Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-03, 15:08
  #1
Medlem
Vonraks avatar
Länk - http://www.etc.se/inrikes/skandaldir...sonalen?sida=1

Använd gärna Unvis.it, för att slippa sponsra ETC - https://unvis.it/

Peter Ahlberg, VD för butikskedjan DollarStore, har i ett av nyhetsbreven till personalen skrivit att:

Citat:
"Jag protesterar. Jag totalvänder mig mot allt förskönande som skrivits om jämställdhet och feminism. Finns inget ämne som är så kärnvapenladdat.

I Sverige alltså. Nåde den arme man som smiter från disken och slingrar sig från matlagning. Omedelbar dödsdom väntar.”, inleder Peter Ahlberg stycket.


Citat:
"– Ja. Berättar någon för mig att de tänker rösta på ett extremt höger- eller vänsterparti så skulle jag nog försöka leda dem bort från den tanken, skriver han i mejl men vägrar ge några exempel på vad han ser som extrema höger- eller vänsterpartier."

Trots att han kan tänka sig att påverka sina anställda politiskt menar han att det inte innebär att han vill att de ska rösta på samma sätt som honom.

"– Att jag inte sympatiserar med regeringen och deras politik behöver inte påverka deras val.

"Nyhetsbrevet avslutar han med att slå fast att han gärna blir kallad ”mansgris” men att ”hen” är det värsta epitet han vet. Sedan önskar han alla medarbetare en trevlig helg."

En av de anställda gillar dock inte Ahlbergs åsikter
Citat:
"– Jag har diskuterat det med kollegor på jobbet. Nästan alla tyckte att det var direkt olämpligt, det är ju att försöka att påverka folk i en politisk riktning, säger den Dollarstoreanställde."

Personligen så finner jag att journalistiken hos är ETC direkt löjeväckande, då den som skrivit artikeln försöker vinkla hans uttalanden till att "håna jämställdhet" och "hånfulla ordalag till attack mot feminism och jämställdhet" istället för att sakligt förklara vad det hela handlar om. (Som en seriös journalist borde, kan man tycka...).

*Vad tycker användarna på Flashback, är detta ett "olämpligt hånande" från Peter Ahlbergs sida, eller?
*Borde en VD uttrycka sig på det här sättet, i ett nyhetsbrev till personalen?
*Är Peter Ahlberg ute och cyklar, eller har han rätt i det han säger?
*Var ligger, egentligen, nyhetsvärdet i att överdriva och vinkla människors uttalanden?
Citera
2017-05-03, 15:41
  #2
Medlem
politiker.ljugers avatar
Frisk fläkt i debatten. Finns rejält med surkärringar som lyfter fram feministiska åsikter så varför ska inte en mansgris åsikter få komma fram.

Sedan tolkar jag det inte som att han hindrar någon anställd att ha en politisk läggning, han verkar mera avråda från. Det som sticker ut är att han verkar avråda ifrån vänsterextremism, och det är han väl först ut med. Kanske det som sticker i ögat på några leninister i vår avlånga demokratur.
Citera
2017-05-03, 16:28
  #3
Medlem
rebekks avatar
Har svårt att se varför en VD för ett såpass stort företag håller på med såna här tveksamma uttalanden. Eller är det avancerad PR?
Citera
2017-05-03, 16:35
  #4
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Har svårt att se varför en VD för ett såpass stort företag håller på med såna här tveksamma uttalanden. Eller är det avancerad PR?


Men du hade förstås inte tyckt att det varit tveksamt ifall en VD lovprisat jämställdhet och mångfald? Jag tycker det är äkta mod att ifrågasätta den kacklande flocken av feministhöns som tror sig ha åsiktsmonopol i Sverige.
Citera
2017-05-03, 16:36
  #5
Medlem
Perfekt VD som inte följer strömmen utan tar sina egna steg.
-Hörre du! VD:n för Dollarstore.. Anställ mig!
Citera
2017-05-03, 16:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Har svårt att se varför en VD för ett såpass stort företag håller på med såna här tveksamma uttalanden. Eller är det avancerad PR?


