Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-03, 16:55
  #13
Medlem
Firewaias avatar
Näringsidkande och politik brukar sällan generar annat än dålig PR för alla inblandade, misstänker att samma sker här, även om några förhärdade högerpersoner förmodligen tycker det är "klockrent". Utöver det, så uttrycker han väl ungefär vad gemene icke genus-orienterad man tycker, så någon större storm i glaset tror jag inte de lättkränkta lyckas trumma upp.
Citera
2017-05-03, 17:22
  #14
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Men du hade förstås inte tyckt att det varit tveksamt ifall en VD lovprisat jämställdhet och mångfald? Jag tycker det är äkta mod att ifrågasätta den kacklande flocken av feministhöns som tror sig ha åsiktsmonopol i Sverige.
Håller med! Krävs mod, kurage och integritet för att göra det som offentlig och VD för ett stort företag. Sen behöver man ju inte hålla med om allt men ser gärna att fler står för vad de tycker och slutar vara rädda för att trampa på ömtåliga tår. Debattklimatet i Sverige är så jäkla tråkigt och bakåtsträvande idag!
Citera
2017-05-03, 17:36
  #15
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Lugn nu tangetbordskrigaren, vi sitter i samma båt.

Oavsett budskap eller politisk tillhörighet finns det inget att tjäna på dessa uttalanden i näringslivet, speciellt inte uttalanden som inte är PK.

Modigt? Ja abslout, men varför? Är den en personlig agenda han driver i sin yrkesroll? Mycket oprofessionellt i vilket fall


Fast hur vet du egentligen att han inte tjänar på det här utspelet? PK-maffian är högljudd men inte stor och det är jävligt många som är trötta på dem. Jag ska i alla fall ta familjen till Dollarstore och lämna mitt plastkort till tanten. Här ska det fanimej shoppas.
Citera
2017-05-03, 18:10
  #16
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om han pudlar eller inte beror nog främst på ägarstrukturen i bolaget. Om det finns en massa ängsliga investmentbolag med så kan han tvingas. Men så vitt jag minns så är Peter Ahlberg både VD & Styrelseordförande, med familjen i styrelsen. Så han äger nog själv. Så han kan nog göra hur fan han vill. Med en brasklapp om att hans fru kanske kan ta honom i örat.

När det gäller kunderna så känns det inte riktigt som ett ställe där skitnödigt ängslig medelklass & hipsters handlar så det är nog lugnt på den fronten.

Men man kommer nog att försöka trycka till honom så mycket man kan, leta lite skandaler, skatteproblem & annat skit. Som ren hämnd. Men anden är ur flaskan & kejsaren visar sig allt mer naken. Så den här typen av uttalande kan vi nog se allt mer av framöver.
Ahlberg har varit med i media för några saker. Han ska ha misshandlat en person som provjobbade 2011, samt tryggt upp en skylt snattare kan få bära att de är tjuvar istället för att betala böter.
Citat:
2011 hamnade Peter Ahlberg i blåsväder då han dömdes för misshandel. Peter Ahlberg sökte upp en man som provjobbat i en Dollarstore-butik och misshandlade honom.
Citat:
Dollarstores ägare och verkställande direktör Peter Ahlberg har ledsnat på snatterierna.
Varje år tappar företaget två miljoner kronor på att folk tar med sig varor utan att betala.
När företaget tar en snattare kräver de snattaren på 1 500 kronor i en administrativ avgift.
– Vi tar ut avgiften för att en person ska sitta med snattaren och vänta på polisen, vilket kan ta ganska lång tid ibland. Sedan måste vi ju in till tingsrätten och vittna ibland. Jag ser inga hinder i att ta ut en sådan avgift. Jag är så trött på snattarna, säger Peter Ahlberg.
Men många som råkat ut för den administrativa avgiften har protesterat högljutt.
– Ja, snattarna klagar på att det är för mycket pengar som jag kräver av dem, säger Ahlberg.
Han har därför tagit ett beslut som får många att höja på ögonbrynen. Från och med nu får du nämligen ett val om du blir tagen för snatteri i en Dollarstore-affär.
– Du kan i stället få bära omkring på en skylt samtidigt som du drar in kundvagnar på lördag och söndag. Lönen du får för helgjobbet byter vi mot den administrativa avgiften, säger Peter Ahlberg.
På skylten står det: ”Jag är en tjuv. Jag snattade från Dollarstore!
http://www.op.se/jamtland/berg/sa-sk...oppa-snattarna
https://images.mmcloud.se/api/v1/ima...f4889/1200.jpg
Citera
2017-05-03, 18:12
  #17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Ahlberg har varit med i media för några saker. Han ska ha misshandlat en person som provjobbade 2011, samt tryggt upp en skylt snattare kan få bära att de är tjuvar istället för att betala böter.


