Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Klart som fan att moderna däck oavsett märke kan få punktering, även s.k. punkteringssäkra fast de klarar att köras med trots punktering utan att gå sönder. Jag har alltid använt premiumdäck men under årens lopp har jag ändå fått punka tre gånger. Två gånger för att jag kört på en skruv respektive en spik när jag kört på någon gårdsplan, händer knappast på asfalterad väg om man inte har en jäkla otur så spiken/skruven står med spetsen upp. En gång läckte ventilen.
Punkteringssäkra däck anser jag ändå är ett otyg och inte motiverat för de flesta.
http://www.mestmotor.se/automotorspo...-for-bilagaren
Håller med dig ännu en gång! Enda gången jag fick/fått punktering "i modern tid" var med värdelösa Pirelli P6: Körde på en skruv (byggjobb ute på gatan) som satte sig i däckets sula och orsakade "pyspunka". Hade pafft däck lagom tills jag skulle köra hem från jobbet.. Dock fixade "däckturkarna" en gummiplugg för 50:- inklusive allt, så det var lugnt..
Edit:
Man ska också kolla att man har rätt däcktryck. Både för säkerheten, bränsleekonomin samt trådens topic: Hur det "låter". Med varma däck, som man ofta har på "macken", ska man ha runt 2,5 i lufttryck. Kanske något mer, till och med. (Gamla 2 kg är obsolet idag sedan många år)
Men moderna däck har väldigt sällan punka. Jag kan förstå att utvecklingen går från "reservhjul"-"nödhjul"-"inget alls"...