Vad är det som är tveksamt? Att han tar parti för familjen eller att han uttrycker åsikter som 95% av Sveriges befolkning delar.

I ett internationellt perspektiv har han ytterligare 7 miljarder man i ryggen.

Mycket bra PR för företaget, dem har säkert mejlat journalisten själva för att få ut storyn, så ja avancerad PR till 100%.
Citera
2017-05-03, 16:41
  #7
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
OM han mot förmoda fortsatt står för detta i morgon så tycker jag det är kanon och någon som skall hyllas - är det dock enkom ett uttalande som han snart kommer pudla från, så är det enkom löjligt.

Hans uttalande är vågat, särskilt i Sverige - precis som han själv nämner. Han får dock uttala sig hur fasiken han vill - han har säkerligen nog med "dra åt helvete-pengar" så att han klara sig ändå! Att han är ute för att provocera kan väl ingen ha missat? Något vill han ju föra fram - antigen är det budskapet, eller sig själv - eller både ock. Hur mången slika företagsledare och chefer tror ni inte det finns där ute, som tycker exakt likadant?
Citera
2017-05-03, 16:44
  #8
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Men du hade förstås inte tyckt att det varit tveksamt ifall en VD lovprisat jämställdhet och mångfald? Jag tycker det är äkta mod att ifrågasätta den kacklande flocken av feministhöns som tror sig ha åsiktsmonopol i Sverige.

Lugn nu tangetbordskrigaren, vi sitter i samma båt.

Oavsett budskap eller politisk tillhörighet finns det inget att tjäna på dessa uttalanden i näringslivet, speciellt inte uttalanden som inte är PK.

Modigt? Ja abslout, men varför? Är den en personlig agenda han driver i sin yrkesroll? Mycket oprofessionellt i vilket fall
Citera
2017-05-03, 16:48
  #9
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Om han pudlar eller inte beror nog främst på ägarstrukturen i bolaget. Om det finns en massa ängsliga investmentbolag med så kan han tvingas. Men så vitt jag minns så är Peter Ahlberg både VD & Styrelseordförande, med familjen i styrelsen. Så han äger nog själv. Så han kan nog göra hur fan han vill. Med en brasklapp om att hans fru kanske kan ta honom i örat.

När det gäller kunderna så känns det inte riktigt som ett ställe där skitnödigt ängslig medelklass & hipsters handlar så det är nog lugnt på den fronten.

Men man kommer nog att försöka trycka till honom så mycket man kan, leta lite skandaler, skatteproblem & annat skit. Som ren hämnd. Men anden är ur flaskan & kejsaren visar sig allt mer naken. Så den här typen av uttalande kan vi nog se allt mer av framöver.
__________________
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2017-05-03 kl. 16:52.
Citera
2017-05-03, 16:49
  #10
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckyloop
Vad är det som är tveksamt? Att han tar parti för familjen eller att han uttrycker åsikter som 95% av Sveriges befolkning delar.

I ett internationellt perspektiv har han ytterligare 7 miljarder man i ryggen.

Mycket bra PR för företaget, dem har säkert mejlat journalisten själva för att få ut storyn, så ja avancerad PR till 100%.

Det tveksamma är att försöka mixa politik med näringsliv, speciellt högeråsikter med dagens PK-klimat.

Jättefint att ta parti för familjen, men detta kan göras på mååånga olika sätt. Att 95% skulle köpa just hans uttalanden är trams, även om det många hade köpt själva budskapet. Men nu läser inte folk mellan raderna, utan de läser enbart raderna
Citera
2017-05-03, 16:52
  #11
Medlem
NeutronStars avatar
Smart marknadsföring av VD:n med tanke på att det är mest wt, SD-are och bönder som handlar där.
Citera
2017-05-03, 16:54
  #12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Smart marknadsföring av VD:n med tanke på att det är mest wt, SD-are och bönder som handlar där.
Jag har varit där en gång & det var i princip bara blattar som handlade där, jag var den enda svensken.
__________________
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2017-05-03 kl. 16:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback