2011-02-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspektorn
Dock tveksamt att "kommungubbar" skulle inhysas där - Växjö kommuns ledningscentral för civilförsvaret heter Häxan och ligger inte i Räppe.

Det var en vild gissning från min sida, jag har ingen aning. Den "inre delen" verkar vara väldans hysch-hysch i alla fall.
Citera
2011-02-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Jag har länge haft på känn att Räppe har varit ett lysande exempel på Maskirovka. Och om det du nu berättar stämmer så tycker jag att vi är något bra på spåren. Finns ganska, eller nej, mycket som tyder på just detta.
Det borde vara en högre stab, typ Fo-stab men det är det inte eftersom A1 Fo16 var Vislanda skola och A2 Fo16 var Lammhults skola. MiloS staben var förlagd i Skåne, minns inte vart just nu, så vad fasen är det för typ av stab?

I Kalla krigets Kronoberg kan man på sida 65 läsa följande:

Bortsett från landets högsta militärledning som skulle samgrupera med regeringen i en speciell "högkvarterszon" hade förberedelser vidtagits i Kronobergs län för att ta emot övrig militär infrastruktur, inkluderat militärområdesstaben. Denna stab är mycket personalkrävande vilket bland annat kräver omfattande förläggningsutrymmen, närmare uppgifter kommer dock inte att presenteras här.
Citera
2011-02-24, 09:37
Medlem
Citat:
Jag har länge haft på känn att Räppe har varit ett lysande exempel på Maskirovka. Och om det du nu berättar stämmer så tycker jag att vi är något bra på spåren. Finns ganska, eller nej, mycket som tyder på just detta.
Det borde vara en högre stab, typ Fo-stab men det är det inte eftersom A1 Fo16 var Vislanda skola och A2 Fo16 var Lammhults skola. MiloS staben var förlagd i Skåne, minns inte vart just nu, så vad fasen är det för typ av stab?

Jag vet att du vet och jag vet också att du kan Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.
Citera
2011-02-24, 11:07
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r42
I Kalla krigets Kronoberg kan man på sida 65 läsa följande:

Bortsett från landets högsta militärledning som skulle samgrupera med regeringen i en speciell "högkvarterszon" hade förberedelser vidtagits i Kronobergs län för att ta emot övrig militär infrastruktur, inkluderat militärområdesstaben. Denna stab är mycket personalkrävande vilket bland annat kräver omfattande förläggningsutrymmen, närmare uppgifter kommer dock inte att presenteras här.

Ja men då så, då fick jag mina misstankar bekräftade. Och i och med detta så tycker jag att vi ska placera in en fågel på lodrätt 5.

Citat:
Ursprungligen postat av somic
Jag vet att du vet och jag vet också att du kan Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.

Absolut. Dock använder jag mig enbart av högst öppna dokument i min jakt. Vilket förvisso också är straffbart...
Citera
2011-02-25, 18:26
Medlem
WhoiSTechs avatar
Jag är inte helt säker på vad som finns inne i Räppeberget, men jag vet att när vi en gång skulle låna tält 20 till Hemvärnets övning så hämtade vi dem just där i Räppe, om det finns mer där inne sedan det vet jag inget om, men kan tänka mig att det är ett förråd modell större helt enkelt.
Citera
2011-02-25, 22:39
Medlem
LågOchLångsams avatar
Måste fråga om det var någon som hann med att kika in i lokalerna som Rififi höll till i innan de revs.
Citera
2011-03-03, 21:10
Medlem
hashish-boys avatar
AerotechTelub nära Växjö. stängslet är kass på ett ställe pga av nerfallet träd
Citera
2011-03-06, 17:26
Medlem
WhoiSTechs avatar
Jag har under en längre tid börjat fatta intresse för UE, jag och en polare som bor strax norr om Växjö hade tänkt att börja till sommaren, eller när snön försvunnit iaf. Det jag skulle vilja fråga är om det är någon som har tipps liknande för ett eventuellt lite enklare objekt att börja med i närområdet? Vilken utrustning som vi som är 2 borde använda oss av och om det är något som vi bör tänka på vid objekten ikring Växjö? Svar går alldeles utmärkt i PM osv.
Alternativt hur jag ska gå till väga för att hitta nya objekt.

Mod får gärna tillrättavisa mig till att göra en helt ny/skriva i befintlig tråd men eftersom jag mest intresserar mig för just Växjö så tyckte jag den delen iaf passade in här.
Citera
2011-03-13, 00:08
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
AerotechTelub nära Växjö. stängslet är kass på ett ställe pga av nerfallet träd

Jobbigt dock att åka dit för brott mot 2010:305 för något så pass "ointressant". Allt som verkar intressant där ute skyddas av mer än bara staketet om man säger så...
Citera
2011-03-13, 07:39
Medlem
Citat:
Jobbigt dock att åka dit för brott mot 2010:305 för något så pass "ointressant". Allt som verkar intressant där ute skyddas av mer än bara staketet om man säger så...

Jaså, som vadå. Mig veterligen finns där inte ens stationära väktare.
Citera
2011-03-13, 18:09
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollower
Jaså, som vadå. Mig veterligen finns där inte ens stationära väktare.

Tjocka dörrar, typ. Har varit runt staketet och tittat och det ser ut som att det finns saker under marken. Vilket är fullständigt logiskt när man tänker på ställets historia. De hade tom ett eget driftvärn, typ, som hade vapen och uniformer förvarade inne i verkstäderna.
Citera
2011-03-14, 01:23
Medlem
Mrchrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoiSTech
Jag har under en längre tid börjat fatta intresse för UE, jag och en polare som bor strax norr om Växjö hade tänkt att börja till sommaren, eller när snön försvunnit iaf. Det jag skulle vilja fråga är om det är någon som har tipps liknande för ett eventuellt lite enklare objekt att börja med i närområdet? Vilken utrustning som vi som är 2 borde använda oss av och om det är något som vi bör tänka på vid objekten ikring Växjö? Svar går alldeles utmärkt i PM osv.
Alternativt hur jag ska gå till väga för att hitta nya objekt.

Mod får gärna tillrättavisa mig till att göra en helt ny/skriva i befintlig tråd men eftersom jag mest intresserar mig för just Växjö så tyckte jag den delen iaf passade in här.

Ja det hade varit kul med lite tips från alla er andra, har nämligen också blivit nyfiken på UE samt på vad som kan tänkas gömma sig i eller runt Växjö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in