Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
Trots hot, så trodde bevisligen inte Tova att han verkligen skulle döda henne.

Exakt.
Citera
2017-11-19, 17:22
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Är det bara jag som känner att detta fallet kan sluta med ett ”Lex Linda Chen” där ”Brott mot griftefriden” kan bevisas men inte själva mordet (alt. dråpet.) Tänker främst på BF:s hälso-app som visat att han varit uppe två längre perioder under natten. Det är ju redan vida känt att GM behövt relativt lång tid på sig att binda fast kroppen i sänken, ro ut i vattnet och sänka kroppen och sedan bränna upp bevis. Då är ju appen ett relativt bra bevis som pekar mot att BF forslat bort kroppen...men det säger ju tyvärr INGENTING om själva dödandet :-(

Det finns en domstolsterm "Det står utom allt tvivel att"
Så kan åklagaren lägga upp alla indicier, kolla på Arbogafallet
Citera
2017-11-19, 17:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja den slutsatsen är numera självklar, givet utkomsten som blev, men hade man lika lätt dragit den slutsatsen före?

Om Tovas föräldrar hade insett vidden av vad Billy var förmögen till, hade de säkert vidtagit andra åtgärder? Kanske Tova inte berättat hela sanningen för föräldrarna? De hade alldeles säkert sett till att Tova kommit under skydd, flyttat, sett till att polisanmälan ledde till åtal osv. om de vetat allt som kommit fram nu.

Man kan/vill ju inte förstå att en person verkligen kan göra något sådant här. I den vardag man själv lever händer inte sådant här. Det finns en mental föreställning om att människor fungerar i stort normalt, att det finns en spärr. Även om man vet att det finns undantag. Man kan nog inte tro att det kan hända. Men Tova visste........

Från NCK:

" Tidigare dödades omkring 17 kvinnor varje år av en man de haft en relation med. Antalet har enligt den senaste sammanställningen sjunkit till i genomsnitt 13 kvinnor per år. "

"Dödligt våld mot kvinnor utgör den mest extrema formen av mäns våld mot kvinnor. Forskning tyder på att den största bakomliggande förklaringen till våldet är mannens behov av kontroll över kvinnan. Detta blir tydligt då brotten ofta begås i samband med separation eller med svartsjuka som motiv.

När en kvinna dödas av nuvarande eller tidigare partner är det ofta kulmen på en lång period av våld och hot. Nära hälften av brotten har föregåtts av anmälningar till polisen. "

Vad är samhällets ansvar? Vad kan förbättras?

Och hur ska man veta vem som är kapabel att verkligen gå över gränsen? Är det verkligen upp till var och en att bestämma?
Citera
2017-11-19, 18:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Är det bara jag som känner att detta fallet kan sluta med ett ”Lex Linda Chen” där ”Brott mot griftefriden” kan bevisas men inte själva mordet (alt. dråpet.) Tänker främst på BF:s hälso-app som visat att han varit uppe två längre perioder under natten. Det är ju redan vida känt att GM behövt relativt lång tid på sig att binda fast kroppen i sänken, ro ut i vattnet och sänka kroppen och sedan bränna upp bevis. Då är ju appen ett relativt bra bevis som pekar mot att BF forslat bort kroppen...men det säger ju tyvärr INGENTING om själva dödandet :-(

I en av versionerna som Billy berättat ska en ytterligare en man kommit hem till gården (om jag minns rätt, kan ha fel) och som ska ha stannat medan Billy åkt. Minns inte nu var jag hört eller läst detta, men det var under de senaste dagarnas rapportering efter åtalet. Vet inte heller om det är den senaste versionen. Någon?

Om Billys mobil varit på och appen registrerat stegen, borde mobilen kopplats till mast?
Det skulle isf visa att Billy varit på gården under natten. Denna person behöver Billy kunna presentera vem det är. Om någon annan mördat Tova medan Billy varit hemma, varför skulle Billy skaffa undan kroppen?

Det kanske inte räcker för att säga utom rimligt tvivel?
Citera
2017-11-19, 19:10
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I en av versionerna som Billy berättat ska en ytterligare en man kommit hem till gården (om jag minns rätt, kan ha fel) och som ska ha stannat medan Billy åkt. Minns inte nu var jag hört eller läst detta, men det var under de senaste dagarnas rapportering efter åtalet. Vet inte heller om det är den senaste versionen. Någon?

