2009-09-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somic
Kan bara instämma boken är väldigt intressant.

Angående masten du har hittat så har den inget med radar att göra. Den står beskriven in kalla krigets kronoberg vad det är. Dock så är placeringen inte utskrivendet av den anledningen att det är Skyddsobjekt och bör inte diskuteras.

På vilken sida i kalla krigets kronoberg handlar om det?
Har läst boken men hittar det inte.

mvh
Citera
2009-09-18, 13:17
Medlem
zlesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Tingan-
Jag kom då ihåg att för sisådär 10 år sedan när jag var ute och cyklade i mina hemtrackter kring tingsryd fann jag en radarmast på en höjd ute i skogen. Bredvid låg en mindre byggnad och något som kan liknas vid en vapenkasern. Vid närmare undersökningar så visade det sig att punkten är den högsta i kommunen och kallas för Pinnabacken. Någon som varit där eller vet vad jag pratar om. Den verkar i allra högsta grad vara i drift iaf.

Om det är en radiomast ca 1mil söder om Tingsryd du pratar om så används den fortfarande. Massa plan som flyger från Kallinge så det är väl praktiskt. Har cyklat/kört och gått förbi den massor av gånger då jag bor i närheten. Dock har jag aldrig varit där inne tack vare staketet med en bild på en ond länsman som säger STOP! Var sugen när jag var i tioårs åldern att klättra upp på taket, gjorde det dock aldrig.

Ända gången jag sätt någon vistas där inne var förra sommaren när en vanlig reparatörs skåpbil stod parkerad utanför.
Citera
2009-09-21, 00:37
Medlem
KLS Alvesta

Kan för övrigt tillägga att KLS lokaler fortfarande står kvar och kan utforskas av de som har lust.

Var där idag och när jag jämför med bilder osv så har det klottrats en hel del de 2 senaste åren. Själv tyckte jag dock att vissa av målningarna var riktigt snygga och kan vara värt att kolla in.

Har precis påbörjat lite UE med ett par kamrater så jag återkommer kanske med lite bilder på våra äventyr!
Citera
2009-09-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Tingan-
Har nyligen fått upp intresset för UE och speciellt militära objekt. Intresset svalnade inte direkt när jag läst "Kalla krigets Kronoberg" kan jag säga. Sjukt intressant bok och jag rekommenderar den verkligen för er som inte läst den.

Jag kom då ihåg att för sisådär 10 år sedan när jag var ute och cyklade i mina hemtrackter kring tingsryd fann jag en radarmast på en höjd ute i skogen. Bredvid låg en mindre byggnad och något som kan liknas vid en vapenkasern. Vid närmare undersökningar så visade det sig att punkten är den högsta i kommunen och kallas för Pinnabacken. Någon som varit där eller vet vad jag pratar om. Den verkar i allra högsta grad vara i drift iaf.

Om det är samma objekt vi pratar om så ligger det några kilometer norr om Tingsryd vid ett kalhygge... Har själv varit där flera gånger och funderat över vad som kan finnas dolt under jorden mellan de två byggnadera som troligtvis står i förbindelse med varann.
Citera
2009-09-22, 17:17
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outbacker
Om det är samma objekt vi pratar om så ligger det några kilometer norr om Tingsryd vid ett kalhygge... Har själv varit där flera gånger och funderat över vad som kan finnas dolt under jorden mellan de två byggnadera som troligtvis står i förbindelse med varann.

Inget intressant, är SO så det är bara dumt att undersöka.
Citera
2009-09-23, 21:30
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
En veckan försenat, men här har vi bilder och lite historia
Jag bjuder:
http://smaland.blogs.se/2009/07/19/lidhem-ett-offer-foer-golfdoeden-6548722/

Smålandsposten har varit där och filmat också.

http://www.smp.se/sport/lidhems-sista-suck%281537423%29.gm
Citera
2009-09-24, 18:01
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Smålandsposten har varit där och filmat också.

http://www.smp.se/sport/lidhems-sista-suck%281537423%29.gm

Jävligt tragiskt, men det lär bli fin åkermark av det nu, så mycket som det gödslats på de markerna de senaste tjugo åren. Inte helt omöjligt att det redan till hösten tröskas säd på golfbanan.
Citera
2009-09-25, 22:19
Medlem
http://www.smp.se/nyheter/almhult/bunkern-i-askya-till-heders-igen(1541817).gm
Citera
2009-09-28, 20:28
Medlem
Man kan inte bli annat än intresserad utav UE, när man läser den här tråden!

Har lite funderingar kring fastigheten Mjölner, som ligger uppe på Ringsberg, precis jämte gamla fängelset. Det har ju varit en regementsbyggnad eller liknande, och har nu varit planerad att rivas i ca:5år, men står fortfarande kvar på samma gamla ställe!
Det är nog rätt intressant där inne, bara man lyckas komma in på något sätt, då det är bevakat och avspärrat.

Det är inte någon här som har försökt sig på något eller har mer info?
Citera
2009-09-28, 21:25
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinge_iik
Man kan inte bli annat än intresserad utav UE, när man läser den här tråden!

Har lite funderingar kring fastigheten Mjölner, som ligger uppe på Ringsberg, precis jämte gamla fängelset. Det har ju varit en regementsbyggnad eller liknande, och har nu varit planerad att rivas i ca:5år, men står fortfarande kvar på samma gamla ställe!
Det är nog rätt intressant där inne, bara man lyckas komma in på något sätt, då det är bevakat och avspärrat.

Det är inte någon här som har försökt sig på något eller har mer info?

Låst och bevakat.
Dessutom är det helt rent inne i kåken. Bara tomma rum.
Citera
2009-09-29, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Låst och bevakat.
Dessutom är det helt rent inne i kåken. Bara tomma rum.

tveksamt på om det är någon bevakning, dock låst
dock inget intressant att se där inne, finns lite verktyg kvar efter en renovering som stannade av för ca 3 år sedan
har ev lite bilder från denna tiden sparade.

Det har inte varit någon regementsbyggnad från börja utan det var tanken att man skulle flytta rengemetsmuseet dit, huset byggdes från början som rektorsbostad till Ringsbergsskolan.
Citera
2009-09-30, 08:49
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
tveksamt på om det är någon bevakning, dock låst
dock inget intressant att se där inne, finns lite verktyg kvar efter en renovering som stannade av för ca 3 år sedan
har ev lite bilder från denna tiden sparade.

Det har inte varit någon regementsbyggnad från börja utan det var tanken att man skulle flytta rengemetsmuseet dit, huset byggdes från början som rektorsbostad till Ringsbergsskolan.

Har för mig att jag sett någon dekal/motsvarande där men det är inget jag kan bekräfta.

Man skulle väl inte flytta utan inrätta ett regementsmuseum där, för det som idag heter regementsmuseum är väl bara ett magasin med saker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in