2017-12-07, 14:52
Medlem
Superfluffets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3roly
Han har ej köpt droger från Ludde 2. Ingen vet ens vem denna Ludde är och ingen han umgås med har någonsin hört talas om denna Ludde.
Billy köpte droger av sin bror, om jag minns rätt.

Jojjomän, han köpte droger av en Ludvig, som bodde hos en tjej där i Iggesund. Brodern var den som följde med. De var två stycken när Billy kom för att köpa droger.
Citera
2017-12-07, 14:58
Medlem
Superfluffets avatar
Hela hälsingland:

"De talade om olika möjligheter att spåra Tova Moberg via att logga in på hennes facebook eller på annat sätt hitta en tänkbar chaufför. Passageraren föreslog att de skulle åka och leta men 22-åringen ifrågasatte var de skulle börja i så fall.
I stället åker de in till Hudik för att köpa lagningsmaterial till båten. De äter hamburgare och flera gånger nickar 22-åringen till. Han förklarar att han inte vet om han sovit någonting under natten. När de kommer tillbaka till gården byter han om och börjar slipa på båten. Jag tyckte det var konstigt men 22-åringen förklarade att han behövde göra något för annars skulle han somna."

"Passageraren är kvar på gården när polisen kommer för att prata med 22-åringen. Då förklarar 22-åringen, att bara så att ni vet sa jag till polisen att ni var här med mig och drack igårkväll berättar passageraren. Han reagerade men sa ingenting till de andra och en stund senare lämnade passageraren gården."
Citera
2017-12-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluffet
Jojjomän, han köpte droger av en Ludvig, som bodde hos en tjej där i Iggesund. Brodern var den som följde med. De var två stycken när Billy kom för att köpa droger.

Läste i FUP nu, du har rätt. Finns det 3 Ludde då? Eller är det jag som missförstår.
Jag uppfattade det som att det finns en påhittad Ludde, det finns en Hampus Lundin (som vännerna trodde var på gården då de inte fick komma dit), och då en tredje Ludvig som han köpt drogerna av.
Stämmer det?
Citera
2017-12-07, 15:03
Medlem
Superfluffets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3roly
Läste i FUP nu, du har rätt. Finns det 3 Ludde då? Eller är det jag som missförstår.
Jag uppfattade det som att det finns en påhittad Ludde, det finns en Hampus Lundin (som vännerna trodde var på gården då de inte fick komma dit), och då en tredje Ludvig som han köpt drogerna av.
Stämmer det?

Jag tror han kravlar fast vid denna mystiska "Ludde". Han menade säkerligen Hampus, men när det kommer fram allt eftersom i förhör osv att Hampus inte ens var på plats så håller han bara benhårt i namnet Ludde. Finns liksom två andra Ludde som skulle kunna vara i den här byn, han som sålde och en gammal knarkare som numera rättat till sig. Så, han gräver helt enkelt bara sin grav ännu djupare.
Citera
2017-12-07, 15:04
Medlem
notknapparens avatar
Fortatt från Svt:

"Vittnet uppger att han tyckte att de skulle leta efter Tova när han får reda på att hon är borta."

"De lånar en bil för att köpa grejor för att kunna låna båten och sedan äter de. På restaurangen somnar den misstänkte till flera gånger. Vittnet tycker att det är konstigt.
Tillbaka på gården börjar han slipa på båten och börjar att laga den. "

""Bara så att ni vet har jag sagt att ni var här och drack med mig till polisen" ska den misstänkte ha sagt till dem som var där enligt vittnet som tycker det är konstigt."

Nu är det advokaten som tar över, målsägarbiträdet har inga frågor:

"Han frågar om hur han upplevde sina två övernattningsgästers minnesbild från lördagen när de vaknar hos honom på söndagen."

"Bådas är diffusa, speciellt husvagnskompisen som varit rejält berusad, säger han."

"Domaren har åsikter om hur frågorna ställs av advokaten, han här även gjort det till åklagaren. De är för ledande menar han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/vannerna-vittnar-om-mordade-tova-
moberg

Ja, advokaten är helt klart ute efter att göra ned vittnenas vittnesmål, genom att visa att de var för berusade för att vara tillförlitliga.
Citera
2017-12-07, 15:05
Medlem
Superfluffets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, advokaten är helt klart ute efter att göra ned vittnenas vittnesmål, genom att visa att de var för berusade för att vara tillförlitliga.

Ja såklart, den stackaren har väl inte så mycket annat att försöka greppa efter.
Citera
2017-12-07, 15:06
Medlem
Superfluffets avatar
HH:

"Passageraren får nu frågor från 22-åringens försvarsadvokat Bo Karlsson som undrar om hur passageraren uppfattar att de andra i bilen och deras nykterhet. En av dem rejält berusad och den andre påverkad, samt chauffören och flickvännen som var nyktra. Passageraren var i stort sett nykter, han hade ingen egen sprit med sig denna lördagskväll i maj.
Det frågas om eldningstunnan och den låg en bit bort så vittnet noterar ingen kring den. Han hade varit med och hämtat båten från sjön några veckor tidigare. Men han och en till bar in båten för att de skulle börja jobba med denna söndag."

