Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Någon som kan svara på hur lagarna i Sverige ser ut när det gäller att handla i nödvärn? Om t.ex. Tova hade kunnat använda vittnen och de skriftliga bevis som används i detta fall och så vid mordtillfället hade utgången istället varit att Billy hade dött, men inte Tova. Tova hade ju t.ex. värjningsskador på sig som vi också kan räkna in i scenariot där hon överlever. Vad hade Tova fått för eventuellt straff då?

Kan försöka, om hon lyckats "ta ut" Billy i försvar, och det
framgått på brottsplatsen, hade hon nog gått helt fri, särskilt med stöd av de tidigare händelserna.

Sedan kunde det kanske bli lite problem, om han var aspackad, och hon knackat på honom ordentligt, tills han inte rörde sig mer och var död. Då kan övervåld i samband med "försvar" bli aktuellt, men i denna hypotetiska situation är min bedömning att det knappast skulle blivit någon större påfölj, så länge hans tidigare terror kan beläggas.

Det var ett helt lekmannamässigt försök, med någon bakgrundskunskap.
Senast redigerad av Whyback 2017-11-19 kl. 21:26.
Citera
2017-11-19, 21:32
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Vid nödvärn får man ju inget straff, jag skulle nog tro att hon lätt kunnat övertala rätten med alla aspekter sammantagna. Men jag tror också att söka öppen konfrontation via handgemäng inte varit den bästa strategin. Hellre gift t.ex. Han knarkade väl, hon kunde stoppat nått i det. Eller tagit med sig en spruta med något starkt sömnmedel eller vad det kallas att hugga honom med.

Vissa i Sverige har blivit straffade vid nödvärn t.ex. när de anses ha gjort mer skada än vad som var nödvändigt. Var t.ex. en situation med en tjuv där en snubbe avbröt men blev attackerad med en hammare. Snubben slog tillbaka med en mopedhjälp, tjuven blev invalid, snubben fick fängelsestraff och var tvungen att betala miljonbelopp i skadestånd. Men i Tovas fall kanske det hade varit lite mer försvarligt med övervåld och kunnat förklaras med hjälp av bevisningen och att hon var en liten tjej mot en stor kille. Men sant att hon kunde ha förgiftat honom på något sätt, borde väl ha varit möjligt att hälla något i hans groggar som han verkar gilla eller slå till när han sover.
Citera
2017-11-19, 21:39
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Vissa i Sverige har blivit straffade vid nödvärn t.ex. när de anses ha gjort mer skada än vad som var nödvändigt. Var t.ex. en situation med en tjuv där en snubbe avbröt men blev attackerad med en hammare. Snubben slog tillbaka med en mopedhjälp, tjuven blev invalid, snubben fick fängelsestraff och var tvungen att betala miljonbelopp i skadestånd. Men i Tovas fall kanske det hade varit lite mer försvarligt med övervåld och kunnat förklaras med hjälp av bevisningen och att hon var en liten tjej mot en stor kille. Men sant att hon kunde ha förgiftat honom på något sätt, borde väl ha varit möjligt att hälla något i hans groggar som han verkar gilla eller slå till när han sover.

Jag tror iaf rätten hade varit uppe mot tung opinion om de valt att fälla en tonårstjej som i flera års tid blivit grovt misshandlad och dödshotad för det. Kontentan hade ju blivit att misshandlade kvinnor inte ens får försvara sina liv, när rättsstaten låter bli. Men även om hon fått något straff för det, något år på sin höjd kan det väl röra sig om, så antar jag att det hade varit att föredra framför hur det blev istället...
Citera
2017-11-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I en av versionerna som Billy berättat ska en ytterligare en man kommit hem till gården (om jag minns rätt, kan ha fel) och som ska ha stannat medan Billy åkt. Minns inte nu var jag hört eller läst detta, men det var under de senaste dagarnas rapportering efter åtalet. Vet inte heller om det är den senaste versionen. Någon?

Om Billys mobil varit på och appen registrerat stegen, borde mobilen kopplats till mast?
Det skulle isf visa att Billy varit på gården under natten. Denna person behöver Billy kunna presentera vem det är. Om någon annan mördat Tova medan Billy varit hemma, varför skulle Billy skaffa undan kroppen?

Det kanske inte räcker för att säga utom rimligt tvivel?

Åklagaren har sagt att masten täcker ett väldigt stort område (däribland huset) så det räcker nog inte. "Varför skulle BF skaffa undan kroppen?" -Varför skulle Mats Alm skaffa undan kroppen? (Lex Linda Chen.)
Citera
2017-11-19, 21:52
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
I en av versionerna som Billy berättat ska en ytterligare en man kommit hem till gården (om jag minns rätt, kan ha fel) och som ska ha stannat medan Billy åkt. Minns inte nu var jag hört eller läst detta, men det var under de senaste dagarnas rapportering efter åtalet. Vet inte heller om det är den senaste versionen. Någon?

Om Billys mobil varit på och appen registrerat stegen, borde mobilen kopplats till mast?
Det skulle isf visa att Billy varit på gården under natten. Denna person behöver Billy kunna presentera vem det är. Om någon annan mördat Tova medan Billy varit hemma, varför skulle Billy skaffa undan kroppen?

Det kanske inte räcker för att säga utom rimligt tvivel?

Det var väl så att först kom Billy, Jimmy och Fredrik fram till en version som alla tre nu har backat ifrån. Och Billy namngav då eller senare en kompis som skulle ha varit hemma hos honom men denne var bevisligen i Stockholm under helgen. Och efter det har jag tolkat det som att Billy har sagt att någon annan kompis har varit hemma hos honom, men Billy har inte velat namnge personen och ingen av hans kompisar känner till denne namnlösa person.

Sen sa han ju även att han hade sovit så varför skulle hans mobil då vara uppe och gå? Kanske den mystiska namnlösa kompisen eller en älg som har gått runt med Billys mobil under natten?
Citera
2017-11-19, 22:05
Medlem
Vad Fan Höll Hennes Föräldrar På Med?

Det är -på Riktigt- Inte Psyksjuka Grabbens Fel

Det är Föräldrarnas Yttersta Uppgift Att Skydda Sitt Barn

Har De Inte Märkt Något Har De Inte Lyssnat Och Då är Det Deras Fel

Har De Märkt Något Och Inte Packat O Flyttat Där Ifrån är Det Deras Fel

Fy Fan
Citera
2017-11-19, 22:06
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortkopplad
Så vi får alltså inte ut FUP för att nån på hudiksvalls tingsrätt har bestämt sig för att vara stjärthål?

Tyvärr är det nog så. Tingsrätten var precis lika stjärthåliga när det gällde dubbelmordet i Råbo.
Till slut så kom i alla fall FUP-fram....
Citera
2017-11-19, 22:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det var väl så att först kom Billy, Jimmy och Fredrik fram till en version som alla tre nu har backat ifrån. Och Billy namngav då eller senare en kompis som skulle ha varit hemma hos honom men denne var bevisligen i Stockholm under helgen. Och efter det har jag tolkat det som att Billy har sagt att någon annan kompis har varit hemma hos honom, men Billy har inte velat namnge personen och ingen av hans kompisar känner till denne namnlösa person.

Sen sa han ju även att han hade sovit så varför skulle hans mobil då vara uppe och gå? Kanske den mystiska namnlösa kompisen eller en älg som har gått runt med Billys mobil under natten?

Hahaha. Ja, älgen, den är inte bara involverad i det här mordet utan även i andra mord har jag sett i andra trådar

Det var den versionen med den personen som han inte ville namnge som jag hörde om.

Så många versioner med andra ord. Som inte varken visar sig sanna (bortrest kompis) eller trovärdiga (okänd person utan namn).

Och vilken var den senaste? Ingick sömn där eller har han ändrat den efter älgen snodde mobilen?

Om en misstänkts trovärdighet minskar genom att personen ändrar sin historia allteftersom bevis presenteras framför personen, hur stor betydelse kan sådant ha i en rättegång?
Citera
2017-11-19, 22:38
Medlem
Citat:
Hahaha. Ja, älgen, den är inte bara involverad i det här mordet utan även i andra mord har jag sett i andra trådar

Det var den versionen med den personen som han inte ville namnge som jag hörde om.

Så många versioner med andra ord. Som inte varken visar sig sanna (bortrest kompis) eller trovärdiga (okänd person utan namn).

Och vilken var den senaste? Ingick sömn där eller har han ändrat den efter älgen snodde mobilen?

Om en misstänkts trovärdighet minskar genom att personen ändrar sin historia allteftersom bevis presenteras framför personen, hur stor betydelse kan sådant ha i en rättegång?

Trovärdigheten minskar med lögnernas antal. Även ev sanningar som kommer senare devalveras. Typ.

Jag tror att Åklagaren har bevis så det räcker.
Citera
2017-11-19, 22:46
Medlem
Finns det någon som har MGMs tidigare domar och är villig att dela med sig?
Citera
2017-11-19, 22:52
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Någon som kan svara på hur lagarna i Sverige ser ut när det gäller att handla i nödvärn? Om t.ex. Tova hade kunnat använda vittnen och de skriftliga bevis som används i detta fall och så vid mordtillfället hade utgången istället varit att Billy hade dött, men inte Tova. Tova hade ju t.ex. värjningsskador på sig som vi också kan räkna in i scenariot där hon överlever. Vad hade Tova fått för eventuellt straff då?

Man har rätt att försvara sig själv och sin egendom. Man får alltså använda det våld som krävs för att freda sig. Om du ex. blir överfallen får du använda det våld som behövs för att angriparen ska sluta med angreppet.

Har du slagit ner honom, och han inte fortsätter angreppet, så får du givetvis inte ge angriparen några extra slag eller sparkar, hotet är ju redan avvärjt.

Men förutom detta så finns det ju det som kallas nödvärnsexcess. Om du blir angripen och försvarar dig och samtidigt använder mer våld än vad nöden kräver och anses vara uppenbart oförsvarlig finns det något som kallas för nödvärnsexcess. Sådant nödvärn föreligger då omständigheterna varit sådana att den som använde sig av nödvärnsrätten, svårligen kunde besinna sig.
Citera
2017-11-19, 23:00
Medlem
litenpandas avatar
Citat:

När sömnversionen inte funkade blev det, som jag har tolkat det, en mer utvecklad sömnversion där han har minnesförlust. Han menar väl typ att då när han har "minnesförlust" på grund av drogintag så drar han slutsatsen att han har sovit. Och därefter gick väl då älgen in i huset och hämtade mobilen osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in