2017-04-30, 23:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Klart som fan att moderna däck oavsett märke kan få punktering, även s.k. punkteringssäkra fast de klarar att köras med trots punktering utan att gå sönder. Jag har alltid använt premiumdäck men under årens lopp har jag ändå fått punka tre gånger. Två gånger för att jag kört på en skruv respektive en spik när jag kört på någon gårdsplan, händer knappast på asfalterad väg om man inte har en jäkla otur så spiken/skruven står med spetsen upp. En gång läckte ventilen.

Punkteringssäkra däck anser jag ändå är ett otyg och inte motiverat för de flesta. http://www.mestmotor.se/automotorspo...-for-bilagaren

Håller med dig ännu en gång! Enda gången jag fick/fått punktering "i modern tid" var med värdelösa Pirelli P6: Körde på en skruv (byggjobb ute på gatan) som satte sig i däckets sula och orsakade "pyspunka". Hade pafft däck lagom tills jag skulle köra hem från jobbet.. Dock fixade "däckturkarna" en gummiplugg för 50:- inklusive allt, så det var lugnt..

Edit:
Man ska också kolla att man har rätt däcktryck. Både för säkerheten, bränsleekonomin samt trådens topic: Hur det "låter". Med varma däck, som man ofta har på "macken", ska man ha runt 2,5 i lufttryck. Kanske något mer, till och med. (Gamla 2 kg är obsolet idag sedan många år)

Men moderna däck har väldigt sällan punka. Jag kan förstå att utvecklingen går från "reservhjul"-"nödhjul"-"inget alls"...
Senast redigerad av kraftfoder 2017-04-30 kl. 23:43.
Citera
2017-05-02, 22:54
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Överväg annan däckstorlek på dina sommardäck. Du kommer garanterat att få en tystare bil. (Punkteringsfria däck? -Min senaste punktering var ungefär samtidigt då Palme blev mördad.. Moderna däck av hyfsat märke får inte punka.)

Nej, 245 och 275 ger extremt grymt väggrepp på sommaren! Man kan lätt ta en lite lätt snäv kurva i 110 där andra bilar hade glidit ur vägbanan!
Citera
2017-05-02, 22:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Nej, 245 och 275 ger extremt grymt väggrepp på sommaren! Man kan lätt ta en lite lätt snäv kurva i 110 där andra bilar hade glidit ur vägbanan!

Låter illa som fan inne i bilen, och 110-vägar har inte sådana skarpa kurvor. Men ska du köra rally/begå hastighetsbrott så okej.
Citera
2017-05-02, 23:14
Medlem
Kontrollera rotationsriktningen samt mönsterdjup. Om klackarna är framme för att däcken börjar bli slitna så blir det väldigt mycket oväsen.
Citera
2017-05-03, 06:07
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Låter illa som fan inne i bilen, och 110-vägar har inte sådana skarpa kurvor. Men ska du köra rally/begå hastighetsbrott så okej.

Ja, hastighetsbrott begår alla någon gång. Mina däck låter men det är för att dem är runflat-däck, då jag själv hört att samma däck utan RFT är riktigt tysta.

Mina vinterdäck är dock bäst, det blir skrämmande tyst i kupén och min bil var även tystast i klassen. Men tysta däck blir det som sagt väldigt tyst.
Citera
2017-05-03, 12:03
Medlem
CygneRouges avatar
Jag tycker alltid sommardäcken låter mer precis när jag monterat dem men det går över på några dagar. Kanske vänjer jag mig vid nivån eller är ljudet bara annorlunda.

225/50R16 (dubbfria) vs. 245/40R17 & 225/45R17
Citera
2017-05-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Jag tycker alltid sommardäcken låter mer precis när jag monterat dem men det går över på några dagar. Kanske vänjer jag mig vid nivån eller är ljudet bara annorlunda.

Har gjort liknande reflektion sommar däcken dånar riktigt mycket när de dubbfria däcken åkt av.
Tror det är yttersta ytan på sommardäcken som hårdnat under vintern och som slits bort efter några mil.
Citera
2017-05-03, 18:28
Medlem
Talldwarfs avatar
Samma problem med nya sommardäck som sjunger, oande ljud eller hur man ska beskriva det, nått fruktansvärt vid hastigheter från 50 km/h.
Bridgestone turanza e300, 215/45R16 rotationsfria. Däcken har rullat ca 70-100 mil nu. Något man får leva med eller byta?
Citera
2017-05-03, 19:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talldwarf
Samma problem med nya sommardäck som sjunger, oande ljud eller hur man ska beskriva det, nått fruktansvärt vid hastigheter från 50 km/h.
Bridgestone turanza e300, 215/45R16 rotationsfria. Däcken har rullat ca 70-100 mil nu. Något man får leva med eller byta?
Originaldäck för mig. Fan vad de dånar.
Har du en golf?
Citera
2017-05-03, 19:53
Medlem
Talldwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Originaldäck för mig. Fan vad de dånar.
Har du en golf?

Originaldäck här med. Nej men en Skoda Rapid.
Citera
2017-05-03, 20:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge

Vill man testa det för att se om det bara är att man vänjer sig eller om de verkligen blir tystare så snabbt så finns det ju bullermätningsappar till telefonen. Man får bara vara noga att förhållandena är alldeles lika vid mätningarna, telefonen på samma plats i bilen, samma hastighet, samma väg etc.

Jag mätte på så sätt c:a 2 dB tystare då jag bytte ut slitna lågprofilsdäck mot nya med lite mer normal profil. Inte rättvist att jämföra slitna mot nya men i alla fall en jämförelse...
Citera
2017-05-04, 00:03
Medlem
Låter inte rimligt att ett sommardäck av bra kvalitet ska låta mer än ett vinterdäck, dubbat eller odubbat även om det skiljer en del i bredd.

Jag kör 205/55/16 på vinterdäcken och 235/45/17 på sommardäcken och nog är sommardäcken flera resor tystare trots att vinterdäcken håller en rätt låg ljudnivå trots dubbar. Båda uppsättningarna är av Hankooks premiumsegment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in