2017-04-30, 01:51
Medlem
Ett vanligt problem när man skiftar till sommardäck.
Förmodligen har du ett tå-hälslitage på bakdäcken.
Det kan uppstå på däck som sitter på icke drivande axel.

Däck är som vi,utan arbete så fungerar vi inte.
Har det inte gått för långt så kan du skifta bak till fram om det inte är för
stor skillnad på mönsterdjupet.
Då kan du rädda dem genom att s.k slita till dem.

Annars är det bara att byta dem.
Att sko bilen med premiumdäck är billigaste i längden.

Väljer man billigare däck så får man ovalitet på köpet som förkortar
livslängden på alla slitdelar på bilen.
Och inte nog med det. Vägljud och en milsträcka som får premiumdäck
att framstå som rena reapriset.

Premium är Michelin och Pirelli.
Citera
2017-04-30, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Ett vanligt problem när man skiftar till sommardäck.
Förmodligen har du ett tå-hälslitage på bakdäcken.
Det kan uppstå på däck som sitter på icke drivande axel.

Däck är som vi,utan arbete så fungerar vi inte.
Har det inte gått för långt så kan du skifta bak till fram om det inte är för
stor skillnad på mönsterdjupet.
Då kan du rädda dem genom att s.k slita till dem.

Annars är det bara att byta dem.
Att sko bilen med premiumdäck är billigaste i längden.

Väljer man billigare däck så får man ovalitet på köpet som förkortar
livslängden på alla slitdelar på bilen.
Och inte nog med det. Vägljud och en milsträcka som får premiumdäck
att framstå som rena reapriset.

Premium är Michelin och Pirelli.

Nej premium är premium, finns bland de flesta välkända däckfabrikat, som exempelvis även Nokian och Goodyear.
Citera
2017-04-30, 10:11
Medlem
SirKnasens avatar
Mina gamla sommardäck var de värsta jag varit med om. Pirelli P6 om jag minns rätt.
De var fan inte bra på någonting, bullrade lika mycket som mina Continental ContiIce Contact dubbdäck och någon direkt skillnad i bränsleförbrukning mellan Pirelli däcken och Continental dubbdäcken märkte jag inte heller.
Mina nya sommardäck, Goodyear EfficientGrip är märkbart tystare och snålare. Ännu tystare däck hade varit önskvärt men är nog svårt att få i min billiga spanska plåtburk. Seat Leon -11

Sommar 205/55/16. Vinter 195/65/15
Citera
2017-04-30, 11:57
Medlem
Fuzzs avatar
Vad har du för däck? Troligen breda och med ett v-mönster. Speciellt v-mönter kan låta som ett dåligt hjullager.
Citera
2017-04-30, 12:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Vad har du för däck? Troligen breda och med ett v-mönster. Speciellt v-mönter kan låta som ett dåligt hjullager.
Ja fy fan, jag var ju för något år sedan så säker på att det var dåliga hjullager som lät att jag bytte båda hjullagren fram med mycket möda och stort besvär bara för att sedan upptäcka att det var däcken som lät.
Citera
2017-04-30, 14:01
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Min knasige general: Jodå, obalanserade hjul ger oljud.
Nej, inte på det sättet. Det kan säkert* ge resonansljud i bilen om den skakar men däcken låter inte för att de är obalanserade.

* Jag har pysslat med bilar i ca 30 år, jag har monterat och balanserat mina och andras däck nästan lika länge, jag har på 28 år med körkort kört runt 100000 mil i olika bilar, med och utan obalanserade däck, jag har personligen aldrig upplevt att obalanserade däck gått att härleda till oljud, men det betyder förstås inte att det inte kan ske, men det är definitivt inte en av de vanligaste orsakerna till oljud. Däcktyp, slitage, rotationsriktning, kondition mm. är betydligt vanligare.
Citera
2017-04-30, 14:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, inte på det sättet. Det kan säkert* ge resonansljud i bilen om den skakar men däcken låter inte för att de är obalanserade.

* Jag har pysslat med bilar i ca 30 år, jag har monterat och balanserat mina och andras däck nästan lika länge, jag har på 28 år med körkort kört runt 100000 mil i olika bilar, med och utan obalanserade däck, jag har personligen aldrig upplevt att obalanserade däck gått att härleda till oljud, men det betyder förstås inte att det inte kan ske, men det är definitivt inte en av de vanligaste orsakerna till oljud. Däcktyp, slitage, rotationsriktning, kondition mm. är betydligt vanligare.

Jag har själv över 30 års erfarenhet. Obalanserade hjul låter som "wow-wow-wow", ett ganska lågfrekvent ljud. Men mycket störande. Sliter en hel del på hjullagren i längden.
Citera
2017-04-30, 14:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Mina gamla sommardäck var de värsta jag varit med om. Pirelli P6 om jag minns rätt.
De var fan inte bra på någonting, bullrade lika mycket som mina Continental ContiIce Contact dubbdäck och någon direkt skillnad i bränsleförbrukning mellan Pirelli däcken och Continental dubbdäcken märkte jag inte heller.
Mina nya sommardäck, Goodyear EfficientGrip är märkbart tystare och snålare. Ännu tystare däck hade varit önskvärt men är nog svårt att få i min billiga spanska plåtburk. Seat Leon -11

Sommar 205/55/16. Vinter 195/65/15

Japp, riktiga skräpdäck. Bara snäppet över kinesiska bottennapp. Saab levererade sina bilar med Pirelli P6 som originaldäck. Hade jag vetat den dåliga kvaliteten hade jag beställt andra däck till bilen. Var oerhört glad när däcken hade 3mm kvar, då jag kände mig "fri" att köpa bättre. (Michelin, med treadwear på 260). Som en helt annan bil med Michelin! Vägljudet försvann nästan helt.
Observera att dina sommardäck är inte de tystaste, beroende på storleken. Själv kör jag 195/65/15 på sommaren eftersom de är tystare och inte vattenplanar (i teorin) lika lätt som bredare sulor. Fattar inte riktigt modet med att svenssons ska ha högljudda "rallydäck" för att det ska se "häftigt" ut, behövs inte i den svenska trafiken. Hade jag bott kvar i Tyskland hade jag kanske övervägt sådana.
Senast redigerad av kraftfoder 2017-04-30 kl. 14:37.
Citera
2017-04-30, 15:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Japp, riktiga skräpdäck. Bara snäppet över kinesiska bottennapp. Saab levererade sina bilar med Pirelli P6 som originaldäck. Hade jag vetat den dåliga kvaliteten hade jag beställt andra däck till bilen. Var oerhört glad när däcken hade 3mm kvar, då jag kände mig "fri" att köpa bättre. (Michelin, med treadwear på 260). Som en helt annan bil med Michelin! Vägljudet försvann nästan helt.
Observera att dina sommardäck är inte de tystaste, beroende på storleken. Själv kör jag 195/65/15 på sommaren eftersom de är tystare och inte vattenplanar (i teorin) lika lätt som bredare sulor. Fattar inte riktigt modet med att svenssons ska ha högljudda "rallydäck" för att det ska se "häftigt" ut, behövs inte i den svenska trafiken. Hade jag bott kvar i Tyskland hade jag kanske övervägt sådana.
Pirelli var det jag hade också när jag bytte hjullager helt i onödan i tron att det var de som lät, snopen gammal tråd om det: (FB) Ser man alltid om ett hjullager är dåligt? (Titta på lagerbanor och rullar)
Citera
2017-04-30, 20:01
Medlem
Machiavellys avatar
Du har inte punkteringsfria, så kallade RFT, däck? Jag har 245 och 275 i punkteringsfria sommardäck och dem låter väldans högt. På vintern är det knäpp tyst i kupén och min bil är tystast i klassen också.. Men ja, det är pga sommardäcken inget annat som din bil låter.
Citera
2017-04-30, 22:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Du har inte punkteringsfria, så kallade RFT, däck? Jag har 245 och 275 i punkteringsfria sommardäck och dem låter väldans högt. På vintern är det knäpp tyst i kupén och min bil är tystast i klassen också.. Men ja, det är pga sommardäcken inget annat som din bil låter.

Överväg annan däckstorlek på dina sommardäck. Du kommer garanterat att få en tystare bil. (Punkteringsfria däck? -Min senaste punktering var ungefär samtidigt då Palme blev mördad.. Moderna däck av hyfsat märke får inte punka.)
Citera
2017-04-30, 22:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Överväg annan däckstorlek på dina sommardäck. Du kommer garanterat att få en tystare bil. (Punkteringsfria däck? -Min senaste punktering var ungefär samtidigt då Palme blev mördad.. Moderna däck av hyfsat märke får inte punka.)
Klart som fan att moderna däck oavsett märke kan få punktering, även s.k. punkteringssäkra fast de klarar att köras med trots punktering utan att gå sönder. Jag har alltid använt premiumdäck men under årens lopp har jag ändå fått punka tre gånger. Två gånger för att jag kört på en skruv respektive en spik när jag kört på någon gårdsplan, händer knappast på asfalterad väg om man inte har en jäkla otur så spiken/skruven står med spetsen upp. En gång läckte ventilen.

Punkteringssäkra däck anser jag ändå är ett otyg och inte motiverat för de flesta. http://www.mestmotor.se/automotorspo...-for-bilagaren
Citat:
En ny undersökning från JD Power visar att bilägare med punkteringssäkra däck är missnöjda med dessa. De slits snabbare, behöver ersättas oftare och är dessutom rejält dyrare jämfört med vanliga däck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in