2023-03-03, 08:23
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrgreylol
När jag började på Metadon sjönk mina nivåer till 4.2 och när man är under (7) så får man TRT. Efter 4 månader in och med en dos på 100mg återhämtade mina värden sig och nu ligger jag på 12.

Det bör nog inte ta speciellt lång tid men det är väl inviduellt också. Men att mina återhämtade sig t.o.m på Metadon säger ju något.
Åh, just vad jag undrar över, fast tvärt om. Hur lång tid efter du började med Meta började dina testonivåer sjunka?!+
Citera
2023-03-03, 09:30
Medlem
Har metadon och har hållt mig ren i drygt ett år efter flera år med ständig återfall, läkaren är imponerad och frågade på mitt senaste möte om skulle vara intresseraf över att ta körkort?

Är det sant att dom kan finansiera körkort har hört nåt om det tidigare och nu från läkaren.

Ha de gött!
Citera
2023-03-03, 14:52
Medlem
Det visste jag inte de kunde. Men de där mottagningarna är villiga att hjälpa till med flera olika saker så att man får ordning på sin tillvaro!

Jag ska själv ansöka om ett grönt kort så att jag får hjälp med mina tänder på min mottagning!
Citera
2023-03-04, 01:34
Medlem
MelissaSweets avatar
Nu är det ju så att jag gått på opiater i 19av mina 35åriga liv. Så att dra en sub känns knappt nu, förutom att ja känner mig normal.

Kemin i hjärnan förstörs av att hålla på med substanser, hjärnan lär sig att de är så de ska va o får fri spel när man är drogfri.

Sämre o sämre med tiden..njaa. Hade buprenorfen i annan form i 7år. Mådde inte sämre? Menar du att man mår sämre av själva LARO kliniken?

Misstänker att du främst är sne på unga som hamnar på LARO efter att ha tagit tram nån månad 🙄🤦‍♀️ Ja då har man ju både skjutit sig själv i foten samtidigt o knullat sig sj i arslet om man är så pantad....🙄

Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Ni som funderar på det kom ihåg att ni bara kommer få en liten dos för at klara er genom vardagen, sin måste du pissa ofta. Efter några veckor kommer din dos kännas nada, alltså absolut ingenting och ni kan glömma något välmående, men du kommer fungera relativt normalt.

"Gratis knark på laro vill anmäla mig!!!"

En fotboja utan dess like.
Sen kommer ni bara må sämre och sämre med tiden.
Citera
2023-03-04, 01:54
Medlem
MelissaSweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Dom måste gå igenom kön och utreda personerna som har sökt, även fast många utesluts direkt. Jag hade drygt 30 före i kön under semestertid och det tog drygt 10-11 månader för att få ett besök.

Fuck! Haft kontakt med dom, har ju dokumenterat sen ja typ ja va 18 o va på avgiftning första gången. 36 snart så..dokumentation finns mer än väl.
April säger dom att ja borde va inne.
Hoppas.
Har bara lite lite varje dag för o inte få at, men fuck va detta fuckar upp ens psyke.
'Ren' i Ca 10år, fått utskrivet buprenorfen plåster pga smärta 7år av dessa 10år, men så ändrar sig läkaren. Fantastiskt. Bara att jag givetvis är fast sen länge..
Citera
2023-03-04, 10:44
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MelissaSweet
Fuck! Haft kontakt med dom, har ju dokumenterat sen ja typ ja va 18 o va på avgiftning första gången. 36 snart så..dokumentation finns mer än väl.
April säger dom att ja borde va inne.
Hoppas.
Har bara lite lite varje dag för o inte få at, men fuck va detta fuckar upp ens psyke.
'Ren' i Ca 10år, fått utskrivet buprenorfen plåster pga smärta 7år av dessa 10år, men så ändrar sig läkaren. Fantastiskt. Bara att jag givetvis är fast sen länge..

Var pga covid också det tog längre för mig, när sökte du? Förstår att det känns tufft men kriga på tills April eller när du kommer in. Håller tummarna
Citera
2023-03-04, 11:17
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Ni som funderar på det kom ihåg att ni bara kommer få en liten dos för at klara er genom vardagen, sin måste du pissa ofta. Efter några veckor kommer din dos kännas nada, alltså absolut ingenting och ni kan glömma något välmående, men du kommer fungera relativt normalt.

"Gratis knark på laro vill anmäla mig!!!"

En fotboja utan dess like.
Sen kommer ni bara må sämre och sämre med tiden.

