2017-04-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Några frågor:

Motivet

Vad var motivet om det nu var Kamuina Nsapu-milis som låg bakom? Eventuella massgravar skulle ha varit FARDC (arméns) verk. Ett politiskt motiv kan alltså uteslutas.

Ett rånmotiv? Kan inte se att det stått nånstans att de blev rånade. Så mycket att råna kan de inte heller ha haft på sig.

Lustmotiv? Där är det förstås väsentligt huruvida Zaida blev våldtagen eller inte. Men den rättsmedicinska undersökningen motsäger det. Så ett sexlustmotiv kan vi preliminärt också utesluta.

Mordlustmotiv? För det talar att befälhavaren ville "spara ammunition" och gav order om att skära av hår och huvud i nån sorts vidskeplig rit. Påminner om Oskar Dirlewangers order om att spara ammunition och använda kolvarna när barnsjukhuset i Wolna "erövrades", under Warszawa-upproret 1944, eller det angränsande kvinnliga radiumhemmet, där Oskar själv förgrep sig på en patient, för att efter happy ending avsluta med att skära upp henne nerifrån och upp, enligt vittnesuppgift från en soldat som var med vid tillfället. Men denna befälhavare verkar då inte(?) ha förgripit sig på Zaida innan han lät skära av henne huvudet. Lustmördare definitivt.

Rasistmotiv - hat mot vita/västerlänningar/FN/amerikaner? Det finns säkert i Kongo, men Kasai har inte haft så mycket FN-folk så det verkar också lågsökt. Men visst, mc-förarna kanske släpptes, vilket talar för ett rasistiskt motiv.

Jag tycker det är underligt att Kinshasa inte berättar om ett rimligt motiv för dådet.

Filmen

Vem har tagit filmen? Varför? Hur har Kinshasa kommit över den?

Visst, det tas filmer hela tiden numera. Men jag tror att regeringsarmén/polisen hade åtminstone en infiltratör/agent i den här milisgruppen, som tagit filmen. Det kan också förklara varför någon av de först anhållna lyckades fly med hjälp av lokal polis. Man måste ju låta undercover gå straffria utan att röjas.

Och då är hypotesen inte långt borta att det var FARDC som på något sätt styrde/lurade gruppen att gå FARDC:s ärenden genom att agera nyttiga idioter och bete sig så som Kinshasa vill att världen skall tro Kamuina Nsapu gör.

Telefonsamtalet

Zaidas mamma (eller syster?) sa att de blivit uppringda, men bara hört män som talade i bakgrunden, bland annat på bruten engelska, men i lugn ton. När skedde det i så fall? Måste ha varit före morden, för den ende som talade bruten engelska borde ha varit tolken, eventuellt mc-förarna.

Jag tror inte det behövs något logiskt motiv överhuvudtaget. Förvisso talar lugnet före morden inte för drogrelaterat våld, men det är ändå så pass märkligt att de skjuts av en tonåring att jag blir fundersam på om droger inte kan vara inblandade.

Har läst lite på amerikanska sidor och enligt dem så var den här Sharp nå´n färskig i FN, tidigare var han kristen missionär som i princip bara brukade knalla in i djungeln och snacka med gerillamännen och tala den till rätta, så de bröt med sitt destruktiva liv och då låter det ju lite som att han snarare haft en otrolig tur under föregående år, som inte slaktats tidigare menar jag så orädd som han varit när han kastat sig in i det okända. Sharp hade tydligen kommit på att kongoleserna ofta stödde sitt våld på gamla historiska händelser och genom att få dem att berätta om det och sedan tänka annorlunda så hade han visst framgångsrik "omvänt" många kongolesiska män ifrån våldet. Men nu gick visst den metoden inget vidare
Citera
2017-04-25, 20:45
Medlem
Hon skulle ha läst Conrads böcker - tex "mörkrets hjärta" -

Eftersom det är kunskapsförbud som råder inom MP och kommunisterna så vore det väl att hoppas på för mycket.

Mörkrets hjärta beskriver Kongo för 100 år sen - och det är exakt likadant idag. Om ni jävla kommunister bara öppnade era naiva ögon så hade hon levt idag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mörkrets_hjärta
Citera
2017-04-25, 20:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja fast det skulle ju vara liiite svårt att få tag i två vita statister eller andra vita offer i det landet som ville vara med på en snuffmovie - Fejkad eller äkta ? Och lite svårt att redigera en huvudavkapning om det skulle vara en fejkvideo eller hur ?

Nej det är väl så klart att Kongo själva bestämmer om hur utredningen ska skötas, och finner de att det är någon nytta med att visa filmen, så gör de väl det

För att avgöra om det är Z & S på filmen så en sak som är viktig är deras kroppslängd och man kan jämföra perspektivet om hur pass bra de stämmer emot varandra

Jo synts den nu tydligt är det aningen svårt. Filmen kommer väl ut då snart på nätet som det verkar så det talar väl för att de nu inte bara redigerat ihop något för att snabbt visa pressen. Så det är väl så här det gick till då. Ska man nu gå efter beskrivningen så är halshuggningen då efter att hon blivit skjuten. Förklarar dock inte varför nu inte britten gick samma öde till mötes.

Det intressanta där är ju vad som nu ska sägas i början att de nu ska vara på väg till att se en massgrav vilket då tyder på att de skyldiga nu åtminstone försökte lura dom i början att de nu hade något viktigt att visa för FN.
Citera
2017-04-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Hon skulle ha läst Conrads böcker - tex "mörkrets hjärta" -

Eftersom det är kunskapsförbud som råder inom MP och kommunisterna så vore det väl att hoppas på för mycket.

Mörkrets hjärta beskriver Kongo för 100 år sen - och det är exakt likadant idag. Om ni jävla kommunister bara öppnade era naiva ögon så hade hon levt idag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mörkrets_hjärta

Salladskommunisterna försöker väl alltid att relativisera alla historiska texter så gott de kan - Det är lättare att hålla fast vid sin egen invanda paradigm om "Allas lika värde" än att inse att det faktiskt finns både skitländer, skitkulturer och skräpfolk

Kanhända att motivet till morden är "Tintin i Kongo" att kongoleserna upptäckt att Zaida var svenska och de skulle hämnas ? (Nu är ju Tintin i och för sig fransk)

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte på Kongos regerings förklaring och därmed inte heller på filmen. Som du själv säger finns ett klipp där några rebeller vill visa massgravarna för Catalan och hennes kollega. Sedan filmas ingenting. Det andra klippet visar morden på Catalan och hennes kollega. Vem mördade dem ? I övrigt har jag bara sagt att filmen inte stödjer rykten om att hon att våldtagits.

Du får väl åka själv till Kongo då och fråga utredarna vad som gäller ?
Vad beträffar filmen så bör du väl rimligtvis ha någon ide' om hur den tillkommit ?
Har du sett den själv -- Vilka skådisar var i så fall med i filmen, vem redigerade den ?
Var hittar man två vita människor i det mörkaste av Afrika som vill medverka i en snuffmovie, fejkad eller äkta ?
OBS - Att det är inga andra vita människor som har försvunnit utom de här två som hittades döda...
Är det tillräckligt ?

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Dessutom förstår jag inte varför användare Flashback vill tro, alternativt hoppas på, att hon våldtagits av flera svarta män med enorma stockar och även njutit av det. Måste bero på lågt självförtroende i fråga om storlek och potens samt en extremt skev kvinnosyn.

Det är väl snarare fel på Kongos kvinnosyn, FB-are vet jag inte så mycket om
Så gott som alla kvinnor i Kongo som har hittats mördade är kropparna skändade på ett ofta mycket brutalt sätt - Om de skändades först och mördades sen går väl antagligen inte att se - Räcker det ?
Eller måste du åka dit själv till Kongo och åka moppetaxi i djungeln för att motbevisa din tes ?
( = Att kvinnor inte skändas - bara halshuggs och huvudet behålls som trofe' ) ?
Senast redigerad av DrSvenne 2017-04-25 kl. 21:09.
Citera
2017-04-25, 21:30
Medlem
Marcus.Antoniuss avatar
Tintin är Belgisk.
Citera
2017-04-25, 21:38
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Men hur då ? Om du är så full av empati så varför var du inte själv då när det bagavs sig i Kongo och övertalade dessa halshuggarbabianer om vad som är värdegrund ? Vad hjälper det om alla 10 miljoner svenskar sitter och känner empati för Z & S - våldet fortsätter ju där i Kongo precis som vanligt där, Och har gjort så i decennier och sekler - Det är ett naturligt tillstånd där åtminstone så upplever de det så själva. Grymt och brutalt våld tillhör vardagen hos dem. 6 miljoner tros ha mist livet där, och situationen blivit värre sedan Rwanda kollapsade i inbördeskriget 1994 Rövarband drar ju runt i Kongo av och till...

Varför skulle jag vara i Kongo? Hur är det med läsförståelsen? Läs om, läs rätt.
Att nära och kära, familj, anhöriga och vänner till en person som råkat ut för detta ska behöva läsa kommentarer som den jag besvarade är vedervärdigt och det har ingenting med Afrika eller politik att göra utan endast om medmänsklighet (eller i det här fallet brist på det). Tänk dig själv att någon i din familj eller nära anhörig rövades bort och hittades halshuggen ... och du får läsa dessa kommentarer. Eller låt oss säga att du rövades bort och halshöggs och det var din familj som fick läsa kommentarerna.

Nej, jag har ingen som helst koppling till Zaida, sympatiserar inte med den politik hon förde, jag skulle inte åka till afrika öht och skulle inte rekommendera någon att göra det.
Citera
2017-04-25, 21:58
Medlem
FreeThinkers avatar
Att hon blev våldtagen är ju ställt utom all rimlig tvivel. Frågan är bara om hon blev det både före och efter halshuggningen.
Citera
2017-04-25, 22:03
Bannlyst
En lands regering är ofta medianvärdet på befolkningen. Det är synnerligen lågt av Kongos regering att släppa en film som visar hur människor brutalt mördas. Det säger lite om deras syn på människoliv, hur lite de värderar det, och vilken total avsaknad på förnuft, för att inte tala om hur hänsynslöst det är mot Zaidas och amerikanens respektive familjer.
Citera
2017-04-25, 22:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feuer
En lands regering är ofta medianvärdet på befolkningen. Det är synnerligen lågt av Kongos regering att släppa en film som visar hur människor brutalt mördas. Det säger lite om deras syn på människoliv, hur lite de värderar det, och vilken total avsaknad på förnuft, för att inte tala om hur hänsynslöst det är mot Zaidas och amerikanens respektive familjer.
Fast det har ju svenska myndigheter också gjort - helt utan att anse det respektlöst mot anhöriga.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/har-skjuts-mannen-i-uppsala/
Citera
2017-04-25, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det har ju svenska myndigheter också gjort - helt utan att anse det respektlöst mot anhöriga.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/har-skjuts-mannen-i-uppsala/

Ja fast man ser ju ingenting grafiskt. De har suddat personerna. Lite skillnad från att släppa en film där man ser hur en person halshöggs (om man nu gör det jag har inte sett filmen men jag antar det).
Citera
2017-04-25, 22:16
Medlem
Citat:

Men du vet som globalist vad som är "rätt" sorts syn på människoliv? Lite som globalisten Zaida som var där som infiltratör för att predika värdegrunder för kongoleserna. Som tur var så känner kongoleserna till det här judesnacket och vägrar att bli koloniserade på nytt av det utvalda folket som förr i tiden.
Citera
2017-04-25, 22:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja fast man ser ju ingenting grafiskt. De har suddat personerna. Lite skillnad från att släppa en film där man ser hur en person halshöggs (om man nu gör det jag har inte sett filmen men jag antar det).
Fast man suddar för att det handlar om ett brott i Sverige. Dessutom suddas inte alls ansikten alltid innan förövarna är tagna.

När det handlar om folk utanför Sverige visar inte Sverige någon hänsyn.

Nu handlar det om ett brott i Kongo -- har du sett att Kongo kablat ut videon till svenska tittare...?

Är det här brutalt nog för dig

Joakim, 22, dog - tre män hoppade på hans huvud
http://www.expressen.se/nyheter/joakim-22-dog---tre-man-hoppade-pa-hans-huvud/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in