2024-10-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ingen betalar väl mer än det som ska betalas på förfallodagen eller har du som kutym att betala långt i förväg?

Du förstod inte inlägget du citerade
Citera
2024-10-14, 14:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Du förstod inte inlägget du citerade

Jag kan läsa längre än till det inlägget och det inlägget du svarade på var svar på ditt inlägg tidigare. Jag gav dig ett nytt försök att förstå. Det du skriver är kvalificerat nonsens. Du kan inte uppskatta någonting alls om skulder annat än om det upprättas en kontrollbalansräkning. Att Northvolt betalar skatten är ju dels för att det är en prioriterad fordran, dels för att om de inte gör det blir styrelsen personligt ansvariga.
Citera
2024-10-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det statliga gruvbolaget LKAB är Kirunas levebröd.
Men vad gör ett privat gruvbolag för Kirunas ekonomi?

Bolagsskatt går till statskassan ej kommunen. Säsongsanställlda som ej är folkbokförda i kommunen, deras skatt går till hemkommunen inte Kiruna. Säsongsanställda brukar hyra eller bo i husvagn så ingen ökning av huspriser. Nya vägar till gruvan, vad har kommunen för nytta av det?

Visst affärer och restauranger kanske tjänar lite mer pengar under gruvsäsongen. Men den här typen av industri innebär för lite pengar för kommunen. I förhållande till risken att bolaget försvinner och lämnar massa miljöförstöring som kommunen måste betala för att sanera.

Dessutom är det som någon annan redan nämnde redan bostadsbrist och arbetskraftsbrist i Kiruna.

Det Kiruna behöver är bostäder, arbetskraft, upprustning av malmbanan till Narvik och även byggnation av Norrbotnia-banan.

Kommunen gör helt rätt att ställa krav. För denna regering gör inget för Norrland.

Dessutom om folk i södra Sverige tycker Skellefteå är Arktis, glesbygd, isbjörnar på gatorna, som Grönland etc, då kan dom ju pröva att flytta till Kiruna.

Skellefteå har i alla fall genom Northvolt fått lite mer skatteintäkter genom att folk flyttat dit och folkbokfört sig där. Dessutom har säkert småföretag i Norr- och Västerbotten tjänat en slant. Men nu går det dåligt för dem och de får sparka folk. Men det är verkligheten inom byggbranschen.

Varför skulle personalen vara säsongsanställd? Finns väl ingen gruvdrift i Sverige som är väderberoende?
Citera
2024-10-14, 14:49
Medlem
Citat:
Jag kan läsa längre än till det inlägget och det inlägget du svarade på var svar på ditt inlägg tidigare. Jag gav dig ett nytt försök att förstå. Det du skriver är kvalificerat nonsens. Du kan inte uppskatta någonting alls om skulder annat än om det upprättas en kontrollbalansräkning. Att Northvolt betalar skatten är ju dels för att det är en prioriterad fordran, dels för att om de inte gör det blir styrelsen personligt ansvariga.

Otroligt korkat inlägg, klart det har betydelse för de totala skuldernas storlek om de fortfarande har skatteskulder eller inte.
Citera
2024-10-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Varför skulle personalen vara säsongsanställd? Finns väl ingen gruvdrift i Sverige som är väderberoende?
Det finns många som veckovis bor i Kiruna och jobbar och sedan bor och är skrivna på andra orter och betalar skatt. T ex två dagskift (12-timmars skift), två nattskift (12-timmars skift) med efterföljande fem dagars ledighet. Jag antar det var den typen av personal som avsågs.
Citera
2024-10-14, 15:48
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Otroligt korkat inlägg, klart det har betydelse för de totala skuldernas storlek om de fortfarande har skatteskulder eller inte.
Hur då? Kanske tömde de kassan med den här inbetalningen, och säg att de har kundfordringar på 9 miljoner så ligger skulden till banker och aktieägare på.. Ja, från tiotals upp till hundra miljarder kr. Exakta siffran får någon mer insatt skribent svara på
Sedan finns värden i fastigheter och maskiner förstås.
Frågan är dock om det överhuvudtaget finns något värde i själva företaget som sådant eller om det bara är "skrotningsvärdet" på det.
Citera
2024-10-14, 15:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det är ju tvärtom du som kommer med något så infernaliskt korkat att man häpnar. Du säger alltså följande.
Om ett företag har ett visst belopp skulder och betalar en del av dessa så kommer de att ha ett mindre belopp skulder kvar.
Ja självklart. Det fattar ju ett lekskolebarn. De du tydligen inte fattar är att de då har minskat sina tillgångar med samma belopp som de betalt skulderna för. Alternativt har de ökat skulderna hos någon annan, men det blir i vilket fall som helst +/- 0.

Vad som är ett faktum är att du inte får någon som helst vetskap om totala beloppet skulder bara genom att se hur mycket de betalt till staten i skatt.
Citera
2024-10-14, 16:11
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade

https://da.se/2024/04/kiruna-vagrar-...nget-tillbaka/

Enligt artikeln skulle grafitgruvan vara under barmarkssäsongen.

Däremot finns det ett annat privat gruvbolag som fått tillstånd till en koppargruva i Kiruna kommun.
Citera
2024-10-14, 16:18
Medlem
Citat:
Det är ju tvärtom du som kommer med något så infernaliskt korkat att man häpnar. Du säger alltså följande.
Om ett företag har ett visst belopp skulder och betalar en del av dessa så kommer de att ha ett mindre belopp skulder kvar.
Ja självklart. Det fattar ju ett lekskolebarn.

Och ändå invände du emot det, jösses
Citera
2024-10-14, 16:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Och ändå invände du emot det, jösses

Nej, jag upplyste dig om följande:
De du tydligen inte fattar är att de då har minskat sina tillgångar med samma belopp som de betalt skulderna för. Alternativt har de ökat skulderna hos någon annan, men det blir i vilket fall som helst +/- 0.

Vad som är ett faktum är att du inte får någon som helst vetskap om totala beloppet skulder bara genom att se hur mycket de betalt till staten i skatt.
Citera
2024-10-14, 16:44
Medlem
Citat:
Nej, jag upplyste dig om följande:
De du tydligen inte fattar är att de då har minskat sina tillgångar med samma belopp som de betalt skulderna för. Alternativt har de ökat skulderna hos någon annan, men det blir i vilket fall som helst +/- 0.

Du invände också emot det jag skrev och det har inte med detta att göra. Du försöker bara blanda bort korten nu. Nåja, om du inser att du trampade fel så kan vi släppa det.
Citera
2024-10-14, 17:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du invände också emot det jag skrev och det har inte med detta att göra. Du försöker bara blanda bort korten nu. Nåja, om du inser att du trampade fel så kan vi släppa det.

Jag trampar rätt och försöker få dig att också göra det, men du vill hellre hitta på argument om mig som inte stämmer. Så här förhåller det sig.

- Att Northvolt betalar skatteskulden gör de för att annars skulle styrelsen bli personligt ansvarig.
- Storleken på skatteinbetalningen till staten säger inget om andra skulder (vilket du trodde)
- Skatteinbetalningen har tagits någonstans ifrån i företaget och har på så sätt minskat tillgångsmassan med motsvarande belopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in