2024-10-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mycket är i princip klart. Det märkliga, eller kanske inte, är att det är sossar, kommunister, samelistan och feminister i kommunstyret som vägrar detaljplanering. En gruvarbetarboss som är emot gruvbrytning. Nu är det upp till Regeringen att besluta. De gamla fackföreningskämparna skulle skämmas ögonen ur sig om de fick läsa detta:

"Det finns långtgående planer på en ny grafitgruva i Vittangi i Kiruna kommun. Men nu säger kommunen stopp – tills staten betalar för sig.

– Vi vill ha ersättning, så att vi får tillbaka någonting, säger Jonas Ståln*cke, gruvarbetare och S-politiker.
.
.
”Det som händer i norra Sverige är en fortsättning på ett förlegat, kolonialt synsätt från svenska staten”, skriver Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Samelistan och Feministiskt initiativ i ett gemensamt uttalande."

https://da.se/2024/04/kiruna-vagrar-...nget-tillbaka/

Så blir det när politiska partier har blivit helt beroende av den ofantliga sektorns valboskap.
Ja det lär ju inte hända nåt där som kommer att rädda northvolt. Kommer nog att ta flera år om det nånsin händer nåt som startar en gruva.
Citera
2024-10-10, 15:48
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Det sjuka är ju att gruvnäringen i lappland var en av Northvolts drivande argument för att genomföra detta. De skulle klara sig nationellt med eget lithium, egen grafit och vad det nu var mer. Ingenting av det hände trots att pengar bara östes in och de satt och kliade sig gråhåriga över hur de skulle kunna få ihop ett endaste fungerande batteri.
Sen rullade det bara på. istället för att lägga pengarna bara på Upstream 1 och kunskap kring batteritillverkning så bygger man nya lokaler i 100 000kvadratmetrar, startar nya fabriker utomlands och pengar bara kommer in, men ingen vet ännu hur man får ihop batterierna! Som borde varit det första som var klart innan ett endaste spadtag gjordes.
Helt otroligt.

Som att jag ska starta en polkagrisfabrik trots att jag inte kan göra polkagrisar, jag bygger världens lyxigaste fabrik och köper begagnad utrustning av en konkurrerande polkagrisfabrik och förväntar mig all hjälp från dem.
Jösses.
Citera
2024-10-10, 15:52
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
[url]

Men politikerna i Skellefteå är lite mer menlösa (inavlade mellanmjölks EFS-are) jämfört med folk uppe i malmfälten som är mer hårda, karga och stridbara. Så jag håller på Kiruna här, någon måste ta strid för Norrland.

Ta strid för Norrland? Är det att hindra företagsetableringar eller, gör dom Norrland en tjänst då? Komiskt att killen i artikeln jobbar på en gruva och argumenterar för att gruvor är dåliga för Norrland.

Har kommunen ens rätt att kräva "utvinningsskatt"? De ska väl handlägga ärenden i enlighet med lagstiftning, inte bedriva nån maffiaverksamhet där företag investerat sig fram till första spadtaget varpå kommunen blockerar allt och utkräver en ny skatt.
Citera
2024-10-10, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Ta strid för Norrland? Är det att hindra företagsetableringar eller, gör dom Norrland en tjänst då? Komiskt att killen i artikeln jobbar på en gruva och argumenterar för att gruvor är dåliga för Norrland.

Har kommunen ens rätt att kräva "utvinningsskatt"? De ska väl handlägga ärenden i enlighet med lagstiftning, inte bedriva nån maffiaverksamhet där företag investerat sig fram till första spadtaget varpå kommunen blockerar allt och utkräver en ny skatt.

På sitt sätt är det väl en god tanke. Jokkmokk som är Sveriges största vattenkraftskommun ser hur andra delar av landet skor sig på vattenkraften och det är bara ett fåtal i Jokkmokk som är anställda av Vattenfall. Därefter får kommuner som Jokkmokk stå där med mössan i hand och mer eller mindre tigga om statliga medel. Det blir lite bakvänt. Visserligen finns byggdemedel från vattenkraften men det är bara småskärvor.

Norge har ett betydligt vettigare system.

"I Norge stannar fastighetsskatten för kraftverk i kommunerna där verken ligger. Det arbetas dessutom med att ta fram en produktionsavgift för vindkraftverk, som också ska tillfalla kommunerna där de ligger.
.
.
– Jag har länge varit imponerad av Norge och deras modell med att en del av pengarna från kraftproduktion stannar i kommunerna. Det har bidragit till lokal utveckling och där har vi mycket att lära av Norge. Ett liknande system skulle gå införa ganska snabbt i Sverige också, bara vi får till en politisk majoritet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ja...odellen-snabbt
Citera
2024-10-10, 16:22
Medlem
Ringhals3s avatar
SvD:
"Det finns ett förslag på hur en finansiering av Northvolt kan se ut framåt, enligt SvD:s källor. ”Vi för just nu diskussioner om en möjlig lösning direkt med de berörda parterna”, säger AMF:s presschef Jens Söderblom."

Det är gissningsvis runt 20 miljarder som behöver ösas in i detta svarta hål fram till 2026 när Northvolt påstås vara lönsamt.

Sannilikheten är dock stor att det behövs 20 miljarder till 2026 och igen 2028...
Citera
2024-10-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tktrx83
Ursäkta om jag är trög men vad menar du med ÖB?

Där han jobbar så heter det ÖB: I.
Citera
2024-10-10, 16:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Jo, har man tilldelats aktier med villkoret att de inte får säljas förrän vissa villkor gällande tid tillexempel är uppfyllda och man accepterar det så sitter man med dem.
Är det aktier, konvertibler eller optioner dom fått?
Citera
2024-10-10, 16:37
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
SvD:
"Det finns ett förslag på hur en finansiering av Northvolt kan se ut framåt, enligt SvD:s källor. ”Vi för just nu diskussioner om en möjlig lösning direkt med de berörda parterna”, säger AMF:s presschef Jens Söderblom."

Det är gissningsvis runt 20 miljarder som behöver ösas in i detta svarta hål fram till 2026 när Northvolt påstås vara lönsamt.

Sannilikheten är dock stor att det behövs 20 miljarder till 2026 och igen 2028...
Hur många miljarder har AMF pytsat in hittills?
Citera
2024-10-10, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Antalet företag kan ju låta illa men behöver inte nödvändigtvis vara det. En hel del av dessa 2500 lär ju vara frilansare som är som vilka anställda som helst förutom att de inte vill betala så mycket skatt.

Jag själv bygger hellre en firma med 100 anställda av 100 olika bolag där alla talar samma språk än med folk från 5 olika länder som ska stappla sig fram på engelska.

Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Hur många miljarder har AMF pytsat in hittills?
Det är ca 5.6 miljarder kr.
Citera
2024-10-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är ca 5.6 miljarder kr.

Som vi vet om än ja...
Citera
2024-10-10, 16:47
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nu är de i konkurs.

Nu säger de på radion att för bara några minuter sedan finns det ett konkret förslag på nya pengar till NV. Precis tvärtom mot ditt påstående att du vet nåt vi andra inte vet.

Till och med om det är du själv sitter med i de pågående förhandlingarna så fattar du väl att om de som ännu inte godtagit förslaget och det blir konkurs så fortsätter inte förhandlingarna? Men de pååågår!

Du är enbart totalt full med skit!
Senast redigerad av Takpapp 2024-10-10 kl. 17:08.
Citera
2024-10-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Vad har AMF med detta att göra? Kunde gett mig faan att det skulle bli pensionsspararna som får betala nu när Sundström inte sitter på Folksams kassa...

Om AMF pumpar in mer pengar hoppas jag folk lämnar dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in