http://www.op.se/jamtland/berg/sa-sk...oppa-snattarna
https://images.mmcloud.se/api/v1/ima...f4889/1200.jpg
Skön gubbe. Han står nog pall för en liten "Twitterstorm".
Citera
2017-05-03, 18:15
  #18
Medlem
RedXs avatar
Jag håller helt och hållet med honom i sak, men tycker ändå att det är tveksamt av en VD att uttrycka sig på det här sättet i ett nyhetsbrev till personalen. Vill han torgföra sina politiska åsikter finns det betydligt mer passande forum.
Citera
2017-05-03, 18:18
  #19
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Skön gubbe. Han står nog pall för en liten "Twitterstorm".
Känns som han klarar det. Verkar inte ha hänt så mycket av drevet, för det var igår flera medier skrev om ETC:s artikel och har inte kommit någon pudel idag.
Citera
2017-05-03, 18:19
  #20
Medlem
MLEs avatar
Är han 15 år eller?
Citera
2017-05-03, 18:19
  #21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Känns som han klarar det. Verkar inte ha hänt så mycket av drevet, för det var igår flera medier skrev om ETC:s artikel och har inte kommit någon pudel idag.
Han äger antagligen bolaget själv & kan ge fan i PK-gnällande.
Citera
2017-05-03, 18:27
  #22
Medlem
Badios avatar
Håller med att det är onödigt att ta upp politik i ett nyhetsbrev till sin personal. Sina egna åsikter kan han sprida i andra kanaler.
Citera
2017-05-03, 18:32
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonrak
Länk - http://www.etc.se/inrikes/skandaldir...sonalen?sida=1

Använd gärna Unvis.it, för att slippa sponsra ETC - https://unvis.it/

Peter Ahlberg, VD för butikskedjan DollarStore, har i ett av nyhetsbreven till personalen skrivit att:






En av de anställda gillar dock inte Ahlbergs åsikter


Personligen så finner jag att journalistiken hos är ETC direkt löjeväckande, då den som skrivit artikeln försöker vinkla hans uttalanden till att "håna jämställdhet" och "hånfulla ordalag till attack mot feminism och jämställdhet" istället för att sakligt förklara vad det hela handlar om. (Som en seriös journalist borde, kan man tycka...).

*Vad tycker användarna på Flashback, är detta ett "olämpligt hånande" från Peter Ahlbergs sida, eller?
*Borde en VD uttrycka sig på det här sättet, i ett nyhetsbrev till personalen?
*Är Peter Ahlberg ute och cyklar, eller har han rätt i det han säger?
*Var ligger, egentligen, nyhetsvärdet i att överdriva och vinkla människors uttalanden?

Det handlar om att han inte har rätt "värdegrund". Han ratar den rådande paradigmen i form av feminism, jämställdhet, mångkultur osv, självklart reagerar vänsternissarna på detta. Antingen ska man tycka samma sak som dem själva eller så ska man hålla käften. Hade hans brev gått ut på att vi måste göra mer för feminismen i Sverige och att det viktigt att ta emot flyktingar hade givetvis ingen protesterat, för att då hade han tyckt "rätt".

Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Ahlberg har varit med i media för några saker. Han ska ha misshandlat en person som provjobbade 2011, samt tryggt upp en skylt snattare kan få bära att de är tjuvar istället för att betala böter.


http://www.op.se/jamtland/berg/sa-sk...oppa-snattarna
https://images.mmcloud.se/api/v1/ima...f4889/1200.jpg

Vilken jävla kung. Misshandel kanske är lite överdrivet, men vem vet, personen kanske förtjänade det.
Citera
2017-05-03, 18:37
  #24
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Håller med att det är onödigt att ta upp politik i ett nyhetsbrev till sin personal. Sina egna åsikter kan han sprida i andra kanaler.


Varför då? Han kanske vill markera vilken linje som gäller i företaget och de som sen inte gillar det kan säga upp sig. I mängder av andra företag tvingas personalen krypa i den numer sugrörssmala PK-korridoren för att ledningen bestämt det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback