Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-25, 20:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Alternativmedias hantering av torgmötet i Växjö är rätt intressant. Fria Tider slår uppenbarligen upp det här rätt stort, men vi ju också att Fria Tider var klart på SDU:s sida i konflikten mot Mattias Karlsson. Det som däremot är intressant är den totala tystnaden i en del andra medier:

Nyheter Idag som har kopplingar till Medborgerlig Samling och som levererade flera artiklar som hjälpte Karlsson mot SDU har inte nämnt böneuppropen i Växjö idag med en rad.

Samhällsnytt som har kopplingar till Kent Ekeroth, och som när det hette Avpixlat uppenbart också hade kopplingar till SD:s partiledning, har däremot lyckats med konstycket att nämna bönen men samtidigt bara nämna AfS demonstration i en bisats. Det är ju pinsamt uppenbart att man försöker tona ned AfS torgmöte eftersom man inte ens orkar nämna att man genomförde ett torgmöte och inte bara aviserade ett möte. Hade Åkesson hållit i samma möte har jag svårt att tro att det hade fått samma styvmoderliga behandling av Samhällsnytt https://samnytt.se/har-ljuder-det-forsta-arabiska-boneutropet-over-den-smalandska-nejden/

Svegot har dock uppenbarliigen tyckt att det var värt att skicka ner folk till Växjö och bevaka det. EN stor av artikeln bakom betalvägg: https://www.svegot.se/2018/05/25/lyckat-torgmote-for-afs-i-vaxjo-trots-bisarr-polisanmalan/

Känns ju som att det finns potential till ett litet internt mediekrig i alternativmedia här beroende på om man är negativ eller positiv till konkurrens till SD från höger.

Att alternativmedia rapporterar som deras ägare vill att de ska rapportera är väl inte särskilt förvånande. De är varken bättre eller sämre än MSM i det avseendet. Money talks.
Citera
2018-05-25, 20:26
Medlem
Citat:
Alternativmedias hantering av torgmötet i Växjö är rätt intressant. Fria Tider slår uppenbarligen upp det här rätt stort, men vi ju också att Fria Tider var klart på SDU:s sida i konflikten mot Mattias Karlsson. Det som däremot är intressant är den totala tystnaden i en del andra medier:

Nyheter Idag som har kopplingar till Medborgerlig Samling och som levererade flera artiklar som hjälpte Karlsson mot SDU har inte nämnt böneuppropen i Växjö idag med en rad.

Samhällsnytt som har kopplingar till Kent Ekeroth, och som när det hette Avpixlat uppenbart också hade kopplingar till SD:s partiledning, har däremot lyckats med konstycket att nämna bönen men samtidigt bara nämna AfS demonstration i en bisats.
Det är ju pinsamt uppenbart att man försöker tona ned AfS torgmöte eftersom man inte ens orkar nämna att man genomförde ett torgmöte och inte bara aviserade ett möte. Hade Åkesson hållit i samma möte har jag svårt att tro att det hade fått samma styvmoderliga behandling av Samhällsnytt
https://samnytt.se/har-ljuder-det-forsta-arabiska-boneutropet-over-den-smalandska-nejden/

Svegot har dock uppenbarliigen tyckt att det var värt att skicka ner folk till Växjö och bevaka det. EN stor av artikeln bakom betalvägg:
https://www.svegot.se/2018/05/25/lyckat-torgmote-for-afs-i-vaxjo-trots-bisarr-polisanmalan/

Känns ju som att det finns potential till ett litet internt mediekrig i alternativmedia här beroende på om man är negativ eller positiv till konkurrens till SD från höger.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är inte det redan uppenbart? FT är AfS-positiva, Samnytt lite mitt emellan och Nyheter Idag negativa. De gillar ju Israel, Medborgerlig Samling etc.
Uppenbart för dig kanske, jag tycker att det är ett viktigt påpekande eftersom hela alternativmedia tidigare har klumpats ihop till samma "högerextremister", "nazister", "SD-bönder" osv. I alla fall har de flesta sett det så enligt min uppfattning. Fast det kanske bara är jag.
Citera
2018-05-25, 20:32
Medlem
Autochthons avatar
Citat:

Samhällsnytt som har kopplingar till Kent Ekeroth, och som när det hette Avpixlat uppenbart också hade kopplingar till SD:s partiledning, har däremot lyckats med konstycket att nämna bönen men samtidigt bara nämna AfS demonstration i en bisats.
Det är ju pinsamt uppenbart att man försöker tona ned AfS torgmöte eftersom man inte ens orkar nämna att man genomförde ett torgmöte och inte bara aviserade ett möte. Hade Åkesson hållit i samma möte har jag svårt att tro att det hade fått samma styvmoderliga behandling av Samhällsnytt
https://samnytt.se/har-ljuder-det-forsta-arabiska-boneutropet-over-den-smalandska-nejden/

Svegot har dock uppenbarliigen tyckt att det var värt att skicka ner folk till Växjö och bevaka det. EN stor av artikeln bakom betalvägg:
https://www.svegot.se/2018/05/25/lyckat-torgmote-for-afs-i-vaxjo-trots-bisarr-polisanmalan/

Jag trodde att "Samhällsnytt" åtminstone skulle vara neutrala gentemot AfS...

Nordfront har publicerat en artikel om protesten mot böneutrop. Många bilder.

AfS-mötet i Växjö: ”Expropriera moskéer och skicka hem dem som inte sköter sig”
https://www.nordfront.se/afs-motet-i-vaxjo-expropriera-moskeer-och-skicka-hem-de-som-inte-skoter-sig.smr
Citera
2018-05-25, 20:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Uppenbart för dig kanske, jag tycker att det är ett viktigt påpekande eftersom hela alternativmedia tidigare har klumpats ihop till samma "högerextremister", "nazister", "SD-bönder" osv. I alla fall har de flesta sett det så enligt min uppfattning. Fast det kanske bara är jag.
OK du menar så, ja i etablissemanget är det väl så Nyheter Idag eller Nordfront, de förstår inte skillnaden. Men bland dissidenter som följer altmedia tror jag nyanserna är kända. Vi är också vana att bedöma olika medias agenda och politiska hemvist.
Citera
2018-05-25, 20:46
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det var tydligen niqabstatisterna som utgjorde ett brott.
Kan vi se fram emot att alla som bär niqab i fortsättningen blir åtalade
Citera
2018-05-25, 20:50
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
Jag trodde att "Samhällsnytt" åtminstone skulle vara neutrala gentemot AfS...

Nordfront har publicerat en artikel om protesten mot böneutrop. Många bilder.

AfS-mötet i Växjö: ”Expropriera moskéer och skicka hem dem som inte sköter sig”
https://www.nordfront.se/afs-motet-i-vaxjo-expropriera-moskeer-och-skicka-hem-de-som-inte-skoter-sig.smr
Expropriera... vem vill gärna expandera sin verksamhet till en Saudi-finasierad kupol designmässigt

SD fötjänar ingen röst så länge dom inte vågar säga det Ahl sade, att man inte vill spatsera
in på Lindex för å spana och mötas av beslöjade kevinnor
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-05-25 kl. 20:53.
Citera
2018-05-25, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av me-we
Lägg ner, du kan ju inte ens ha lyssnat på vad de sa. De attackerade politiker och journalister. Gustavs attack på Sveriges politiker var bland det bästa jag hört, hoppas de vågar gå lika hårt åt journalisterna också.

Och du har fel. Retoriken är inte det minsta trött, snarare blir den mer relevant för varje dag som går och ju värre problemen i samhället blir.

Vad är din lösning? Integrationssatsningar och höjda skatter?

Det är bara fingerpekande, invandrare hit och dit, etablissemanget hit och dit. Nonsens om att ompröva 18 år gamla uppehållstillstånd etc, utvisa individer med språkbrister. Sedan ska man endast kunna bli svensk medborgare om man bl.a har omfattande kunskap om svensk historia, något som svenskar själv generellt inte ens har.

De är för bövelen så pass oseriösa att de under ett torgmöte har en grupp som klär sig i niqab samtidigt som de spelar en IS-låt. Ja, otroligt seriöst agerande.
Citera
2018-05-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Provokativt men inom "gränserna" för vad folk och journalister kan skåda innan de går bananas.

Men; Känns det inte sannolikt att någon politiker, "tankesmedjemupp", imam eller kulturmarxist kommer att höja rösten hur föfärligt och rasistiskt detta var och skrika efter ny lagstiftning och förordningar.
Jämföra afs med nmr etc etc.

Eller är klimatet nu sådant i landet att udden helt har gått ur dessa genomgoda antifascister och politiker i sjuklöversfalangen så att detta känns accepterat och kanske tom välkommet?

Vad tror ni?

Jag såg och hörde talen och framträdandet med böneutrop och burkor. Jag skrattade högt åt det sistnämnda och befann mig plötsligt i Lundakarnevalen igen. Underbart. Hoppas de kör samma på kommande torgmöten. Folk kan inte vara neutrala efter detta.

Talen fick mig att hicka till. Nästan NMR. Men de var inom det tillåtna gräns. De var avväpnande sanna. Kasselstrand rev i åt våra politiker och journalister så att de helt enkelt inte kan bemöta honom att han sprider osant.
Han klär av dem totalt. Det gäller förresten alla tre.
Etablissemang och regim har redan använt alla negativa överord på SD, så det finns inga invektiv kvar, stora nog att använda här på ett parti som gör att SD ter sig lekskoleklassare.
Själv står jag på SDs sida, men jag beundrar och är glad åt AfS. De ger SD energi och får dem mera rumsrena än KD.
Citera
2018-05-25, 21:06
Medlem
Hexen666s avatar
Alternativmedia i all ära men i ärlighetens namn hur orkar man surfa in på fria tider eller nyheter idag? Vill man hänga med så är det ju bara att följa dom personer som är med där det händer och förbipassera media helt och hållet. Det är bara att följa Kasselstrand, Jeff Ahl eller valfri profil för att se direkt vad som sker i realtid. Vem bryr sig om vad diverse tyckonomer skriver oavsett vad dom har för politisk hemvist?

Sociala medier är ju totslt överlägset allt annat och jag tror att de yngre är helt med på noterna. Man skiter helt enkelt i det tröga mediala träsket och konsumerar det man är intresserad av helt ofiltrerat. Media kan inte stå emot det
Citera
2018-05-25, 21:09
Medlem
Karmans avatar
Kikade på Växjö-mötet på Youtube. Överlag bra drag och god stämning på mötet, rätt skött kan nog Afs gå långt!

Och jag håller helt med i deras etablissemangskritik, mot media och nuvarande politiker. Jag håller också i stora drag med om deras beskriving av läget i Sverige och historiebeskrivningen. Dock kan jag tycka att de går lite till överdrift ibland, särskilt när man beskriver Sverige som ett "U-land". Där är vi väl inte riktigt idag ändå?

En annan, mer petitessartat synpunkt, är att jag tycker talarna inte ska gå omkring så mycket när de talar. Det ser lite nervöst ut, i alla fall när jag såg det på Youtube. Jag menar inte att de ska stå stela som pinnar, men att konstant vandra fram och tillbaka ger ett instabilt intryck. Det vill man väl inte förmedla?

Men Jeff Ahl verkar vara en riktigt duktig talare. Tydlig, vältalig och övertygande. Honom kommer de få nytta av.
Citera
2018-05-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Annars får vi ingen olja, sen oljekrisen 73 har Europa hållits som gisslan och tvingats importera mer och mer mångkultur och ge bidrag till muslimska trossamfund och olika etniska föreningar i Europa..

Nonsens, oljan blir dock dyrare då man inte kan plundra länder på deras tillgångar.

Det är svårt att ta partier som SD och AfS seriöst när de inte kan förhålla sig till verkligheten.
Citera
2018-05-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
När jag skrev att AfS i eget intresse borde förtydliga vad de menar med svenskhet och svensk etnicitet var min poäng att om de inte gör det riskerar de att förr eller senare krångla till det för sig, som Björn Söder gjorde. SD:s otydlighet i frågan har inte gagnat dem.

Vad gäller judar, som du och flera andra i tråden tycks vara besatta av, så har jag aldrig hävdat att de skulle ha några exklusiva rättigheter som andra grupper inte har. Jag anser att alla människor ska behandlas lika oavsett religion och etnicitet. Jag är för övrigt själv etnisk svensk.

"Besatt av judar." Svagt. Påminner om din idol Adam Cwejman när han flydde Mediakrigstråden med svansen mellan benen. Han hade aldrig problem att hantera påhopp och personangrepp, vilka han tog med jämnmod. Sakligheten försvann dock när han ifrågasatte varför man ska vara "besatt" av etnicitet - för att sedan skriva lika illasinnat om svensk och "rasifierad" identitetspolitik, som han själv kräver särrättigheter för göteborgsjudarna som kollektiv och synliggörande för den unikt etniskt utsatta "judehoran". Liksom du var rätt besatt av upplevd judisk utsatthet vid en demonstartion i närheten av Göteborgssynagogan. Du gjorde dig också fånig när du white knightade Adam i ytterligare en tråd som du tillägnade honom och där han återigen gjorde en slät figur inför precis och saklig kritik av hans hyckleri.

Det jag uttömmande beskrivit för både SD och nu AfS är hur man bäst hanterar alla frågor om svenskhet och undviker att trassla in sig. Genom att lyfta upp alla insinuanta frågeställningar om svensk kultur/etnicitet/nationalism till ett tryggt, universellt betraktande av ALLA kulturers/etniciteters/nationalismer luddiga och självklara egenskaper. Från det svenska undantaget till de generella reglerna. Okontroversiellt, lätthanterat och oantastligt.

Frågor om svenskhet är kuggfrågor som bara kan besvaras genom att ställa utfrågaren till svars: Varför är det bara svenskhet som ifrågasätts och problematiseras? Varför är svensk identitet inte lika given som andra?

Ta dig själv som paradexempel på någon som inte kan försvara sina dubbla måttstockar. Varför är det inte intressant att ifrågasätta om judar uppfyller Herodotos kriterier för att vara en etnicitet - men viktigt att grotta ner sig i definitioner kring etniska svenskar?

När du spammade sönder din egen tråd om demonstrationen i närheten av Göteborgssynagogan - kunde du då ge någon rimlig definition alls av vad en "jude" är och inte är?

Givetvis inte. Du kommer inte säga att det finns krav på språk, religiositet eller kultur. Du kommer inte säga att judiskhet INTE kan ärvas via läskig rasbiologi och teoretiskt mätas med ett DNA-test. Du kommer applicera en helt annan generositet och vördnad inför judisk identitet och skyddsvärde än du unnar svenskar.

Varför?

Med avseende på AfS handlar det om att lära sig svara på rätt fråga, när svenskhet kommer på tal: Varför är det bara den som sätts inom citat, ofta av samma individer som aldrig skulle drömma om att relativisera eller trivialisera andra identiteter.

Citat:

Inom alternativmedia är det nog extra känsligt att få rykte om sig att vara en shill. Varumärket bygger ju på att vara sanningssägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in