2023-03-07, 01:38
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Vad har hänt med LARO nuförtiden kommer folk som har benso & MDPV som huvuddrog in. LARO har blivit ett program för gemene man. Läkarna borde förstå att släpper man inte folk som har problematik med typ amfetamin & benso så kommer det till 99% att ge problem i längden. Man sätter folk som tar typ 2-4 mg på typ 16mg, sätter folk i ett betydligt värre beroende. Förut var det krav på att man har opioider som huvuddrog i dagsläget kan man komma in trots ett extremt blandmissbruk. Själv går jag LARO och har inte missköt mig någonting på 2 år. Blir otroligt provocerad av folk som envisas med att dem ska in i LARO när dem vet att dem egentligen inte hör hemma där och vill fortsätta sidomissbruka. Det gör att läkarna o sjuksköterskorna tror att alla är som dem, och behandlar en därefter. Så frågan är varför går man med i detta program om man inte har för avsikt att sluta. Att ta nått återfall är en sak, men vissa systematiskt använder sidodroger och då vill man inte sluta..och ändå ska resurser gå till dessa människor istället för dem som verkligen har problem med opioider och riskerar att dö utan denna hjälp. Man kan få hjälp med det psykiska, göra utredningar o grejjer. Men många kommer in o lallar i programmet. LARO har tappat sitt grundsyfte och alla får sub och så får dem sidomissbruka istället för o ge dem riktiga opi torskarna metadon tex. Det räcker med att tjackisarna tagit lite sub då o då så ska dem få det för resten av livet..helt sjukt enligt mig.

Det är sannolikt för att Socialstyrelsen har lättat på de tidigare intagningsreglerna, som egentligen var alldeles för hårda och stängde ute många som verkligen behövde hjälp. Så man får nog helt enkelt leva med att det numera kommer in en och annan som kanske egentligen inte borde vara med i programmet. Men jag ser hellre att man har generösa intagningskriterier som inte stänger ute någon som verkligen behöver substitutionsbehandling.

Sedan tror jag egentligen inte att det är hemskt många obefogade intagningar i programmet. Åtminstone där jag går kan jag helt säkert säga att alla är riktiga opioidmissbrukare. Dock så är de allra flesta, mig själv inkluderad, blandmissbrukare, helt enkelt för att det knappt finns några som enbart går på opioider idag. De som har blivit beroende av smärtstillande sjukhusopioider intar dock en särställning. Det är dock en svårbehandlad grupp, och jag tycker egentligen inte att LARO som format passar dessa människor. Givetvis ska de också få hjälp med substitutionsbehandling, men de borde kunna få det via den vanliga vården istället. Eftersom de inte är missbrukare så finns det ingen anledning att de ska behöva gå dagligen i tre månader och pissa som vi "vanliga" LARO-patienter.
Citera
2023-03-07, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueenNilam
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Brightside
Jag är inte helt klar över precis alla detaljer angående hennes missbruk. Hon fick nog lite vana av sprutor då hon ett par helger i månaden tog amfetamin IV under en period. Men hon levde med en aktiv heroinist. Så allt fanns ju väldigt tillgängligt för henne. Hennes mående från en tidigare skilsmässa med vårdnadstvist där fadern "vann" boendet trots att han var alkoholiserad gjorde nog hennes val, på något vis, enklare.
Hon fick inte ens hjälp med bostad av myndigheterna. Att barnens umgänge inte tillgodosågs, til största del, av fadern och hans oförmåga att ta hand om barnen OCH sig själv blev nog också en orsak till hennes beslut.
När dessutom socialen lät det fortgå så växte känslan att inget spelar någon roll.
Valet att börja injicera heroin var, som jag förstått, tämligen enkel. Och hennes missbruk har pågått i 7-8 år. I början var det nog ett mer sporadiskt bruk. Men det övergick snart till dagligt bruk. Och varit så de senaste 3 åren. Kanske lite mer. Men hon har haft uppehåll. Det längsta på 3 månader förra sommaren.
Men hon injicerar alltså heroin. När det var som värst skjöt hon i sig runt 200mg i en fix. Men i det stora hela känner hon sig klar. Det tär på henne. Jagandet är jobbigt. Armarna är helt förstörda. Att hitta en ven att sätta och få svar i kan ta lång tid. Hon satte en fix i benet rätt nyligen. Då tänker jag att det är dags att göra något för att kunna lägga av. Och hon känner likadant.
Suget finns dock där hela tiden. Nu går hon på 2-4mg Subutex om dagen i väntan på att få påbörja LARO-behandling.
Den enda dokumentation hon hade var en OD där sjukvården aldrig hann komma fram till om det var heroin. Dom misstänkte i alla fall någon form av opiat/opioid. Det var 7 år sedan. Hon hade en dom på ringa narkotikabrott iom att hon var påverkad på heroin. Det var också i samma veva. Sen har hon ett positivt UP på buprenorfin från September förra året. Det är den dokumentation hon haft. Annars har hon flugit under radarn alla år.
Hon är välklädd och välvårdad så läkarna är skeptiska. Det sista året har hon tagit så små doser som möjligt. Hon vill bara hålla sig frisk. Så läkarna menar på att hon inte ens är påverkad.
Det är inte lätt om man inte pundar fullt ut, skiter i hur man klär sig och ser ut och skjuter i sig fixar på gränsen till OD så man sitter och noddar, pratar släpigt. Som kvinna verkar det dessutom vara en fördel om man sålt sin kropp för att finansiera missbruket. Eller att man har dyra skulder relaterat till missbruket. Att betala heroinet med surt tjänade slantar verkar inte rimligt enligt vården.
Det verkar som dom har en stereotyp bild att gå efter i sina bedömningar. Stämmer inte den. Då blir det helt plötsligt mycket svårare.

