2019-07-22, 21:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
man diskuterar alltså om kivnnor är bättre på något än män, inom feminism.....?
eller huruvida kvinnor ska spela fotboll?
eller är bra för nånting överhuvudtaget?
Vet du, tror inte du/ ni hängt med i vad som faktiskt diskuteras inom feminism de senaste 100 åren.

Kvinnor och feminister drar från feministforumet för att där diskuteras ingen feminism, det enda som florerar där är kvinnoförakt och hat.

Vad man diskuterar inom feminism är vilken betydelse biologiskt kön har kontra genus. Innefattat i det är alltså frågan om män är medfött bättre på vissa saker än kvinnor och vice versa. Hade tråden startats i nuläget hade den troligen placerats i Jämställdhet och diskriminering, där den defintivt har anknytning.

Återigen tycks det vara mycket svårt att förstå att inom delforumet Feminism diskuteras också ur en antifeministisk synvinkel och och att det är helt ok. Detta är ett diskussionsforum där vanligt folk och dårar likväl som experter får ge sin mening. Kvinnoförakt och hat mot kvinnor existerar och får uttryckas när man ger sin syn på feminism. Klarar man inte av vare sig dumma eller elaka åsikter så är nog ändå inte en öppen debatt med meningsmotståndare något man öht uppskattar.
Citera
2019-07-26, 07:12
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inget fel på ämnet som sådant. Det anknyter till frågor som ofta diskuteras inom feminism och inom jämställhetsdebatt. Om du finner debatten undermålig kan du undvika tråden.
Tråden är rolig. Problemet är att den visar hur seriöst fb tar feminismforumet. Det finns ingen feministisk vinkling i trådstarten. Eller politisk. Men visst, jag vet att ämnet överensstämmer med vad fb allmänt, medlemmar och mods då, anser är feminism. Men det är inte hederligt av er att ha "Feminism" som ett underforum till "Politik" och ha sådana trådar där som bara är till för pajkastning.

edit.
Citat:
Om kvinnor drar för att det tillåts en sådan diskussion på Flashback eller för att den ligger i fel delforum och deras utvecklade ordningssinne därmed sätter totalstopp för ett deltagande i övriga trådar, så må det vara hänt. Det finns knappast ett problem i detta.
Okej. Deras utvecklade ordningssinne Om de drar är det deras problem
Tack för ärlighet äntligen.

(Det är inte bara kvinnor som drar. De flesta seriösa skribenter, även de som inte gillar feminism drar och du vet det.)
Senast redigerad av Ziaya 2019-07-26 kl. 07:20.
Citera
2019-07-26, 08:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Vi har redan svarat på detta ett otal ggr. Tråden startades när uppdelningen av delforum såg annorlunda ut. Vi flyttar inte om en massa gamla trådar bara för att tillfredsställa folk med väl utvecklat ordningssinne. Om du inte vill se tråden i F., så har du ett egenansvar att sluta göra inlägg i den.

Ja, det handlar tydligen om ordningssinne. Det är fritt fram att diskutera hur mycket feminism man vill. Istället stör man sig så mycket på en kanske felplacerad tråd att man inte kan diskutera i andra. Då låtet man ordningssinne gå före rimligare hänsyn.
Citera
2019-07-26, 11:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Återigen tycks det vara mycket svårt att förstå att inom delforumet Feminism diskuteras också ur en antifeministisk synvinkel och och att det är helt ok. Detta är ett diskussionsforum där vanligt folk och dårar likväl som experter får ge sin mening.

Analogt tillåter forumet Religion skribenter, som inte är troende och som kritiserar och tar avstånd från såväl kristendomen som andra religioner.
Citera
2019-07-26, 12:44
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Analogt tillåter forumet Religion skribenter, som inte är troende och som kritiserar och tar avstånd från såväl kristendomen som andra religioner.
Jag tror att många vill missförstå. Jag tänker inte upprepa att min kritik i trådstarten inte handlar om kritik mot feminism utan en väldigt låg nivå som inte tillåts på andra underforum. Vill man inte förstå så kommer man inte att förstå.

Nu har jag gett upp om att ni någonsin kommer att ändra på det och ser Feminismforumet som lite av en skräphink där de bittra kan avreagera sig.
Citera
2019-07-26, 13:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Jag tror att många vill missförstå. Jag tänker inte upprepa att min kritik i trådstarten inte handlar om kritik mot feminism utan en väldigt låg nivå som inte tillåts på andra underforum. Vill man inte förstå så kommer man inte att förstå.

Nu har jag gett upp om att ni någonsin kommer att ändra på det och ser Feminismforumet som lite av en skräphink där de bittra kan avreagera sig.

Vet inte riktigt vad du mer konkret åsyftar, när du skriver: "Vill man inte förstå, så kommer man inte att förstå"? Inte förstå mer specifikt vad?

Hur som. "Vill man inte förstå så kommer man inte att förstå" är ju en generell regel, som även omfattar dig.

Jag har inte så mycket mer att tilägga än det, som jag redan framfört. Undertecknad besöker sällan feministforumet då de flesta självidentifierade "feminister", som frekventerar detta forum, utgår från följande grundsatser:

1. Det spontanta, naturgivna utfallet av yrkesval m.m. är 50% män och 50% kvinnor.

2. Om så ej visar sig vara fallet, så beror det på elakartade s.k. "strukturer" UNS, vilka är skapade av det elakartade s.k. "patriarkatet" UNS.

3. Förkastande av eller ifrågasättande av grundsatserna 1 och 2 är förbjudet dvs "feminismen" har en pseudoreligiös karaktär. Grundsats 1 och 2 betraktas som en (för de troende) uppenbarad sanning, som ej kan ifrågasättas.

Du kanske inte begriper (eftersom du inte vill förstå?), att grundsatserna 1-3 blir ifrågasatta och förkastade.

Religiöst troende personer brukar vara helt medvetna om, att icke-troende kritiserar och tar avstånd från såväl kristendomen som andra religioner.

Men, pseudoreligiöst troende verkar ofta ha en betydligt sämre insikt om, att deras tro inte är universellt omfattad. Därför betraktar de inte sällan kritik av och avståndstagande till feminismen som ett slags otillåtet kätteri och ett majestätsbrott. Som en konsekvens av det, så blir de mer förlöjligade, än vad religiöst troende som regel blir.

Jordan Peterson påpekar vidare i den video, som jag länkar till nedan, att alla som studerar mäns och kvinnors i genomsnitt olika natur idag vet, att det främst handlar om biologiska skillnader. Det har varit accepterat i den akademiska världen åtminstone sedan 1990-talet och är idag inte ngn stridsfråga.

Peterson framhåller, att genderideologerna (aka "feministerna") redan har förlorat den vetenskapliga striden. De försöker nu i stället tvinga igenom sina verklighetsfrämmande vanföreställningar och villfarelser mha hjärntvätt, agitation, propaganda och lagstiftning .

https://www.youtube.com/watch?v=UB-33khQDG0

Det blir därför ett påtagligt negativt urval, som blir banérförare för den s.k. "feminismen" - dels de som primärt strävar efter makt och dels de, som är lite bakom flötet.

Pga detta negativa urval, så skulle jag tro, att det kanske fylkas en del skribenter till forumet Feminism, som gillar att retas med det här urvalet.
Citera
2019-07-26, 14:11
Medlem
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
man diskuterar alltså om kivnnor är bättre på något än män, inom feminism.....?
eller huruvida kvinnor ska spela fotboll?
eller är bra för nånting överhuvudtaget?
Vet du, tror inte du/ ni hängt med i vad som faktiskt diskuteras inom feminism de senaste 100 åren.

Kvinnor och feminister drar från feministforumet för att där diskuteras ingen feminism, det enda som florerar där är kvinnoförakt och hat.
Varför är det så jobbigt för dig? Tråden existerar..... jag tror faktiskt att problemet för många är att de tycker att debatten är ensidig. Jag kan förstå det. Kanske övervägande debattörer är emot feminism/femenistiskt intiativ/problematik.

Vi kommer aldrig på flashback, försöka styra i viss riktning. Därför får man stå ut med att även om jag skulle vilja diskutera ett ämne på en viss nivå, att även idioter/motståndare/whatever yttrar sig. Det är det som är yttrandefrihet.

Jag kan förstå att man skulle vilja skärpa debatten med. Att man skulle vilja avgränsa. Jag har per say inga problem med det. Men jag har en motfråga, vad är ditt problem med en tråd som du kan skippa, whenever you want?
Citera
2019-07-27, 08:16
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Vi har redan svarat på detta ett otal ggr. Tråden startades när uppdelningen av delforum såg annorlunda ut. Vi flyttar inte om en massa gamla trådar bara för att tillfredsställa folk med väl utvecklat ordningssinne. Om du inte vill se tråden i F., så har du ett egenansvar att sluta göra inlägg i den.

Ja, det handlar tydligen om ordningssinne. Det är fritt fram att diskutera hur mycket feminism man vill. Istället stör man sig så mycket på en kanske felplacerad tråd att man inte kan diskutera i andra. Då låtet man ordningssinne gå före rimligare hänsyn.
Inget hindrar väl att jag skriver i tråden och kritiserar dess placering? Det är trots alt en rätt rolig tråd. Nu har den ju mynnat ut i politiska diskussioner. Satte rp på några inlägg som jag nu inser egentligen hör hemma inom kontexten, så jag har ofta fel.

Detta är fb. Du gör ditt bästa och strikt allvarliga diskussioner om feminism hör hemma annorstädes, skulle jag tro. Jag ska inte vara överkritisk.
Citera
2019-07-27, 09:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vet inte riktigt vad du mer konkret åsyftar, när du skriver: "Vill man inte förstå, så kommer man inte att förstå"? Inte förstå mer specifikt vad?

Hur som. "Vill man inte förstå så kommer man inte att förstå" är ju en generell regel, som även omfattar dig.

Jag har inte så mycket mer att tilägga än det, som jag redan framfört. Undertecknad besöker sällan feministforumet då de flesta självidentifierade "feminister", som frekventerar detta forum, utgår från följande grundsatser:

1. Det spontanta, naturgivna utfallet av yrkesval m.m. är 50% män och 50% kvinnor.

2. Om så ej visar sig vara fallet, så beror det på elakartade s.k. "strukturer" UNS, vilka är skapade av det elakartade s.k. "patriarkatet" UNS.

3. Förkastande av eller ifrågasättande av grundsatserna 1 och 2 är förbjudet dvs "feminismen" har en pseudoreligiös karaktär. Grundsats 1 och 2 betraktas som en (för de troende) uppenbarad sanning, som ej kan ifrågasättas.

Du kanske inte begriper (eftersom du inte vill förstå?), att grundsatserna 1-3 blir ifrågasatta och förkastade.

Religiöst troende personer brukar vara helt medvetna om, att icke-troende kritiserar och tar avstånd från såväl kristendomen som andra religioner.

Men, pseudoreligiöst troende verkar ofta ha en betydligt sämre insikt om, att deras tro inte är universellt omfattad. Därför betraktar de inte sällan kritik av och avståndstagande till feminismen som ett slags otillåtet kätteri och ett majestätsbrott. Som en konsekvens av det, så blir de mer förlöjligade, än vad religiöst troende som regel blir.

Jordan Peterson påpekar vidare i den video, som jag länkar till nedan, att alla som studerar mäns och kvinnors i genomsnitt olika natur idag vet, att det främst handlar om biologiska skillnader. Det har varit accepterat i den akademiska världen åtminstone sedan 1990-talet och är idag inte ngn stridsfråga.

Peterson framhåller, att genderideologerna (aka "feministerna") redan har förlorat den vetenskapliga striden. De försöker nu i stället tvinga igenom sina verklighetsfrämmande vanföreställningar och villfarelser mha hjärntvätt, agitation, propaganda och lagstiftning .

https://www.youtube.com/watch?v=UB-33khQDG0

Det blir därför ett påtagligt negativt urval, som blir banérförare för den s.k. "feminismen" - dels de som primärt strävar efter makt och dels de, som är lite bakom flötet.

Pga detta negativa urval, så skulle jag tro, att det kanske fylkas en del skribenter till forumet Feminism, som gillar att retas med det här urvalet.

Jo, de här genusfeministerna förstör för sig själva och för alla kvinnor och för hela mänskligheten. Jag är all for att det ska vara fritt yrkesval för både kvinnor och män (med ett undantag: prästämbetet, men det har andra orsaker och det kan vi diskutera på kristendomsforumet). MEN kraven får inte sänkas, för att man ska kunna kvotera in hälften kvinnor. Som har skett inom polisen, brandkåren och (till viss del) militären. Ja till och med på NASA. Då får vi sådana idiotscenarios som vi har sett nu i år, att många kvinnliga poliser (och några män, eftersom fysiskt svaga manliga sökande också har "tjänat på" att kraven på styrka sänkts) är så svaga i händerna nu, att de inte orkar fyra av sitt tjänstevapen...

På NASA är det numera så, att det SKA VARA 50/50, och de kvinnliga kandidaterna konkurrerar bara med varandra i uttagningen. Inte med männen. Vilket innebär att kvinnorna som kommer in kan ha sämre resultat på allting än många män som inte får komma med, fast det kanske varit deras dröm sedan femårsåldern. Sämre betyg från ingenjörsutbildningen (eller ingen ingenjörsutbildning alls), sämre resultat på matte- och logiktester, ofta ingen eller begränsad erfarenhet av att arbeta med verktyg, oftast ingen erfarenhet som stridspilot, sämre muskelstyrka, sämre kondition, sämre tålighet för G-krafter... Och DET kan ju inte heller vara riktigt!
Citera
2019-07-27, 10:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, de här genusfeministerna förstör för sig själva och för alla kvinnor och för hela mänskligheten. Jag är all for att det ska vara fritt yrkesval för både kvinnor och män (med ett undantag: prästämbetet, men det har andra orsaker och det kan vi diskutera på kristendomsforumet). MEN kraven får inte sänkas, för att man ska kunna kvotera in hälften kvinnor. Som har skett inom polisen, brandkåren och (till viss del) militären. Ja till och med på NASA. Då får vi sådana idiotscenarios som vi har sett nu i år, att många kvinnliga poliser (och några män, eftersom fysiskt svaga manliga sökande också har "tjänat på" att kraven på styrka sänkts) är så svaga i händerna nu, att de inte orkar fyra av sitt tjänstevapen...

På NASA är det numera så, att det SKA VARA 50/50, och de kvinnliga kandidaterna konkurrerar bara med varandra i uttagningen. Inte med männen. Vilket innebär att kvinnorna som kommer in kan ha sämre resultat på allting än många män som inte får komma med, fast det kanske varit deras dröm sedan femårsåldern. Sämre betyg från ingenjörsutbildningen (eller ingen ingenjörsutbildning alls), sämre resultat på matte- och logiktester, ofta ingen eller begränsad erfarenhet av att arbeta med verktyg, oftast ingen erfarenhet som stridspilot, sämre muskelstyrka, sämre kondition, sämre tålighet för G-krafter... Och DET kan ju inte heller vara riktigt!

Det är en svaghet hos demokratin, att politiker kan börja s.a.s. köpa röster hos olika grupper genom att ge dessa grupper olika slags gräddfiler - utan intresse för om verksamheten (polis, brandkår m.m.) blir lidande.

Dagens media är en förutsättning för och media orkestrerar denna utveckling.

Ty maktlystna personer, som argumenterar för och skriker att det är ooorättvist att det spontana utfallet av yrkesval m.m. inte är 50% män och 50% kvinnor, skulle bli betraktade som rena knäppgökar samt avfärdade och ignorerade, om media inte lyfte fram dem som rättmätigt förfördelade - samtidigt som media inte har samma utförliga rapportering av, att verksamheten blir lidande, när kvotering och andra gräddfiler används.

Inkvotering av personer med sämre meriter och prestanda sänker självfallet obörhörligen standarden på verksamheten.

Media anser dock, att det är tabu, att verksamheten blir lidande.

-----

TS skriver, att "min kritik i trådstarten inte handlar om kritik mot feminism utan en väldigt låg nivå som inte tillåts på andra underforum. Vill man inte förstå så kommer man inte att förstå".

Jag är inte klar över, vad TS anser vara en låg nivå?

I ett inlägg i tråden skriver TS:

Citat:
Ack ja. Jag kan också konstatera att poängen med trådstarten gick sorgligt förlorad för väldigt många. Tänk att den var så svår att förstå.

Möjligen kokar det ner till, vad TS anser vara "en låg nivå". TS verkar anse, att det är så *självklart*, att det behöver TS inte motivera särskilt utförligt. En del av de exempel som TS ger på trådstarter, som är "Ot eller trams" ifrågasätter feminismens grundsatser.

Citat:
Trådar på första sidan som inte flyttas trots att de är Ot eller trams. Om de är gamla är irrelevant

(FB) Är kvinnor sämre på matematik? Ot
(FB) kvinnliga komiker är värdelösa! Ot
(FB) Samkönade äktenskap = knäppt Ot

TS skriver, att Flashback "låter uppenbara OT-trådar ligga kvar". Om jag förstår TS rätt, så anser TS att det är en "låg nivå" att trådar, som TS anser vara "uppenbara OT-trådar" inte tas bort. Möjligen anser TS, att det i sig är en "låg nivå" att starta en tråd som förkastar feminismens grundsatser?

Citat:
Och den starka vinklingen i rubrikerna som får vara kvar. (FB) Feminismens framtid för dem inom sekten?. Han borde i TS förklara att han anser att feminism är en sekt. Rubriken är inte neutral.

Det torde - utan någon förklaring - vara uppenbart, att den som startade tråden anser, att feminismen har utvecklats till en sekt. Möjligen anser TS, att det är en "låg nivå" att anse, att feminismen har utvecklats till en sekt?
Senast redigerad av Meiji 2019-07-27 kl. 10:56.
Citera
2019-07-27, 11:55
Medlem
Citat:

Problemet är i grunden att dagens "feminism" är rent trams och att därför kan ämnet inte nå några högre intellektuella nivåer oavsett vad man utgår ifrån.
Det är en utstuderad manshatarrörelse med bisarra påstående om strukturer (som ingen någonsin kunnat bevisa) och att bilogi bara är påhittat för att trycka ner kvinnor. Det är idéer som att kvinnor egentligen kan springa lika fort som män - men inte gör det för att all träning för att bli snabb är framtagen för män!?! - som gör att ämnet aldrig kommer lyfta från sandlådenivå.
Senast redigerad av martinator 2019-07-27 kl. 12:37.
Citera
2019-07-27, 14:29
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Varför är det så jobbigt för dig? Tråden existerar..... jag tror faktiskt att problemet för många är att de tycker att debatten är ensidig. Jag kan förstå det. Kanske övervägande debattörer är emot feminism/femenistiskt intiativ/problematik.

Vi kommer aldrig på flashback, försöka styra i viss riktning. Därför får man stå ut med att även om jag skulle vilja diskutera ett ämne på en viss nivå, att även idioter/motståndare/whatever yttrar sig. Det är det som är yttrandefrihet.

Jag kan förstå att man skulle vilja skärpa debatten med. Att man skulle vilja avgränsa. Jag har per say inga problem med det. Men jag har en motfråga, vad är ditt problem med en tråd som du kan skippa, whenever you want?

Jag tycker det framgår med alla önskvärd tydlighet vad TS m.fl. tycker är jobbigt.
Ensidighet ja visst, men problemet verkar ju vara kritik av undermålig moderering.
Och det är ju moderatorernas faktiskt uppgift på flashback eller hur? att ta bort off-topic, trams, personpåhopp etc.

Och för att svara på din fråga, det finns ingen tråd en sansad debattsugen feminist kan sitta på feministforumet utan att bli nerspydd med skit. Och därför klagar feminister i denna tråd, samt håller sig väck.

Fråga till dig, Varför tycker du det är konstigt? Och en fråga till, varför prioriteras tramsare, hatare och off-topic spridare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in