"Ordföranden avbryter och påpekar att ledande frågor inte får ställas av försvararen, liksom åklagaren brukar göra ibland förklarar han. Vittnet får sedan försöka besvara frågan om vilken jacka som 22-åringen hade på sig på söndagen. I förhör uppger att det var en svart jacka, men nu i rätten säger vittnet att det är en tunnare grå och svart jacka. Vittnet uppger att 22-åringen har en svart märkesjacka nästan dagligen. Ordföranden blir inte riktigt klok på vilken jacka som 22-åringen hade på sig på söndagen enligt vittnet. Jag trodde att det var den svarta jackan, men sedan såg jag bilder och kom ihåg att det var en annan jacka som han hade på sig uppger vittnet."
Citera
2017-12-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Ja, men vad spelar det eg för roll hur onyktra de var? Det mesta av kommunikationen har ju skett via sms och de förändras ju inte med alkoholhalten.
Citera
2017-12-07, 15:13
Medlem
Superfluffets avatar
Om jag kommer ihåg rätt är det Emma nu?
Fortf. från Hela hälsingland:

"Det vittnesförhöret är avslutat och nu kommer ett vittne som är kamrat med Tova Moberg och som den aktuella lördagskvällen hade planer på att gå på fest i Näsviken tillsammans med henne."

"Väninnan har känt Tova i flera år, och uppger att de känner varandra mycket bra."

"Åklagaren har kallat henne börjar ställa frågor. Hon kommer att återkomma som vittne när det blir dags för grov kvinnofridskränkning. De kände varandra väl och hon hade precis återkommit från utlandet. De båda bestämmer sig för att gå på fest tillsammans. Hon skulle på annat håll först men komma senare. Vittnet åker på festen vid 21-tiden i Näsviken. Där ska kanske 10-15 personer träffas för att umgås. Hon talade med Tova Moberg vid 21.30-tiden men sedan hade de ingen kontakt förrän vid 0030-tiden då Tova Moberg på nytt säger att hon snart ska komma till festen."
Citera
2017-12-07, 15:16
Medlem
Superfluffets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Ja, men vad spelar det eg för roll hur onyktra de var? Det mesta av kommunikationen har ju skett via sms och de förändras ju inte med alkoholhalten.

Absolut ingenting. Men som försvarsadvokat är det väl ändå något han försöker arbeta på? Sen kan det spela väldigt stor roll eftersom hur du uppfattar sms när du är full och nykter är oerhört olika. Samt att det har ju skett telefonsamtal där Billy bett dom vänta.
Citera
2017-12-07, 15:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluffet
Hela hälsingland:

"De talade om olika möjligheter att spåra Tova Moberg via att logga in på hennes facebook eller på annat sätt hitta en tänkbar chaufför. Passageraren föreslog att de skulle åka och leta men 22-åringen ifrågasatte var de skulle börja i så fall.
I stället åker de in till Hudik för att köpa lagningsmaterial till båten. De äter hamburgare och flera gånger nickar 22-åringen till. Han förklarar att han inte vet om han sovit någonting under natten. När de kommer tillbaka till gården byter han om och börjar slipa på båten. Jag tyckte det var konstigt men 22-åringen förklarade att han behövde göra något för annars skulle han somna."

"Passageraren är kvar på gården när polisen kommer för att prata med 22-åringen. Då förklarar 22-åringen, att bara så att ni vet sa jag till polisen att ni var här med mig och drack igårkväll berättar passageraren. Han reagerade men sa ingenting till de andra och en stund senare lämnade passageraren gården."

Detta vittnesmål är ett viktigt vittne. Han kommer med flera viktiga iakttagelser. Och hur var det nu?
Var han inte nykter också? Förutom det fetade ovan så:

"Passageraren berättar att de inte fick komma tillbaka till gården. En av kamraterna som talade med 22-åringen berättar att 22-åringen verkade andfådd som av fysisk ansträngning. "

" De tyckte det var konstigt att han cyklat från gården för att bada. "

Men detta är inte bra:

"Ordföranden blir inte riktigt klok på vilken jacka som 22-åringen hade på sig på söndagen enligt vittnet. Jag trodde att det var den svarta jackan, men sedan såg jag bilder och kom ihåg att det var en annan jacka som han hade på sig uppger vittnet."
Citera
2017-12-07, 15:18
Medlem
Superfluffets avatar
Hela hälsingland

"Tovas kamrat beskriver henne som att Tova är berusad när hon pratar med henne efter midnatt. Det sista samtalet så uppger Tova Moberg att hon letar skjuts och att hon inte har bråkat med 22-åringen. De kommer överens om att träffas senare i stället.
På morgonen efter ringer Tova Mobergs mamma och frågar efter henne och vittnet börjar leta efter Tova. Ringer runt och försöker höra var hon kan vara. Mot kvällen på söndag så talar hon med 22-åringen som beskriver en mörk Audi som plockade upp Tova Moberg på lördagskvällen."

"I det andra samtalet uppger Tova Moberg att de var tillbaka till gården, för hon sa i ett tidigare samtal att hon var ute och åka bil. I samtal med 22-åringen berättar han för vittnet att Tova ljög och att hon var hemma med honom när det samtalet ringdes. Det förklarar vittnet med att Tova ogärna medgav att hon umgicks med 22-åringen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in