Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-17, 23:08
  #493
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Informationen runt företaget flyter hela tiden. Det skrivs bara vidlyftiga prognoser om att det kommer att bli bostadsbrist etc. SvD skriver om någon explosion som inte var någon explosion. SvD borde ta reda på vad som produceras.

Fabriken i Skellefteå har öppnat. Den har fått stora mänder offentliga medel. Vad gör de 500 arbetarna?

Vart går leveranserna? I vilka produkter används batterierna?

Det måste vi få svar på.

Det får du nog svar på så fort batterier börjar skeppas. Just nu finns inte så mycket annat att rapportera än om byggnationen. Tror inte att fabriken anställt 500 pers än.

De har granskats. Var mycket skriverier om byggarbetarna.
Citera
2022-01-17, 23:10
  #494
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Nej, dte är allra mest investeringar och inte lån, här ljuger du igen. Och den som investerat mest och är största ägare är även den största kunden, Volkswagen. Och nej, det är inte 7 miljarder det är 3,5 miljarder i pensionspengar som är investerat och den investeringen kommer löna sig när Northvolt tar in nästa investeringsrunda i år som kommer säkerligen öka värdet på företaget från 12 miljarder dollar till närmare 30-40 miljarder dollar.

Du anklagar mig för att ljuga men kommer inte med belägg för hur mycket som investerats. Alltså inte lånade pengar.


Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Nej, det har aldrig hänt. Nu ljuger du igen. Det har inte levererats några batterier från Skellefteå till VW. VW håller på bygga en fabrik för LFP-kemi som har mycket sämre prestanda än Northvolts NMC-kemi.

http://www.businesskorea.co.kr/news/...ml?idxno=85578

"Northvolt carried out its first lithium-ion battery cell assembly for the contract late last year,” said an industry source, adding, “It seems that the prototype prismatic battery failed to satisfy Volkswagen and the automaker is seeking alternatives.”

Nu är du ute och cyklar igen.
Citera
2022-01-17, 23:14
  #495
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det får du nog svar på så fort batterier börjar skeppas. Just nu finns inte så mycket annat att rapportera än om byggnationen. Tror inte att fabriken anställt 500 pers än.

De har granskats. Var mycket skriverier om byggarbetarna.
Allt är bara rykten. Frågar du de i tråden som påstår sig veta påstås att 500 är anställda.

Det hela är bara ett sammelsurium av rykten.

Chefen har jobbat på Tesla. Situationen liknar Musks verksamhet. Se hur det gick med självkörande bilar, skulle ha varit klart för mer än ett år sedan. Många tvivlar att det alls kommer att lyckas. Starlink - 1800 satelliter har skjutits upp men verkar inte fungera alls. Nu kommer "version två". Cybertrucken verkar bli inställd.

Man sade åt oss att vara tålmodiga med Musk. Det mesta var dock bara fördröjningstaktik. Men nu gäller det skattemedel. Stora tidningar måste gå in och se vad som görs för våra pengar, i Skellefteå, och Västerås.
Citera
2022-01-17, 23:21
  #496
Medlem
Mosbulles avatar
Northvolt kommer antingen att lyckas ordentligt eller inte alls. Inget mitt emellan.
Men det kommer att ta tid att komma i fas med produktionen alltså, det kommer att ta mycket pengar och tid.
Och tid vet jag inte om de har.

Jag skulle inte investera i Northvolt med mina pengar, riskerna avstyr mig. Om ett par år kommer en massa companies både i Europa och Asien att producera batterier en masse...
Men det blir feta vinster om det kommer att gå bra...
Citera
2022-01-17, 23:24
  #497
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Allt är bara rykten. Frågar du de i tråden som påstår sig veta påstås att 500 är anställda.

Det hela är bara ett sammelsurium av rykten.

Chefen har jobbat på Tesla. Situationen liknar Musks verksamhet. Se hur det gick med självkörande bilar, skulle ha varit klart för mer än ett år sedan. Många tvivlar att det alls kommer att lyckas. Starlink - 1800 satelliter har skjutits upp men verkar inte fungera alls. Nu kommer "version två". Cybertrucken verkar bli inställd.

Man sade åt oss att vara tålmodiga med Musk. Det mesta var dock bara fördröjningstaktik. Men nu gäller det skattemedel. Stora tidningar måste gå in och se vad som görs för våra pengar, i Skellefteå, och Västerås.

Tidningarna skulle förstås skriva direkt om det var något fuffens. Att de inte skrivit något tyder på att det inte finns så mycket att anmärka på...och att fabriken ligger i Skellefteå, media är mer intresserade av hur bygget av Slussen fortlöper.

Musk kan du diskutera nån annanstans.
Citera
2022-01-17, 23:26
  #498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
Northvolt kommer antingen att lyckas ordentligt eller inte alls. Inget mitt emellan.
Men det kommer att ta tid att komma i fas med produktionen alltså, det kommer att ta mycket pengar och tid.
Och tid vet jag inte om de har.

Jag skulle inte investera i Northvolt med mina pengar, riskerna avstyr mig. Om ett par år kommer en massa companies både i Europa och Asien att producera batterier en masse...
Men det blir feta vinster om det kommer att gå bra...
I Västerås har det brunnit i Fabriken vid minst 2 tillfällen vad jag vet.. det har bildats giftig rök och lokaltidningen kalllas det för brand det har väl inte brunnit i ordets bemärkelse. men det har varit incidenter.. gaserna lär inte vara hälsosamma att inandas gissar jag
Citera
2022-01-17, 23:30
  #499
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tidningarna skulle förstås skriva direkt om det var något fuffens. Att de inte skrivit något tyder på att det inte finns så mycket att anmärka på...och att fabriken ligger i Skellefteå, media är mer intresserade av hur bygget av Slussen fortlöper.

Musk kan du diskutera nån annanstans.

En grej som de kan perfekt: marknadsföring.
Det finns en massa bluff companies som lurat media under historien (jag hävdar INTE att NV lurar någon) men media rycks ofta med och sedan ballongen sprack skriver media om sanningen, inte innan.
Citera
2022-01-17, 23:31
  #500
Medlem
Dofternas avatar
Ringar på vattnet.

"Skebo och Skellefteå Industrihus inleder nu den, till ytan, största exploateringen i Skellefteås centrala delar på 100 år. Det handlar om området längs Södra Järnvägsgatan, från Lasarettsvägen och mot E4. Befintliga fastigheter rivs och nya hus för fem miljarder ska byggas."
https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/r19kdm1j
Citera
2022-01-17, 23:35
  #501
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
En grej som de kan perfekt: marknadsföring.
Det finns en massa bluff companies som lurat media under historien (jag hävdar INTE att NV lurar någon) men media rycks ofta med och sedan ballongen sprack skriver media om sanningen, inte innan.

Japp, funnit många blufföretag. Även funnits riktiga företag som genererat arbeten och vinster.
Vi får se vad Northvolt är.
Citera
2022-01-17, 23:36
  #502
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tidningarna skulle förstås skriva direkt om det var något fuffens. Att de inte skrivit något tyder på att det inte finns så mycket att anmärka på...och att fabriken ligger i Skellefteå, media är mer intresserade av hur bygget av Slussen fortlöper.

Musk kan du diskutera nån annanstans.
Jag kan bara säga att jag inte håller med. Musks misslyckaden har mörkats i stora svenska medier.

Musk är mycket relevant eftersom Carlsson jobbat på Tesla, liksom en i styrelsen. Många paralleller finns med stor grön extern investering inom elbilsbransch eller relaterat. Karismatisk ledare. Västentlig jämförelse med Musk.

Tidningarnas rapportering döljer något. De skriver många reportage om att det skall bli bostadsbrist, hur fin kabel som installerats, hur många avtal som skrivits med andra företag.

Men det skrivs inget om vad de 500 personerna som finansieras med 7 miljarder producerar.

Allt flyter. Jag vill minnas Vattenfall (statligt ägt) investerat 100 miljoner. När journalister pressade dem på vad de egentligen fått för pengarna kunde de inte svara. De visste inte hur stor del i företaget. Inte heller Northvolts informationschef visste!

