2018-11-28, 11:30
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodhiutah
I UG hade dom tillgång till film där halshuggningen visas, den har väl inte läckt ut på nätet?

https://www.liveleak.com/view?i=190_1493329068

Enda video jag känner till.
Senast redigerad av Zloth 2018-11-28 kl. 11:32.
Citera
2018-11-28, 11:31
Medlem
Oh-be-wans avatar
Vad är grejen att hugga av huvudet efter att offret är dött?
Citera
2018-11-28, 11:36
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
https://www.liveleak.com/view?i=190_1493329068

Enda video jag känner till.
Tack. Ganska brutalt, de fick ligga och kvida någon minut. Naivitetens pris men Catalan och MP har orsakat Sverige stor skada.
Citera
2018-11-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Vad är grejen att hugga av huvudet efter att offret är dött?

Förnedring / försvåra identifiering / gömma kroppen lättare / Voodoo

Take your pick.
Citera
2018-11-28, 11:43
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Förnedring / försvåra identifiering / gömma kroppen lättare / Voodoo

Take your pick.
Förnedring. Jo men det är väl bättre att göra när offret är i livet. Typ våldtäkt. Men i videon syntes mot alla odds inget sådant.

Försvåra identifiering/gömma kroppen. Vit kvinna i negerland? Hon borde väl vara den enda vita kvinnan, skulle man försvåra identifieringen skulle man väl styckat henne mycket grundligare.

Voodoo. Inte osannolikt, men enligt vad jag förstår så är i så fall hjärtat mycket viktigare i afrikanska ritualmord, typ som han warlord i Liberia som åt barnhjärtan i dussintal / och foster som han gröpte ur magen på fastkedjade gravida kvinnor. Numera är han präst/predikant.
Citera
2018-11-28, 11:47
Medlem
Citat:
Förnedring. Jo men det är väl bättre att göra när offret är i livet. Typ våldtäkt. Men i videon syntes mot alla odds inget sådant.

Försvåra identifiering/gömma kroppen. Vit kvinna i negerland? Hon borde väl vara den enda vita kvinnan, skulle man försvåra identifieringen skulle man väl styckat henne mycket grundligare.

Voodoo. Inte osannolikt, men enligt vad jag förstår så är i så fall hjärtat mycket viktigare i afrikanska ritualmord, typ som han warlord i Liberia som åt barnhjärtan i dussintal / och foster som han gröpte ur magen på fastkedjade gravida kvinnor. Numera är han präst/predikant.

Tror inte det finns så mycket logik bakom halshuggningen om jag ska vara ärlig. Det spekulerades tidigare i tråden om Zaida var vid liv när halshuggningen ägde rum då hon gjorde väsen ifrån sig efteråt hon blivit skjuten. Inte osannolikt att hon överlevde skotten, däremot säger hennes mamma att hon blev skjuten två gånger i ryggen och 1 i bröstet vilket samtidigt är svårt att överleva men inte osannolikt heller beroende på hur skotten träffar.

Men som sagt, dessa personer som mördade Zaida och Sharp är knappast professionella och extremt orutinerade. Av videon att tyda så är de nervösa strax innan mordet och oroliga att Zaida och Sharp ska lyckas fly eller att de ska bli påkomna. Så tror inte det finns mycket logik bakom halshuggningen alls egentligen.
Citera
2018-11-28, 11:49
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
FN är korrupt, det har vi bevis för nu. Cred till UG.

Jag skulle knappast ge mig fan på att FN är korrupt i detta fall. De fördömanden mot FN när det framkommer att dom mörkat är alldeles för kategoriska, automatiska om du så vill. Alldeles för PK och alldeles för snabba utan ett uns av eftertanke.

Vad tror du hade hänt om dom vid minsta indikation skulle ha attackerat den kongolesiska statsmakten med anklagelser? Jo: undersökningen skulle ha avstannat, saboterats från högsta ort och inga mödor hade sparats för att täppa till fakta i målet.

Genom att tiga i de längsta med undersökningsresultaten kunde man fortsätta att samla bevis i lönndom för att så småningom få en sannare bild av hela incidenten. F. ö. kan jag gott tänka mej att dom läckor som har väckt fasa och förstämning bland världsmedborgare, medvetet har läckts av FN.

Kanske tyckte man att de bevis man satt med vid tidpunkten för läckan räckte för att gissla de verkliga mördarna. Kanske fick man dåligt samvete gentemot allmänheten och media. Att i det läget läcka sanningen skulle rätta till förtroendet efter de lögner som var nödvändiga av utredningstekniska skäl.

Sedan vill jag påpeka att i alla tidigare kolonialstater finns ett mönster av maktmissbruk och ondska hos hög som låg. Samhällena är förstörda och släpar på ett tungt arv av ondska från kolonialtiden. Det kan gälla Belgiska Kongo eller Apartheid Sydafrika och flera andra.
Citera
2018-11-28, 11:53
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Tror inte det finns så mycket logik bakom halshuggningen om jag ska vara ärlig. Det spekulerades tidigare i tråden om Zaida var vid liv när halshuggningen ägde rum då hon gjorde väsen ifrån sig efteråt hon blivit skjuten. Inte osannolikt att hon överlevde skotten, däremot säger hennes mamma att hon blev skjuten två gånger i ryggen och 1 i bröstet vilket samtidigt är svårt att överleva men inte osannolikt heller beroende på hur skotten träffar.

Men som sagt, dessa personer som mördade Zaida och Sharp är knappast professionella och extremt orutinerade. Av videon att tyda så är de nervösa strax innan mordet och oroliga att Zaida och Sharp ska lyckas fly eller att de ska bli påkomna. Så tror inte det finns mycket logik bakom halshuggningen alls egentligen.
Jag håller med i ditt inlägg till fullo. Ologiskt. Ja jag undrar lite kring varför de fick lida innan de dog. Varför man inte bara matar några extra skott så att döden inträffar snabbare. Avsaknad av empati helt klart men ändå. Ammunitionskonservering, spara sina extra skott? I deras krig därnere verkar de inte vara speciellt ammunitionskonserverande.
Citera
2018-11-28, 12:08
Medlem
Citat:
Jag håller med i ditt inlägg till fullo. Ologiskt. Ja jag undrar lite kring varför de fick lida innan de dog. Varför man inte bara matar några extra skott så att döden inträffar snabbare. Avsaknad av empati helt klart men ändå. Ammunitionskonservering, spara sina extra skott? I deras krig därnere verkar de inte vara speciellt ammunitionskonserverande.

För att inte glömma att idioterna filmade mordet också, dessa gärningsmän är inga andra än djungelsoldater utan träning och disciplin helt enkelt. Djur, kan man också kalla de. Man blir nästan frustrerad när man tänker på alla misstagen de gör, jag har läst om så många mordfall på flashback med likadana misstag vilket resulterar i att gärningsmännen till slut åker fast. Dessa ska alltså vara någon form utav "soldater" i kriget som pågått i Kongo ett bra tag. Ja, man kan ju inte sluta tänka på hur jävla låg nivå det kriget måste hålla. Inte för att jag är förvånad dock. Ammunitionskonservering som du nämner också, haha ja. Om de hade velat spara ammunition hade de kunnat gått fram till Sharp och Zaida när de sitter ned och skjuta ett skott i huvudet vardera. Där snackar vi effektiv ammunitionskonservering. Men som sagt, dessa gärningsmän var extremt nervösa och otränade.

Nu står väl ett 20-tal personer åtalade för dessa två mord också? Så går det när man filmar mordet.
Citera
2018-11-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag har inte sett hela Uppdrag granskning än men journalisten Sonia Rolley har under många år jobbat i Kongo och analyserat avrättningsfilmer. Hon har djupgranskat språket i den här videon.
Det som inte stämmer i videon är ju språket de talar, först talar milismännen det lokala språket tshiluba, men då order ges av någon som inte syns i bild, så sägs ordern på den kongolesiska armens språk lingala. "beta, tire" "Tirez, tirez lisusu" (och det är order att skjuta Zaida och Michael). Varje gång denne som inte syns i bild säger "Skjut!" så sägs det på lingala. Varje gång han säger "skjut!" så skjuter milisen, och det är därmed välorganiserat, säger Sonia Rolley. Kamuina Nsapu är inte vana att skjuta på order sådär. Kamuina Nsapu pratar inte lingala. De avskyr "grisspråket" (som de kallar det) lingala. "Hur kan de ge order på ett språk de avskyr, att skjuta någon?" frågar Sonia Rolley sig.

(Fast skulle de inte kunna göra så ifall de vill lägga skulden på den kongolesiska armen då, tänker jag? Men jag är inte insatt.)

Sen finns det ju inspelat att tolkarna inte översätter, varningen, från mannen från Kamuina Nsapu.

Det är ju bra att det kommer fram fler detaljer.
Har jag fattat det hela rätt så var hon Zaida och han Michael på uppdrag att leta efter massmördare. Bevisligen hittade hon dom, så då är ju uppdraget delvis klart. Till och med bilder och röster.
Undrar hur dom tänkte: Vi ska leta upp massmördarna - så ger dom sig iväg till Afrika, skaffar en tolk och börjar fråga efter massmördarna. Dom träffar på mördarna, som tar dom till djungeln. Antagligen för att "hjälpa dom" hitta mördarna.
Hur har dom tänkt: Vi letar efter mycket farliga massmördare - och när vi hittar dom så meddelar vi FN och polisen som får komma och hämta dom? Och så hittar dom mördarna, och så gick det som det gick.
Citera
2018-11-28, 12:16
Medlem
Zloths avatar
Man påstår att Zaida inte blev våldtagen men detta är utan tvekan en lögn.

De kidnappades ca två veckor innan dom blev mördade.

Hur dumma tror dom att vi är? Ska vi tro på att en vit tillfångatagen tjej i Afrika, INTE blev våldtagen?

Zaida fick förmodligen under dessa två veckor mer aids-balle än vad 10 negresser får under hela sin livstid.
Citera
2018-11-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Undrar hur dom tänkte: Vi ska leta upp massmördarna - så ger dom sig iväg till Afrika, skaffar en tolk och börjar fråga efter massmördarna. Dom träffar på mördarna, som tar dom till djungeln. Antagligen för att "hjälpa dom" hitta mördarna.
Hur har dom tänkt: Vi letar efter mycket farliga massmördare - och när vi hittar dom så meddelar vi FN och polisen som får komma och hämta dom? Och så hittar dom mördarna, och så gick det som det gick.

Detta påminner mig om Folke Bernadotte, som for till Palestina för att medla mellan judar och palestinier 1948. Också på FN-uppdrag. Samma sak hände där - han hade förhandlingar - men han visste kanske inte hur farliga den judiska zionist-organisationen var. Han trodde väl han var säker med FN i ryggen, och dessutom medlem av svenska kungafamiljen - men dom bara dödade honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in