• 3
  • 4
2017-05-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Låter som ett kasst hjullager..

Men annars generellt, vinterdäck är mjukare i gummit och rullar ofta tystare och mjukare än sommardäck.

Dessutom kanske du har större fälgar och bredare däck med dina sommarhjul?
I så fall ökar ofta ljudnivån lite pga detta.

Även däckfabrikatet spelar roll, vissa bilmodeller trivs inte alls med vissa däck, generellt är michelin och continental de bästa däcken.
Enligt firman som bytte från vinter till sommardäck kunde inte höra ljudet. Åkte till verkstan där man konstaterade dåliga hjullager. Förmodligen hade lagren slitits så de började låta under vintern vilket förklarade att det var tyst i bilen när vi hade sommardäcken på senast.

För den nyfikne så är det inga fancy sportdäck utan vanliga hakkapelita tror jag.

Föör hoppningsvis är.Problemet borta efter besök hos bildoktorn.
Citera
2017-05-04, 16:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Låter inte rimligt att ett sommardäck av bra kvalitet ska låta mer än ett vinterdäck, dubbat eller odubbat även om det skiljer en del i bredd.

Jag kör 205/55/16 på vinterdäcken och 235/45/17 på sommardäcken och nog är sommardäcken flera resor tystare trots att vinterdäcken håller en rätt låg ljudnivå trots dubbar. Båda uppsättningarna är av Hankooks premiumsegment.
Bra och bra, det är väl inte bra att de låter mycket men Pirelli är ju inga skitdäck i övrigt och de kan bli slitna på ett sätt som får dem att låta mycket. Det kan säkert många andra fabrikat med och kanske inte alla Pirellidäck men det var det jag hade när de lät som trasiga hjullager så jag tycker inte man kan säga att premiummärkena är förskonade från detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
Enligt firman som bytte från vinter till sommardäck kunde inte höra ljudet. Åkte till verkstan där man konstaterade dåliga hjullager. Förmodligen hade lagren slitits så de började låta under vintern vilket förklarade att det var tyst i bilen när vi hade sommardäcken på senast.

För den nyfikne så är det inga fancy sportdäck utan vanliga hakkapelita tror jag.

Föör hoppningsvis är.Problemet borta efter besök hos bildoktorn.
Det låter konstigt. Uppkom inte ljudet plötsligt när ni hade bytt däck? Då är det ju inte hjullagren som låter utan däcken. Testa och sätt dit vinterdäcken igen och hör om det blir någon skillnad innan du byter några lager.

Exakt hur kom verkstaden fram till att det skulle vara lagren som är dåliga?
Citera
2017-05-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Bra och bra, det är väl inte bra att de låter mycket men Pirelli är ju inga skitdäck i övrigt och de kan bli slitna på ett sätt som får dem att låta mycket. Det kan säkert många andra fabrikat med och kanske inte alla Pirellidäck men det var det jag hade när de lät som trasiga hjullager så jag tycker inte man kan säga att premiummärkena är förskonade från detta.

Det låter konstigt. Uppkom inte ljudet plötsligt när ni hade bytt däck? Då är det ju inte hjullagren som låter utan däcken. Testa och sätt dit vinterdäcken igen och hör om det blir någon skillnad innan du byter några lager.

Exakt hur kom verkstaden fram till att det skulle vara lagren som är dåliga?

Sant iofs, men det är nog ett säkrare kort att köpa premiumdäck om man vill ha en tyst bil. Däremot funkar vissa däck bättre på vissa bilar har jag märkt. Hjulvinklar och fram/bakvagnsgeometrin får lite olika egenskaper beroende på däckmönster, gummiblandning osv. Jag brukar försöka höra mig för inom märkeskretsar om vilka däck som rekommenderas till just den bilen.

Lite klurigt det där när ett hjullager ger upp precis i samband med däckbyte. Har råkat ut för det själv när jag var säker på att det var fel på nya vinterdäck vilket visade sig vara ett trasigt framhjulslager till slut.
Citera
2017-05-04, 22:05
Medlem
SirKnasens avatar
Premiumdäck är absolut inget säkert kort för lågt däckljud. Flera i tråden rapporterar ju galet mycket däckljud från både Pirelli och Bridgestone.
Så läs på om däcken och fråga experter innan köp.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in