Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 16:31
  #2629
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Rättsäkerhet" i Kongo.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kongo vill inte ha internationell utredning
Regeringen i Kongo-Kinshasa motsätter sig en internationell utredning av morden på den svenska FN-experten Zaida Catalán och hennes kollega Michael Sharp, meddelar landets utrikesminister enligt Reuters.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24892628.ab

Visar bara återigen på vad Kongo är för ett slags land. Där råder minsann inte mycket till rättsäkerhet.

Har mycket svårt att tänka mig att morden på ZC och MS någonsin kommer att bli uppklarade på ett sätt som inte kan ifrågasättas. Risken är uppenbar att det kan bli "uppklarat" för att det skall se bra ut i omvärldens ögon.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-05-26 kl. 16:37.
Citera
2017-05-26, 17:21
  #2630
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visar bara återigen på vad Kongo är för ett slags land. Där råder minsann inte mycket till rättsäkerhet.

Har mycket svårt att tänka mig att morden på ZC och MS någonsin kommer att bli uppklarade på ett sätt som inte kan ifrågasättas. Risken är uppenbar att det kan bli "uppklarat" för att det skall se bra ut i omvärldens ögon.

Här så handlar det nog inte så mycket om att få det uppklarat vad det gäller gärningsmännen och de som ligger bakom.
Som vi alla i tråden konstaterat, Kongo är långt ifrån en rättsstat.

Men, oavsett vad Kongos regering tycker och tänker så kan man utreda en annan ansvarsfråga.....vem i helvete var ansvarig för att Sharp och Zaida kunde/fick resa som de gjorde?

Har den Kongolesiske regeringen brustit i sina åtaganden? Det kan var åtagandet enligt ett eventuellt mandat som FN opererar under (eller FN delvist opererar under) där Kongo sedan länga har ratificerat någon konvention. Eller, har FN och Kongo ingått ett särskilt "Country Agreement" om FN's operation genomförs där hela eller delar av operationen inte går under ett "ratificerat mandat"?
Det här med ett "landsavtal" (uhu, det måste ha ett häftigare man på Svenska?) är mer eller mindre standard för alla större FN operationer.
I landsavtalet så står normalt värdlandets skyldigheter vad det gäller säkerhet för FN personal.

Sedan så kommer man till sjävla FN och alla de säkerhetsregler och manualer.

Så det handlar om de skyldigheter som värdlandet och FN hade gentemot Sharp och Zaida. Och inte att förglömma, det handlar om det skyldigheter som FN tjänstemän har under sitt arbete.

Här så borde en utredning genomföras och Sverige borde inte lägga sig platt på backen. Jag gillar inte det enorma slöseriet med skattemedel som FN-operationen i Kongo innebär. Jag gillar inte Zaidas bakgrund eller det arbete som hon utförde....allt en jävla slöseri med skattemedel.
Men,. hon är en Svensk medborgare och Svenska myndigheter måste se till att alla rökridåer och oklarheter skingras och att ansvarsfrågan utreds in i minsta detalj.

Personligen så tror jag att Kongos regeringen med lätthet kan svära sig fria vad det gäller ansvaret för Sharps och Zaidas säkerhet.....vad fasen hade paret att göra i det området och varför i helskotta reste man med moppar?

Jag tror att det hela handlar om en gränsdragning mellan FN's och parets ansvar, har FN fullgjort sina skyldigheter gentemot Sharp och Zaida vad det gäller det regelverk som styr säkerhetsarbetet?
Och har Sharp och Zaida fullgjort sina skyldigheter vad det gäller den säkerhetsplan som med all säkerhet finns implementerad och som varje FN tjänsteman skall ha vetskap om?

Det är faktiskt illa nog om högre FN-tjänstemän i Kongo hade vetskap om att Sharp och Zaida opererade på det här sättet utan att sätta stopp för det.
Citera
2017-06-20, 01:53
  #2631
Medlem
Citat:
Kongo vill inte att våldet i Kasai utreds

Regeringen i Kongo-Kinshasa fortsätter att motsätta sig en oberoende utredning av våldet i regionen Kasai, där bland annat svenskan Zaida Catalán och hennes amerikanske kollega Michael Sharp mördades i våras.
FN:s råd för mänskliga rättigheter kommer i veckan att rösta om en utredning ska tillsättas.
– Att genomföra en sådan utredning utan de kongolesiska myndigheterna är oacceptabelt, säger Kongo-Kinshasas justitieminister Alexis Thambwe Mwamba till reportrar i Genève, Schweiz.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle25112483.ab
Citera
2017-06-20, 02:59
  #2632
Medlem
losfers avatar
Hur många % av svenska brott som hänt i Sverige klarar polisen upp? 10%?
Varför spendera tid och pengar på att försöka utreda ett brott i KONGODJUNGELN?!?
Låter det inte helt fantastiskt dumt att ens försöka?
Citera
2017-06-20, 08:23
  #2633
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Hur många % av svenska brott som hänt i Sverige klarar polisen upp? 10%?
Varför spendera tid och pengar på att försöka utreda ett brott i KONGODJUNGELN?!?
Låter det inte helt fantastiskt dumt att ens försöka?


Förstår inte heller varför detta ska vara ett ärende för svenska polisen....
Citera
2017-06-20, 09:19
  #2634
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Hur många % av svenska brott som hänt i Sverige klarar polisen upp? 10%?
Varför spendera tid och pengar på att försöka utreda ett brott i KONGODJUNGELN?!?
Låter det inte helt fantastiskt dumt att ens försöka?
Helt enig.
Åklagaren gör ju klart att man har kontaktad alla involverade vilket även inkluderar att man begärt rättslig hjälp från Kongo.

http://www.expressen.se/nyheter/zaid...har-havererat/

Citat:
Aftonbladet har varit i kontakt med en av två svenska åklagare i fallet, Sara Nilsson.
Hon kommenterar bristen på framsteg på följande sätt:
– Utredningen är beroende av att vi får information från andra myndigheter och andra länder. Vi har varit i kontakt med UD, FN och amerikanska myndigheter. Och vi har skickat en begäran om rättslig hjälp till Kongo, som ännu inte har besvarats.

Det skulle ju vara intressant att få klarhet i vad åklagaren har för avsikt att göra om Kongo kommer med ett positivt svar vad det gäller den begäran om den rättsliga hjälpen?
Citera
2017-06-20, 09:24
  #2635
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Förstår inte heller varför detta ska vara ett ärende för svenska polisen....
Nja, jag tycker nog att Sverige som en regel borde utreda alla fall där en Svensk mördas utomlands.
I det stora flertalet av fall så gissar jag att man helt kan vila på den utredning som görs av polisen i landet där brottet skedde?

Mordet på Catalán borde ju vara ett ganska så speciellt fall och även om jag inte på något sätt stödjer FN's operation i landet eller hennes arbete/uppdrag, så anser jag att Svenska myndigheter på något sätt bör göra sitt för att saken utreds.
I det här fallet så borde Svenska myndigheter verkligen sätta press på FN.
Citera
2017-06-20, 10:09
  #2636
Medlem
AdamBombs avatar
Det är väl Chile som ska driva frågan om utredning. Hon var där som representant för Chile och hon är chilensk medborgare.
Citera
2017-06-22, 20:15
  #2637
Medlem
RIP ZC. Mina tankar går till dina anhöriga som finns kvar med den stora frågan vad hände???
Citera
2017-06-23, 04:16
  #2638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Mordet på Catalán borde ju vara ett ganska så speciellt fall och även om jag inte på något sätt stödjer FN's operation i landet eller hennes arbete/uppdrag, så anser jag att Svenska myndigheter på något sätt bör göra sitt för att saken utreds.
I det här fallet så borde Svenska myndigheter verkligen sätta press på FN.

Sätta press på en mutkolvsorganisation? Tillåt mig småle. Svensk naivism lyser igenom. Så fungerar det inte, inte i min värld i alla fall, ute i stora världen bland främmande kulturer. FN- soldater ägnar sig åt systematiska barnvåldtäkter i Afrika. De blir möjligen hemskickade men inget annat kommer att hända. Jag lovar dig.