Om Billys mobil varit på och appen registrerat stegen, borde mobilen kopplats till mast?
Det skulle isf visa att Billy varit på gården under natten. Denna person behöver Billy kunna presentera vem det är. Om någon annan mördat Tova medan Billy varit hemma, varför skulle Billy skaffa undan kroppen?

Det kanske inte räcker för att säga utom rimligt tvivel?

Ja det var hans alibi, han visste dock inte att den killen var i Stockholm vid mordtillfället
Citera
2017-11-19, 19:31
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad är samhällets ansvar? Vad kan förbättras?

Och hur ska man veta vem som är kapabel att verkligen gå över gränsen? Är det verkligen upp till var och en att bestämma?

Den som slår sin partner en gång eller fler är kapabel att gå över gränsen, enligt mig. Om det inte duger för vissa så kan man ju anse att det är över gränsen då mannen systematiskt misshandlar sin partner. Det finns ju "tyvärr" ett ansvar hos offren att själva anmäla och våga stå för det efter anmälan. Det samhället kan göra är väl att ta dessa kvinnor på större allvar och erbjuda både stöd och skydd. Kanske behöver samhället vara lite frikostigare med skydd även innan en eventuell utredning och dom? Så fort gärningsmannen får reda på att han är anmäld så blir situationen givetvis mycket farligare. Man borde erbjuda skydd från dess att första anmälan kommer in.
Citera
2017-11-19, 19:50
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Den som slår sin partner en gång eller fler är kapabel att gå över gränsen, enligt mig. Om det inte duger för vissa så kan man ju anse att det är över gränsen då mannen systematiskt misshandlar sin partner. Det finns ju "tyvärr" ett ansvar hos offren att själva anmäla och våga stå för det efter anmälan. Det samhället kan göra är väl att ta dessa kvinnor på större allvar och erbjuda både stöd och skydd. Kanske behöver samhället vara lite frikostigare med skydd även innan en eventuell utredning och dom? Så fort gärningsmannen får reda på att han är anmäld så blir situationen givetvis mycket farligare. Man borde erbjuda skydd från dess att första anmälan kommer in.

Hjälper ju inte, straffet för misshandel är för kort. Kommer hen ut efter 1 år och har samma psyke som Billy så är han knappast ledsen över vad han gjort. Snarare hämndlysten
Citera
2017-11-19, 20:08
Medlem
bortkopplads avatar
Så vi får alltså inte ut FUP för att nån på hudiksvalls tingsrätt har bestämt sig för att vara stjärthål?
Citera
2017-11-19, 20:22
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjallis
Hjälper ju inte, straffet för misshandel är för kort. Kommer hen ut efter 1 år och har samma psyke som Billy så är han knappast ledsen över vad han gjort. Snarare hämndlysten

Poängen med hela mitt inlägg var att offret ska få tillräckligt skydd från första stund och framåt för att inget ska hända. Det ska i mitt scenario inte spela någon roll om gärningsmannen kommer ut efter en dag eller femtio år eftersom samhället bör skydda offret.
Citera
2017-11-19, 20:23
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortkopplad
Så vi får alltså inte ut FUP för att nån på hudiksvalls tingsrätt har bestämt sig för att vara stjärthål?

Verkar så. Om inte någon frikostig person känner för att make it rain. Möjligtvis att den kommer ut på mord.nu, de jobbar på det.
Citera
2017-11-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortkopplad

Utan att veta så skulle jag kunna tänka mig att dom jävlas
p.g.a. offrets förhållandevis låga ålder, en gissning bara.

Det brukar ändå lösa sig till slut.
Citera
2017-11-19, 20:27
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda

Hon blir förmodligen mördad även om hon får honom fälld. Om han ens får fängelse är han ändå snart ute och blodtörstig igen. Det finns ingen hjälp att hämta från nuvarande rättssystem i dessa fall, tvärtom höjer en anmälan risken och försämrar möjligheterna att agera i självförsvar. Det enda sättet att dra någon nytta av rättssystemet är att göra som Tova och samla bevis för att åtminstone få honom fälld efter att han mördat en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in