2024-11-09, 21:42
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Problemet med maskinerna verkar ha varit dels att alla menyer är på kinesiska, så alla uppdateringar och inställningar måste göras av någon som kan kinesiska. Ett annat problem är att Northvolt har suttit/sitter fast i serviceavtal för maskinerna med sin kinesiska leverantör, och inga garantier gäller då om någon annan än än kineserna försöker sig på att göra inställningar och bygga bort de problem som finns.

Jag har hört exempel om att exakt samma del (förmodligen underdimensionerad) kan gå sönder tio gånger på samma sätt. Normala ingenjörer och maskinoperatörer skulle ju då bytt ut den delen mot en annan, men nu försöker man istället en elfte gång, en tolfte gång osv.

Ja men naturligtvis var det så. Hade bara knapparna varit på engelska istället för kinesiska så skulle Northvolt idag haft massiv produktion av världens modernaste batterier.

För det är så man startar batterifabriker nämligen. Man bestämmer sig, man köper lite maskiner från Kina, sen ställer man in dem på "gör batterier" och så är man inte bara ikapp utan också förbi alla andra batteritillverkare, i den mån att man fått monopol hos exvis Scania redan när man var på idéstadiet.

Är knapparna däremot på kinesiska uppstår normalt sett försening på 3 år eller mer. Alla ingenjörer står vid maskinerna nu och kliar sig i huvudet över menyvalen, vilken knapp är ON och vilken OFF? Resterande flaskhalsar är förstås bortbyggda och det är bara den förbannade ON-knappen som orsaken till negativa kassaflöden nu.
Senast redigerad av Skojarn 2024-11-09 kl. 21:50.
Citera
2024-11-09, 21:49
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Ja men naturligtvis var det så. Hade bara knapparna varit på engelska istället för kinesiska så skulle Northvolt idag haft massiv produktion av världens modernaste batterier.

För det är så man startar batterifabriker nämligen. Man bestämmer sig, man köper lite maskiner från Kina, sen ställer man in dem på "gör batterier" och så är man inte bara ikapp utan också förbi alla andra batteritillverkare, i den mån att man fått monopol hos exvis Scania redan när man var på idéstadiet.

Jag vet inte vad du jobbar med, men i vart fall mitt jobb (som inte är på Northvolt) hade blivit betydligt mindre effektivt om alla manualer, instruktioner och mjukvara var på kinesiska, och jag inte kunde ändra till svenska. Jag gissar att min produktion skulle minska med 50-90%.

Sen är det ju ofattbart korkad från första början att man satt sig i den sitsen.
Citera
2024-11-10, 01:07
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Angående språk: Vill du lära dig läsa noter måste du acceptera att skrivna instruktioner är på italienska. Vill du utbilda dig till kock kommer du inte undan franska. Läkare en hel del latin.

Kina ligger i framkant när det gäller batteritillverkning - är det verkligen helt orimligt att man bör lära sig en del nyckelord på mandarin? Jag menar, varför inte? Vi snackar ju inte om något obskyrt afrikanskt klickspråk. Våga lek med tanken så här en lördagsnatt!
Citera
2024-11-10, 02:00
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Haha, världen är inte så konspiratorisk som du tror. Man kan ha vanliga hederliga fördomar utan att vara betald av främmande makt. Lars W ger jag inte mycket för. Jag tror på min egen teori om usel arbetskraft och usel företagsledning. Då menar jag i första hand arbetskraftens tekniska kompetens = att omsätta teoretiska kunskaper till praktisk handling och få ut fullt fungerande produkter. Det är inte maskinernas fel att människan inte behärskar dem.
För att förtydliga: Jag var 100% sarkastisk i mitt inlägg. Jag är medveten om att det alltid är svårt att förmedla på internet, men samtidigt kan jag inte med att skriva ”/s” på slutet eller liknande. Får starka Reddit-vibbar av det, även om det inte har sitt ursprung där.
Citera
2024-11-10, 02:12
Medlem
DVikings avatar
Om nu språket var problemet så hade de väl kunnat anställa i alla fall en kines? Sett mycket annat folk från jordens alla hörn från det där bygget men inte en enda kines, inga japaner eller koreaner heller för den delen. Inte ens någon tysk som väl ändå har lite batteriproduktion sen länge. Nä, kompetensen har man hittat i Bangladesh, Pakistan och Trinidad Tobago
Citera
2024-11-10, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Om nu språket var problemet så hade de väl kunnat anställa i alla fall en kines? Sett mycket annat folk från jordens alla hörn från det där bygget men inte en enda kines, inga japaner eller koreaner heller för den delen. Inte ens någon tysk som väl ändå har lite batteriproduktion sen länge. Nä, kompetensen har man hittat i Bangladesh, Pakistan och Trinidad Tobago

Att anställa tyska ingenjörer krävs rejäla löner och med en svag krona kan det bli svårt att locka dessa personer att flytta till Skellefteå.

"Enligt Schwäbische som undersökte 120 000 löner hos Volkswagen tjänar en bilbyggare på företagets löpande band 686 000 kronor om året inklusive en årlig bonus, det motsvarar en månadslön på 57 000 kronor med bonus, och 52 600 kronor utan bonus. Det är mindre än maskinmontörer hos företaget som tjänar i snitt 780 000 kronor om året. Tidningen kunde även konstatera att omkring 20 000 anställda hos Volkswagen tjänar över 81 000 kronor i månaden. "

https://carup.se/vws-bilbyggare-tjanar-mer-an-manga-svenska-chefer/
Citera
2024-11-10, 06:17
Medlem
Skojarns avatar
Hahaha, snackom att vi fantiserat ihop det mest långsökta händelseförloppet. Ingenjörerna som känner till de verkliga problemen måste ju garva åt den här tråden.

Alltså - allt var klart för att bli världens ledande batteritillverkare men när man skulle slå på maskinerna upptäckte man att knapparna var på kinesiska.

2-3 år har gått sedan dess och man har tagit in ytterligare 30 miljarder, men man har ändå inte råd att översätta menyerna ännu. Det är därför billigare att ha hela fabriken utan produktion i 2 år tills man hittat någon som kostnadseffektivt kan översätta menyerna.

Så fort det är klart så är man världsledande inom batteritillverkning. Det var alltså för dyrt med riktiga batteriingenjörer och ingenjörer fanns därför aldrig med i affärsplanen, men det behövs uppenbarligen heller inte. Så fort maskinerna är igång så är man ikapp och förbi resten av världen.
Citera
2024-11-10, 09:13
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Haha, världen är inte så konspiratorisk som du tror. Man kan ha vanliga hederliga fördomar utan att vara betald av främmande makt. Lars W ger jag inte mycket för. Jag tror på min egen teori om usel arbetskraft och usel företagsledning. Då menar jag i första hand arbetskraftens tekniska kompetens = att omsätta teoretiska kunskaper till praktisk handling och få ut fullt fungerande produkter. Det är inte maskinernas fel att människan inte behärskar dem.
Betänk att internutbildningen för reparatörer började med att gå igenom hur skruvmejslar fungerar och används. Så förstår du ungefär nivån på den headhuntade arbetskraften man dammsugit hela världen på.
Citera
2024-11-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Betänk att internutbildningen för reparatörer började med att gå igenom hur skruvmejslar fungerar och används. Så förstår du ungefär nivån på den headhuntade arbetskraften man dammsugit hela världen på.
Information du fått?
Citera
2024-11-10, 13:28
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Information du fått?
Från en andrahandskälla, men den som berättade detta litar jag på.
Om den frustrerade mekanikern som avbröt kursen talade sanning för min källa kan jag dock ej svära på.
Citera
2024-11-10, 15:53
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Problemet med maskinerna verkar ha varit dels att alla menyer är på kinesiska, så alla uppdateringar och inställningar måste göras av någon som kan kinesiska. Ett annat problem är att Northvolt har suttit/sitter fast i serviceavtal för maskinerna med sin kinesiska leverantör, och inga garantier gäller då om någon annan än än kineserna försöker sig på att göra inställningar och bygga bort de problem som finns.

Jag har hört exempel om att exakt samma del (förmodligen underdimensionerad) kan gå sönder tio gånger på samma sätt. Normala ingenjörer och maskinoperatörer skulle ju då bytt ut den delen mot en annan, men nu försöker man istället en elfte gång, en tolfte gång osv.
Högst onormalt beteende för ett företag att göra så
Citera
2024-11-10, 15:54
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Precis som du säger så börjar man ju förstå varför det inte produceras några batterier när man har personer som är läkare och kvantfysiker anställda hos sig, man kanske skulle ha satsat på folk som har/hade en relevant utbildning för kärnuppgiften, dvs producera och utveckla batterier

Eller så kan det vara så att det är "läkare", "kvantfysiker och "jurister" vi pratar om.

Ajajaj, det var ju illa att de fått så många högutbildade. Med det kompetensregn som fallit över Sverige av de senaste massinvandringsåren måste alla kvoter av kvantfysiker, hjärnkirurger och rakettekniker sedan länge vara fyllda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in