Det finns alltför många högavlönade och lätta poster inom FN för att någon ska vara intresserad av att börja rota i vad kollegan egentligen har gjort. Om någon högt uppsatt i Sverige skulle börja söka "sanningen" skulle det säkert komma påtryckningar om att nästa tillsättning av en viss hög tjänst eller kommision inom FN skulle gå till någon annan nationalitet. Ull* Britt Ahlen*us och de svenska regeringarnas motstånd mot hennes FNrevisioner avslöjade tydligt hur det hela fungerade.

Schweiz står utanför FN. Fungerar tydligen hur bra som helst även det.

Vänd Kongo, och många andra länder, ryggen till. De har sin kultur, sin livsstil, vi har våran. Bra med det.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2017-06-23 kl. 04:23.
Citera
2017-06-23, 05:25
  #2639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nja, jag tycker nog att Sverige som en regel borde utreda alla fall där en Svensk mördas utomlands.
I det stora flertalet av fall så gissar jag att man helt kan vila på den utredning som görs av polisen i landet där brottet skedde?

Mordet på Catalán borde ju vara ett ganska så speciellt fall och även om jag inte på något sätt stödjer FN's operation i landet eller hennes arbete/uppdrag, så anser jag att Svenska myndigheter på något sätt bör göra sitt för att saken utreds.
I det här fallet så borde Svenska myndigheter verkligen sätta press på FN.

Vem bryr sig? Sverige bör lägga all kraft och energi på det som sker i detta landet nu istället.
Hon var där av fri vilja i landet. Som varenda kotte vet att det är dumt att vistas i. Att man dör på grund av sin egen bristande intelligens har hänt förr... Att åka till kongo och tro att man kan glassa omkring där och komma levande därifrån är lika korkat som tro att man kan hoppa från eiffeltornet och klara sig oskadd.
Citera
2017-06-23, 10:55
  #2640
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Sätta press på en mutkolvsorganisation? Tillåt mig småle. Svensk naivism lyser igenom. Så fungerar det inte, inte i min värld i alla fall, ute i stora världen bland främmande kulturer. FN- soldater ägnar sig åt systematiska barnvåldtäkter i Afrika. De blir möjligen hemskickade men inget annat kommer att hända. Jag lovar dig.

Det finns alltför många högavlönade och lätta poster inom FN för att någon ska vara intresserad av att börja rota i vad kollegan egentligen har gjort. Om någon högt uppsatt i Sverige skulle börja söka "sanningen" skulle det säkert komma påtryckningar om att nästa tillsättning av en viss hög tjänst eller kommision inom FN skulle gå till någon annan nationalitet. Ull* Britt Ahlen*us och de svenska regeringarnas motstånd mot hennes FNrevisioner avslöjade tydligt hur det hela fungerade.

Schweiz står utanför FN. Fungerar tydligen hur bra som helst även det.

Vänd Kongo, och många andra länder, ryggen till. De har sin kultur, sin livsstil, vi har våran. Bra med det.

Att FN är en "mutkolvsorganisation" motsätter jag mig inte. Att FN operationen i DRC borde stängas ned motsätter jag mig inte.
Men, jag anser att varje dräpt Svensk borde utredas av Svenska myndigheter, oavsett var Svensken dräptes.
Det innebär inte att Sverige måste skicka poliser till alla mordfall. I den stora majoriteten av fallen så räcker det med att den lokala polisen utreder saken.
Men, som i ett fall med Zaida så borde Sverige sätta en ohygglig press på FN.

Vad som är synnerligen märkligt är att Svensk media, ca 50% är miljöpartister, så flagrant ger fan i att nagelfara Svenska politiker vad det gäller det här ärendet. Myndigheterna har skicka sina begäran om rättshjälp, etc. Det finn s inte så mycket mer att göra på den nivån.
Men vad fan sysslar UD med? Och varför ställer inte massmedia frågan till UD? Varför sätter inte UD press på FN?

Har vi månde ett korrumperat departement som fokuserar mer på stolen i säkerhetsrådet och framtida arbeten in FN?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback