Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-19, 20:38
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Hon blir förmodligen mördad även om hon får honom fälld. Om han ens får fängelse är han ändå snart ute och blodtörstig igen. Det finns ingen hjälp att hämta från nuvarande rättssystem i dessa fall, tvärtom höjer en anmälan risken och försämrar möjligheterna att agera i självförsvar. Det enda sättet att dra någon nytta av rättssystemet är att göra som Tova och samla bevis för att åtminstone få honom fälld efter att han mördat en.

Läs gärna mitt inlägg igen. Jag ser inte hur du svarar på det jag skrev. Jag skriver inte vad som sker i nuvarande rättssystem vilket du verkar prata om. Mitt är ett inlägg i en diskussion om vad som kan göras bättre för offren, där poängen var att de ska få bättre skydd redan från start. Självklart finns det alltid en risk att gärningsmannen hittar en, det har jag skrivit om i andra tidigare inlägg.
Citera
2017-11-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja den slutsatsen är numera självklar, givet utkomsten som blev, men hade man lika lätt dragit den slutsatsen före?

Tyvärr är det nog varken första eller sista gången något liknande händer, även om det verkar vara ganska sällsynt. Att förutse, inte lätt, även om det fanns tydliga tecken här, misshandelsanmälan på våren ( föräldrarna?), en ungdom som gled iväg från sitt annars så ordnade tonårsliv, idrottande och kamrater, och ändå inte ens hade gått ut gymnasiet.
Citera
2017-11-19, 20:42
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Läs gärna mitt inlägg igen. Jag ser inte hur du svarar på det jag skrev. Jag skriver inte vad som sker i nuvarande rättssystem vilket du verkar prata om. Mitt är ett inlägg i en diskussion om vad som kan göras bättre för offren, där poängen var att de ska få bättre skydd redan från start. Självklart finns det alltid en risk att gärningsmannen hittar en, det har jag skrivit om i andra tidigare inlägg.

Alltså tanken är ju fin, men för offret tror jag ofta det är till nackdel att anmäla misshandel eller hot, även med ett sådant skydd
Citera
2017-11-19, 20:45
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Alltså tanken är ju fin, men för offret tror jag ofta det är till nackdel att anmäla misshandel eller hot, även med ett sådant skydd

Självklart är det en nackdel att få hela sitt liv förstört och förändrat på grund av en jävla galning som inte kan lämna en ifred. Man själv tvingas byta namn, flytta, lämna familj och vänner, fritidsaktiviteter, vara ständigt försiktig med vad man säger till folk och att inte synas för mycket på internet osv osv osv. Men är det värt att leva med psykisk och fysisk misshandel dagligen och kanske dö? Personligen hade jag i så fall hellre begått självmord istället för att plågas till döds.
Citera
2017-11-19, 20:48
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Självklart är det en nackdel att få hela sitt liv förstört och förändrat på grund av en jävla galning som inte kan lämna en ifred. Man själv tvingas byta namn, flytta, lämna familj och vänner, fritidsaktiviteter, vara ständigt försiktig med vad man säger till folk och att inte synas för mycket på internet osv osv osv. Men är det värt att leva med psykisk och fysisk misshandel dagligen och kanske dö? Personligen hade jag i så fall hellre begått självmord istället för att plågas till döds.

Nej alltså jag menar att jag tror att risken att mördas ökar av anmälan. Även med skydd. Och jag hade hellre mördat den som var ute efter mig än tagit självmord. Något det vore lättare att komma undan med om jag inte anmält vederbörande först...
Citera
2017-11-19, 20:57
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Nej alltså jag menar att jag tror att risken att mördas ökar av anmälan. Även med skydd. Och jag hade hellre mördat den som var ute efter mig än tagit självmord. Något det vore lättare att komma undan med om jag inte anmält vederbörande först...

Jaha, jag trodde att vi hade avklarat det. Jag skrev det i första inlägget du svarade på.
"Så fort gärningsmannen får reda på att han är anmäld så blir situationen givetvis mycket farligare."
Då verkar vi alltså vara överens men missförstå varandra. Svårt att föreställa sig eftersom jag aldrig hade hamnat i den situationen till att börja med. Jag tänker att jag i varje fall inte hade gått runt och väntat på att bli mördad.
Citera
2017-11-19, 20:57
Medlem
Citat:

Lätt sagt, antar att det skulle vara svårare i situationen, och att ta en annan människas liv, kan inte vara så lätt, för en frisk dito. Det finns förmodligen spärrar, i steg, tänker jag.
Citera
2017-11-19, 21:01
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Lätt sagt, antar att det skulle vara svårare i situationen, och att ta en annan människas liv, kan inte vara så lätt, för en frisk dito. Det finns förmodligen spärrar, i steg, tänker jag.

Absolut. Detta gäller ju även i krig, katastrofer och diverse andra situationer. Dvs att man inte vet vad man klarar av förrän man måste välja. Generellt är det väl fler som dör än som klarar att göra det nödvändiga för att överleva i en sådan situation. Men rent rationellt och kallsinnigt beräknande, är att slå till först förmodligen den bästa strategin. Långt bättre än att vända sig till rättsväsendet i alla fall.
Citera
2017-11-19, 21:05
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Absolut. Detta gäller ju även i krig, katastrofer och diverse andra situationer. Dvs att man inte vet vad man klarar av förrän man måste välja. Generellt är det väl fler som dör än som klarar att göra det nödvändiga för att överleva i en sådan situation. Men rent rationellt och kallsinnigt beräknande, är att slå till först förmodligen den bästa strategin. Långt bättre än att vända sig till rättsväsendet i alla fall.

Någon som kan svara på hur lagarna i Sverige ser ut när det gäller att handla i nödvärn? Om t.ex. Tova hade kunnat använda vittnen och de skriftliga bevis som används i detta fall och så vid mordtillfället hade utgången istället varit att Billy hade dött, men inte Tova. Tova hade ju t.ex. värjningsskador på sig som vi också kan räkna in i scenariot där hon överlever. Vad hade Tova fått för eventuellt straff då?
Citera
2017-11-19, 21:12
Medlem
UgLyBastards avatar
no offence, men kan ni chatta nån annanstans?
vad ni skulle gjort eller hur ni skulle betett er är extremt ointressant.

detta med Tova har pågått under flera års tid.
Citera
2017-11-19, 21:14
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Någon som kan svara på hur lagarna i Sverige ser ut när det gäller att handla i nödvärn? Om t.ex. Tova hade kunnat använda vittnen och de skriftliga bevis som används i detta fall och så vid mordtillfället hade utgången istället varit att Billy hade dött, men inte Tova. Tova hade ju t.ex. värjningsskador på sig som vi också kan räkna in i scenariot där hon överlever. Vad hade Tova fått för eventuellt straff då?
man får försvara sig, och oskadliggöra ett hot.
råkar någon dö, så kan man komma undan.

men.... det där är också helt onödiga spekulationer och en diskussion som du kan diskutera i en annan tråd.
Citera
2017-11-19, 21:20
Medlem
Katzyns avatar
Citat:

Vid nödvärn får man ju inget straff, jag skulle nog tro att hon lätt kunnat övertala rätten med alla aspekter sammantagna. Men jag tror också att söka öppen konfrontation via handgemäng inte varit den bästa strategin. Hellre gift t.ex. Han knarkade väl, hon kunde stoppat nått i det. Eller tagit med sig en spruta med något starkt sömnmedel eller vad det kallas att hugga honom med.

Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
no offence, men kan ni chatta nån annanstans?
vad ni skulle gjort eller hur ni skulle betett er är extremt ointressant.

detta med Tova har pågått under flera års tid.

Lustigt att du inte tyckt det om massvis med snubbar som sitter och snackar om allt som Tova tydligen gjorde fel så att mordet tydligen är hennes eget fel. Tydligen hade hon inte haft minsta problem i livet om hon bara stannat hemma den kvällen eller anmält till polisen, alla de inläggen hade du inga problem med, trots att de har noll verklighetsförankring i situationen. Men när det kommer till förslag om hur man proaktivt kan skydda sig i en sådan situation, då tyckte du tydligen det blev obekvämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in