Citat:
Ursprungligen postat av
Richard09
Man vet aldrig med proffsbedragare.
Jag kan bara komma ihåg att bluff-Peter en gång sagt att "Vi kör verksamhet på några tio tusen kvadratmeter i USA." Men vad man gjorde framgick inte.
Skall jag just nu gissa varför man talar om rekonstruktion i USA istället för i Sverige så skulle det kunna bero på att konkursförhandlingar i Sverige skulle göra en del data om företaget offentliga.
Men jag tror att hela Northvolt är ett luftslott, en bluff. Fabriken är en kuliss som aldrig framställt en enda användbar battericell.
Men i tidningarna har Northvolt fått presentera att de framställer batterier. Det finns miljardintäkter i deras redovisning, signerad av stora EY som även givit pris till Carlsson. Dessa intäkter har antagits komma från batteriförsäljning.
En konkursförhandling i Sverige skulle kunna avslöja att allt är en bluff som aldrig framställt något. Deras redovisningar med EY kan vara falska. Därför förläggs tal om förhandlingar i USA. (Jfr Enron som drog med sig Andersen i fallet)
Det förefaller helt orimligt att ha förhandlingar om rekonstruktion i USA för ett svenskt företag med verksamhet främst i Skellefteå och Västerås.