2024-11-21, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varför diskuteras förhandlingar om konkurs av Northvolt i USA? Vilken verksamhet har gått i konkurs där?

Northvolt har väl ingen fabrik i USA och Cuberg köptes upp och verksamheten flyttades senare till Västerås.

Blir det konkursförhandlingar måste de ske i Sverige.
Man vet aldrig med proffsbedragare.
Citera
2024-11-21, 02:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Varför diskuteras förhandlingar om konkurs av Northvolt i USA? Vilken verksamhet har gått i konkurs där?

Northvolt har väl ingen fabrik i USA och Cuberg köptes upp och verksamheten flyttades senare till Västerås.

Blir det konkursförhandlingar måste de ske i Sverige.

Skatteverket anser inte att ett förfarande enligt Chapter 11 kan jämställas med konkurs eller likvidation eftersom det syftar till att rekonstruera företaget.
Citera
2024-11-21, 03:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Man vet aldrig med proffsbedragare.
Jag kan bara komma ihåg att bluff-Peter en gång sagt att "Vi kör verksamhet på några tio tusen kvadratmeter i USA." Men vad man gjorde framgick inte.

Skall jag just nu gissa varför man talar om rekonstruktion i USA istället för i Sverige så skulle det kunna bero på att konkursförhandlingar i Sverige skulle göra en del data om företaget offentliga.

Men jag tror att hela Northvolt är ett luftslott, en bluff. Fabriken är en kuliss som aldrig framställt en enda användbar battericell.

Men i tidningarna har Northvolt fått presentera att de framställer batterier. Det finns miljardintäkter i deras redovisning, signerad av stora EY som även givit pris till Carlsson. Dessa intäkter har antagits komma från batteriförsäljning.

En konkursförhandling i Sverige skulle kunna avslöja att allt är en bluff som aldrig framställt något. Deras redovisningar med EY kan vara falska. Därför förläggs tal om förhandlingar i USA. (Jfr Enron som drog med sig Andersen i fallet)

Det förefaller helt orimligt att ha förhandlingar om rekonstruktion i USA för ett svenskt företag med verksamhet främst i Skellefteå och Västerås.
Senast redigerad av wwr 2024-11-21 kl. 03:24.
Citera
2024-11-21, 06:31
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Jag kan bara komma ihåg att bluff-Peter en gång sagt att "Vi kör verksamhet på några tio tusen kvadratmeter i USA." Men vad man gjorde framgick inte.

Skall jag just nu gissa varför man talar om rekonstruktion i USA istället för i Sverige så skulle det kunna bero på att konkursförhandlingar i Sverige skulle göra en del data om företaget offentliga.

Men jag tror att hela Northvolt är ett luftslott, en bluff. Fabriken är en kuliss som aldrig framställt en enda användbar battericell.

Men i tidningarna har Northvolt fått presentera att de framställer batterier. Det finns miljardintäkter i deras redovisning, signerad av stora EY som även givit pris till Carlsson. Dessa intäkter har antagits komma från batteriförsäljning.

En konkursförhandling i Sverige skulle kunna avslöja att allt är en bluff som aldrig framställt något. Deras redovisningar med EY kan vara falska. Därför förläggs tal om förhandlingar i USA. (Jfr Enron som drog med sig Andersen i fallet)

Det förefaller helt orimligt att ha förhandlingar om rekonstruktion i USA för ett svenskt företag med verksamhet främst i Skellefteå och Västerås.

Orimligt ja. Men fullt lagligt. Räcker du har ett dotterbolag i usa för kunna köra CH 11 på hela koncernen.

Fungerade utmärkt för SAS.
Citera
2024-11-21, 06:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Orimligt ja. Men fullt lagligt. Räcker du har ett dotterbolag i usa för kunna köra CH 11 på hela koncernen.

Fungerade utmärkt för SAS.
USA och EU har attackerat det råvarurika norra Sverige, samt svensk fordonsindustri (Volvo, Scania) genom blufföretaget Northvolt.

Nu flyttas utredningen av vad som skett tillbaka till USA där den kan mörkläggas.

Ekonomen Carlsson fick troligen sin träning i detta när han "jobbade på Tesla" i USA.

Våra "kompisar" USA har "hjälpt oss" igen.
Senast redigerad av wwr 2024-11-21 kl. 06:51.
Citera
2024-11-21, 07:10
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Just storleken på lokalerna har ju varit fokus vid all rapportering kring NV. När man velat framhålla vilket lyckat projekt det är så har man betonat storleken på lokalerna.
Roligaste exemplet jag kan komma på är när barnkommunalrådet Burman förklarade att det var ingen risk för konkurs för det ryms ju tiotusentals anställda i lokalerna.
Citera
2024-11-21, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Just storleken på lokalerna har ju varit fokus vid all rapportering kring NV. När man velat framhålla vilket lyckat projekt det är så har man betonat storleken på lokalerna.
Roligaste exemplet jag kan komma på är när barnkommunalrådet Burman förklarade att det var ingen risk för konkurs för det ryms ju tiotusentals anställda i lokalerna.

Burman är väldigt besviken och förvånad Kan inte staten göra någonting åt att kineserna är 10 år före eller att USA har 4000 miljarder i bidragskassan?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...djupt-besviken
Citera
2024-11-21, 07:56
Medlem
Citat:
Ännu mer orimligt att den statliga lönegarantin inte sätter igång i fall det blir en amerikansk rekonstruktion, enligt IF Metall.

Om lönerna uteblir måste väl fackförbundet faktiskt begära Northvolt i konkurs för att starta igång lönegarantin?

I svensk rekonstruktion är väl lönegarantin tillgänglig? Någon mer kunnig än mig?
Citera
2024-11-21, 08:20
Medlem
Hor-Ullas avatar
Enligt uppgift är det VW som lämnat NV och skrivit ner värdet till 0 kr.
Citera
2024-11-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Skatteverket anser inte att ett förfarande enligt Chapter 11 kan jämställas med konkurs eller likvidation eftersom det syftar till att rekonstruera företaget.

Rekonstruktion? Northvolt har väl inte lyckats producera ett enda fungerande batteri. Rekonstruktion är till för företag som tidigare har varit lönsamma men fått akuta problem.

Northvolt-ägare kräver nu att långivarna tar en stor smäll vilket är absurt. Europeiska investmentbanken som har satsat europeiska skattebetalarnas pengar på detta vansinnesprojekt samt andra banker har väl högst prioritet på sina lån vilket betyder att de ska ha pengar först vid en konkurs. Övriga ägare som har pytsat in pengar förlorar sina pengar först.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...tar-stor-small
Citera
2024-11-21, 08:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
För några veckor sedan kunde man läsa detta:

https://www.norran.se/nyheter/pitea/...hvolt/rkv3g5zj

Nu är artikeln låst men projektledaren var eld och lågor för det fullkomligt drällde av högutbildade på NV. Det var både läkare och kvantfysiker som hade jobbat med att producera batterier

Tänkt då på att det rimligtvis är de med sämre/lägre kompetens som fått gå först. Guldklimparna har Northvolt kvar så när det blir konkurs kommer det bli en flodvåg av extremkompetens
Citera
2024-11-21, 08:49
Avstängd
Hur fan kunde företagsledningen låta det gå så långt?

Varför gjorde man inget drastiskt redan för två tre år sedan? De bara måste ha sett vartåt det här barkade….

Handlingsförlamade Klappmongos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in