Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 18:36
  #937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Dum fråga, men vad menas med långa resp korta räntor?
Samt kontanter , räknas obligationer in här ?

Rika Tillsammans har ett jättebra inlägg om räntor: https://rikatillsammans.se/rantefonder/
Citera
2018-09-16, 08:29
  #938
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Dum fråga, men vad menas med långa resp korta räntor?
Samt kontanter , räknas obligationer in här ?

Kontanter = kontanter (dvs pengar på ett bankkonto eller bokstavligen pengar i madrassen)
Korta räntefonder = Räntefonder med en bindningstid a 0-2 år
Medellånga räntefonder = Räntefonder med bindningstid a 2-10 år
Långa räntefonder = Räntefonder med en bindningstider a 10-30+ år (viss avvikelse förekommer, vissa menar att det är 15+ år som gäller)

Obligationer är, rent praktiskt, synonymt med räntor. I Sverige är det dessutom så att en "obligationsfond" rent praktiskt är att synonymt med "lång räntefond".

Korta räntefonder kallas också ibland 'penningmarknadsfonder'.

En fotnot är att vi i Sverige knappt (eller inte alls vad jag sett) har fonder som internationellt sett är långa räntefonder (en. Long Term Bonds). Detta då de flesta, t ex AMF Räntefond Lång, har en duration om 2-10 år och alltså inte endast består av räntor på 10+ år. De flesta "långa" räntefonder i Sverige är alltså internationellt sett medellånga räntefonder.
Citera
2018-09-17, 01:08
  #939
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
Eget tycke och smak..
Sedan om man kollar på exempelvis Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära som ska följa indexet MSCI Emerging Markets så har den från 2014-06(Så länge fonden funnits) avkastat strax under SIXRX och långt under S&P 500...

Sedan har vi Trump som försöker klämma åt Kina det drabbar dem en del osv osv.. Jag känner mig mer trygg med Sverige och USA och över tid har de avkastat bättre..

Sen så har ju Sverige och USA stor exponering mot den växade världen.. Våra bolag säljer ju en hel del dit med..

Sedan om man har en fond som följer SIXRX så har man ca 250bolag där och i S&P 500 är det 500 bolag så riskspridning mot 750 bolag räcker för mig gott och väl utan att blanda in tillväxtmarknader..

Har man mer tid intresse och kunskap kan man nog hoppa in och ur olika tillväxtmarknader och få en högre avkastning än mina Sverige och USA fonder.. Men jag tycker det mest är något hela tiden.. Korruption, Regeringsproblem, Valutakriser, Handelskrig, Sanktioner, Oljeprisberoende etc etc..

bra utläggning! glömde tacka :^)

Tänkte snabbt höra hur du menar med "Omvikta räntor/aktier" syftar du på att köpa in i dem fonder som gått ner efter ett halvår och sälja av de med vinst för balansera upp portföljen igen?

edit: en fråga till. såg du rekommenderade LF USA indexnära. Varför kör du inte på ex Swedbank Robur Access USA? Är det för du tycker den speglar ett bättre index och så fall varför?
__________________
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2018-09-17 kl. 01:17.
Citera
2018-09-17, 13:58
  #940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
bra utläggning! glömde tacka :^)

Tänkte snabbt höra hur du menar med "Omvikta räntor/aktier" syftar du på att köpa in i dem fonder som gått ner efter ett halvår och sälja av de med vinst för balansera upp portföljen igen?

edit: en fråga till. såg du rekommenderade LF USA indexnära. Varför kör du inte på ex Swedbank Robur Access USA? Är det för du tycker den speglar ett bättre index och så fall varför?

1. Ja så blir det, hitta en lämplig period som passar dig kvartal, halvår eller helår. Om du sagt att du ex. ska köra med 70% aktiefonder 30% räntor så viktar du då om så att du får det förhållandet igen. Om börsen gått ner kommer du att köpa om den gått upp så säljer man. Detsamma gäller ju ibland aktiefonderna har man tänkt sig 50% Sverige 20% USA så fixar man så man får det förhållandet igen.

Sedan tvistar de lärde om det bästa förhållandet mellan aktier och räntor.. Tror Buffet nämnt 90/10%, Graham gillade väl 50/50%, Bogle 65/35%.. Handlar om risken man vill ta med sitt kapital. Ju längre man ska vara i marknaden desto mer aktier allra helst idag med våra dåliga räntor.. Dock räknar Spiltan Högräntefond med ca 4,5% avkastning framöver så det är ju inte alltför dåligt om de fixar det..

