Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-01, 15:20
  #2869
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boken om Zaida Catalán.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Generaler gav order om mordet på Zaida Catalán

Två generaler beordrade mordet på den svenska FN-medarbetaren Zaida Catalán.

[...]
En annan detalj som avslöjas i boken är att Zaida Catalán i sina efterforskningar använde sig av en hemlig inspelningspenna – en penna som både FN och polisen missat i sina utredningar.

Men Staffan Lindberg har spårat upp pennan och fått en ljudfil översatt. Catalán använde pennan för att samla bevis mot en lokal politiker med nära band till Kongos regim, vars privata milis hade våldtagit 40 barn. Och på ljudupptagningarna fick en infiltratör – som Catalán gett pennan till – milisledarna att prata om vad de var kapabla till.

https://www.expressen.se/nyheter/gen...zaida-catalan/

Det vore onekligen intressant att få höra hela materialet som skall finnas på pennan (översatt då givetvis).

De två utpekade generalerna lär väl aldrig ställas till svars.

Jag har nu läst boken Mordet på Zaida Catalán av Staffan Lindberg och nyligen utgiven.

En mycket intressant bok och författaren har lagt ner ett stort och gediget arbete i bl. a. Kongo och Sverige. Epilogen i boken är daterad den 19 augusti 2019.
Citera
2020-03-18, 20:40
  #2870
Medlem
When6Loves9s avatar
Alltså vart är videon när de skär halsen av henne?
Hittar bara denna på när de skjuter hon https://www.vidmax.com/video/159950-...uted-on-Camera

I kvällens uppdrag granskning pratar de om att man ser negrerna skära halsen av Zaida?
Citera
2020-03-19, 00:50
  #2871
Avstängd
Payback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Alltså vart är videon när de skär halsen av henne?
Hittar bara denna på när de skjuter hon https://www.vidmax.com/video/159950-...uted-on-Camera

I kvällens uppdrag granskning pratar de om att man ser negrerna skära halsen av Zaida?

Tror aldrig hela filmen funnits ute på nätet!
Citera
2020-03-19, 16:35
  #2872
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har tidigare sett samma video.

Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Alltså vart är videon när de skär halsen av henne?
Hittar bara denna på när de skjuter hon https://www.vidmax.com/video/159950-...uted-on-Camera

I kvällens uppdrag granskning pratar de om att man ser negrerna skära halsen av Zaida?

Det är samma video som jag har sett tidigare där Zaida och Peter går barfota.

När de skär halsen av Zaida har jag inte sett (och vill heller inte se det) men när hennes kvarlevor hittades så saknades huvudet. Vad jag känner till så har huvudet aldrig hittats och hon kom att begravas på detta sätt på Öland.
Citera
2020-03-20, 16:44
  #2873
Medlem
-GGs avatar
Filmen där de skjuter henne, vad kan man förvänta sig? Är det mycket hemskt? Jag vill inte ha det på näthinnan ifall det är.
Citera
2020-03-21, 19:28
  #2874
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skjutningen av dem båda ser man på videon.

Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Filmen där de skjuter henne, vad kan man förvänta sig? Är det mycket hemskt? Jag vill inte ha det på näthinnan ifall det är.

Man kan både se och höra hur de skjuter Catalán och Sharp i den här videon.

Det räcker med det. Att få se hur dessa män hugger huvudet av henne vill jag slippa att se. Vill inte se detta bestialiska och vidriga.
Citera
2020-03-21, 19:36
  #2875
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Man kan både se och höra hur de skjuter Catalán och Sharp i den här videon.

Det räcker med det. Att få se hur dessa män hugger huvudet av henne vill jag slippa att se. Vill inte se detta bestialiska och vidriga.

Då väljer jag att inte se den.
Citera
2020-03-21, 20:20
  #2876
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Segertrofé"???

Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Då väljer jag att inte se den.

Videon är inte klar och tydlig men man ser ändå vad som händer.

Först skjuts Michael Sharp varvid Zaida Catalán försöker att ta sig därifrån. Därefter hörs en kvinna skrika och det hörs ytterligare ett eller flera skott. Därefter visas kropparna där de har fallit. Nej det är verkligen inte en uppbygglig syn. Att hon skulle ha våldtagits tror jag inte med tanke på allt blod på hennes kläder.

