2024-10-08, 22:10
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Man kan väl säga att VD:ns aktieförsäljning bidrar till att det inte skjuts till nya medel från externa aktörer. Man får alltså inte tillgång till krediter eller bidrag som man annars förmodlingen skulle ha fått. Så det leder ju i slutändan till samma sak d.v.s mindre pengar i kassan för företaget.

Det var just min poäng med min första mening. Men allvarligt, om han inte sålt aktier, allt annat lika - tror du det stått aktieägare på kö villiga att pumpa in nya pengar? Skattepengar kan säkert tillföras, men det görs av folk som inte behöver känna förtroende för nån.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Är det off topic att fråga sig varför etanol-satsningen misslyckades? Vi hade sluppit detta elbilshelvete och batterihelvete.

FY FAN

För att det var en bluff som inte funkade. Skattefinansierad bluff. Låter det bekant?

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
När jag ser snyftreportagen om utländska anställda som riskerar att förlora sina jobb blir det tydligt att de inte flyttade till Sverige för att de ville jobba på Northvolt.

De sökte jobb på Northvolt för att få komma till Sverige och det kan ju vara en delförklaring till fiaskot.

Skrämmande insikt. Det kommer bli många nya språk i åldringsvården i Skellefteå snart... Hoppas åldringarna lär sig snabbt.
Citera
2024-10-08, 22:14
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mja, Enron var ett börsnoterat företag och dessutom börsnoterat i USA. Det är en väsentlig skillnad på att vara börsnoterat eller onoterat. Tillkommer skillnaden mellan Sverige och USA. När du får nästa investeringsprospekt i brevlådan så läs det finstilta om i vilka regioner prospektet gäller. Det kan rent av vara förbjudet med prospektet i Nordamerika.
Problemet är att det absolut kan vara brottsligt att som insider (t.ex. VD) passa på att sälja av sina aktier medan de är värda något, för att man trots vad man säger utåt inser att allt är på väg åt helvete, för att sedan hålla skenet uppe så länge det bara går.
Citera
2024-10-08, 22:17
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ja, och försök inte blanda in mig i detta då du skriver våra pensionspengar. Möjligt att du har placerat en del hos några av dessa förvaltare men blanda inte in mig i dessa placeringar. Använd inte det vårdslösa ordetvi. Jag tillhör inte vi. Jag vill inte tillhöra vi.

Nu i säng men svamla på ni allihopa så kollar jag upp det hela i morgon.

Varför bryr du dig om det inte gäller dig? Jag skriver vi/våra hur mycket jag vill. Scrolla eller logga ut om det inte passar dig. Go natt…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Problemet är att det absolut kan vara brottsligt att som insider (t.ex. VD) passa på att sälja av sina aktier medan de är värda något, för att man trots vad man säger utåt inser att allt är på väg åt helvete, för att sedan hålla skenet uppe så länge det bara går.

Precis rätt. Insider trading.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jag menar ingenting. Läs artikeln!
En av Konrads fixa idéer är att allt pensionssparande är helt privat. Det är helt upp till dig och mig hur vi placerar våra pensonsbesparingar och inga offentliga medel är inblandade, och om du valde att investera dina pensionspengar i Northvolt får du skylla dig själv. Jag och andra har flera gånger försökt förklara för honom att det finns statliga pensionsfonder i Sverige, som alltså investerar offentliga medel, men det går inte in. Till exempel säger just artikeln du länkade till:

Citat:
Totalt har de statliga AP-fonderna satsat cirka 6 miljarder kronor i Northvolt – en investering som gjordes med förhoppning om att det skulle ge hög avkastning.
Citera
2024-10-08, 22:19
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
En av Konrads fixa idéer är att allt pensionssparande är helt privat. Det är helt upp till dig och mig hur vi placerar våra pensonsbesparingar och inga offentliga medel är inblandade, och om du valde att investera dina pensionspengar i Northvolt får du skylla dig själv. Jag och andra har flera gånger försökt förklara för honom att det finns statliga pensionsfonder i Sverige, som alltså investerar offentliga medel, men det går inte in. Till exempel säger just artikeln du länkade till:

Ja vissa använder ju inte hjärnan det är tydligt!
Citera
2024-10-08, 22:39
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Ja vissa använder ju inte hjärnan det är tydligt!

Konrad måste vara Skelleftebo, hur kan man annars vara såhär korkad? Det är något med vattnet, inavel och allmänt låg iq där uppe.

Så många som blivit lurade på statens hets om grön omställning. NV smed medans järnet var varmt och subventioner haglade. Idioterna är politiker, det inser väl dock inte Skelleftebonden som alltid röstat rött.

Vilka jävla pappskallar
Citera
2024-10-08, 22:42
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det hela är förseglad innom några veckor.

Sedan återstår att se vad som finns av värde. Vem som faktiskt är villig att köoa konkursboet eller delar av det.

Sam gissar att:

Ett kinesiskt bolag kan köpa konkursbolaget billigt.

Att lokalerna snart är en serverhall för AI med subventionerad energi.
Citera
2024-10-08, 22:45
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Konrad måste vara Skelleftebo, hur kan man annars vara såhär korkad? Det är något med vattnet, inavel och allmänt låg iq där uppe.

Så många som blivit lurade på statens hets om grön omställning. NV smed medans järnet var varmt och subventioner haglade. Idioterna är politiker, det inser väl dock inte Skelleftebonden som alltid röstat rött.

Vilka jävla pappskallar

Ja det är väl förmodligen inte långt ifrån sanningen. Man undrar ju hur folk kan bli så här korkade! Men det pågår ju någon slags hjärntvätt och för vissa har man tvättat bort varje uns av sans och vett.

”Det är lättare att lura människor än få de att inse att de blivit lurade”. Det ligger mycket i det gamla ordspråket!
Senast redigerad av Tervull 2024-10-08 kl. 22:53.
Citera
2024-10-08, 22:57
Medlem
Detta får en att undra vad som kommer att hända med batterifabriken i Göteborg, NOVO.
Förkortning för Northvolt & Volvo.

Det byggs en fabrik för fulla muggar i Torslanda, vad kommer hända om Northvolt går omkull?
Kommer kinesen vara sugen på att ta över hela projektet?
Citera
2024-10-08, 23:14
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Sam gissar att:

Ett kinesiskt bolag kan köpa konkursbolaget billigt.

Att lokalerna snart är en serverhall för AI med subventionerad energi.

Har tänkt på detta och Microsoft bland annat satsar hårt på AI och har redan flera datahallar i Sverige pga billig el och skattelättnader. Microsoft eller Amazon är dem som är stora helt klart och fördelen med elen som gällde för Northvolt är ju kvar och all infrastruktur. Visst, insidan måste ju byggas om.

Vid sökning nu ser jag att Microsoft behöver en till site i Sverige! (Fast i södra Sverige)
https://www.datacenterdynamics.com/e...-for-new-site/
Senast redigerad av Snowy3991 2024-10-08 kl. 23:19.
Citera
2024-10-08, 23:26
Medlem
TotalWars avatar
Det som blir kvar när den gröna bubblan spruckit är energibrist, skulder och urholkade pensionsfonder. En bluff helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Det var just min poäng med min första mening. Men allvarligt, om han inte sålt aktier, allt annat lika - tror du det stått aktieägare på kö villiga att pumpa in nya pengar? Skattepengar kan säkert tillföras, men det görs av folk som inte behöver känna förtroende för nån..

Ledningen av bolaget verkar i handling inte tro på företaget varför det blir svårt för företaget att övertyga bankerna, Ebba, EU och/eller den tyska regeringen. Dagens konkurs av dotterbolag pekar i den riktningen, de får ingen hjälp. T.o.m MP är tysta - då är det illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in