Citat:
Ursprungligen postat av
Manprinsen
Låter inte rimligt att ett sommardäck av bra kvalitet ska låta mer än ett vinterdäck, dubbat eller odubbat även om det skiljer en del i bredd.
Jag kör 205/55/16 på vinterdäcken och 235/45/17 på sommardäcken och nog är sommardäcken flera resor tystare trots att vinterdäcken håller en rätt låg ljudnivå trots dubbar. Båda uppsättningarna är av Hankooks premiumsegment.
Bra och bra, det är väl inte bra att de låter mycket men Pirelli är ju inga skitdäck i övrigt och de kan bli slitna på ett sätt som får dem att låta mycket. Det kan säkert många andra fabrikat med och kanske inte alla Pirellidäck men det var det jag hade när de lät som trasiga hjullager så jag tycker inte man kan säga att premiummärkena är förskonade från detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Funkislgh
Enligt firman som bytte från vinter till sommardäck kunde inte höra ljudet. Åkte till verkstan där man konstaterade dåliga hjullager. Förmodligen hade lagren slitits så de började låta under vintern vilket förklarade att det var tyst i bilen när vi hade sommardäcken på senast.
För den nyfikne så är det inga fancy sportdäck utan vanliga hakkapelita tror jag.
Föör hoppningsvis är.Problemet borta efter besök hos bildoktorn.
Det låter konstigt. Uppkom inte ljudet plötsligt när ni hade bytt däck? Då är det ju inte hjullagren som låter utan däcken. Testa och sätt dit vinterdäcken igen och hör om det blir någon skillnad innan du byter några lager.
Exakt hur kom verkstaden fram till att det skulle vara lagren som är dåliga?