2018-11-28, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag skulle knappast ge mig fan på att FN är korrupt i detta fall. De fördömanden mot FN när det framkommer att dom mörkat är alldeles för kategoriska, automatiska om du så vill. Alldeles för PK och alldeles för snabba utan ett uns av eftertanke.

Vad tror du hade hänt om dom vid minsta indikation skulle ha attackerat den kongolesiska statsmakten med anklagelser? Jo: undersökningen skulle ha avstannat, saboterats från högsta ort och inga mödor hade sparats för att täppa till fakta i målet.

Genom att tiga i de längsta med undersökningsresultaten kunde man fortsätta att samla bevis i lönndom för att så småningom få en sannare bild av hela incidenten. F. ö. kan jag gott tänka mej att dom läckor som har väckt fasa och förstämning bland världsmedborgare, medvetet har läckts av FN.

Kanske tyckte man att de bevis man satt med vid tidpunkten för läckan räckte för att gissla de verkliga mördarna. Kanske fick man dåligt samvete gentemot allmänheten och media. Att i det läget läcka sanningen skulle rätta till förtroendet efter de lögner som var nödvändiga av utredningstekniska skäl.

Sedan vill jag påpeka att i alla tidigare kolonialstater finns ett mönster av maktmissbruk och ondska hos hög som låg. Samhällena är förstörda och släpar på ett tungt arv av ondska från kolonialtiden. Det kan gälla Belgiska Kongo eller Apartheid Sydafrika och flera andra.

Det är tack vare kolonialtiden dessa stater har en fernissa av civilisation. Utan européerna hade dessa "bara varit barbari" (för att parafrasera den stora svenska pk-hjälten Reinfeldt). Om du tror på idén om den "ädla vilden" så borde du uppdatera dig på nyare arkeologisk forskning som visar den enormt höga andel som dog av våld i dessa "obesudlade" och fina prekoloniala områdena.
Citera
2018-11-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Vem lurade kim wall och hur menar du?

Det här är inte en tråd om Kim Wall men då det finns likheter just mellan hur de själva gått in i farliga situationer svarar jag dig fast sätter det inom spoiler. Adm kan bryta ut och göra en egen tråd om journalister eller flytta inlägget om de vill.

En sak är jag dock säker på. Hela sanningen om mordet på Kim Wall har inte kommit fram och likväl som jag tyckte att frågor om mordet på Zaida Catalan kvarstod och fortfarande kvarstår så tycker jag att det finns frågor om mordet på Kim Wall som borde besvaras.
Senast redigerad av Utredaren 2018-11-28 kl. 14:32.
Citera
2018-11-28, 14:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I ett svar 2017-04-02 på ett inlägg skrev jag följande

Ja, så har vi då fått en del av svaret på frågan. Varför?

FN mörkar att Kongos regering var inblandad i mordet på Zaida Catalán

Det är tragiskt hur många journalister som blir lurade att agera i strid med strikt operativ personsäkerhet. Kim Wall i augusti 2017, den maltesiska journalisten Daphne Caruana Galizia i oktober 2017 och Jamal Khashoggi nu i oktober 2018 för att nämna några.

Det är inte en fråga om att journalisterna får skylla sig själva utan en påminnelse om hur farliga säkerhetstjänster för regeringar är för de som undersöker och/eller har dokument som komprometterar regeringen journalisten undersöker. Man skall inte heller förvänta sig att om någon händelsevis skulle fällas för morden så kommer det att vara alla anstiftarna som ställs till ansvar. Cynismen och maktmissbruk lyser igenom.

Citat:
Zaida Catalán spelade i hemlighet in samtalet med sin telefon – och av inspelningen framgår att den äldre mannen i själva verket varnar dem från att träffa milisen, medan tolkarna ger helt motsatt bild. Enligt de läckta FN-dokumenten är tolkarna agenter för Kongos säkerhetstjänst.
Det var tydligen svaret. De gjorde en riskbedömning men deras tolkar hade "infiltrerats" eller representerade helt enkelt regeringen och dess säkerhetstjänst.

Sedan är frågan om de verkligen träffade milisen. De verkar ha träffat regeringssoldater med röda pannband, i ett område som kontrollerades av regeringen.

Vad jag sett hittills av dokumentären så verkar den våga peka ut den kongolesiska regeringen som skyldig på ett mer tydligt sätt än tidigare artiklar i media. Men nu har det gått så mycket tid efter morden att konsekvenserna av ett utpekande blir mindre dramatiska.
Citera
2018-11-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var tydligen svaret. De gjorde en riskbedömning men deras tolkar hade "infiltrerats" eller representerade helt enkelt regeringen och dess säkerhetstjänst.

Sedan är frågan om de verkligen träffade milisen. De verkar ha träffat regeringssoldater med röda pannband, i ett område som kontrollerades av regeringen.

Vad jag sett hittills av dokumentären så verkar den våga peka ut den kongolesiska regeringen som skyldig på ett mer tydligt sätt än tidigare artiklar i media. Men nu har det gått så mycket tid efter morden att konsekvenserna av ett utpekande blir mindre dramatiska.

Skulle jag se det ur professionell synvinkel skulle jag först vilja verifiera massmediauppgifterna men om vi tar det "face value" så kan infiltration vara orsaken.

Professionella säkerhetsorganisationer, som SÄPO exv, viftar inte med sina riskbedömningar hur som helst.
Säpo vill slippa visa känsliga rapporter
Citat:
Säpo vill fortsättningsvis ha muntliga dialoger med regeringskansliet i stället för att lämna skriftliga rapporter.
Då kan de säkerställa att deras skriftliga riskanalyser inte hamnar i orätta händer, svenska eller utländska, och spåra läckor. Något som deras skyddspersoner är tacksamma för då det minskar deras riskexponering något.

Riskanalys på fältet är dessutom färskvara och hot kan materialiseras på kort tid och dynamiskt så när någon, förutom det fåtal personer jag kan lita på, försöker erbjuda mig att ge mig in i farliga områden för att granska något utan att kunna redogöra för den operativa säkerheten så tackar jag nej.

Det räcker inte att efterlevande i efterhand kan peka ut, bevisa, lagföra och kasta illgärningsmän i fängelse, man är lika död i alla fall.
Citera
2018-11-28, 15:15
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Det är tack vare kolonialtiden dessa stater har en fernissa av civilisation. Utan européerna hade dessa "bara varit barbari" (för att parafrasera den stora svenska pk-hjälten Reinfeldt). Om du tror på idén om den "ädla vilden" så borde du uppdatera dig på nyare arkeologisk forskning som visar den enormt höga andel som dog av våld i dessa "obesudlade" och fina prekoloniala områdena.

Jag vidhåller alltså att i alla tidigare kolonialstater finns ett mönster av maktmissbruk och ondska hos hög som låg. Samhällena är förstörda och släpar på ett tungt arv av ondska från kolonialtiden. Det kan gälla Belgiska Kongo eller Apartheid Sydafrika och flera andra.
Citera
2018-11-28, 15:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Skulle jag se det ur professionell synvinkel skulle jag först vilja verifiera massmediauppgifterna men om vi tar det "face value" så kan infiltration vara orsaken.

Professionella säkerhetsorganisationer, som SÄPO exv, viftar inte med sina riskbedömningar hur som helst.
Säpo vill slippa visa känsliga rapporter
Då kan de säkerställa att deras skriftliga riskanalyser inte hamnar i orätta händer, svenska eller utländska, och spåra läckor. Något som deras skyddspersoner är tacksamma för då det minskar deras riskexponering något.

Riskanalys på fältet är dessutom färskvara och hot kan materialiseras på kort tid och dynamiskt så när någon, förutom det fåtal personer jag kan lita på, försöker erbjuda mig att ge mig in i farliga områden för att granska något utan att kunna redogöra för den operativa säkerheten så tackar jag nej.

Det räcker inte att efterlevande i efterhand kan peka ut, bevisa, lagföra och kasta illgärningsmän i fängelse, man är lika död i alla fall.
Infiltration är svårbemästrad, nyligen ett mord på amerikan i Afghanistan där livvakten infiltrerats av talibanerna. (liksom Ghandi, Bay of Pigs m.fl.)
De verkar ju i alla fall jobba vettigt, tar bild och spelar in mötet. Det gav nog svaret, fast som sagt, för sent.
Hann hon kopiera inspelningen till datorn eller återfanns hennes mobil?

Tolkningen som görs är rimlig, men lite komplicerad.
Mannen som varnade är tydligen Kamwina Nsapu. Han varnade från att träffa Kamwina Nsapu.
Men de de träffade var troligen regeringssoldater utspökade i röda pannband.
(Och området de åkte till vill jag minnas kontrollerades av regeringen, dock bara vad jag minns.)
Senast redigerad av wwr 2018-11-28 kl. 15:37.
Citera
2018-11-28, 15:25
Medlem
Citat:
Jag vidhåller alltså att i alla tidigare kolonialstater finns ett mönster av maktmissbruk och ondska hos hög som låg. Samhällena är förstörda och släpar på ett tungt arv av ondska från kolonialtiden. Det kan gälla Belgiska Kongo eller Apartheid Sydafrika och flera andra.

Afrika innan den vite mannens ankost var ett helvete av stamkrig, slaveri, folkmord och allmän misär. Det var den vite mannen med början hos britterna som avskaffade slaveriet i Afrika.

Bara att inse att om inte Fantomen funnits så hade bandarerna varit slavar hos Lolongostammen som befunnit sig i ständigt krig med Wambesi.

Men Katalan var tyvärr inte Fantomen utan en naiv kvinnlig miljöpartist.
Citera
2018-11-28, 15:28
Medlem
Starbacks avatar
Citat:

Det är det här du kallar för fernissa.

https://www.youtube.com/watch?v=8swEL-6aZAU
Citera
2018-11-28, 15:38
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Afrika innan den vite mannens ankost var ett helvete av stamkrig, slaveri, folkmord och allmän misär. Det var den vite mannen med början hos britterna som avskaffade slaveriet i Afrika.

Bara att inse att om inte Fantomen funnits så hade bandarerna varit slavar hos Lolongostammen som befunnit sig i ständigt krig med Wambesi.

Men Katalan var tyvärr inte Fantomen utan en naiv kvinnlig miljöpartist.

Så sant så. Har man själv varit nere i något konfliktområde i Afrika så skrattar man bara åt den naivitet som Katalan uppvisade. Hon trodde på allvar tillsammans med sina vänner attt man hade kunnat göra någon skillnad men blev bevisad motsatsen.

Något helt otroligt naivt beteende kan man tycka men samtidigt bara ett offer för vår tids politik.
Citera
2018-11-28, 15:40
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Åstadkommer FN någonting förutom att mörka mord, pedofili och folkmord. Att skydda världens avskum verkar alltid stå högst på agendan.

Trump sa redan öppet förra året, kring december vill jag minnas, vad FN är för ett gäng hycklare och att FNs roll är utspelad i nutiden.

Det är ju svårt att säga emot medtanke på hur deras rörelse fungerar, eller snarare inte fungerar, beroende på hur man vill se på saken.

FN har varit involverade i sitt kära Afrika i årtionden, gynsam kontinent för sin verksamhet. FN har nog haft fingrarna i alla syltburkar där, sådana händelser som sker som nu är nog inte ovanliga, mer ovanligt är det att någon läckt ut om det.

FN spelar en skurkstat med egna intressen, otroligt nog tror väl folk än idag att FN gör något för den goda sakens skull - mänskligheten och fred.

Hur många miljoner betalar Sverige för att stödja detta maktorgan?
Citera
2018-11-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Infiltration är ju svårbemästrad, nyligen ett mord på amerikan i Afghanistan där livvakten infiltrerats av talibanerna. (liksom Ghandi m.fl.)
De verkar ju i alla fall jobba vettigt, tar bild och spelar in mötet. Det gav nog svaret, fast, som sagt, för sent.
Hann hon kopiera inspelningen till datorn eller återfanns hennes mobil?

Tolkningen som görs är rimlig, men lite komplicerad.
Mannen som varnade är tydligen Kamwina Nsapu. Han varnade från att träffa Kamwina Nsapu.
Men de de träffade var troligen regeringssoldater utspökade i röda pannband.
(Och området de åkte till vill jag minnas kontrollerades av regeringen, dock bara vad jag minns.)

Det sägs
Citat:
Zaida Catalán spelade i hemlighet in samtalet med sin telefon

Om telefonen återfanns eller om hon skickade inspelningen som ljudfil till av henne betrodd person vet jag inte. Kanske att hon "ringde upp" en "bandspelare" för att få en verifierad översättning. Jag skulle gjort så. I förväg bestämda rutiner. Finns flera sätt.

Det lokala operativa säkerhetsstödet verkar ju ha varit obefintligt om man skall döma av massmedia.

Verkar det farligt så är det farligt.
Citera
2018-11-28, 15:49
Medlem
dialektikers avatar
17 minuter in i Uppdrag granskning: "milisen bestående av många barnsoldater har bränt ner kyrkor och skolor och huggit huvudet av poliser" säger speakern, och så ser man en unge putta med pinne på en död man.
Pust , inte konstigt att de har ett skruvat beteende, även ungarna, då de kommer till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in