2009-04-09, 10:36
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruket
På tal om Uråså, har funderat på en sak.
Det ska ju finnas "rör" under en del framryckingsvägar/flygrakor för att man snabbt skulle kunna spränga vägen. Går det att hitta några sådana eller har man plomberat dom?

Det är inte mycket att se, dels syns de som helt vanliga gatubrunnar, dels finns även den här typen av lock. Inte speciellt upphetsande enligt mig.

Har man intresset så är Uråsa helt klart intressant.

Tillägg:
Var det ingen härifrån som var och lyssnade på Jan igår?
Citera
2009-04-09, 16:30
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
. . .
Var det ingen härifrån som var och lyssnade på Jan igår?

Var du där? För långt bort enligt mig, hoppas att han dyker upp mina trakter någon gång.
Citera
2009-04-09, 19:10
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Var du där? För långt bort enligt mig, hoppas att han dyker upp mina trakter någon gång.

Svaret är väl ganska givet

Som J sa, "Ja det ante mig att du skulle dyka upp"
Citera
2009-04-25, 17:32
Medlem
Woohoos avatar
Om någon undrar står fortfarande slakteriet i Alvesta kvar.
De verkar ta lite tid på sig att riva...
Citera
2009-04-25, 19:04
Medlem
mishimas avatar
Skyddsrummet under museiparken med ingång ungefär under järnvägsbron var öppet för visning under kulturnatten för tre-fyra år sedan. Jag var där och tittade. Det är inte särskilt stort.
Citera
2009-05-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruket

Sen ska det ju ha funnits en järnväg Växjö - Tingsryd, och en Lessebo - Kosta - Målerås.

Är det någon som har några tips om synliga spår efter dessa eller andra järnvägar?

Början från lessebo är lätt att hitta, från stationen följer du järnvägen mot Kalmar några hundra meter, sen hittar du en gammal övervuxen räls till vänster. Och om ingen snott den, så parkerade jag rälscykeln där igen efter mig Lycka till!
Citera
2009-05-13, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakaka
Början från lessebo är lätt att hitta, från stationen följer du järnvägen mot Kalmar några hundra meter, sen hittar du en gammal övervuxen räls till vänster. Och om ingen snott den, så parkerade jag rälscykeln där igen efter mig Lycka till!

Kul! Det måste vara rester av anslutningsbanorna som fanns mellan Lessebo bruk och Kosta Järnväg. Huvudbanan gick ju åt andra hållet. Får svänga förbi och kika nästa gång jag har vägarna förbi Lebo.

I övrigt så hittade jag en drös böcker på bibblan om alla dessa järnvägar som har funnits i Kronobergs Län. Det verkar finnas väldigt många järnvägsentusiaster och föreningar som har koll, allt är bra kartlagt.
Desvärre dåligt med övergivna objekt förutom just räls, vilket inte är så spännande.
Citera
2009-05-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakaka

Jag antar att den rälsen du hittat där är den som går upp till pappersbruket (och inte används längre).
Kostabanan vill jag minnas inte gick där utan på andra hållet från stationen räknat och inte finns några rester kvar av i den änden.
Citera
2009-05-22, 21:04
Medlem
Någon som vet något om kvälleberg i nutid ?
Citera
2009-05-22, 22:29
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=Fm90vwDjdnc
Citera
2009-06-04, 14:28
Medlem
MrSeans avatar
Haha

Citat:
Ursprungligen postat av psyko_killer
http://www.youtube.com/watch?v=Fm90vwDjdnc
Min video!
Senast redigerad av MrSean 2009-06-04 kl. 14:35.
Citera
2009-06-04, 19:26
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rozzi92
Någon som vet något om kvälleberg i nutid ?

Ja, en del.

Bra initiativ med videon, synd att gångarna verkar gå en en cirkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in