2021-09-02, 21:40
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det var nog ett av det sunkigaste comebackerna man kunde tänka sig.
Otroölgt smaklöst och ett sucidalt grepp över hela Abba auran. Otroligt pinsamt, men garanterat är det riskkapitalisten Björn som ligger bakom helt i otakt med verkligheten.
Om de hade skänkt bort pengarna för ett välgörande ändamål så kanske man kunde köpt det.
Nu blev det bara smaklöst...
Låtarna är inte smaklösa, men den där artificiella showen...
Citera
2021-09-02, 21:41
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Vill bara säga att jag hade en liten aning om att detta skulle handla om pengar... men Björn har pengar och det är väl nog han ändå som både har mest och troligen varit den som skapat ABBA till stor del.

Nu läste jag någonstans (svt?) att han/dom blivit erbjuden innan 1 miljard SEK för ett återförenande... och även om Björn (eller ABBA) inte är direkt fattiga... så en miljard är ändå inga småpengar för någon av dem... så jag undrar om mitt första antagande inte stämmer ändå...

Björn/ABBA har alltså tackat nej till 1 miljard innan...

Du tror att han inväntade ett saltare bud? Blygsamt
Citera
2021-09-02, 21:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Tack som tusan för länken. Hade du inte skrivit hade jag missat. Hann berätta för nära och kära omkring mig.

Ett helt album och om det är tio låtar eller fler återstår att se.

Jag har alltid gillat ABBA, men på senare år har jag blivit helt uppslukad. Jag har för mig själv upptäckt massa låtar jag inte tidigare kände till. Nu älskar jag dem. ABBA är det enda jag spelar i bilen.

Det som oroar mig lite är om de gjort ett PK-album. Då blir jag grymt besviken. Björn och Benny är ju lite åt det hållet för att uttrycka sig milt. Framför allt Björn, jag tror han gör allt för cash. Agnetha uppfattar jag inte alls som PK och inte Frida heller. I värsta fall får man njuta av deras tidigare verk. Det finns otroligt många fina låtar på Agnethas 3 eller faktiskt 5 album från 80-talet och hennes album från 2004 och 2013 är fantastiskt bra. Det finns mängder av guldkorn från hennes album på 60 och 70-talet också. Benny har gjort mycket riktigt bra med BAO.

Vilken är den tredje? I still have faith in you, Don´t shut me down och ...?

Får väl hoppas att det blir mer än fickpengar. B&B skulle aldrig rott det i land utan A&A.

Jag har för mig att Björn och Frida är tätats. Frida har väl till viss del ärvt från maken gissar jag. Benny en bit efter och Agnetha en bra bit efter. Samtidigt gissar jag att de har betydligt mer resurser i stiftelser och fonder osv. De köpte ju konst, öar, fastigheter och allt möjligt på en tiden eftersom skatten för privatpersoner var så galet hög.

Det är garanterat många som kommer köpa deras CD. Jag till exempel.

Uppskattade förmögenheter (miljoner USD):
– Björn: 300
– Anni-Frid: 300
– Benny: 230
– Agneta: 200

Man kan väl säga att dom är ekonomiskt oberoende?

På tal om Agnetha. Här var två låtar som poppade upp.

The Heat Is On
https://www.youtube.com/watch?v=eqAyM0_HUyA

Wrap Your Arms Around Me
https://www.youtube.com/watch?v=SxFLihs41dY

Citera
2021-09-02, 21:46
Bannlyst
De har kraftigt förminskad Agnetha-avatarens rumpa och gjort den mycket fastare än originalet:

https://www.imagebam.com/view/ME3BPIT
Citera
2021-09-02, 21:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Super-antiklimax incoming.

ABBAs musik har inte åldrats med värdighet, framförallt inte i jämförelse med andra grupper från samma epok. Queen är ett exempel som håller än och som spelas av unga än idag. ABBA gör det inte. Undantag är låten Happy New Year som ibland spelas till nyår. I övrigt känns musiken daterad, som en sista suck av disco-eran.

Jag har dessutom misstanken att de nya ABBA-låtarna inte kommer att vara lika neutrala som de gamla. Både Björn och framförallt Benny är gåsleverkommunister och djupt insyltade både i feminism och asylbedrägeri. Min gissning är det kommer att finnas "budskap" i alla de nya låtarna, illa dold vänsterpolitisk smörja som glorifierar "solidaritet" och "empati" och annat trams.
ABBA Gold skivorna säljer fortfarande efter ca 15 år väldigt bra runt om i världen. Björn Ulvaeus är Moderat.
Benny Andersson röstar FI.
Citera
2021-09-02, 21:52
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommisarieRex
Om du inte var med på den tiden kan jag upplysa herrn om att Agnethas rumpa var ett av ABBAs stora dragplåster. Det var inte bara musiken de sålde, om man säger så.

Och jag reagerade direkt på Agnetha-avataren som hade en blygsam och fast bakdel, medan original-Agnetha hade en stor, fet och egentligen ganska slapp stjärt.

håller den?
Citera
2021-09-02, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
håller den?
Vaddå håller? Det ser konstigt ut när den nya rumpan är så märkbart mycket fastare och mindre än den riktiga.
Citera
2021-09-02, 21:55
Medlem
Bara hört en låt hittills, I still have faith....
Ska lyssna på dom andra vid tillfälle, ganska tråkig låt, men ABBA-soundet finns där.
Annefrid och Agnetha sjunger bra, tycker dock att den senare kunde skickats till en talpedagog och några engelskakurser någon gång under dom 40 åren som gått.
Hon är lika urusel på engelska fortfarande.
"Ajj biiliiv itt iss in där"
Citera
2021-09-02, 21:56
Medlem
Detta blev mycket bättre än jag trodde. På två timmar har I still have faith in you snart 400.000 visningar och folk verkar hänförda.

Kanske är "Dont shut me down" bättre och jag tror yngre publik gillar den men man får fixa en video.

I och med dom yngre lyssnar på nya albumet med 10 låtar så ökar intresset för ABBA:s äldre produktion.Dett avar skickligt agerat.

Jag var först negativ men det ger stort genomslag. Precis som Mama Mia filmerna gjorde fast dom very lite cheesy.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det var nog ett av det sunkigaste comebackerna man kunde tänka sig.
Otroölgt smaklöst och ett sucidalt grepp över hela Abba auran. Otroligt pinsamt, men garanterat är det riskkapitalisten Björn som ligger bakom helt i otakt med verkligheten.
Om de hade skänkt bort pengarna för ett välgörande ändamål så kanske man kunde köpt det.
Nu blev det bara smaklöst...

Njaa..,helt "röv" är det inte.

Men det har inte "ABBA-auran" över sig (hitsen på dansgolvet), det är givetvis mina subjektiva tankar. Dock får man vänta tills hela albumet släpps innan man ger ett betyg på det hela. Jag hoppas likväl på några starkare låtar.

Norska VG ger det hela tills nu blygsamma 3/6 :

Låtanmeldelse: ABBA – «I Still Have Faith in You»/«Don’t Shut Me Down»: Bløtkake på avveie

Ikke alt var bedre før. Men ABBA? Det kan virke sånn.

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/289wgG/laatanmeldelse-abba-i-still-have-faith-in-you-dont-shut-me-down-bloetkake-paa-avveie
Citera
Moderator
manamanahs avatar
Don't Shut Me Down to kommer bli en av mina abba-favoriter och så roligt att det låter som Abba och inte någon ny trist modern version.
Citera
2021-09-02, 21:57
Medlem
Men nu skiter vi i rumpan. Detta var ett skickligt kommersiellt drag som ABBA gjorde och legenden lever kvar.
Det var nog inget större fel på rumpan på 1970-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in