Vad gäller det där med barnen är nog lite olika från mottagning till mottagning. Hon har 4 barn och jag jag 2 jag träffar regelbundet. Jag har varit med henne på alla möten och påtalat att jag har barn. Trots det så har det inte blivit någon orosanmälan.
Det fungerar säkert annorlunda på någon annan mottagning. Men jag kan inte komma ifrån att det är lite konstigt ändå. Men jag tycker ändå du ska vara inställd på det. Dom har trots allt anmälningsplikt om det finns uppenbara för om ett barn har illa.

Hoppas det ordnar sig för dig. Räkna med att det kommer krävas mycket styrka och pannben. Du kommer säkert stundtals ge upp. Det bästa vore om du hade någon som kunde vara ett stöd och knuffa dig i rätt riktning när du känner tvivel och hopplöshet. För det kommer du nog med stor sannolikhet att göra. Flera gånger.
All lycka till dig

Fy fan det här gör ju så man bara vill ge upp, min värsta mardröm är om jag skickar in en egen värdbigäran och får ett nej, sen kommer brev på posten om att soc ska komma och transportstyrelsen drar in körkortet.. Soc är igentligen ingen fara för vi har det otroligt ordnat så som skulle nog bara behöva kliva innanför tröskeln för att förstå att barnen har det otroligt bra, men det är väl bara hela grejen som gör mig orolig. Sen att sambon för tillfället inte vet att jag går på båt igen gör mig också orolig om jag inte får hjälp och så har jag dragit in soc och fått körkort indraget.. Han ska ha medalj som orkat med mig efter alla år och vändor.. Så ingen skugga på honom. Han gör allt för mig men just nu känner jag inte att jag kan säga att jag ramlat dit igen innan jag tagit hjälp. Starkt jobbat av er som kommit dit ni är idag💪🏻 Jag undrar om man kan ta kontakt med privat läkare som sen skriver remiss till Laro och att det kan gå bättre den vägen?

Nackdelen är väl mest din bristfälliga dokumentation. Hade du haft lite mer på pränt så hade hjälpen varit runt hörnet. SPUT i Västerås ger tex buvidal. Men det är avgiftsbelagt fr. 3000:- i månaden. Dom har även eget journalsystem. Så jag tror nästan att inom den allmänna vården så kommer det inte finnas indikationer på att du har ett beroende.
Bor ni inte allt för långt ifrån Västerås så tycker jag du ska ringa och prata med dom. Du behöver ju inte uppge några personuppgifter för att ringa och fråga vad dom kan göra för dig.
Jag önskar dig all lycka och hoppas att det löser sig till det bästa.
Citera
2023-03-07, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag har sidomissbrukat Gabapentinen sedan dag 1 jag kom med i Laro. Men varje gång dom tar Gabapentin och Lyricastickor så blir det bara utslag på lyricastickan. Jag kan ta Gabapentin samma morgon som urinprovet men det ger aldrig utslag på Gabapentinstickan.
Detta gör att all personal och läkaren tror att det är Lyrica som jag missbrukar och dom ser det som allvarligare än Gabapentin.
Vad ska jag göra?! Jag blir galen att ingen tror på mig

Har du gabapentin utskrivet? Annars får du väl helt enkelt se till att inte ta gabapentin.
Lyrica är helt klart värre än gabapentin. Om jag inte minns helt fel är gabapentin inte ens klassat medans Lyrica och Pregabalin är det.
Hur den kemiska strukturen ser ut och om den påminner om pregabalin vet jag faktiskt inte. Men smartast är väl att inte ta gabapentin om du inte har det föreskrivet. Det är förstås inte helt lätt. Men det är nog det enda råd jag kan ge dig.
Citera
2023-03-07, 10:08
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr0ble
Vill bara informera att om du får en substitutsbehandling för opioidberoende så är de skyldiga att meddela transportstyrelsen vilket i sin tur kommer dra in ditt körkort omgående. Sedan för att få tillbaka körkortet kommer du behöva lämna prover i minst sex månader och det får inte vara de proverna man redan lämnar utan de måste vara separata där man står för kostnaden själv. Har du dessutom medicin som tex elvanse/attentin behöver man göra en kiralanalys vid varje tillfälle och då mer än fördubblas kostnaden för proverna.

Jag har för mig att oavsett om du kommer in eller inte så blir transportstyrelsen kontaktade men detta är inget jag kan garantera. Jag fick intrycket av du möjligtvis inte hade koll på att man blir av med körkortet även om man kommer in och därför så ville jag informera dig.

Lägg av för fan . Inget indraget körkort när du söker LARO. Sluta ljug idiot
Citera
2023-03-07, 10:25
Medlem
Får du välmående av 4 mg sub under tungan, eller det måste snortas? Är inlagd…
Citera
2023-03-07, 12:26
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Får du välmående av 4 mg sub under tungan, eller det måste snortas? Är inlagd…

Hur mycket är du van att få? Vad har du för tolerans? För mig som är van 16 mg under tungan skulle jag behöva snorta 4 mg. Är man van upp till 8 mg sublingualt så funkar 4 mg under tungan
Citera
2023-03-07, 14:42
Medlem
Iktorivil2mgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Vad har hänt med LARO nuförtiden kommer folk som har benso & MDPV som huvuddrog in. LARO har blivit ett program för gemene man. Läkarna borde förstå att släpper man inte folk som har problematik med typ amfetamin & benso så kommer det till 99% att ge problem i längden. Man sätter folk som tar typ 2-4 mg på typ 16mg, sätter folk i ett betydligt värre beroende. Förut var det krav på att man har opioider som huvuddrog i dagsläget kan man komma in trots ett extremt blandmissbruk. Själv går jag LARO och har inte missköt mig någonting på 2 år. Blir otroligt provocerad av folk som envisas med att dem ska in i LARO när dem vet att dem egentligen inte hör hemma där och vill fortsätta sidomissbruka. Det gör att läkarna o sjuksköterskorna tror att alla är som dem, och behandlar en därefter. Så frågan är varför går man med i detta program om man inte har för avsikt att sluta. Att ta nått återfall är en sak, men vissa systematiskt använder sidodroger och då vill man inte sluta..och ändå ska resurser gå till dessa människor istället för dem som verkligen har problem med opioider och riskerar att dö utan denna hjälp. Man kan få hjälp med det psykiska, göra utredningar o grejjer. Men många kommer in o lallar i programmet. LARO har tappat sitt grundsyfte och alla får sub och så får dem sidomissbruka istället för o ge dem riktiga opi torskarna metadon tex. Det räcker med att tjackisarna tagit lite sub då o då så ska dem få det för resten av livet..helt sjukt enligt mig.

Håller med dig 100% helt sjukt att dessa personer kommer in och utnyttjar systemet...dem missköter sig på daglig basis och personalen daltar med dem som om dem vore 5 år. Vet oxå en som tog riktigt små doser sub då & då, kommer sedan in o får 2 st 8 mg. Sen ska man själv gå runt o sköta sig på ungefär samma dos när man gått på enorma doser H & Oxy i många år. Det är många som kanske vill sköta sig och har ett genuint opiat/opioid beroende som dör i kön för att man ska dalta med dessa hopplösa individer. Det är klart att det oxå blir en ännu mer svår behandlad grupp när man släpper in folk med helt andra beroenden. Det finns jätte bra möjligheter som du säger med att få göra psykisk utredning vilket oxå kan hjälpa en att hitta roten till problemet, men dem flesta som går med i LARO vill inte/är inte tillräckligt rena för att få göra en utredning. Och då glider man bara runt om dagarna sidomissbrukar..säljer sin medicin och har en stark känsla att man vill hoppa av.
Citera
2023-03-07, 15:47
Medlem
[quote=QueenNilam|83709635]
Citat:
Ursprungligen postat av Bamboom666

Gud det låter verkligen som mig, kan du skicka meddelande? När skickade läkare remiss och varför blev du nekad? Hur länge sen var det?
Ja du kan skicka meddelande till mig
Citera
2023-03-07, 18:45
Medlem
[quote=Bamboom666|83726921]
Citat:
Ursprungligen postat av QueenNilam
Ja du kan skicka meddelande till mig

Jag kan inte, står att jag har för få inlägg för att skicka meddelande😬
Citera
2023-03-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
Lägg av för fan . Inget indraget körkort när du söker LARO. Sluta ljug idiot

Ååh det här gör mig ännu mer förvirrad, jag har hört fler som säger att man inte får indraget än dom som säger att man får det. Tom personalen på Laro som jag pratade med 2 gånger sa att mej det blir du inte om du inte har sidpmissbruk, men sa samtidigt att jag är kriminell och kör bil påverkad.. Ser inte att jag skulle vara mindre påverkad för att jag har det på recept, senaste gången jag vart påverkad av båten var nog för 14-15 år sen🤦🏼‍♀️
Citera
2023-03-08, 08:20
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Hej! Det har iallafall jag faktiskt inte hört något om! Det är ju redan sänkt från typ 4 år.

Om du expreminterar med heroin är det bara en tidsfråga innan jag välkomnar dig in i gånget

Men det är jäkligt gött att det finns! Ett ljus i mörkret när det inte verkar finnas någon väg ut

Gej, du gar har rätt i att kriterierna är ändrade, me dom gör ändå än bedömning / utrredning. Nu senast fick en vön till mig Buprenorfin och han har i princip noll dokumentation men fick lämna prover i en månad där han var tvungen stt vara positiv på opiatee vid varje prov. Men det måste ändå på något vis gå att styrka att du verkligen har ett alvarligt missbruk / beroende av opiater / opioider för att få komma med i programmet, men det är idag bra mkt lättare, även åldersgtänsen har ändrats, idag lan man börja redan som 16 åring om målsmans tillstånd finns. Detta är enligt mig på både gott och ont, givetvis skall de som verkligen behöver LARO och dessutom är såpass less på skiten att dom är helt villga att förändra sitt liv få chansen och stödet LARO faktiskt är men sammtidigt så ör set sjukt månfa som bara vill ha gttis droger och forsätter med alla andrs droger, vissa team kör ju på renodlad harm reduction, alltså så att dom får ha ett fullt aktivt sidomissbruk av andra droger sammtidigt som LAROA, tanken där är att man skall rädda liv snarare än att ändra på det..

När jag själv började med Metadon för ett x antal år sedan var kraven bra mycket strängare, men jqg uppfyllde dom med råge, och det är den önda vägen för mig att inte springa till Mr Gambia och ge honom alla pengar jag äger och kommer över och byter dem mot hans jävla bollar..
Citera
2023-03-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Hur mycket är du van att få? Vad har du för tolerans? För mig som är van 16 mg under tungan skulle jag behöva snorta 4 mg. Är man van upp till 8 mg sublingualt så funkar 4 mg under tungan

Tar aldrig subb, men haft en liten period utav metadon. Åh herre vad bra det är för at. Däremot, är det optimalt att gå av metadon med sub? Läkaren liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in