2007-04-21, 12:29
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Skulle offra min högerarm för ett besök i Staglaberget...

För ni som är mer intresserade kom tidigare i höstas boken "Kalla krigets Kronoberg". En kartläggning av gamla bunkrar och skyddsrum i Kronoberg, jävligt spännande.
Den gången är väl igenfylld med jord och dylikt dock vet jag ungefär var den gamla ingången ligger. passerade den många gånger.
Citera
2007-04-21, 12:31
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stekt_OrM
Okej, läste inte så långt

Nu när det byggs ett nytt va-torn, kommer det på teleborg att sluta användas då? Det skulle kunna vara värt ett besök.

Synd att ni ska till va-tornet ikväll. Jag skulle gärna följt med.
Menar du ekotemplet det har ju blivit en turistattraktion
Citera
2007-04-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Menar du ekotemplet det har ju blivit en turistattraktion

Men inne i det. givet vis skiter väll jag i att det är en massa små ungar som springer runt och gör ekon där under. Det är in jag vill
Citera
2007-04-28, 20:10
Medlem
Staglaberget...

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Skulle offra min högerarm för ett besök i Staglaberget...

För ni som är mer intresserade kom tidigare i höstas boken "Kalla krigets Kronoberg". En kartläggning av gamla bunkrar och skyddsrum i Kronoberg, jävligt spännande.

Försvarsmakten försökte sälja bergrummen i staglaberget 2002 eller 2003. Det stod i Smålandsposten (de lämnade ut det till köpande för högstbjudande), Kan tänka mig att nåt itföretag köpte det till att ha serverhall i (Poppis användning)..
Citera
2007-04-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gruvan
Försvarsmakten försökte sälja bergrummen i staglaberget 2002 eller 2003. Det stod i Smålandsposten (de lämnade ut det till köpande för högstbjudande), Kan tänka mig att nåt itföretag köpte det till att ha serverhall i (Poppis användning)..

Ja fast det såldes aldrig och nu är det plomberat.
Citera
2007-05-11, 18:34
Medlem
euromixerss avatar
http://www.smp.se/bild_arkiv/80/00000274380.jpg

Det där verkar vara ett schyst UE ställe i småland. Dock ska det säljas nu.

Marken och 13 byggnader i Delary kommer att säljas vid en offentlig auktion i slutet av maj.

Grindarna är ännu låsta in till det avvecklade militära centralförrådet i Delary. En gång var anläggningen superhemlig men hemligstämpeln hävdes för ett par år sedan.
De första husen uppfördes i samband med att andra världskriget bröt ut och den senaste utbyggnaden var så sent som på 1980-talet.

Avveckling
Som en följd av tidigare försvarsbeslut pågår sedan flera år en avveckling av stora mängder förråd och andra militära byggnader runt om i landet. Snart är det Delarys tur.
-Vi kommer att först bjuda in till en visning av anläggningen och sedan ha en offentlig auktion veckan därpå, berättar Björn Lundström, Fortifikationsverket.
Björn Lundström håller i utförsäljningen av militära anläggningar i hela södra Sverige. Det speciella med anläggningen i Delary är att marken ägs av Sveaskog medan byggnaderna är i Fortifikationsverkets ägo. Orsaken är att anläggningen en gång var så hemlig att man inte ville skylta med fastigheten i offentliga register.
-Den som är spekulant ska bjuda på både husen och marken. Allt eller inget, förklarar Björn Lundström som planerar för visning och auktion i slutet av maj.

Källa: http://smp.se/article/815301_101-0-0-0
Citera
2007-05-21, 21:56
Medlem
efamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
http://www.smp.se/bild_arkiv/80/00000274380.jpg

Det där verkar vara ett schyst UE ställe i småland. Dock ska det säljas nu.

Marken och 13 byggnader i Delary kommer att säljas vid en offentlig auktion i slutet av maj.

Grindarna är ännu låsta in till det avvecklade militära centralförrådet i Delary. En gång var anläggningen superhemlig men hemligstämpeln hävdes för ett par år sedan.
De första husen uppfördes i samband med att andra världskriget bröt ut och den senaste utbyggnaden var så sent som på 1980-talet.

Avveckling
Som en följd av tidigare försvarsbeslut pågår sedan flera år en avveckling av stora mängder förråd och andra militära byggnader runt om i landet. Snart är det Delarys tur.
-Vi kommer att först bjuda in till en visning av anläggningen och sedan ha en offentlig auktion veckan därpå, berättar Björn Lundström, Fortifikationsverket.
Björn Lundström håller i utförsäljningen av militära anläggningar i hela södra Sverige. Det speciella med anläggningen i Delary är att marken ägs av Sveaskog medan byggnaderna är i Fortifikationsverkets ägo. Orsaken är att anläggningen en gång var så hemlig att man inte ville skylta med fastigheten i offentliga register.
-Den som är spekulant ska bjuda på både husen och marken. Allt eller inget, förklarar Björn Lundström som planerar för visning och auktion i slutet av maj.

Källa: http://smp.se/article/815301_101-0-0-0

Har länge haft funderingar på att ta en titt på stället, ser onekligen jäkligt fräsigt ut från utsidan. Återkommer ev med foton om det blir så. Man vill ju inte riskera rikets säkerhet!
Citera
2007-05-26, 20:33
Medlem
Swe-Boys avatar
Slakteri

Någon som varit inne i det nerlagda slakteriet i Alvesta?
Citera
2007-05-26, 23:28
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe-Boy

Jag har hört att rivningen har påbörjats..
Citera
2007-05-27, 00:13
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
En liten grej i Växjö...
Mindre industri
Citera
2007-05-27, 00:20
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe-Boy
Någon och en gång till

Citera
2007-05-27, 11:06
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
En liten grej i Växjö...
Mindre industri

En liten ledtråd var det ligger kunde va trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in