Är onödigt att ha högre dos än 16mg då kroppen inte tar upp allt ens då, dom flesta har väl 16mg+ i dos, skulle inte säga att det är lite heller, man mår inte bättre på 16 eller 24mg, och dosen känner man inte av men däremot får jag iallafall ett välmående som inte är kemisk utan det är känslan att man känner att det blir en bra dag och man är frisk. Om man sköter sig behöver man lämna urinprov 1 gång per månad. Men att man blir fast håller jag med om, men kan vara en jävligt bra start för många som verkligen behöver laro,
Citera
2023-03-04, 12:14
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Är onödigt att ha högre dos än 16mg då kroppen inte tar upp allt ens då, dom flesta har väl 16mg+ i dos, skulle inte säga att det är lite heller, man mår inte bättre på 16 eller 24mg, och dosen känner man inte av men däremot får jag iallafall ett välmående som inte är kemisk utan det är känslan att man känner att det blir en bra dag och man är frisk. Om man sköter sig behöver man lämna urinprov 1 gång per månad. Men att man blir fast håller jag med om, men kan vara en jävligt bra start för många som verkligen behöver laro,
Detta beror på att Bup har ett "tak" på 16mg, det betyder att det inte ger mer effekt men doser över det förlänger tidrn det verkar. Att folk har över 16 ämg beror på att dosen inte håller en frisk hela dygnet utan blur smådålig på efterniddagen / kvällen. Sedan är det välldigt många som har tx 24mg men bara behöver 8 för att hålla sig frisk, men Bup fungerar som så att det är först du ligger på 16mg som effekten mot drogsug kommer, teraputisk dos är alltså 16+ .
Citera
2023-03-04, 13:58
Medlem
Charliework86s avatar
Började med månads injektion av Buvidal igår. Hoppas det funkar månaden ut.
Citera
2023-03-05, 05:06
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Har metadon och har hållt mig ren i drygt ett år efter flera år med ständig återfall, läkaren är imponerad och frågade på mitt senaste möte om skulle vara intresseraf över att ta körkort?

Är det sant att dom kan finansiera körkort har hört nåt om det tidigare och nu från läkaren.

Ha de gött!

Haha, inte på något av de team jag känner till eller mitt eget iaf. Att dom skulle dega körkort - hör du inte själv hur det låter? Att din läkare frågar om körkort handlar snarare om att han undrar för att se om du vill så han kan skriva ett utlptande till Tsanspirtstyrelsen, inte att dom skall dega kortet för dig....
Citera
2023-03-05, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
Jag ser inte heller ut som dom flesta där. Arbetar som sjuksköterska på samma sjukhus där jag får min behandling dessutom. Det är just det som varit mitt största problem, att aldrig bli tagen på allvar. Har alltid haft bostad, jobb och en familj som stöttar mig. Det har gjort att jag inte fått hjälp trots flertalet överdoser och inläggningar på bland annat MAVA. Alla dessa gånger jag sökte psykakuten och va helt trasig men fick höra att jag inte hade tillräckligt mycket ångest. Eller att mitt missbruk inte var allvarligt nog. Detta gjorde ju att jag började knarka ännu hårdare och utsatte mig själv för rena själskadebeteenden i form av höga doser narkotika / alkohol.

Jag hade turen att träffa en läkare hösten -21 som faktiskt lyssnade på mig . Det som är rikt stört här är att du måste ha en samsjuklighet för att kunna bli inskriven på beroendemottagningen på mitt sjukhus. Det vill säga att du har en till exempel ADHD-diagnos eller liknande vilket jag saknar. Detta krav gäller dock inte när du är anställd på sjukhuset vilket jag faktiskt är. Och det var det denna läkare förstod och det var på det sättet jag kom in på LARO.

Men dom kunde ju även gå in i min journal och se alla vändor med ambulans samt vårdtillfällen på sjukhus. Att inte ha någon som helst dokumentation är ju ett minus. Det handlar ju om att du ska få riktigt potenta narkotika-klassade läkemedel i din kropp och det ger dom inte till någon som inte "behöver" det. Hoppas det löser sig för dig på något sätt!

Nej men shit att det ska behöva vara så jävla besvärligt bara för att man har ett fungerande liv, vilket jag har för att jag går på båten.. Varje gång jag försökt leva drogfritt så slutar der med att jag ramlar tillbaka på blandmissbruk och det finns ingen hejd, inte förens jag gått in mig på båten igen så ett "drogfritt" alternativ finns inte för mig..

Jag ringde Laro och hörde mig för och hon som svarade var så jävla trångsynt och sa: så du menar att du är kriminell och handlar på gatan och sen kör påverkad? Trodde ändå dom hade mer koll och att jag inte blir påverkad efter så lång tid? Jag blir ju inte mindre påverkad om jag skulle ha det på recept...

