Regeringen uttalar oro för att Sverige, med sina "regler som bakbinder" f.d. Northvoltanställda, riskerar att tappa denna "talang":
https://www.di.se/nyheter/regler-bak...tappar-talang/
Citat:
Regler bakbinder personal: ”Sverige tappar talang”
Jobbmässa på jobbmässa rullas ut för anställda på Northvolt som behöver nytt jobb. För bolagets 640 uppsagda med arbetstillstånd är tiden knapp.
”Det finns en risk att Sverige tappar den här talangen”, säger Västerbottens landshövding Helene Hellmark Knutsson.
Förlåt mig för att jag är fördomsfull men alla Northvoltanställda (förutom en handfull svenskar) jag har sett intervjuade eller beskrivna i artiklar har varit indier, pakistanier, syrier, balter, polacker, afrikaner, osv. som jag misstänker att Northvolt importerade till Sverige av helt andra anledningar än deras stora talanger och stora erfarenhet av högteknologiska tillverkningsprocesser.
Och låt mig gissa att dessa "regler" som borgarkärringen hänvisar till (obs. att jag inte påstår att något annat riksdagsparti är ett dugg bättre, åtminstone inte i stort) är orimligt oflexibla försörjningskrav, onödiga lagar om arbetsmiljö och arbetstider, alltför snäva frister för att hitta ett nytt jobb (varför inte bara ta bort dem helt och hållet, och bara låta folk stanna hur länge som helst?), som borgerligheten anser stå ivägen för att riktigt öppna dammluckorna för billig arbetskraft från hela världen.
Som vanligt: NI kära läsare som sitter på ett DI-abonnemang får gärna posta utdrag infrån själva artikeln.