fanns någon som
hette Shejkspeere som sade "att vara" sedan inget mera

Har du förståelse för att Gynts alster är kidnappande för skådespelarens knopp?
att man måste gräva djupare för att illustrera elementen ilska glädje & kåthet? än
vad Stefan & Krister gänget gör varje sommar på Rallarnas frilufts-Dramaten?

Sympatiserar du då även med Dan i att man måste bränna 15000 kalorier i minuten när
spelar Peer Gynt (att lyfta gåspennan och skriva några rader inne på kammaren )

Om Dan antyder att han spelar Peer Gynt då betyder ju
det att han spelade karaktären Peer Gynt vid första sinnesintryck!
Om man som jag njuter av att kräva tydlighet utav inskränkthetens auktoriteter(Dan och dig)
som puffar för den intellektuella kulturen så genom detta kan jag befästa & omfamna
mitt eget utanförskap till vissa typer av intellektuell kultur och då har undertecknad
försvarat sitt ego.
(Mitt utkast till en blivande pjäs-klassiker, som Dan ska få gestalta som 90 åring hade vi tänkt))

Hur många är illitterade i Sverige idag skulle ni säga? och hur många % är detta
utav dom 1 miljon svenskar som väljer att titta på Dans avsnitt utav Hjärnorna på slotten?

Jag tycker dock som initierad till min egen och många andras 80-tals barndomar att
att eftertexterna däremot var prov på oerhört berömd musik till Bio-pjäser Aladdin från 1993
med Dans paradsång "Du har aldrig haft en efterfest som jag" som Anden i flaskan!

M.a.o. vill du upphöja din bristande allmänbildning till ideal?

Tja, det kan man ju göra.

Alternativt kan man sikta på att gå och lägga sig något klokare än när man steg upp.
Citera
2010-12-27, 22:39
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerFnurt
M.a.o. vill du upphöja din bristande allmänbildning till ideal?

Tja, det kan man ju göra.

Alternativt kan man sikta på att gå och lägga sig något klokare än när man steg upp.
Du ringade in vissa tendenser till ett personlighetsdrag ja..det dock vänder mig emot
är huruvida det ska klassas som allmänbildning,jag skulle inte blivit motsvarande
förbannad om jag fann att samhället förväntade sig att jag bör känna till Beatles existens
detta kan med rätt krävas utav en modern 3-åring idag! men Gunt har råkat leverera
inom en konstform som det går lättare att inte komma i kontakt med, det är bara
att inte lyssna på Sveriges radio P2 genom halva livet!

Jag har iaff 1 vittne som brukar vara kunnig
om mycket som knappt kände till Herr Gunt
så det är 2 mot 2 här, ord står mot ord

Går du ochså och lägger dig med Dan...och andra skådisars hävdanden att
att känslo-stormarna att spela Gunt är mångt mycket mer krävande att förmå plocka fram
gente att tacka ja till att gestalta någon minst lika upprörd figur fast i Stefan & Krister
sommarlustspel som kanske Åke Kato författat?
Citera
2010-12-28, 19:03
Medlem
Tyckte det var ett riktigt intressant avsnitt och Dan Ekborg är väl den som kanske har "minst" karriär av de fem i sällskapet, men det till trots en glad skit vars program om föll mig i smaken. Intressant.

Konstigt att ingen har noterat över Ulf Brunnbergs kedjerökande vid middagen, det var ju nästan konstant en cigg mellan Uffes nävar och close up:en på Ekborg förstördes av rökmoln kommandes från gamle Vanhedens håll.
Citera
2011-01-01, 20:40
Medlem
Herr Bökbergs avatar
*Nicklas Strömstyrd får reda på att TV teamet är på väg upp till hans svit, så han
slänger sig på sängen iförd enbart skrevhanduk, tömmer ur innehållet i dammsugarpåsen
ner på bringan så att det ska tas som bröstkrull

*Monica Dominique har alltså aldrig fått negativ kritik

*Man valde att Dominique's största skådespelarinsats var som fylle Berit i Repmånad,
varför kunde man inte gå emot det förutsägbara och istället köra fotbollsmorsan från
Gräsänklingar "Va e det där för klantskalle" slutcitat

*Årets säsong är lite trist, den blir dessutom tristare när den här tråden inte
envisas med att fortleva i lika stor utsträckning som tidigare år oavsett förutsättningarna,
det är nästan så att jag känner mig influerad att byta över till Fångarna på Fordonet,
för när Leksandsbröd presenterar tittartoppen för den här veckan känns det inte osannolikt
att det kommer stå 1 tittare på slottet
Senast redigerad av Herr Bökberg 2011-01-01 kl. 20:50.
Citera
2011-01-01, 20:41
Avslutad
Marie Göranzon tycks mig vara en förtorkad felknullad surläpp med storhetsvansinnet blänkande i sina grisögon.
"Män tittar inte på oss kvinnor när de tala till oss!" Och hennes briljanta förklaring till det enkla faktumet(det är alltså korrekt) är:"Vi har en röst i ryggraden som säger att det är viktigare med knulla än prata" och så släpper hon ämnet.Och, hon tittade inte på sin fittförsedda kamrat under tiden.
Östgötska är dock alltid vansinnigt kul.
Citera
2011-01-01, 20:49
Medlem
Walkers avatar
Den låga trådaktiviteten är en bra värdemätare för årets säsong. "Stjärnorna på slottet" är ganska trist och intetsägande i år. Egentligen finns väl förutsättningarna även i år men man tittar på det genom ett "Så mycket bättre-filter". Den mer avspända stämningen från Gotland utan stjärnkockar, överklassmiljö och fisnödiga dramatenminnen är helt enkelt "Så mycket bättre"
Citera
2011-01-02, 18:51
Medlem
Min brors kusins avatar
Intressant att man fick reda på orsaken till Ulla Hallin och Beppo Gräsmans självmord. Bägge medlemmar i Gals and Pals.
Citera
2011-01-08, 20:10
Medlem
Niklas Strömstedt - 11årig "gangsta"

Det är ju nästan så att man vill hosta "skitsnack", men men...

Undrar vem som ska dra upp att frugan hans blev flata?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in