Faaan jag vill bara ta steget att skicka in en bra skriven egen vårdbegäran och att jag kan få ett normalt fungerade liv där jag slipper slänga pengar på något som bara gör mig normal och slippa jakten och även stressen som tillkommer.. Jag är sååå trött på det här livet nu😭😭 Känner mig så jävla uppgiven och vet liksom inte vart jag ska börja, är livrädd att jag skickar in och jag får ett nej och sen kommer brev från transportstyrelsen om indraget körkort pga drograttfylla🤷🏼‍♀️
Citera
2023-03-05, 16:02
Medlem
[quote=Mr Brightside|83665040]Jag är inte helt klar över precis alla detaljer angående hennes missbruk. Hon fick nog lite vana av sprutor då hon ett par helger i månaden tog amfetamin IV under en period. Men hon levde med en aktiv heroinist. Så allt fanns ju väldigt tillgängligt för henne. Hennes mående från en tidigare skilsmässa med vårdnadstvist där fadern "vann" boendet trots att han var alkoholiserad gjorde nog hennes val, på något vis, enklare.
Hon fick inte ens hjälp med bostad av myndigheterna. Att barnens umgänge inte tillgodosågs, til största del, av fadern och hans oförmåga att ta hand om barnen OCH sig själv blev nog också en orsak till hennes beslut.
När dessutom socialen lät det fortgå så växte känslan att inget spelar någon roll.
Valet att börja injicera heroin var, som jag förstått, tämligen enkel. Och hennes missbruk har pågått i 7-8 år. I början var det nog ett mer sporadiskt bruk. Men det övergick snart till dagligt bruk. Och varit så de senaste 3 åren. Kanske lite mer. Men hon har haft uppehåll. Det längsta på 3 månader förra sommaren.
Men hon injicerar alltså heroin. När det var som värst skjöt hon i sig runt 200mg i en fix. Men i det stora hela känner hon sig klar. Det tär på henne. Jagandet är jobbigt. Armarna är helt förstörda. Att hitta en ven att sätta och få svar i kan ta lång tid. Hon satte en fix i benet rätt nyligen. Då tänker jag att det är dags att göra något för att kunna lägga av. Och hon känner likadant.
Suget finns dock där hela tiden. Nu går hon på 2-4mg Subutex om dagen i väntan på att få påbörja LARO-behandling.
Den enda dokumentation hon hade var en OD där sjukvården aldrig hann komma fram till om det var heroin. Dom misstänkte i alla fall någon form av opiat/opioid. Det var 7 år sedan. Hon hade en dom på ringa narkotikabrott iom att hon var påverkad på heroin. Det var också i samma veva. Sen har hon ett positivt UP på buprenorfin från September förra året. Det är den dokumentation hon haft. Annars har hon flugit under radarn alla år.
Hon är välklädd och välvårdad så läkarna är skeptiska. Det sista året har hon tagit så små doser som möjligt. Hon vill bara hålla sig frisk. Så läkarna menar på att hon inte ens är påverkad.
Det är inte lätt om man inte pundar fullt ut, skiter i hur man klär sig och ser ut och skjuter i sig fixar på gränsen till OD så man sitter och noddar, pratar släpigt. Som kvinna verkar det dessutom vara en fördel om man sålt sin kropp för att finansiera missbruket. Eller att man har dyra skulder relaterat till missbruket. Att betala heroinet med surt tjänade slantar verkar inte rimligt enligt vården.
Det verkar som dom har en stereotyp bild att gå efter i sina bedömningar. Stämmer inte den. Då blir det helt plötsligt mycket svårare.

Vad gäller det där med barnen är nog lite olika från mottagning till mottagning. Hon har 4 barn och jag jag 2 jag träffar regelbundet. Jag har varit med henne på alla möten och påtalat att jag har barn. Trots det så har det inte blivit någon orosanmälan.
Det fungerar säkert annorlunda på någon annan mottagning. Men jag kan inte komma ifrån att det är lite konstigt ändå. Men jag tycker ändå du ska vara inställd på det. Dom har trots allt anmälningsplikt om det finns uppenbara för om ett barn har illa.

Hoppas det ordnar sig för dig. Räkna med att det kommer krävas mycket styrka och pannben. Du kommer säkert stundtals ge upp. Det bästa vore om du hade någon som kunde vara ett stöd och knuffa dig i rätt riktning när du känner tvivel och hopplöshet. För det kommer du nog med stor sannolikhet att göra. Flera gånger.
All lycka till dig [/QUO

Fy fan det här gör ju så man bara vill ge upp, min värsta mardröm är om jag skickar in en egen värdbigäran och får ett nej, sen kommer brev på posten om att soc ska komma och transportstyrelsen drar in körkortet.. Soc är igentligen ingen fara för vi har det otroligt ordnat så som skulle nog bara behöva kliva innanför tröskeln för att förstå att barnen har det otroligt bra, men det är väl bara hela grejen som gör mig orolig. Sen att sambon för tillfället inte vet att jag går på båt igen gör mig också orolig om jag inte får hjälp och så har jag dragit in soc och fått körkort indraget.. Han ska ha medalj som orkat med mig efter alla år och vändor.. Så ingen skugga på honom. Han gör allt för mig men just nu känner jag inte att jag kan säga att jag ramlat dit igen innan jag tagit hjälp. Starkt jobbat av er som kommit dit ni är idag💪🏻 Jag undrar om man kan ta kontakt med privat läkare som sen skriver remiss till Laro och att det kan gå bättre den vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in