• 1
  • 2
2017-04-29, 06:10
Medlem
Hej vi har en liten audi A3 som vi bytte till sommardäck på nyss och istället för att bli knäpptyst har det blivit mer ljud inne i kupen. Det låter nästan som att man har en dynamo på bakaxeln. Ljudet uopstår när man kommer upp i ~30-35 km/h.

Någon som har en susning om vad det kan bero på och vad vi kan gör åt det?
Tacksam för hjälp.
Citera
2017-04-29, 06:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
sommardäck kan vara större än vinterdäck, går däcken emot innerskärmen?
Citera
2017-04-29, 07:08
Medlem
Sommardäcken är oftast bredare vilket gör att du har en större yta mot asfalten. Sommardäck har också en hårdare gummiblandning för att klara varm asfalt just på sommaren. Dessa två faktorer gör att de i regel låter mer.

Edit. Fast i det fall du beskriver verkar det ju vara ngt annat problem, som exempelvis redan föreslaget fel dimension som går i mot innerskärmen, men då borde det ju låta i alla hastigheter.
Senast redigerad av Furorem 2017-04-29 kl. 07:10.
Citera
2017-04-29, 07:21
Moderator
Rullar de åt samma håll som i höstas? Även om det inte är rotationsriktning på dem kan de låta mer om de är inkörda åt ett håll och sen får rulla åt andra hållet.

F.ö. så skiljer det på däck och däck i ljudnivå, om vinterdäcken var av den tysta sorten och sommardäcken av den bullrigare så kan skillnaden i ljud vara normal.

Inte för att jag på rak arm kan säga bu eller bä men vad är det för däck (märke, modell, dimension) du bytt till och vad bytte du ifrån?
Kan ju alltid finnas nån som har erfarenhet av dem och kan bekräfta att det du upplever är normalt.

I princip alla däck är ju testade vid ett eller annat tillfälle så en googling på dem kan även det ge något.
Citera
2017-04-29, 07:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
Hej vi har en liten audi A3 som vi bytte till sommardäck på nyss och istället för att bli knäpptyst har det blivit mer ljud inne i kupen. Det låter nästan som att man har en dynamo på bakaxeln. Ljudet uopstår när man kommer upp i ~30-35 km/h.

Tacksam för hjälp.
Du verkar vara av den uppfattningen att sommardäck alltid är tystare än vinterdäck men så är det inte.

Rullar dina däck åt rätt håll? Är dom av god kvalitet, eller är det hårda kina-däck?
Har dom ovanligt slitage, t.ex. så kallat tå-häl slitage? Detta kan ge ljud liknande dåliga hjullager.
Citera
2017-04-29, 07:51
Medlem
hanumans avatar
Jag hade kört en sommarsäsong med felaktig hjulinställning på min bil. När jag lade om till sommarhjul nästa gång så lät det ungefär som du beskriver. Det behövdes nya däck och en hjulinställning....
Citera
2017-04-29, 11:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du verkar vara av den uppfattningen att sommardäck alltid är tystare än vinterdäck men så är det inte.

Rullar dina däck åt rätt håll? Är dom av god kvalitet, eller är det hårda kina-däck?
Har dom ovanligt slitage, t.ex. så kallat tå-häl slitage? Detta kan ge ljud liknande dåliga hjullager.

Speciellt med tanke på att det är vanligt att ha normalprofildäck som vinterdäck och "häftiga" lågprofildäck som sommardäck. Men normalt sett, däck av samma profil, är sommardäck tystare. Mjuka dubbfria vinterdäck har ju mjukare gummi än sommardäck, så dessa kanske är tystare än sommardäck av samma profil? -Vet inte det sista, då jag alltid haft dubbdäck som vinterdäck. Dessa låter absolut mer än sommardäck!
Citera
2017-04-29, 16:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Jag hade kört en sommarsäsong med felaktig hjulinställning på min bil. När jag lade om till sommarhjul nästa gång så lät det ungefär som du beskriver. Det behövdes nya däck och en hjulinställning....

Däcken kanske har fått en "sula". Brukar ordna sig självt efter några mil. Alternativt kan sommarhjulen vara i behov av en balansering. (Däckverkstaden kör då hjulen i en balanseringsmaskin. Därefter sätter "däckgubben" på diverse blyvikter på hjulet så hjulet blir balanserat.)
-My 2 cents.
Citera
2017-04-29, 20:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Däcken kanske har fått en "sula". Brukar ordna sig självt efter några mil. Alternativt kan sommarhjulen vara i behov av en balansering. (Däckverkstaden kör då hjulen i en balanseringsmaskin. Därefter sätter "däckgubben" på diverse blyvikter på hjulet så hjulet blir balanserat.)
-My 2 cents.
Obalans ger inte oljud, det finns inte ett däck som blir tystare av att bli balanserat.
Citera
2017-04-29, 21:10
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh

Tacksam för hjälp.

Låter som ett kasst hjullager..

Men annars generellt, vinterdäck är mjukare i gummit och rullar ofta tystare och mjukare än sommardäck.

Dessutom kanske du har större fälgar och bredare däck med dina sommarhjul?
I så fall ökar ofta ljudnivån lite pga detta.

Även däckfabrikatet spelar roll, vissa bilmodeller trivs inte alls med vissa däck, generellt är michelin och continental de bästa däcken.
Citera
2017-04-29, 21:14
Medlem
Är det dubbfria vinterdäck av nordisk typ som ts använt i vinter så kan de mycket väl vara tystare än sommardäcken som alltid består av hårdare material.
Citera
2017-04-30, 01:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Obalans ger inte oljud, det finns inte ett däck som blir tystare av att bli balanserat.

Min knasige general: Jodå, obalanserade hjul ger oljud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in