2009-04-06, 23:10
Medlem
SvartaPuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
I Växjö finns inte så mycket

Då var det som jag trodde, myten är spräckt en gång för alla!

Okej synd. hade varit trevligt att utforska nånting nu när våren närmar sig.

Edit: Fick skriva om pga krypterad mening från min sida.
Senast redigerad av SvartaPucken 2009-04-06 kl. 23:14.
Citera
2009-04-07, 10:33
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaPucken
Okej synd. hade varit trevligt att utforska nånting nu när våren närmar sig.

Edit: Fick skriva om pga krypterad mening från min sida.

Det är bättre att ge sig ut till byggderna utanför staden.
Citera
2009-04-07, 13:26
Medlem
SvartaPuckens avatar
Citat:
Det är bättre att ge sig ut till byggderna utanför staden.

jag trodde inte det var speciellt mycket runt om heller. för det var inte tvunget att vara i Växjö stad för min del.

Det får ju dock vara inom vissa rimliga gränser, är trotsalt arbetslös så några enorma summor till bensin finns inte.

Men ja får väl ta o se om jag hittar något roligt runt om.
Citera
2009-04-07, 14:28
Medlem
Calleponken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaPucken
Ps kollade lite till idag med de på teknikum och det ska inte finnas någon tunnel, enligt vaktmästaren.

Har själv gått på katedral och varit nere i en jättetunnel som ska gå bort mot teknikum så jag tror inte på hycklaren till vaktmästare.

Edit; Om den går hela vägen till teknikum vet jag inte, men möjligheten finns . Så myten kan fortsätta att leva vidare.
Senast redigerad av Calleponken. 2009-04-07 kl. 14:31.
Citera
2009-04-08, 13:10
Medlem
SvartaPuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calleponken.
Har själv gått på katedral och varit nere i en jättetunnel som ska gå bort mot teknikum så jag tror inte på hycklaren till vaktmästare.

Edit; Om den går hela vägen till teknikum vet jag inte, men möjligheten finns . Så myten kan fortsätta att leva vidare.

Hmm jadu jag skulle nog inte satsa pengar på att den gjorde det, det går en tunnel mellan teknikums lokaler till gymnastiksalen, det är den enda som jag har hittat, har Jobbat på teknikum, och vandrat omkring så mycket så det nästan är löjligt. så det finns inte någon ingång vad vi har kunnat lista ut så.
men visst väljer du att ignorera det så får du väl hoppas och tro att det finns en tunnel där.

Det kan ju även vara så att det skulle bli en tunnel, men att den inte slutfördes pga nånting.
Citera
2009-04-08, 16:13
Medlem
LågOchLångsams avatar
Om vi nu ska hårddra det här så får vi först ställa oss frågan, Varför skulle det finnas behov av en tunnel?

Personligen ser jag inget behov. Ingen av skolorna är förberedda för krigssjukvård eller har andra funktioner i totalförsvaret (mer än skyddsrum).
Citera
2009-04-08, 16:16
Medlem
mrBatemans avatar
Citat:
Om vi nu ska hårddra det här så får vi först ställa oss frågan, Varför skulle det finnas behov av en tunnel?

Personligen ser jag inget behov. Ingen av skolorna är förberedda för krigssjukvård eller har andra funktioner i totalförsvaret (mer än skyddsrum).

Om jag inte är helt ute och cyklar så stod det väl i Kalla krigets Kronoberg att Katedralskolan skulle fungera som någon slags krigssjukvårds-grej. Jag kan mycket väl ha fel
Citera
2009-04-08, 20:00
Medlem
Funderar lite över nerlagda järnvägar i länet, finns ju en del sådana så det borde väl finnas lite spår ute i naturen.

Alla känner vi väl till "smalspåret" som startade vid Växjö Järnvägsstation och i "stan" stannade vid Lugnet, Evedal, Hagavik samt Sandsbro. Vid Evedal står ju stationshuset kvar sen finns det iaf två mindre perronger vid Hagavik.
Denna järnväg gick senare förbi både Rottne och Braås på väg till Hultsfred och slutligen Västervik.
Hittade en halvtrevlig blogg av någon som vandrat Sandsbro - Braås:
http://promenerar.blogspot.com/

Sen ska det ju ha funnits en järnväg Växjö - Tingsryd, och en Lessebo - Kosta - Målerås.

Är det någon som har några tips om synliga spår efter dessa eller andra järnvägar?
Citera
2009-04-08, 22:26
Medlem
Riddar Katigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruket
Sen ska det ju ha funnits en järnväg Växjö - Tingsryd, och en Lessebo - Kosta - Målerås.

Är det någon som har några tips om synliga spår efter dessa eller andra järnvägar?

Angående spåret Växjö - Tingsryd så cyklade jag hela streckan för några sommrar sedan. Några rälsrester finns inte alls och jag hittade bara två rälsstockar på alla fem milen. Däremot är det rätt tydligt med banvallen och spikraka vägar. Det finns även någon form av ståltråd längs i princip hela streckan samt en drös med grindar. Tre stationshus finns kvar. Tingsryd och Väckelsångs stationshus är väl knappast några hemligheter och sen ett till vid sjön mellan Uråsa och Väckelsång.

Det finns alltså lite smått och gott att se. Streckan är till mestadels numera en anlagd cykelväg, det är väl bara de första två kilometrana från Växjö som är helt igenväxta.
Citera
2009-04-08, 23:14
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrBateman
Om jag inte är helt ute och cyklar så stod det väl i Kalla krigets Kronoberg att Katedralskolan skulle fungera som någon slags krigssjukvårds-grej. Jag kan mycket väl ha fel

Nu tänker du på Fagrabäck.

Angående Växjö - Tingsryd finns där inte mycket att se. Stationshusen är bebodda (har iof för mig att Väckelsångs ska vara tomt), finns något ödehus utmed sträckan men något jätte upphetsande vet jag inte om det finns.
Citera
2009-04-09, 00:26
Medlem
Citat:
Angående Växjö - Tingsryd finns där inte mycket att se. Stationshusen är bebodda (har iof för mig att Väckelsångs ska vara tomt), finns något ödehus utmed sträckan men något jätte upphetsande vet jag inte om det finns.

Ok, tråkigt. Annars har det väl varit en hel del militär akitivtet där runtomkring Uråså
Ska passa på att tacka för din blogg, läser den med stort intresse! Bra jobbat!
Citera
2009-04-09, 00:30
Medlem
På tal om Uråså, har funderat på en sak.
Det ska ju finnas "rör" under en del framryckingsvägar/flygrakor för att man snabbt skulle kunna spränga vägen. Går det att hitta några sådana eller har man plomberat dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in