Mycket information förefaller gå ut via Breakit som inte verkar seriös. Musk kör forumet Reddit, Teslarati etc

Det här luktar skumt lång väg.

Nu skall jag ta paus för kvällen. Ha en trevlig kväll.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-01-17 kl. 23:44.
Citera
2022-01-17, 23:43
  #503
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kan bara säga att jag inte håller med.

Musk är mycket relevant eftersom Carlsson jobbat på Tesla, liksom en i styrelsen. Många paralleller finns med stor grön extern investering inom elbilsbransch eller relaterat. Karismatisk ledare. Västentlig jämförelse med Musk.

Tidningarnas rapportering döljer något. De skriver många reportage om att det skall bli bostadsbrist, hur fin kabel som installerats, hur många avtal som skrivits med andra företag.

Men det skrivs inget om vad de 500 personerna som finansieras med 7 miljarder producerar.

Allt flyter. Jag vill minnas Vattenfall (statligt ägt) investerat 100 miljoner. När journalister pressade dem på vad de egentligen fått för pengarna kunde de inte svara. De visste inte hur stor del i företaget. Inte heller Northvolts informationschef visste!

Mycket information förefaller gå ut via Breakit som inte verkar seriös. Musk kör forumet Reddit, Teslarati etc

Det här luktar skumt lång väg.

Nu skall jag ta paus för kvällen. Ha en trevlig kväll.

De har egentligen inte producerat nåt än. Vad skulle Vattenfall kunnat få tillbaka i detta tidiga skede?
Kanske kan vi låta fabriken få starta på riktigt innan dom faller?

Trevlig kväll!
Citera
2022-01-18, 00:54
  #504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kan bara säga att jag inte håller med. Musks misslyckaden har mörkats i stora svenska medier.

Musk är mycket relevant eftersom Carlsson jobbat på Tesla, liksom en i styrelsen. Många paralleller finns med stor grön extern investering inom elbilsbransch eller relaterat. Karismatisk ledare. Västentlig jämförelse med Musk.

Tidningarnas rapportering döljer något. De skriver många reportage om att det skall bli bostadsbrist, hur fin kabel som installerats, hur många avtal som skrivits med andra företag.

Men det skrivs inget om vad de 500 personerna som finansieras med 7 miljarder producerar.

Allt flyter. Jag vill minnas Vattenfall (statligt ägt) investerat 100 miljoner. När journalister pressade dem på vad de egentligen fått för pengarna kunde de inte svara. De visste inte hur stor del i företaget. Inte heller Northvolts informationschef visste!

Mycket information förefaller gå ut via Breakit som inte verkar seriös. Musk kör forumet Reddit, Teslarati etc

Det här luktar skumt lång väg.

Nu skall jag ta paus för kvällen. Ha en trevlig kväll.

Allting är skumt under kapitalism, det är så det fungerar. Samtidigt så har Musk ett företag som är värt 1 triljon dollar och har nog mycket kapital att bygga produktionskapacitet i en omfattning och fart som ingen annan biltillverkare har i dagsläget. De satte upp sin fabrik i Shangai oerhört snabbt och producerade nästan 1 milljon elbilar 2021. I år kommer även deras fabriker i Berlin och Austin att öppnas.
Samtidigt så lyckas Tesla attrahera de bästa talangerna, vilket väldigt mycket handlar om idag, det gäller att attrahera de smartaste och mest motiverade personerna till ditt företag. Det handlar inte ens om pengar längre, det handlar om vad du får arbeta med.
Musk har lyckats med sin "bluff". Du verkar bara vara förvirrad om hur kapitalism fungerar.

Vadå skrivs inte om vad de producerar? I dagsläget arbetar de allra flesta 500+ med att installera utrustning och att utbilda sig på den utrustningen. Produktionen kommer skalas upp under året stegvis, och den kommer fortsätta skalas upp under de kommande 3-4 åren. Och det är utrustningen som kostar pengar, inte de anställda, och det handlar inte om några 7 miljarder, fabriken i Skellefteå kommer kosta 60 miljarder minst. Sveriges största och dyraste industrisatsning någonsin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback