Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-31, 20:35
Medlem
skillad-banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Tack för bilderna, fint med ljusen där på sista bilden. Synd att man inte ser in på gården mer. Kan du kolla om avspärrningarna är kvar nästa gång du är där? Det skulle vara intressant att se exempelvis vilket fönster som gick sönder när föräldrarna letade efter Tova och en ny vinkel på platsen där vägen möter vattnet.

Åkte förbi där tidigare idag och det ser likadant ut med avspärrningar.
Citera
2017-05-31, 20:48
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillad-banan
Åkte förbi där tidigare idag och det ser likadant ut med avspärrningar.

Okej, tack för information. Undrar om de fortfarande gör undersökningar där eller om det bara är avspärrat för säkerhetsskull om det skulle uppkomma ny information och såklart för att inte folk ska gå in och förstöra.
Citera
2017-05-31, 20:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Okej, tack för information. Undrar om de fortfarande gör undersökningar där eller om det bara är avspärrat för säkerhetsskull om det skulle uppkomma ny information och såklart för att inte folk ska gå in och förstöra.

Jag tror att det bland annat är för att det i förhören med Billy och folk i bygden kan komma fram något som måste undersökas av polisen.
Citera
2017-06-01, 00:40
Medlem
Är det någon mer än jag som tycker att detta fallet påminner enormt mycket om "Ida i Trollhättan fallet"? Allt från försvinnande till tre MG, två släppta men fortfarande intressanta mm mm
Citera
2017-06-01, 07:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hicky
Är det någon mer än jag som tycker att detta fallet påminner enormt mycket om "Ida i Trollhättan fallet"? Allt från försvinnande till tre MG, två släppta men fortfarande intressanta mm mm

Ja, den kopplingen har gjorts i tråden.
Citera
2017-06-01, 11:27
Medlem
litenpandas avatar
http://www.helahalsingland.se/gavleborg/hudiksvall/ex-pojkvannen-misstanks-ha-mordat-tova-moberg-aklagaren-far-mer-tid-for-utredning

För två veckor sedan häktades Tova Mobergs ex-pojkvän, misstänkt för mord. Nu får åklagare Christer Sammens förlängd åtalstid till 15 juni.

Två veckor har gått och Hudiksvalls tingsrätt beslutade under torsdagen om att förlänga åtalstiden ytterligare två veckor, till 15 juni. Åtalstiden kan sedan komma att förlängas återigen.

Annars inget nytt verkar det som.
Citera
2017-06-01, 12:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
http://www.helahalsingland.se/gavleborg/hudiksvall/ex-pojkvannen-misstanks-ha-mordat-tova-moberg-aklagaren-far-mer-tid-for-utredning

För två veckor sedan häktades Tova Mobergs ex-pojkvän, misstänkt för mord. Nu får åklagare Christer Sammens förlängd åtalstid till 15 juni.

Två veckor har gått och Hudiksvalls tingsrätt beslutade under torsdagen om att förlänga åtalstiden ytterligare två veckor, till 15 juni. Åtalstiden kan sedan komma att förlängas återigen.

Annars inget nytt verkar det som.

Förlängd åtalstid = förlängd häktningstid?

Betyder det att Billy accepterar förlängd häktningstid?
Citera
2017-06-01, 13:03
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Förlängd åtalstid = förlängd häktningstid?

Betyder det att Billy accepterar förlängd häktningstid?

Jag tolkar förlängd åtalstid som den tid som äger rum innan åtal sker = förlängd häktningstid för MGM.

Har han något annat val? Han är ju liksom misstänkt.
Citera
2017-06-01, 13:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag tolkar förlängd åtalstid som den tid som äger rum innan åtal sker = förlängd häktningstid för MGM.

Har han något annat val? Han är ju liksom misstänkt.

Jag tror han har rätt att begära att få omhäktningen prövad, men det finns nog andra som vet bättre. Hittade detta.

Citat:
Av tingsrätten har förundersökningsledaren fått ett senaste datum då ett åtal måste vara inlämnat, vanligen 14 dagar efter en häktning. Om förundersökningsledaren inte anser att denna tid räcker till har förundersökningsledaren möjlighet att begära förlängd åtalstid, en form av uppskov. I samband med detta kan förundersökningsledaren också be"gära att en eller flera misstänkta ska omhäktas, oftast för att man är rädd att de misstänkta ska försvåra utredningsarbetet, men också av rädsla för att de misstänkta ska avvika.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Häktning

Så om jag förstår det rätt, måste åklagaren begära att MGM omhäktas vid en förlängd åtalstid. Och alla häktade borde ju ha rätt att få sin häktning prövad/omprövad. Fast de kan ju också godkänna en förlängd häktning själva förmodar jag i ett sånt här fall, dvs inte motsätta sig förlängd häktning. Men de med större kunskaper i ämnet får gärna uttala sig.
Citera
2017-06-01, 13:40
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Så om jag förstår det rätt, måste åklagaren begära att MGM omhäktas vid en förlängd åtalstid. Och alla häktade borde ju ha rätt att få sin häktning prövad/omprövad. Fast de kan ju också godkänna en förlängd häktning själva förmodar jag i ett sånt här fall, dvs inte motsätta sig förlängd häktning. Men de med större kunskaper i ämnet får gärna uttala sig.

Men MGM får ju sin häktning omprövad var 14e dag ända fram tills åtal sker. Vid varje omhäktning finns möjlighet(typ inte, men ändå) att istället gå fri. Jag förstår nog inte riktigt vad du menar annars? Man kan säkert bestrida omhäktning på något sätt men det är nog ovanligt. Någon som vet får svara bättre.
Citera
2017-06-01, 13:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Men MGM får ju sin häktning omprövad var 14e dag ända fram tills åtal sker. Vid varje omhäktning finns möjlighet(typ inte, men ändå) att istället gå fri. Jag förstår nog inte riktigt vad du menar annars? Man kan säkert bestrida omhäktning på något sätt men det är nog ovanligt. Någon som vet får svara bättre.

Vi pratar nog om olika saker. Jag pratar om att efter 14 dagar har man rätt till en omhäktningsförhandling. Nu har det gått 14 dagar, men ingen omhäktningsförhandling. Däremot förlängd åtalstid. Om förlängd åtalstid bestäms så kan åklagaren begära att den åtalade omhäktas enligt det jag citerade i mitt förra inlägg. Men det har ju inte varit en omhäktningsförhandling. Varför inte? Man måste ju ha rätt till en omhäktningsförhandling och likaså rätt att begära en omprövning om beslutet. Så återigen - varför ingen omhäktningsförhandling? Kan det vara så att Billy sagt att det är okej att sitta 14 dagar till, dvs han avsäger sig rätten till en omhäktningsförhandling?

Hoppas jag var tydligare nu. Eller så inte.
Citera
2017-06-01, 14:35
Medlem
Förlänger man inte åtalstiden vid en häktningsförhandling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in