Vidare finns det olika åsikter om hur ofta man ska rebalansera.. Dock säger väl de flesta att det ska vara minst en gång per år.

2. Har inte undersökt närmre.. Buffet brukar säga att man ska köpa S&P 500 (LF försöker följa detta) och det är ett relativt sett kändare index som man får höra om i nyheter etc. Swedbank Robur Acess USA följer ett för mig mindre känt index men kollar man till Performance och innehåll är det efter en snabb koll väldigt liknande så det fungerar nog lika bra det.
Citera
2018-09-17, 14:35
  #941
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
Spiltan Högräntefond med ca 4,5% avkastning framöver så.

Frågan är hur frikopplad från aktiemarknaden den fonden är? När man låner ut till företag med hög risk så blir man ju beroende av att företagen går bra, kan betala sina skulderr och inte till exempel går i konkurs.
Citera
2018-09-17, 14:45
  #942
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Frågan är hur frikopplad från aktiemarknaden den fonden är? När man låner ut till företag med hög risk så blir man ju beroende av att företagen går bra, kan betala sina skulderr och inte till exempel går i konkurs.

Företagsobligationer/företagsräntor är i regel kopplade till börsen på så vis att de i regel går som bäst när börsen går bra och sämre när börsen inte går bra. Korrelationen (kopplingen) är dock inte 100%.

Detta gäller dock alla alternativ med högre risk utom, historiskt, ädelmetaller som guld och silver. Om detta står sig återstår dock att se. Under Brexit (runt 23 juni 2016) stod det sig, den senaste datapunkten vi har när börserna runt om i världen kraftigt gick ned.

Du skulle kunna utföra en liten studie där du helt enkelt tittar på olika tillgångar under denna specifika period för att se hur det gick.

Här är en skärmdump som visar Spiltan Högräntefod mellan 1 juni-30 juni 2016:
https://i.imgur.com/U8ERiWK.png

Fotnot: Allt detta är f.ö. svagt OT för tråden som primärt rör strategier och inte enskilda tillgångar på det vis som diskuteras här (allt bör ha sin utgångspunkt i en strategi, något som nuvarande diskussion inte verkar beröra).
Citera
2018-09-18, 17:07
  #943
Medlem
Med tanke på handelskriget som rasar mellan Usa och Kina, håller ni på de fonderna eller säljer? Jag har en hel del i Robur Asien och SPP Usa. Hur är tänker ni som är mer erfarna? Låta dem rasa och hålla på dem tills de återhämtar sig eller sälja och byta till en bättre marknad?
Citera
2018-09-18, 18:25
  #944
Medlem
detta skrevs 30/7 -2018 av Johanna Kull på Avanza om det är bra eller ej vet ej

– Tillväxtmarknadsfonderna, i synnerhet kinafonderna, har påverkats negativt av den pågående handelskonflikten med USA. Även den starka dollarn agerar sänke. Dels har många länder lånat pengar i dollar och dels lockar en starkare dollar investerare att flytta pengar från tillväxtmarknaderna till USA. Som sparare kan det däremot vara klokt att fortsätta med sitt vanliga månadssparande i fonderna. Att parera sitt sparande utifrån topplistor över vilka fondtyper som gått bäst eller sämst senaste månaderna är oftast inget vinnande drag, säger Johanna Kull .
Citera
2018-09-20, 10:31
  #945
Medlem
sinewaves avatar
Denna tråd rör strategier för fonder, inte allmänt spekulerande kring specifika tillgångar eller börser i en kontext ej knuten till någon typ av strategi.

Det finns gott om trådar avsedda för allmänt prat eller spekulerande, använd gärna dessa istället.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2018-09-20 kl. 10:34.
Citera
2018-10-03, 23:43
  #946
Medlem
Ni som kör GTAA AGG3, vilka fonder har ni som ni väljer emellan?
Citera
2018-10-04, 21:41
  #947
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugde
Ni som kör GTAA AGG3, vilka fonder har ni som ni väljer emellan?

http://www.bilddump.se/bilder/201810...:d0d3:26fa.jpg

Dessa kör jag. De som har samma färg väljer jag bara den som är bäst
Citera
2018-10-05, 10:37
  #948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113
http://www.bilddump.se/bilder/201810...:d0d3:26fa.jpg

Dessa kör jag. De som har samma färg väljer jag bara den som är bäst

Ok. Om jag fattar rätt så är du just nu investerad i (rank) 1, 3 och 4. Är det google spreadsheet? Skulle du möjligen kunna dela ut det? Snälla.

Vänligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback