2018-07-07, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag skulle INTE räkna med 5-6% SWR på en gold butterfly, bara för det funkat förr behöver det inte göra det nu och lär inte göra det, inte minst med tanke på ränteskillnaden nu mot förr.

Man gör som man vill men jag skulle inte gå över 4% och speciellt inte med en golden butterfly..

https://forum.mrmoneymustache.com/in...den-butterfly/

Så hur mkt behövs vid 4% avkastning? För säg 30K ut/mån?
Citera
2018-07-07, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Så hur mkt behövs vid 4% avkastning? För säg 30K ut/mån?
Procenträkning: Utdelning/Procent=Kapital
(30000*12)/0,04=9000000
Citera
2018-07-08, 22:17
Medlem
sinewaves avatar
# Rapport, 8 juli 2018

I fredags kom, inte helt oväntat, nya siffror för arbetslösheten i USA (UERATE). Lite mer drama denna gång då vi kliver upp från 3.8 till 4.0. Ett hopp på 0.2 vilket gör att vi nu ligger väldigt nära medelvärdet på 12 månader. Om UERATE nästa månad går upp till 4.1, endast med 0.1, kommer signal för en påbörjad lågkonjunktur utlösas.

Vi kommer förmodligen fortsätta se en skakig marknad framöver. Inte främst pga UERATE, även om det i regel är en faktor, utan främst pga ett möjligt handelskrig mellan USA/EU/Ryssland/Kina.

Utöver detta gjorde Sverige en fruktansvärd insats mot England under VM i fotboll, men börserna runt om i världen lär nog inte påverkas nämnvärt av det.

Graf, UERATE + MA12 kontra S&P500:
https://i.imgur.com/OKVLWUp.png
UERATE = Cyan, MA12 = Rött, S&P500 = Magenta

För den som undrar varför vi tittar på UERATE sök i tråden efter saker som “arbetslöshet” eller djupdyk och läs: http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/

---

# Det egna innehavet

Varje månad då UERATE kommer justerar jag mitt egna innehav. Siffrorna kommer alltid på fredagar vilket gör att det blir den kommande helgen efter det. Just denna helg passar det ganska fint då det var VM-fotboll på lördagen vilket resulterade, inte helt otippat, att en hel del alkohol av varierande sorter dracks.

Perioden har präglats av en börs som började bra (UERATE gick ned till 3.8 trots allt) men som sedan kom av sig då det skulle börja bråkas om tullar och annat i USA. Detta har gjort att OMXSPI gått ännu mer back än föregående månad och portföljen som nästan helt toppat laget med risk har därför också fått ta lite stryk. Inget att hetsa upp sig för dock då det rör sig om -0.94% vilket i jämförelse med index, OMXSPI, är väldigt bra trots allt (OMXSPI -2.34%).

Egna innehavet (MOM+AGG @ 3m + UERATE + MA6): -0.94% (+2.40%)
OMXSPI: -2.34% (-0.61%)
Avanza Zero: -2.21% (+0.33%)
Det inom parentes avser föregående period.

Graf, konto kontra OMXSPI den senaste perioden:
https://i.imgur.com/2CK375V.png

Uppsättning föregående månad:
Swedbank Robur Ny Teknik (-0.79%)
AMF Aktiefond Småbolag (-1.89%)
IKC Fastighetsfond (-0.12%)
Det inom parentes avser utvecklingen de senaste 30 dagarna

Uppsättning kommande månad:
Swedbank Robur Ny Teknik (+17.15%)
AMF Aktiefond Småbolag (+10.57%)
Länsförsäkringar USA Indexnära (+8.2%)
Det inom parentes avser utvecklingen på 3 månader

IKC Fastighetsfond åker ut till fördel för LF USA. Detta trots att fastighetsfonden är den som har gått minst dålig denna månad; det är helt enkelt ett fall där USA har gått bättre sett till de senaste 3 månaderna.

Värt att notera är givetvis att portföljen fortsätter gå på offensiven trots att marknaden varit ganska skakig den senaste veckan. Oftast förlorar man dock på panikartartade beslut som tas med känslor så det kanske inte är helt fel att vara lite återhållsam trots att man med fog kan spekulera att även kommande månad blir sisådär.

Något annat som alltid är intressant att se är att USD/SEK och Pacific Precious (guld och silver) nu också lagt sig över mitten på listan över fonder som ingår i mitt grundurval av fonder. Det vore därför inte helt oväntat om ett byte till någon av dessa blir aktuellt nästa månad.

---

# TAA - Taktisk tillgångsallokering

I den mindre explosiva TAA-portföljen bör det inte varit någon trevlig månad då man även där gått minus. Inte lika mycket som index, OMXSPI, men ändå runt -1%. Ett ganska bra resultat ändå då man trots allt går runt 100% bättre än index. Ett blysänkte har återigen varit Spiltan Investmentbolag som gått hela -3.17% de senaste 30 dagarna.

Tack vare diversifieringen utgörs dock portföljen endast av en femtedel av denna fond så effekten blir inte särskilt stor. Detta särskilt om man dessutom har saker som AMF Räntefond Lång och IKC Fastighetsfond.

Förra månaden såg det ut så här:
https://i.imgur.com/HAXZM1I.png

Givet samma fonder ser det ut så här denna månad:
https://i.imgur.com/J5iL2jN.png

Inga byten är således aktuella då det överordnade UERATE gör att MA-värdena inte används. Om man inte skulle använda det skulle man istället gått ur Spiltan Investmentbolag för någon månad sedan eller två och istället lägga dessa 20% på korta räntor eller dylikt.

---

# MOM+AGG

För de flesta portföljer som använder relativ momentum mellan tillgångsklasser och som har ett grundurval som inte inspirerats av rosa hästar i “My Little Pony” bör månaden ha varit ganska okej. Den lilla diversifieringen man ändå har även om man endast sitter med 3 bör ha varit tillräcklig för att denna sämre månad inte ska ha varit helt katastrofal.

MOM+AGG @ 6m ‘lock-back’:
https://i.imgur.com/tConlbT.png
Rader med ljusblå bakgrund är de som låg bäst till föregående period

Med 6 månader ‘lock-back’ har man gjort hyffsade val förutsatt att man inte har haft ett grundurval som gjort att man av någon anledning fastnat i helt fel fonder. Svenska fastigheter och fastighetsbolag via IKC Fastighetsfond har annars stabiliserat upp och har man utöver detta suttit med USD/SEK via SEB Korträntefond USD har man kunnat skapa trådar här på Flashback där det nästan kan framstå som att man vet man vad sysslar med.

MOM + AGG @ 3m ‘look-back’:
https://i.imgur.com/49MczjF.png

Som jag skrev tidigare sker ett byte. IKC Fastighetsfond ut till fördel för LF USA. Värt att notera är att nästan samtliga tillgångar haft en riktig skitvecka och en riktig skitmånad. Det är endast Putins Ryssland som verkar sugna på att räcka upp ett finger för ryskt index bryter mot trenden och DBX Russia Cap har rentav gått plus vilket är ganska spännande (och något som man skulle kunna skriva väldigt mycket om). Ryssen kanske är på väg tillbaka.

Värt att också notera är köpet av LF USA som görs trots att fonden gått -2.34% på en vecka. Det kan komma att bli ett köp av “fallande knivar” eller så blir det ett “billigt köp”. Tiden får visa hur det blir.

