2024-11-20, 17:07
Medlem
Tjackmosters avatar
Regeringen uttalar oro för att Sverige, med sina "regler som bakbinder" f.d. Northvoltanställda, riskerar att tappa denna "talang": https://www.di.se/nyheter/regler-bak...tappar-talang/

Citat:
Regler bakbinder personal: ”Sverige tappar talang”

Jobbmässa på jobbmässa rullas ut för anställda på Northvolt som behöver nytt jobb. För bolagets 640 uppsagda med arbetstillstånd är tiden knapp.

”Det finns en risk att Sverige tappar den här talangen”, säger Västerbottens landshövding Helene Hellmark Knutsson.

Förlåt mig för att jag är fördomsfull men alla Northvoltanställda (förutom en handfull svenskar) jag har sett intervjuade eller beskrivna i artiklar har varit indier, pakistanier, syrier, balter, polacker, afrikaner, osv. som jag misstänker att Northvolt importerade till Sverige av helt andra anledningar än deras stora talanger och stora erfarenhet av högteknologiska tillverkningsprocesser.

Och låt mig gissa att dessa "regler" som borgarkärringen hänvisar till (obs. att jag inte påstår att något annat riksdagsparti är ett dugg bättre, åtminstone inte i stort) är orimligt oflexibla försörjningskrav, onödiga lagar om arbetsmiljö och arbetstider, alltför snäva frister för att hitta ett nytt jobb (varför inte bara ta bort dem helt och hållet, och bara låta folk stanna hur länge som helst?), som borgerligheten anser stå ivägen för att riktigt öppna dammluckorna för billig arbetskraft från hela världen.

Som vanligt: NI kära läsare som sitter på ett DI-abonnemang får gärna posta utdrag infrån själva artikeln.
Citera
2024-11-20, 17:56
Medlem
Jag förstår inte denna propagandan om "eftertraktad personal" när DN säger rakt ut att dessa har en (1) månads uppsägning, förutom dom på tjänstemannasidan, som har två månader?

Verkar vara vanliga knegare, på fabriksgolvet, och sådant finns det väl i överflöd, om man önskar det?

Vad missar jag? Var kommer denna info om utomjordisk kompetens från?

"Arbetsgivare från hela Sverige står på kö för att locka de eftertraktade personerna att börja jobba just hos dem – de har nämligen kompetens som saknas i Sverige."

https://www.dn.se/ekonomi/krisande-n...tala-ut-loner/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...i-hela-sverige
Citera
2024-11-20, 18:15
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Jag förstår inte denna propagandan om "eftertraktad personal" när DN säger rakt ut att dessa har en (1) månads uppsägning, förutom dom på tjänstemannasidan, som har två månader?

Verkar vara vanliga knegare, på fabriksgolvet, och sådant finns det väl i överflöd, om man önskar det?

Vad missar jag? Var kommer denna info om utomjordisk kompetens från?

"Arbetsgivare från hela Sverige står på kö för att locka de eftertraktade personerna att börja jobba just hos dem – de har nämligen kompetens som saknas i Sverige."

https://www.dn.se/ekonomi/krisande-n...tala-ut-loner/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...i-hela-sverige

För några veckor sedan kunde man läsa detta:

https://www.norran.se/nyheter/pitea/...hvolt/rkv3g5zj

Citat:
Vi har aldrig varit med om så mycket kompetens under ett och samma tak,

Nu är artikeln låst men projektledaren var eld och lågor för det fullkomligt drällde av högutbildade på NV. Det var både läkare och kvantfysiker som hade jobbat med att producera batterier
Citera
2024-11-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testasova
Kina snor patenterad teknik sedan kör de reverse engineering av det bästa delarna, Klart som fan de ligger i framkant.

Vilken svensk, eller ens västerländsk teknik, är det som de har kört reverse engineering av när det gäller batterier?
Citera
2024-11-20, 20:57
Medlem
Såg idag på TV4 som hastigast.

Man påstod att skulderna till Kronofogden på en månad ökat från 380.000 till 520.000 kr.

Personligen anser jag att uppgifterna får tas med en nypa salt. Det talades ju redan för tre veckor sedan att skulderna till KFM låg på runt 500.000 kr då. Men vi får följa utvecklingen.

Den här hållbara utvecklingen är ohållbar.
Citera
2024-11-20, 21:03
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Såg idag på TV4 som hastigast.

Man påstod att skulderna till Kronofogden på en månad ökat från 380.000 till 520.000 kr.

Personligen anser jag att uppgifterna får tas med en nypa salt. Det talades ju redan för tre veckor sedan att skulderna till KFM låg på runt 500.000 kr då. Men vi får följa utvecklingen.

Den här hållbara utvecklingen är ohållbar.

500 miljoner är det i runda slängar, varav 340 i det konkursade dotterbolaget northvolt ett expansion.

LL
Citera
2024-11-20, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
500 miljoner är det i runda slängar, varav 340 i det konkursade dotterbolaget northvolt ett expansion.

LL

Det var ju smart att låta det bolaget konkursa. Eller kanske enda möjligheten.
Citera
2024-11-20, 21:27
Medlem
HerrGickhans avatar
200 företag väntar på betalning samtidigt som Northvolt bara producerar några ynka procent i relation till vad de skulle ha kapacitet för.

Låter ju i sanningen som en riktigt sund situation. Ska vi tippa på ett chapter 11-förfarande?
Citera
2024-11-20, 22:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
200 företag väntar på betalning samtidigt som Northvolt bara producerar några ynka procent i relation till vad de skulle ha kapacitet för.

Låter ju i sanningen som en riktigt sund situation. Ska vi tippa på ett chapter 11-förfarande?
Som du menar alltså inleds i usa men som måste skyfflas över till svensk domstol för att nå moderbolaget? Just att rörelsen är så osund och icke fungerande gör att jag har svårt att se någon form av rekonstruktion vara möjlig.
Citera
2024-11-20, 22:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Som du menar alltså inleds i usa men som måste skyfflas över till svensk domstol för att nå moderbolaget? Just att rörelsen är så osund och icke fungerande gör att jag har svårt att se någon form av rekonstruktion vara möjlig.

Jag vet att ironi ofta inte fungerar, men jag var chansade. Du kan du ju utläsa från min inledning vad jag egentligen menade. Med sund menade ja det omvända och chapter 11-förfarandet stod för sig själv. Det är ju absolut en tänkbar utveckling.
Citera
2024-11-20, 22:15
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet att ironi ofta inte fungerar, men jag var chansade. Du kan du ju utläsa från min inledning vad jag egentligen menade. Med sund menade ja det omvända och chapter 11-förfarandet stod för sig själv. Det är ju absolut en tänkbar utveckling.
Skrev bara om chapter 11 i usa, och jag har svårt att se ens de godkänna en sådan än mindre i Sverige. Såvida det inte med ansökan bifogas ordentlig finansiering och en vettig affärsplan
Citera
2024-11-21, 00:23
Medlem
wwrs avatar
Varför diskuteras förhandlingar om konkurs av Northvolt i USA? Vilken verksamhet har gått i konkurs där?

Northvolt har väl ingen fabrik i USA och Cuberg köptes upp och verksamheten flyttades senare till Västerås.

Blir det konkursförhandlingar måste de ske i Sverige.
Senast redigerad av wwr 2024-11-21 kl. 01:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in