2017-04-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Just därför är det väl ovanligt fånigt att peka på råvarutillgången som en anledning att lägga fabriken i Sverige som ju uppenbarligen ligger på ett annant ställe än både råvaror och bilfabriker.

Sant, om jag hade byggt en fabrik så hade jag sett till att den blir så billig som möjligt att bygga OCH att driva. Med stöd från EU och löften om skattelättnader så hade jag byggt där jag får mest utdelning.

I Sverige finns det törstiga kommuner och politiker som gärna drar ned byxan hela vägen så fort dom hör 3000 ingenjörer.
Låter det för bra så är det för bra!
Citera
2017-04-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Det enda stället i Sverige där man i modern tid brutit grafit är såvitt jag vet Kringelgruvan utanför Edsbyn. Den ligger i malpåse sedan 2015. Men visst, gärna en batterifabrik i Edsbyn för mig. Synd bara att man gör så förbannat få elbilar i Hälsingland.
Beträffande grafit verkar de flesta fyndigheter i Norden vara i projekteringsstadiet, småskaliga eller som du nämner ligga i malpåse.
Citera
2017-04-30, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Frågan är väl vad som är värre? Den miljardsponsring av restaurangnäringen via subventionerade anställningsformer eller den bidragsrullningen som kommer ske i detta projekt. Personligen tar jag hellre ett industriprojekt då det är mer meningsfullt. För övrigt tror jag att det kommer att sluta illa för Sverige när räntan kommer upp på högre, mer normala nivåer. Det kommer att bli ett brutalt uppvaknande för många en dag. Just nu är finansiering i det närmaste gratis.

Tyvärr, alltför sant. Undrar med hur mycket restaurangnäringe indirekt stöttas. Det är inte enda näringen som subventioneras.

En redig exportindustri skulle kännas bra. Bara det är en seriös satsning.
Citera
2017-04-30, 19:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Ja vi får se om de får tillbaka pengarna på dessa investeringar också.

Produktionen av volvos premiumbil hamnade nyligen i annat land än Sverige dock. Ser inte jättebra ut för Volvo personvagnars produktion långsiktigt i Sverige i och med det tycker jag, det var en varningssignal som hette duga.

Och Scania har väl koncentrerat sin sverigeproduktion till Södertälje helt och hållet samtidigt som man har omfattande produktion i andra länder. Så de scaniafabriker runt om i Sverige som ni yrar om finns inte längre kvar.

Om man ger sej in på äventyret att tillverka batterier så hamnar man också i elektro-genren inom industrin vilket är värre/svårare än att tillverka lastbilar som sagt. Det är otroligt många som är intresserade av att vara med och leka inom just elektro-sektorn, konkurrensen från alla möjliga håll globalt kommer bli brutal.
Volvos premiumbil är XC90 den byggs i Sverige, V90 byggs i Sverige, V90XC likaså, att S90 hamnade i Kina beror på att kinesiska län krävde varsinn fabrik pga riskkapital, inte pga de är duktiga.
Citera
2017-04-30, 20:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja vi får se om de får tillbaka pengarna på dessa investeringar också.

Produktionen av volvos premiumbil hamnade nyligen i annat land än Sverige dock. Ser inte jättebra ut för Volvo personvagnars produktion långsiktigt i Sverige i och med det tycker jag, det var en varningssignal som hette duga.

Och Scania har väl koncentrerat sin sverigeproduktion till Södertälje helt och hållet samtidigt som man har omfattande produktion i andra länder. Så de scaniafabriker runt om i Sverige som ni yrar om finns inte längre kvar.

Om man ger sej in på äventyret att tillverka batterier så hamnar man också i elektro-genren inom industrin vilket är värre/svårare än att tillverka lastbilar som sagt. Det är otroligt många som är intresserade av att vara med och leka inom just elektro-sektorn, konkurrensen från alla möjliga håll globalt kommer bli brutal.
Oskarshamn finns kvar och produktion i Luleå, så nej inte bara verksamhet i Södertälje, även om den fabriken är stor.
Citera
2017-04-30, 20:11
Medlem
Vi skulle behöva en industrisatsning av den här storleken i månaden. För att sätta det i sammanhang så är 3000 ungefär antalet invandrare netto under 2015 var fjortonde dag. Sverige står verkligen inför en rejäl välfärdssänkning och jag tror inte att alla är medvetna om det.
Citera
2017-04-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Oskarshamn finns kvar och produktion i Luleå, så nej inte bara verksamhet i Södertälje, även om den fabriken är stor.
Ja Oskarshamn glömde jag, då har den fabriken överlevt iaf. Verksamheten i Luleå är dock en underleverantör/dotterbolag så om man ska vara noga så är det inte en Scania-fabrik där. Tidigare fanns det även scaniafabriker i Skåne, Södermanland och Dalarna. Sedan några år tillbaka så tillverkar Scania bussar i Polen, sverigeproduktionen av bussar är nedlagd. Och Scania har lastbilstillverkning i flera andra länder. Utländska eller andra multinationella aktörer står inte heller på kö för att bygga nya stora fabriker i Sverige. Utan de gör ofta likadant som Scania och väljer annat land för sin produktion, t.ex. Polen.

Trenden är lite oroande om man ser till antalet arbetstillfället av just det här slaget. Men de flesta svenskar jobbar inte på golvet utan den enda koppling man har till industrin är via aktieinnehav eller att man ibland konsumerar s.k. svenska produkter. Ser man bara till dessa parametrar eller till de egna rent ekonomiska (kortsiktiga) parametrarna så är det ju lika bra att industrijobben försvinner från Sverige.

Citat:
Vi skulle behöva en industrisatsning av den här storleken i månaden. För att sätta det i sammanhang så är 3000 ungefär antalet invandrare netto under 2015 var fjortonde dag. Sverige står verkligen inför en rejäl välfärdssänkning och jag tror inte att alla är medvetna om det.

Välfärdssänkning kan det ju bli också. Det pågår framförallt en omställning från industrisamhälle till något annat. På gott och ont. Majoriteten ser bara siffrorna på pk-medias ekonomisidor, aktiekurser och liknande som sagt, där ser det ofta ut som att industrin går bra. Och en del nya mindre teknikföretag skapas ibland och det också bra ut i lokalblaskan. Men om man vill se till att många har möjlighet till egen försörjning så borde även skapas ett bra klimat för produktionsverksamheter av olika slag.

Northvolt är ganska unika om de väljer att starta ny större produktion i Sverige iaf. Jag har inte hört talas om någon liknande storsatsning på mycket länge i Sverige, undrar varför detta är på gång nu. Hade det istället som vanligt skrivits att 3000 industrijobb försvinner i nästa vecka i den svenska orten X så hade man inte blivit ett dugg förvånad efter alla hundratals stora nedläggningar som varit under de senaste årtiondena.
Citera
2017-04-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Volvos premiumbil är XC90 den byggs i Sverige, V90 byggs i Sverige, V90XC likaså, att S90 hamnade i Kina beror på att kinesiska län krävde varsinn fabrik pga riskkapital, inte pga de är duktiga.
Nej så är det inte. S90 är i själva verket volvos riktiga steg in på premium-personbilsmarknaden, det är en stor prestigeförlust och långsiktigt dåligt att den tillverkas utanför Sverige. Premiumbilar borde kunna tillverkas i ett land som Sverige eftersom vi tror oss vara ett land som står för kvalitet, sverige är inget sunkigt låglöneland brukar det ju heta. S90 har även potential att bli en storsäljare eftersom stora sedaner säljer bra i många av de länder som Volvo exporterar till.

V90 och liknande fordon är högfrekventa på just svenska vägar eftersom svensken är unik i sin smak: svensken gillar snus och åker ofta kombi. Så det var ju rätt att ha kvar den produktionen i Sverige.

Flytten av S90-produktionen bekräftar bara det faktum att svensk industri är illa ute långsiktigt m.a.o. En batterifabrik som nämns i trådstart är bara tillfälligt plåster på såren och löser inte de grundläggande problemen i landet.
Citera
2017-04-30, 21:33
Medlem
I princip är det bara avancerad tillverkning där kvalitet är mycket viktigare än pris som fungerar i Sverige, men det kommer säkerligen också att försvinna så småningom. Problemet är inte bara industrijobbens försvinnande utan att det kommer att hända inom andra sektorer också. Nästa sektor som står för en total omvandling kan mycket väl vara mjukvaruindustrin. Frågan är väl vad som kommer att vara kvar i Sverige?
Citera
2017-04-30, 21:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej så är det inte. S90 är i själva verket volvos riktiga steg in på premium-personbilsmarknaden, det är en stor prestigeförlust och långsiktigt dåligt att den tillverkas utanför Sverige. Premiumbilar borde kunna tillverkas i ett land som Sverige eftersom vi tror oss vara ett land som står för kvalitet, sverige är inget sunkigt låglöneland brukar det ju heta. S90 har även potential att bli en storsäljare eftersom stora sedaner säljer bra i många av de länder som Volvo exporterar till.

V90 och liknande fordon är högfrekventa på just svenska vägar eftersom svensken är unik i sin smak: svensken gillar snus och åker ofta kombi. Så det var ju rätt att ha kvar den produktionen i Sverige.

Flytten av S90-produktionen bekräftar bara det faktum att svensk industri är illa ute långsiktigt m.a.o. En batterifabrik som nämns i trådstart är bara tillfälligt plåster på såren och löser inte de grundläggande problemen i landet.
Fel! Volvo har aldrig sålt speciellt mycket av gamla S80 I eller II, det man sålde var V70 I, II och III.
XC90 är Volvos stora premiumflaggskepp, XC60 har lyft och kan i serie II bli en kassako det med, gissa var den byggs.
Citera
2017-04-30, 21:43
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
"andra och tredjesorteringens kompetens" du måste vara släkt med AKB

Med munlädret och snygga CV från storstan får man inte mycket gjort.

Jag skulle bli förvånad om det inte går att locka folk med livskvalitet, brist på köer, brist på svartskallar, brist på no-go zoner.

Ja, du skriver ju själv att en sådan etablering behöver locka folk så då antar jag du anser att kompetens är en bristvara på dessa orter.

Hade norrlandskommunerna haft en sådan livskvalitet så hade folk vallfärdat dit för länge sedan men nu är så inte fallet trots att nämnda städer har ett till ytan väldigt stort upptagningsområde.

Hur som haver så framgår det ju ganska tydligt på deras hemsida att en förutsättning för att business model'n håller är att man kommer under 100$/kWh. Så då är det rimligt att man bygger i den kommun som böjer sig fram och särar mest på de snövita skinkorna.
Citera
2017-04-30, 23:24
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Frågan är väl vad som är värre? Den miljardsponsring av restaurangnäringen via subventionerade anställningsformer eller den bidragsrullningen som kommer ske i detta projekt. Personligen tar jag hellre ett industriprojekt då det är mer meningsfullt. För övrigt tror jag att det kommer att sluta illa för Sverige när räntan kommer upp på högre, mer normala nivåer. Det kommer att bli ett brutalt uppvaknande för många en dag. Just nu är finansiering i det närmaste gratis.

Vilken "bidragsrullning" har skett eller tror du kommer ske till detta projekt?

Vad gäller finansiering kommer främst riskkapital i fråga, och riskkapitalister vill ha en rejäl utdelning på en såpass riskfylld investering. Om projektet lyckas få banklån är det knappast några få procents ränta som gäller (som på riskfria hypotekslån för fastigheter). För ett företagshypotek i den riskklassen snackar vi troligen om +20% i ränta. Om staten - mot förmodan - går in med lånegarantier kan räntan naturligtvis sänkas ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in