---

För föregående rapport, ‘3 juni 2018’, se inlägg:
(FB) Tråden om strategier för fonder

Andra intressanta inlägg i tråden:
Nya backtester: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trådstart, olika typer av investerare mm: (FB) Tråden om strategier för fonder
60/40-portföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Allvädersportföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med glidande medelvärde: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med Momentum #1: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med Momentum #2: (FB) Tråden om strategier för fonder

Varför arbetslöshetssiffror från USA?
http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/
Senast redigerad av sinewave 2018-07-08 kl. 22:23.
Citera
2018-07-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
# Rapport, 8 juli 2018

I fredags kom, inte helt oväntat, nya siffror för arbetslösheten i USA (UERATE). Lite mer drama denna gång då vi kliver upp från 3.8 till 4.0. Ett hopp på 0.2 vilket gör att vi nu ligger väldigt nära medelvärdet på 12 månader. Om UERATE nästa månad går upp till 4.1, endast med 0.1, kommer signal för en påbörjad lågkonjunktur utlösas.

Vi kommer förmodligen fortsätta se en skakig marknad framöver. Inte främst pga UERATE, även om det i regel är en faktor, utan främst pga ett möjligt handelskrig mellan USA/EU/Ryssland/Kina.

Utöver detta gjorde Sverige en fruktansvärd insats mot England under VM i fotboll, men börserna runt om i världen lär nog inte påverkas nämnvärt av det.

Graf, UERATE + MA12 kontra S&P500:
https://i.imgur.com/OKVLWUp.png
UERATE = Cyan, MA12 = Rött, S&P500 = Magenta

För den som undrar varför vi tittar på UERATE sök i tråden efter saker som “arbetslöshet” eller djupdyk och läs: http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/

---

# Det egna innehavet

Varje månad då UERATE kommer justerar jag mitt egna innehav. Siffrorna kommer alltid på fredagar vilket gör att det blir den kommande helgen efter det. Just denna helg passar det ganska fint då det var VM-fotboll på lördagen vilket resulterade, inte helt otippat, att en hel del alkohol av varierande sorter dracks.

Perioden har präglats av en börs som började bra (UERATE gick ned till 3.8 trots allt) men som sedan kom av sig då det skulle börja bråkas om tullar och annat i USA. Detta har gjort att OMXSPI gått ännu mer back än föregående månad och portföljen som nästan helt toppat laget med risk har därför också fått ta lite stryk. Inget att hetsa upp sig för dock då det rör sig om -0.94% vilket i jämförelse med index, OMXSPI, är väldigt bra trots allt (OMXSPI -2.34%).

Egna innehavet (MOM+AGG @ 3m + UERATE + MA6): -0.94% (+2.40%)
OMXSPI: -2.34% (-0.61%)
Avanza Zero: -2.21% (+0.33%)
Det inom parentes avser föregående period.

Graf, konto kontra OMXSPI den senaste perioden:
https://i.imgur.com/2CK375V.png

Uppsättning föregående månad:
Swedbank Robur Ny Teknik (-0.79%)
AMF Aktiefond Småbolag (-1.89%)
IKC Fastighetsfond (-0.12%)
Det inom parentes avser utvecklingen de senaste 30 dagarna

Uppsättning kommande månad:
Swedbank Robur Ny Teknik (+17.15%)
AMF Aktiefond Småbolag (+10.57%)
Länsförsäkringar USA Indexnära (+8.2%)
Det inom parentes avser utvecklingen på 3 månader

IKC Fastighetsfond åker ut till fördel för LF USA. Detta trots att fastighetsfonden är den som har gått minst dålig denna månad; det är helt enkelt ett fall där USA har gått bättre sett till de senaste 3 månaderna.

Värt att notera är givetvis att portföljen fortsätter gå på offensiven trots att marknaden varit ganska skakig den senaste veckan. Oftast förlorar man dock på panikartartade beslut som tas med känslor så det kanske inte är helt fel att vara lite återhållsam trots att man med fog kan spekulera att även kommande månad blir sisådär.

Något annat som alltid är intressant att se är att USD/SEK och Pacific Precious (guld och silver) nu också lagt sig över mitten på listan över fonder som ingår i mitt grundurval av fonder. Det vore därför inte helt oväntat om ett byte till någon av dessa blir aktuellt nästa månad.

---

# TAA - Taktisk tillgångsallokering

I den mindre explosiva TAA-portföljen bör det inte varit någon trevlig månad då man även där gått minus. Inte lika mycket som index, OMXSPI, men ändå runt -1%. Ett ganska bra resultat ändå då man trots allt går runt 100% bättre än index. Ett blysänkte har återigen varit Spiltan Investmentbolag som gått hela -3.17% de senaste 30 dagarna.

Tack vare diversifieringen utgörs dock portföljen endast av en femtedel av denna fond så effekten blir inte särskilt stor. Detta särskilt om man dessutom har saker som AMF Räntefond Lång och IKC Fastighetsfond.

Förra månaden såg det ut så här:
https://i.imgur.com/HAXZM1I.png

Givet samma fonder ser det ut så här denna månad:
https://i.imgur.com/J5iL2jN.png

Inga byten är således aktuella då det överordnade UERATE gör att MA-värdena inte används. Om man inte skulle använda det skulle man istället gått ur Spiltan Investmentbolag för någon månad sedan eller två och istället lägga dessa 20% på korta räntor eller dylikt.

---

# MOM+AGG

För de flesta portföljer som använder relativ momentum mellan tillgångsklasser och som har ett grundurval som inte inspirerats av rosa hästar i “My Little Pony” bör månaden ha varit ganska okej. Den lilla diversifieringen man ändå har även om man endast sitter med 3 bör ha varit tillräcklig för att denna sämre månad inte ska ha varit helt katastrofal.

MOM+AGG @ 6m ‘lock-back’:
https://i.imgur.com/tConlbT.png

Med 6 månader ‘lock-back’ har man gjort hyffsade val förutsatt att man inte har haft ett grundurval som gjort att man av någon anledning fastnat i helt fel fonder. Svenska fastigheter och fastighetsbolag via IKC Fastighetsfond har annars stabiliserat upp och har man utöver detta suttit med USD/SEK via SEB Korträntefond USD har man kunnat skapa trådar här på Flashback där det nästan kan framstå som att man vet man vad sysslar med.

MOM + AGG @ 3m ‘look-back’:
https://i.imgur.com/49MczjF.png

Som jag skrev tidigare sker ett byte. IKC Fastighetsfond ut till fördel för LF USA. Värt att notera är att nästan samtliga tillgångar haft en riktig skitvecka och en riktig skitmånad. Det är endast Putins Ryssland som verkar sugna på att räcka upp ett finger för ryskt index bryter mot trenden och DBX Russia Cap har rentav gått plus vilket är ganska spännande (och något som man skulle kunna skriva väldigt mycket om). Ryssen kanske är på väg tillbaka.

Värt att också notera är köpet av LF USA som görs trots att fonden gått -2.34% på en vecka. Det kan komma att bli ett köp av “fallande knivar” eller så blir det ett “billigt köp”. Tiden får visa hur det blir.

---

För föregående rapport, ‘3 juni 2018’, se inlägg:
(FB) Tråden om strategier för fonder

Andra intressanta inlägg i tråden:
Nya backtester: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trådstart, olika typer av investerare mm: (FB) Tråden om strategier för fonder
60/40-portföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Allvädersportföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med glidande medelvärde: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med Momentum #1: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med Momentum #2: (FB) Tråden om strategier för fonder

Varför arbetslöshetssiffror från USA?
http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/

En fråga nu när UERATE börjar närma sig ma12:

Ponera att uerates ma12 bryts kommande månad (dvs tecken på kommande recession), och det inte finns någon fond som ligger över MA. Då ska jag ju köpa ”säkerhet” för hela kapitalet enligt MOM AGG-strategin.

Väljer jag då de av AMF Räntefond Lång, Carnegie Corporate Bond A SEK, Spiltan Räntefond Sverige samt SEB Korträntefond USD - Lux som gått bäst de senaste 3 månaderna, precis som när jag köper ”vanliga” fonder? Används MA någonsin för säkerhet?
Citera
2018-07-11, 21:27
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backdrifter
En fråga nu när UERATE börjar närma sig ma12:

Ponera att uerates ma12 bryts kommande månad (dvs tecken på kommande recession), och det inte finns någon fond som ligger över MA. Då ska jag ju köpa ”säkerhet” för hela kapitalet enligt MOM AGG-strategin.

Väljer jag då de av AMF Räntefond Lång, Carnegie Corporate Bond A SEK, Spiltan Räntefond Sverige samt SEB Korträntefond USD - Lux som gått bäst de senaste 3 månaderna, precis som när jag köper ”vanliga” fonder? Används MA någonsin för säkerhet?

Nej, du väljer då det som presterat bäst enligt dessa regler:
1. Är över sitt egna medelvärde på X tid
2. Presterat bäst den senaste X tiden

Vad du har som 'X' känner inte jag till.

Om något av detta inte fungerar på de X antal du har blir denna del av portföljen 'out of market' och du lägger då hela den delen i en säkrare tillgång t ex korta räntor. Visst kan du även ha en 'säkrare' grupp som du inbördes har en relativ momentum för, men det är att göra saker ganska mycket mer komplext. Det ska ganska mycket till för att vissa delar av ditt valda antal tillgångar ska börja bli 'out of market' dock, särskilt om du i ditt grundurval har saker som långa räntor, korta räntor, guld/silver och företagsobligationer.
Citera
2018-07-11, 21:32
Medlem
Citat:
Nej, du väljer då det som presterat bäst enligt dessa regler:
1. Är över sitt egna medelvärde på X tid
2. Presterat bäst den senaste X tiden

Vad du har som 'X' känner inte jag till.

Om något av detta inte fungerar på de X antal du har blir denna del av portföljen 'out of market' och du lägger då hela den delen i en säkrare tillgång t ex korta räntor. Visst kan du även ha en 'säkrare' grupp som du inbördes har en relativ momentum för, men det är att göra saker ganska mycket mer komplext. Det ska ganska mycket till för att vissa delar av ditt valda antal tillgångar ska börja bli 'out of market' dock, särskilt om du i ditt grundurval har saker som långa räntor, korta räntor, guld/silver och företagsobligationer.

Punkt 1 har jag koll på. Det var scenariot (som kanske aldrig uppstår) då inga fonder låg över sitt MA som jag fundersam kring, men nu fattar jag. Tack!
Citera
2018-07-12, 08:30
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backdrifter
Punkt 1 har jag koll på. Det var scenariot (som kanske aldrig uppstår) då inga fonder låg över sitt MA som jag fundersam kring, men nu fattar jag. Tack!

Ja, det hela är egentligen ganska enkelt. Är mer ett fall där det via Flashback blir lite svårare att förklara då forumet inte stödjer saker som att kunna lägga in bilder i inlägg samt möjligheten att i efterhand förtydliga delar i äldre inlägg och på så vis förbättra dem med tiden (när frågor dyker upp eller det blir klart att något behöver bli tydligare).

I grund och botten är en MOM+AGG (eg relativ momentum, men googlar du detta får du 100 olika varianter..) urbota enkel. Man har bara en lista och köper sedan (eller behåller) X antal av det som gått bäst den senaste Y tiden. Resten med MA, UERATE och 'out of market' är något av 'expert'- (så svårt är det inte) alternativ. Det svåraste är egentligen själva grundurvalet och hur man motiverar de olika tillgångarna samt klassificerar dessa.

Får man fråga vad du har för grundurval?
Citera
2018-07-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ja, det hela är egentligen ganska enkelt. Är mer ett fall där det via Flashback blir lite svårare att förklara då forumet inte stödjer saker som att kunna lägga in bilder i inlägg samt möjligheten att i efterhand förtydliga delar i äldre inlägg och på så vis förbättra dem med tiden (när frågor dyker upp eller det blir klart att något behöver bli tydligare).

I grund och botten är en MOM+AGG (eg relativ momentum, men googlar du detta får du 100 olika varianter..) urbota enkel. Man har bara en lista och köper sedan (eller behåller) X antal av det som gått bäst den senaste Y tiden. Resten med MA, UERATE och 'out of market' är något av 'expert'- (så svårt är det inte) alternativ. Det svåraste är egentligen själva grundurvalet och hur man motiverar de olika tillgångarna samt klassificerar dessa.

Får man fråga vad du har för grundurval?

Vad tycker du om pacific precious?
Citera
2018-07-13, 18:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad tycker du om pacific precious?

Att det är synd att det inte finns ett billigare alternativ. Annars uppfyller det guld/silver ganska okej normalt sett (dvs exkl extraorsinära händelser som tredje världskriget).
Citera
2018-07-15, 17:58
Medlem
Hej är amatör på detta med ppm men så här hade jag mina val och fördelningar tidigare och det gick riktigt bra.
Länsförsäkringar Global Hållbar 20%
Swedbank Robur Technology 20%
Lannebo Vision 20%
DNB Teknolog 20%
Länsförsäkringar Global Indexnära 20%
Ligger på +16,5% i år och +9,2% sedan start avgift 0,35%

Har nu bytt till detta i stället undrar vad ni har för åsikter om ni tror jag gjort ett bra val eller skulle ja ha kvar den gamla portföljen? Detta är nyligen så varken värdeutvecklingen eller snitt på avgift syns ännu. Vet att 3 av dom är teknikfonder men de går bra i alla fall. Ska försöka byta minst en av teknikfonderna längre fram men vet inte till vad. Tips uppskattas och målet är att skaffa en momentum strategi så jag bara behöver lägga tid på ombalansering ibland och slippa sitta klistrad flera ggr per dag framför datorn.

Swedbank Robur Technology 15%
AP/ Aktiefond 40%
Länsförsäkringar Global Indexnära 15%
Lannebo Vision 15%
DNB Teknologi 15%
Citera
2018-07-15, 20:02
Medlem
Tjabba alla!

Alltså, jag har funderingar kring börskrascher och ekonomin generellt...
Procentenheterna visar fördelningen av min ekonomi.

Jag har ca:
30% på börsen (fonder)
30% på mitt bank kort som jag betalar mat, hyra, nöjen osv..
40% Ligger i väntan på en eventuell börskrasch

Jag vet att generellt ska man låta bli att tajma börsen men har haft fonder i knappt 6 månader och jag tycker inte det känns riktigt att dra in dom 40% till börsen, jag menar, en börskrasch var längesedan nu.. Enligt historik kommer krascher genomsnitt var 10 år. Så, vad hade ni gjort i min situation? Tänker jag helt fel?

Tacksam för svar
Citera
2018-07-15, 20:25
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse789
Tjabba alla!

Alltså, jag har funderingar kring börskrascher och ekonomin generellt...
Procentenheterna visar fördelningen av min ekonomi.

Jag har ca:
30% på börsen (fonder)
30% på mitt bank kort som jag betalar mat, hyra, nöjen osv..
40% Ligger i väntan på en eventuell börskrasch

Jag vet att generellt ska man låta bli att tajma börsen men har haft fonder i knappt 6 månader och jag tycker inte det känns riktigt att dra in dom 40% till börsen, jag menar, en börskrasch var längesedan nu.. Enligt historik kommer krascher genomsnitt var 10 år. Så, vad hade ni gjort i min situation? Tänker jag helt fel?

Tacksam för svar

Ser ut som en sund fördelning.

Läste att det är hög inflation i USA nu (2,8%) så kan vara läge att ligga still. Själv har jag en depå med enbart amerikanska innehav plus automatiskt månadsspar i 4 fonder. Jag köper inga nya aktier nu utan sparar bara det jag får in...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in