Antagligen skärs/huggs Cataláns huvud av efter detta. Varför? Det hela är helt obegripligt. Någon slags "segertrofé"?
Citera
2020-04-13, 03:31
  #2877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Antagligen skärs/huggs Cataláns huvud av efter detta. Varför? Det hela är helt obegripligt. Någon slags "segertrofé"?
Häxkonster har funnits där i evigheter och vita människors kroppsdelar är särskilt värdefulla, typ...
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Tror aldrig hela filmen funnits ute på nätet!

Hela filmen ska ha visats på en presskonferens i Kinshasa för journalister. Vad som syntes där det vet jag inte. Om sekvensen var betydligt längre eller inte är svårt att säga.
Eller om det fanns flera klipp.
Kongo har sitt mobiltelefonsystem uppbyggt av franska Orange eller var det Vodafones motsvarighet Vodacom ? Och det är högst troligt att filmen har snappats upp av franska säkerhetstjänsten och tekniker ifrån Orange/Vodacom, via mobilnätet. Eller med hjälp av CIA/FBI, svårt att säga.
Tänk på att det var också en amerikan som mördades så att CIA/FBI hade förstås intresse att utreda det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Oj. Borde vara hot stuff. Hade det varit lite tåga i biståndsländerna och FN så hade de begärt dessa generalers huvud på fat, så bokstavligt talat som möjligt. Annars nada biståndsmiljoner fr o m nu.

FN har ingen jurisdiktion i området, FN kan inte driva rättsprocesser i egen regi där.
Men visst vore det en mycket effektiv signal att dra in biståndet.
Fast det lär sluta med mera diktaturliknande förhållanden.
Om de bägge generalerna är inblandade så är nog alla spår bakåt ändå utraderade
dvs vittnena är döda sedan länge

Någon skriver att FN-tjänstemän dör i tjänsten då och då lite varstans, men i huvudsak på grund av vanliga olyckor, trafikolyckor och naturliga orsaker då förstås.
Citera
2020-04-13, 08:49
  #2878
Medlem
Harry.Kruths avatar
Kan inte Sverige skicka dit alla som är medlem i MP och röstar på MP dit för att bringa ordning och reda, både i Kongo och hemma i Sverige. Typ win-win för alla.

Jag har hört ett rykte om att Sverige har 12 poliser stationerade där nere för att utreda mordet till ohyggliga kostnader. Är det någon som vet om det stämmer och hur stora kostnaderna är?
Citera
2020-04-13, 12:38
  #2879
Medlem
Pantone297Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Videon är inte klar och tydlig men man ser ändå vad som händer.

Först skjuts Michael Sharp varvid Zaida Catalán försöker att ta sig därifrån. Därefter hörs en kvinna skrika och det hörs ytterligare ett eller flera skott. Därefter visas kropparna där de har fallit. Nej det är verkligen inte en uppbygglig syn. Att hon skulle ha våldtagits tror jag inte med tanke på allt blod på hennes kläder.

Antagligen skärs/huggs Cataláns huvud av efter detta. Varför? Det hela är helt obegripligt. Någon slags "segertrofé"?
Sorgligt att människor hjärntvättas att tro de ska kunna uträtta något i dylika kaosländer.
Att tro man kan göra skillnad i negrers naturliga habitat kan bara sluta olyckligt.
Citera
2020-04-13, 13:34
  #2880
Medlem
Skaraborg2s avatar
Går inte att få någon ordning och reda i detta land.

Citat:
Ursprungligen postat av Harry.Kruth
Kan inte Sverige skicka dit alla som är medlem i MP och röstar på MP dit för att bringa ordning och reda, både i Kongo och hemma i Sverige. Typ win-win för alla.

Jag har hört ett rykte om att Sverige har 12 poliser stationerade där nere för att utreda mordet till ohyggliga kostnader. Är det någon som vet om det stämmer och hur stora kostnaderna är?

Det går aldrig någonsin att få någon ordning och reda i det enormt stora landet Kongo.

Har aldrig någonsin lyckats och kommer heller aldrig att lyckas. Ett mycket mycket farligt land som jag inte ens skulle besöka om jag så fick betalt. Även om det befinner sig hela 12 svenska poliser stationerade där för att utreda mordet så kommer de ändå inte att lyckas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback