2021-09-06, 17:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Det är därför jag är besviken. One night in bangcock var en av de första musikalerna om man inte räknar trouble från the music man som använde hip hop, men när nu ABBA släpper nytt så safear man genom att försöka få det att låta som gamla ABBA fast utan Michael B Tretow.

Det kanske är ingrediensen MBT som saknas? Vissa grupper har nyckelmedlemmar som fixar till det där lilla extra. Depeche Mode hade sin Alan Wilder, vars frånfälle verkligen har märkts på den sämre kvalisorten på musiken de fortfarande skapar.

Det pratas ju alltid om den femte ABBA-medlemmen, Stikkan Andersson, men frågan är om inte MBT var nummer fem, då han skapade ett unikt sound. Stikkan kan få vara nummer sex, för hans bidrag är mer att de nådde ut till massorna. Polar studios var väl också en nyckel i framgången. Utan rätt verktyg, når man inte så långt man kanske borde.

Nåja, Stikkan lever inte längre, Polarstudion är väl för länge sedan utbytt i alla sina delar (förutom att de flyttat) och MBT har dragit sig tillbaka efter sin hjärnblödning som förmodligen gjort honom inkapabel till att producera musik.

Så kvar är kvartetten som blivit mer än pensionärer. Deras liv idag skiljer sig från då de levde ihop, var unga, fattiga och sugna på en karriär inom musik.
Citera
2021-09-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Till största del har jag inget emot deras svenska brytning men visst borde någon under processens gång ha förklarat för dem att man inte kan uttala "cheer" som "chair" i I Still Have Faith in You. Det låter så jäkla märkligt, särskilt som det är ett ord som verkligen betonas.
Det är dock share och inte cheer.

Personligen bryr jag mig inte ett smack om att svenskan hörs igenom. Inte oväntat att det ses som något negativt i Sverige dock.
Citera
2021-09-06, 17:50
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Det är dock share och inte cheer.

Personligen bryr jag mig inte ett smack om att svenskan hörs igenom. Inte oväntat att det ses som något negativt i Sverige dock.

Ah, det är riktigt. Mitt misstag!

När kommer till brytning inom musik och kultur i allmänhet handlar det väl också om vilket anspråk man gör. Det blir pajigt när man som många yngre artister, och till skillnad från ABBA, gör sitt yttersta för att dölja sin härkomst, men misslyckas.
Citera
2021-09-06, 18:06
Medlem
schtaans avatar
Don't shut me down har en viss likhet med den gamla dängan: https://www.youtube.com/watch?v=aoqOuPBuTl0
Citera
2021-09-06, 18:15
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hade det inte varit ABBA så hade ingen brytt sig om låtarna.

Mer än så behöver väl egentligen inte sägas.
Citera
2021-09-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Lyssnade 15-20 sekunder på vardera låt. Var tvungen att stänga av, lät som vilken pop skit som helst som spelas på MTV eller Radio Rix(om den nu finns kvar).

Betydligt mer välkomponerat än 99% av det du nämner. Även om man inte gillar den typen av musik så hör man garanterat att det håller hög kvalité.
Citera
2021-09-06, 18:22
Avslutad
Stängde av efter 30 sekunder.
Kvinnor med basröst är inget för mig att lyssna på.
Citera
2021-09-06, 18:27
Medlem
StrawberryTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hade det inte varit ABBA så hade ingen brytt sig om låtarna.
Det gäller de allra flesta låtarna av de allra flesta artisterna och banden. Man köper hela paketet. En artist eller ett band med legendstatus kan sälja i princip vad som helst, då deras status förgyller musikens status.

Nog för att jag tycker att de nya låtarna är fantastiskt vackra och att oförmågan att ens höra dess välskrivna komplexitet och vassa produktion beror på musikalisk inkompetens eller envis ovilja. Det har alltid varit enbart svenskar som dissat ABBA, precis som att få vågar erkänna att de kollar på Mello och Bingolotto, samt röstar på SD.

Men din poäng stämmer och gäller majoriteten av all musik som säljs.
Citera
2021-09-06, 18:33
Medlem
Känns lite som ett eko från svunna tider. Har svårt att förstå vitsen. Abba var riktigt stora på 70- och tidiga 80-talet. Deras låter hänger intimt samman med den tiden.
Citera
2021-09-06, 18:37
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Final.countdown
Stängde av efter 30 sekunder.
Kvinnor med basröst är inget för mig att lyssna på.
Du menar alto soprano? Jag föredrar detta och även mezzo.
Men visst kan high-pitch vara vackert...
Citera
2021-09-06, 19:25
Medlem
Michael B. Tretow lär väl knappast vara med i produktionen, han var viktig för soundet.
Citera
2021-09-06, 19:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Ditt inlägg säger mer om dig än ABBA. ABBA inte bara dominerade musikscenen fullständigt under ca 10 år utan de ledde utvecklingen. Många har försökt härma ABBAs koncept men ingen har lyckats. Ingen artist har sålt fler skivor under en tioårsperiod än ABBA, varken Beatles, Elvis eller Michael Jackson så vitt jag förstått. ABBA Gold har legat på topp 100 i UK i över 1000 veckor. Inte kattskit precis. Det är dock inte helt ovanligt att musikaliskt illitterata gnäller på ABBA. De med lite kunskap är dock djupt imponerade över komplexiteten i kompositionerna och texterna samt sjungandet. När man hör andra artister sjunga ABBA så blir det ännu klarare man vilken enorm kompetens Agnetha och Frida har. Alla fyra är unika talanger och professionella långt utöver det vanliga.

Sedan många år lyssnar jag på ABBA dagligen. Jämfört med dagens skärp är det en njutning att lyssna på. Det enda som jag kan jämföra med ABBA är klassisk musik men det blir något helt annat.

Instämmer. Vi har bara hört dessa två låtarna och har åtta kvar att få njuta av och jag känner redan - snälla släpp en skiva till och en till och en till... Fortsätt producera er fantastiska musik. Hatarna behöver inte lyssna.

Journalisten på VG lär få äta upp sin obildade kritik. Sicken sopa. Vad har Norge att komma med - en fiolspelande hob från Vitryssland?

Madonna fick en gång frågan vad hon tyckte om ABBA. Hon sade bara: Boring. Så träffande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in